MONAKO - ZÁVOD; Nico Rosberg zvládl celý závod i tři restarty a na nejslavnější trati porazil Red Bully!
V Monaku je po včerejší polomokré kvalifikaci jasno, bude suchý závod. V první desítce mají všichni pro start nasazeny superměkké pneumatiky. Vozy se rozjely do zahřívacího kola, Bianchi zůstal stát na roštu a mechanici jej tlačí k výjezdu z pit-lane, odkud bude startovat.Rosberg si na startu pohodlně udržel vedení, Hamilton musí hned od prvního kola bránit pozici před Vettelem. Räikkönen v první zatáčce udržel za zády Alonsa. O dvě místa dopředu se posunul Button a bojuje s ostrým týmovým kolegou Perezem o 7. místo.Maldonado a Van der Garde jedou na konci prvního kola do boxů pro nová křídla. Rosberg poodjel Hamiltonovi, který za sebou vede s minimálními rozestupy celé startovní pole. Pic odstavuje svůj hořící Caterhem u vjezdu do boxů.Pořadí na konci 3. kola: Rosber, Hamilton, Vettel, Webber, Räikkönen, Alonso, Perez, Button, Sutil, Vergne, Hülkenberg, Bottas, Ricciardo, Grosjean, Di Resta, Pic, Gutierrez, Massa, Chilton, Bianchi, Maldonado, Van der Garde.
Průjezd první zatáčkou (foto: Team Caterham F1)
Pérez před sebe nakonec Buttona pustil. První pětka se drží pohromadě, Alonso začíná na Räikkönena trochu ztrácet. Di Resta jako první zajel k plánované zastávce v 9. kole, na trať se vrací těsně před Maldonadem, na dlouho je však jediný.V 26. kole přezouvá pneumatiky Webber, o kolo později Räikkönen, Button a Massa - všichni volí měkkou směs, jen Massa superměkkou. Räikkönen zůstal za Webberem. Ve 29. přezouvá na měkké pneumatiky Alonso a na trať vjíždí těsně za Räikkönenem.Massa znovu tvrdě havaroval, podobně jako v tréninku, jen tentokrát dostal ránu více zboku a evidentně mu to neudělalo dobře. Na trati je safety-car, a kdo ještě nepřezouval, spěchá do boxů. Rosberg udržel první pozici, ale Hamilton se propadl za Red Bully.Pořadí na konci 33. kola za sefety-carem: Rosberg, Vettel, Webber, Hamilton, Räikkönen, Alonso, Button, Perez, Sutil, Vergne, Di Resta, Hülkenberg, Ricciardo, Grosjean, Bottas, Chilton, Gutierrez, Maldonado, Bianchi, Van der Garde.
Závod v přístavu (foto: Pirelli)
Ve 35. kole dostávají jezdci o kolo zpět povolení k předjetí pole a návratu do stejného kola jako Rosberg. Ve 37. kole safety-car opouští trať, závod je restartován a Rosberg si rozjezd nachystal dobře.Hamilton hned od restartu zkouší útoky na Webbera, v La Rascasse se dokonce dostal vedle něj, ale musel se stáhnout. Alonso útočí na Räikkönena, čehož využívá Button a tlačí se vedle Alonsa, je z toho však pouze lehký kontakt. Na konci tunelu následně vzniká šance pro Pereze, který ji využívá a vrací se před Buttona!Perez na výjezdu z tunelu zkouší vybrzdit Alonsa. Alonso si trochu zkracuje trať, aby předešel kolizi, a díky tomu si drží pozici. Tým mu do rádia potvrzuje, že to bylo OK, nemusí před sebe Pereze pouštět, penalizace nehrozí.Maldonadovo auto v souboji s Bianchim po lehkém kontaktu ztrácí kontakt s vozovkou a ve velké rychlosti letí do bariéry v zatáčce Tabac. Při kolizi shrnul velkou část bariéry, která doslova zazdila trať napříč a závod je ve 45. kole zastaven, ostatní jezdci naštěstí zvládli projet úzkou mezerou. Bianchi jede se silně poškozeným vozem do boxů.Mechanici připravují vozy na startovní roštu, jezdci odpočívají. Bude se startovat v pořadí: Rosberg, Vettel, Webber, Hamilton, Räikkönen, Alonso, Perez, Button, Sutil, Vergne, Di Resta, Hülkenberg, Ricciardo, Grosjean, Bottas, Gutierrez, Chilton, Van der Garde. Závod bude restartován v 15:35.
Vozy na startovním roštu v Monaku (foto: Sahara Force India)
Z další komunikace mezi Alonsem a jeho inženýrem vyplývá, že Alonso by měl raději po restartu pustit před sebe Pereze, protože jinak bude zřejmě penalizován. Startuje se za safety-carem a Alonso pouští Pereze už během zahřívacího kola.Safety-car opouští trať a po restartu nedochází ke změnám pořadí. Chilton dostává penalizaci (průjezd boxy) za způsobení nehody s Maldonadem. Nejakčnějším jezdcem je nyní Hamilton ve snaze dostat se před Webbera.Sutil se ve vlásence dobře natlačil vedle Buttona a je před ním! Pérez zkusil útok na Räikkönena v šikaně za tunelem, ale příležitost hodně přecenil a naštěstí Räikkönen umožnil rovný průjezd šikanou.O tři kola později ve stejném místě, ale vnějškem předjíždí Sutil i Alonsa! V 60. kole znovu havaruje Bianchi, tentokrát v první zatáčce a definitivně.Grosjean nedobrzdil za Ricciardem před šikanou za tunelem a na trati je potřetí safety-car. Grosjeanův vůz mechanici opravili, je však poslední. Rosberg už měl vybudován čtyřsekundový náskok a teď bude mít Vettela znovu těsně za zády. Grosjean nakonec odstupuje ze závodu.Aktuální pořadí: Rosberg, Vettel, Webber, Hamilton, Räikkönen, Perez, Sutil, Alonso, Button, Vergne, Di Resta, Hülkenberg, Bottas, Van der Garde, Gutierrez, Chilton.
Šťastný vítěz (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Motory se při další dlouhé jízdě za zpomalovacím vozem začínají přehřívat, naštěstí už bude závod v 65. kole restartován. Už se znovu závodí, při restartu nedochází ke změnám pořadí.Pérez zkouší další příliš málo připravený útok za tunelem a Räikkönen mu nenechává místo, tentokrát už dochází ke kolizi a zatímco Pérez má rozbité přední křídlo (pokračuje dál), Räikkönen má poškozenou pneumatiku (musí do boxů a je poslední).Jezdci hodně zpomalili za Räikkönenem před vjezdem do boxů a Button tam našel přiležitost k předjetí Alonsa. Perezovo auto však není úplně v pořádku a mexický pilot je nakonec odstavuje mimo trať. Rosberg už má znovu čtyřsekundový náskok a do cíle zbývají jen čtyři kola.Nico Rosberg dokončil bezchybný závod a zaslouženě vítězí v Monaku! Na stupních vítězů jej doprovodí Vettel s Webberem, Hamilton se před ně nevrátil. Sutil vybojoval skvělé 5. místo, Button je nakonec po Perezově odstoupení 6. Räikkönen dokázal urvat bod!
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.