MONAKO - ZÁVOD; Nico Rosberg zvládl celý závod i tři restarty a na nejslavnější trati porazil Red Bully!
V Monaku je po včerejší polomokré kvalifikaci jasno, bude suchý závod. V první desítce mají všichni pro start nasazeny superměkké pneumatiky. Vozy se rozjely do zahřívacího kola, Bianchi zůstal stát na roštu a mechanici jej tlačí k výjezdu z pit-lane, odkud bude startovat.Rosberg si na startu pohodlně udržel vedení, Hamilton musí hned od prvního kola bránit pozici před Vettelem. Räikkönen v první zatáčce udržel za zády Alonsa. O dvě místa dopředu se posunul Button a bojuje s ostrým týmovým kolegou Perezem o 7. místo.Maldonado a Van der Garde jedou na konci prvního kola do boxů pro nová křídla. Rosberg poodjel Hamiltonovi, který za sebou vede s minimálními rozestupy celé startovní pole. Pic odstavuje svůj hořící Caterhem u vjezdu do boxů.Pořadí na konci 3. kola: Rosber, Hamilton, Vettel, Webber, Räikkönen, Alonso, Perez, Button, Sutil, Vergne, Hülkenberg, Bottas, Ricciardo, Grosjean, Di Resta, Pic, Gutierrez, Massa, Chilton, Bianchi, Maldonado, Van der Garde.
Průjezd první zatáčkou (foto: Team Caterham F1)
Pérez před sebe nakonec Buttona pustil. První pětka se drží pohromadě, Alonso začíná na Räikkönena trochu ztrácet. Di Resta jako první zajel k plánované zastávce v 9. kole, na trať se vrací těsně před Maldonadem, na dlouho je však jediný.V 26. kole přezouvá pneumatiky Webber, o kolo později Räikkönen, Button a Massa - všichni volí měkkou směs, jen Massa superměkkou. Räikkönen zůstal za Webberem. Ve 29. přezouvá na měkké pneumatiky Alonso a na trať vjíždí těsně za Räikkönenem.Massa znovu tvrdě havaroval, podobně jako v tréninku, jen tentokrát dostal ránu více zboku a evidentně mu to neudělalo dobře. Na trati je safety-car, a kdo ještě nepřezouval, spěchá do boxů. Rosberg udržel první pozici, ale Hamilton se propadl za Red Bully.Pořadí na konci 33. kola za sefety-carem: Rosberg, Vettel, Webber, Hamilton, Räikkönen, Alonso, Button, Perez, Sutil, Vergne, Di Resta, Hülkenberg, Ricciardo, Grosjean, Bottas, Chilton, Gutierrez, Maldonado, Bianchi, Van der Garde.
Závod v přístavu (foto: Pirelli)
Ve 35. kole dostávají jezdci o kolo zpět povolení k předjetí pole a návratu do stejného kola jako Rosberg. Ve 37. kole safety-car opouští trať, závod je restartován a Rosberg si rozjezd nachystal dobře.Hamilton hned od restartu zkouší útoky na Webbera, v La Rascasse se dokonce dostal vedle něj, ale musel se stáhnout. Alonso útočí na Räikkönena, čehož využívá Button a tlačí se vedle Alonsa, je z toho však pouze lehký kontakt. Na konci tunelu následně vzniká šance pro Pereze, který ji využívá a vrací se před Buttona!Perez na výjezdu z tunelu zkouší vybrzdit Alonsa. Alonso si trochu zkracuje trať, aby předešel kolizi, a díky tomu si drží pozici. Tým mu do rádia potvrzuje, že to bylo OK, nemusí před sebe Pereze pouštět, penalizace nehrozí.Maldonadovo auto v souboji s Bianchim po lehkém kontaktu ztrácí kontakt s vozovkou a ve velké rychlosti letí do bariéry v zatáčce Tabac. Při kolizi shrnul velkou část bariéry, která doslova zazdila trať napříč a závod je ve 45. kole zastaven, ostatní jezdci naštěstí zvládli projet úzkou mezerou. Bianchi jede se silně poškozeným vozem do boxů.Mechanici připravují vozy na startovní roštu, jezdci odpočívají. Bude se startovat v pořadí: Rosberg, Vettel, Webber, Hamilton, Räikkönen, Alonso, Perez, Button, Sutil, Vergne, Di Resta, Hülkenberg, Ricciardo, Grosjean, Bottas, Gutierrez, Chilton, Van der Garde. Závod bude restartován v 15:35.
Vozy na startovním roštu v Monaku (foto: Sahara Force India)
Z další komunikace mezi Alonsem a jeho inženýrem vyplývá, že Alonso by měl raději po restartu pustit před sebe Pereze, protože jinak bude zřejmě penalizován. Startuje se za safety-carem a Alonso pouští Pereze už během zahřívacího kola.Safety-car opouští trať a po restartu nedochází ke změnám pořadí. Chilton dostává penalizaci (průjezd boxy) za způsobení nehody s Maldonadem. Nejakčnějším jezdcem je nyní Hamilton ve snaze dostat se před Webbera.Sutil se ve vlásence dobře natlačil vedle Buttona a je před ním! Pérez zkusil útok na Räikkönena v šikaně za tunelem, ale příležitost hodně přecenil a naštěstí Räikkönen umožnil rovný průjezd šikanou.O tři kola později ve stejném místě, ale vnějškem předjíždí Sutil i Alonsa! V 60. kole znovu havaruje Bianchi, tentokrát v první zatáčce a definitivně.Grosjean nedobrzdil za Ricciardem před šikanou za tunelem a na trati je potřetí safety-car. Grosjeanův vůz mechanici opravili, je však poslední. Rosberg už měl vybudován čtyřsekundový náskok a teď bude mít Vettela znovu těsně za zády. Grosjean nakonec odstupuje ze závodu.Aktuální pořadí: Rosberg, Vettel, Webber, Hamilton, Räikkönen, Perez, Sutil, Alonso, Button, Vergne, Di Resta, Hülkenberg, Bottas, Van der Garde, Gutierrez, Chilton.
Šťastný vítěz (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Motory se při další dlouhé jízdě za zpomalovacím vozem začínají přehřívat, naštěstí už bude závod v 65. kole restartován. Už se znovu závodí, při restartu nedochází ke změnám pořadí.Pérez zkouší další příliš málo připravený útok za tunelem a Räikkönen mu nenechává místo, tentokrát už dochází ke kolizi a zatímco Pérez má rozbité přední křídlo (pokračuje dál), Räikkönen má poškozenou pneumatiku (musí do boxů a je poslední).Jezdci hodně zpomalili za Räikkönenem před vjezdem do boxů a Button tam našel přiležitost k předjetí Alonsa. Perezovo auto však není úplně v pořádku a mexický pilot je nakonec odstavuje mimo trať. Rosberg už má znovu čtyřsekundový náskok a do cíle zbývají jen čtyři kola.Nico Rosberg dokončil bezchybný závod a zaslouženě vítězí v Monaku! Na stupních vítězů jej doprovodí Vettel s Webberem, Hamilton se před ně nevrátil. Sutil vybojoval skvělé 5. místo, Button je nakonec po Perezově odstoupení 6. Räikkönen dokázal urvat bod!
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.