Jak si vedli týmoví kolegové proti sobě během uplynulého závodního víkendu v Turecku? Tradičně se ohlédneme za tím, jak si jednotliví piloti vedli v kvalifikaci i v závodě.
V Istanbulu jsme si vzájemných duelů mezi piloty stejných stáji užili. Až moc. Málokdy se totiž vidí, aby se vyřadili týmoví kolegové jedoucích na prvním a druhém místě v poslední třetině závodu. Žel, stalo se tak - o smolné kolizi Red Bullů, která dala McLarenům křídla k vítězství, se bude ještě dlouho hovořit. Za své výkony v Turecku by si vítězství zasloužili, nakonec se museli spokojit pouze s dojezdem bronzového Marka Webbera, jenž svého kolegu v sobotní kvalifikaci dokázal porazit téměř o půl vteřiny.
Zatímco si Jenson Button s Lewisem Hamiltonem nechávali dostatek prostoru, piloti rakouského týmu kolidovali. Příčinou obou těchto soubojů byla špatná týmová komunikace: jak Webber, tak Hamilton dostali zřejmě dříve příkaz k šetření paliva, což jejich kolegům umožnilo dostat se do těsné blízkosti. Otázkou také zůstává, zde své svěřence na takovýchto pozicích nechat bojovat až do konce. Ať tak či onak, musí si týmy určit jasná pravidla, kterými se budou v takovýchto situacích piloti řídit.
Ve vzájemným souboji většina pilotů dávala větší díl viny Vettelovi - měl dostatek prostoru, on zabočil doprava do Webbera. Ten na druhou stranu nemusel svého týmového kolegu vyvézt až k samotnému okraji dráhy - jenže proč by se nemohl čistě bránit?
Zajímavé bylo sledovat setkání Sebastiana s vedoucími představiteli na pitwallu, kde jej poplácávali po ramenech a litovali, což například hned odsoudil Martin Whitmarsh z McLarenu, jenž z kolize také viní spíše německého pilota. Vedení Red Bullu (snad jako jediné) ve svých komentářích naproti tomu odsoudilo Webbera.
Ten po celou dobu za sebou s přehledem držel Hamiltona, proto nechápu, kde přišli na to, že by si měl Brit snadno poradit s Vettelem. Nebo snad již mají stanovenou týmovou jedničku? Do Vettela již vrazily miliony eur v rámci svého vývojového programu pro mladé piloty, je tedy hlavním "produktem" jejich investic, proto by mohlo být pro některé osoby v týmu velmi důležité, aby právě on vyhrál šampionát.
Hamilton měl s Webberem v Istanbulu leccos společného
Vítězství tak spadlo do klína McLarenu, kteří mu šli naproti. Monopost se jím daří na rozdíl od Ferrari, které v Turecku překvapivě ztrácelo, neustále vylepšovat a díky tomu jsou čím dál blíže absolutní špičce - v kvalifikaci jim scházela pouze 1 až 2 desetinky, v závodě jezdili stejně rychle jako Red Bully.
Hamilton se po dojezdu do cíle příliš neradoval, vypadal spíše jako zaražený pilot, jak praví náš klasik. Není divu: útok Buttona ke konci závodu vůbec nečekal. Dostal instrukce týmu k úspoře paliva, stejně jako jeho kolega, jenž se ovšem najednou vynořil po jeho boku a dokonce jej na chvíli předjel. Jenson byl z toho také na rozpacích, dobře věděl, jak zvedl tlak všem členům (nejen) boxové zídky McLarenu.
Lewis jej před novináři pochválil z férového souboje, bezpochyby ovšem čekal vysvětlení, co se v týmu vlastně dělo a jak vypadala komunikace s oběma piloty. Nezlobil se na Buttona, kterému zároveň vysekl pochvalu, že je nejlepším kolegou, kterého měl, ale na vedení.
V kvalifikaci dokázal úřadujícího mistra světa o 0,35 vteřiny porazit, jeho nejrychlejší kolo v závodě ale bylo o něco pomalejší. McLareny by v této statistice mohly být výrazně lépe, díky náskoku však v závěru Velké ceny Turecka, kdy ostatní jezdili nejrychleji, záměrně šetřily palivo i techniku.
Tab. č. 1 - Srovnání dle výsledků v kvalifikaci
Mercedes podává stejně jako McLaren čím dál lepší výkony. Schumacher si v kvalifikaci podruhé poradil se svým mladším kolegou Rosbergem, rychlejší kolo zajel také v závodě a euforie mladíka tak postupně získává čím dál větší trhliny.
V závodě, v jehož úvodu si dokonce Schumi na chvíli prohodil pozice s Buttonem, mu po zastávce v boxech dokázal poodjet, Nico jej však stáhl, ale nebyl jej schopen předjet.
Kubica s Renaultem odjel velmi dobrý závod bez nějakých spektakulárních kousků. Většinu času strávil za Mercedesy, přes něž se nedostal.
Petrov, který ještě nikdy Poláka v kvalifikaci neporazil, v ní přesto zaznamenal výrazný vzestup, když poprvé v krátké kariéře postoupil do její závěrečné části. Boullier je sice velmi chválil, protože držel tempo s (výjimečně slabšími) Ferrari. Všechny překvapil i nejrychlejším kolem, za které vděčí čerstvým pneumatikám, které nasadil po defektu, jež utrpěl při souboji s Alonsem, tři kola před cílem.
Překvapivý postup do poslední části kvalifikace slavil i Kamuj Kobajaši na Sauberu, když zkušenějšího Pedra de la Rosu překonal o téměř půl vteřiny. Před ním byl zaslouženě také dříve v cíli a získal svůj první letošní bod. K radosti Sauberu navíc poprvé finišovali s oběma vozy.
Z nováčků si v kvalifikaci vedl nejlépe Jarno Trulli na Lotusu, který stáhl ztrátu na střed pole pod 2 vteřiny. Oba zelené vozy však kvůli problémům s hydraulikou do cíle závodu nedojely.
Tab. č. 2 - Srovnání dle nejrychlejších kol v závodě
Felipe Massa na Ferrari porazil Fernanda Alonsa poprvé od úvodního podniku sezóny v Bahrajnu, a to o 0,4 vteřiny (v Q2). O něco lépe si vedl i v závodu, v němž krom jedné pozice díky Vettelově odstoupení více získat vzhledem ke současným kvalitám monopostu F10 nemohl.
Nevýrazný Alonso překvapivě vypadl již v prostřední části kvalifikace, v závodě si polepšil díky zastávce v boxech na úkor Kobajašiho a Sutila. V 52. kole se dokázal prodrat na osmou pozici před Petrova, který v souboji utrpěl defekt a z bodů pro změnu vypadl.
U Force Indie během kvalifikace nasadily auta v různé konfiguraci: Adrian Sutil s vozem bez F-kanálu suverénně porazil Vitantonia Liuzziho, který si jej chtěl po trénincích ponechat i pro další část. Na Němce však ztrácel více než vteřinu a nepostoupil ani do druhé části. Ono vyladit F-kanál, to týmům ještě nějakou chvíli potrvá. V laboratorních podmínkách funguje skvěle, ale na závodní dráze se spoustou rušivých vlivů už to tak jednoznačné není.
Tab. č. 3 - Srovnání dle průměrného času na kolo v závodě
V tabulce č. 1 jsem srovnával časy týmových kolegů z poslední části kvalifikace, které se oba účastnili (např. u Force Indie jsem u Sutila počítal s jeho nejrychlejším časem z Q1), aby tak měly vyšší srovnávací hodnotu (teplota tratě a vzduch, hustota provozu, počasí, motor, pneumatiky).
Při průměrování časů v poslední tabulce (č. 3) jsem nebral v úvahu první kolo ani kola, v nichž piloti zajížděli či vyjížděli z boxů. Nejedná se tedy o prostý průměr všech odjetých kol.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.