Po Velké ceně Číny se tradičně poohlédneme za tím, jak si vedli mezi sebou jednotliví týmoví kolegové. Srovnáme si je dle výsledků v kvalifikaci, dle nejrychlejšího i průměrného kola v závodě a na závěr se podíváme, jak si na tom po čtyřech závodech stojí.
McLarenJenson Button vyhrál svůj druhý letošní závod a po zásluze vede v šampionátu jezdců. Opět prokázal skvělý cit pro podmínky na dráze, správně volil pneumatiky a byl i velmi rychlý, na což neměl nikdo ze soupeřů odpověď - přesto že těm nejvážnějším z řad Mercedesu (resp. Rosbergovi), Ferrari, Red Bullu či svému kolegovi Lewisi Hamiltonovi druhý výjezd safety-caru pomohl odmazat více než 40-vteřinové manko. K vítězství na d Lewisem položil základy již v kvalifikaci, když jej porazil o 55 tisícin vteřiny v její finální části.
Hamiltonovo přezutí na přechodné pneumatiky ho stálo vítězství, safety-car mu však notně pomohl ke druhé příčce. Opět bavil diváky nádhernými předjížděcími manévry (zvláště s oběma Mercedesy), s kterými ani nečekal vždy až na konec nejdelší rovinky. Zajel nejrychlejší kolo a pomohl McLarenu k zisku double.
Výrazně jim k tomu pomohl i systém F-kanálu, díky kterému byli hodně na rovinkách nejrychlejší (Hamilton 318 km/hod). Za mokra bylo ve 13. zatáčce dobře vidět, jak systém pracuje - na výjezdu z ní najednou zmizel vír za zadním křídlem, když pilot kolenem ucpal jeho otvor v kokpitu. Vettel nad jeho výhodou jen nevěřícně kroutil hlavou: "Jedu za ním na rovince a najednou mi prostě ujede - jako bych tam stál."
MercedesRosberg odvádí skvělou práci, opět dojel na pódiu a až nečekaně lehce se vypořádává s Michaelem Schumacherem, jenž se s vozem W01 zatím evidentně trápí. Kvalifikoval se před ním na 4. příčce, tj. i před oběma McLareny, které musí na své kvalifikační rychlosti ještě zapracovat (stejně jako Ferrari). V závodě se zpočátku držel před Buttonem, než dostal v zatáčce č. 11 smyk na sjetých pneumatikách, čímž přišel o svůj 4,5 vteřinový náskok před ním.
Schumacher v kvalifikacích doposud nebyl rychlejší, i v Číně zaostal o více než 0,7 desetin za mladým kolegou. V závodě také ještě neskončil před ním. Po tom posledním prohlásil, že si nedokázal správně nastavit auto - což mě vzhledem k jeho zkušenostem překvapilo (techniku mají oba stejnou).
Tab. č. 1 - Srovnání dle výsledků v kvalifikaci
Ferrari Fernando Alonso opět ukázal, že je to pán pilot. Přes svůj ulitý start a následnou penalizaci dokázal dojet na čtvrtém místě, za což děkuje Mäylanderovým vyjížďkám. Za mokra byl po celou dob extrémně rychlý. Felipe Massa dojel do cíle až o 46 vteřin za ním na 9. místě, přesto že nebyl v boxech tolikrát, jako Španěl. Tomu už došla po předchozích závodech, kdy musel za svým pomalejším kolegou kroužit většinu času, trpělivost a v nájezdu do boxů jej předjel. Ve Scuderii začínají létat jiskry.
Red BullJiž potřetí byl letos v kvalifikaci úspěšnější Sebastian Vettel, který svým nejrychlejším kolem v závěru kvalifikace všem vyrazil dech - včetně sebe. Zajel ho dokonale a o čtvrt vteřiny v ní předstihl Marka Webbera. O stejný díl zajel rovněž nejrychlejší kolo v závodě, který se jinak rakouské stáji ale nevyvedl. Za deště, a zvláště pokud před sebou nemají čistý vzduch, rychlost jejich vozu povážlivě bledne. Ono je něco jiného si dojet pro vítězství z prvního místa, nebo se na něj umět probít a předjíždět, čímž letos baví hlavně Alonso s Hamiltonem.
Mark Webber sice vrátil malajské předjetí hned po startu Vettelovi, v cíli však dojel až jako osmý. Red Bull si z Číny odvezl velmi hubený bodový příděl, nejméně z pěti zatím nejúspěšnějších týmů.
RenaultRobert Kubica sice ztratil na startu jedno místo, nenechal se však strhnout davem a nezajel hned na začátku pro intermediálky. Vzhledem k tomu, že před druhým výjezdem safety-caru vedl před Hamiltonem o 57 vteřin, si možná zasloužil více. Renault s Kubicou však nadále překvapuje velmi dobrými výkony, Polák nakonec dojel pátý, když jej předjeli pouze Hamilton s Alonsem. Je stále lepší než Vitalij Petrov, který na něj nicméně ztrácí pořád méně.
Rus přes některé chybky odjel výborný závod, který letos poprvé dokončil a rovnou se šesti body v kapse. A zaslouženě - v jeho závěru se úspěšně dokázal vypořádat s mnohem většími esy: Schumacherem a Webberem. Jeho největší slabinou jsou zatím kvalifikace: na Kubicu ztrácel v obou částech téměř 0,8 vteřiny a na rozdíl od něj do sobotního finále nemohl postoupit.
Tab č. 2 - Srovnání dle nejrychlejších kol v závodě
Adrian Sutil s vozem Force India se letos již potřetí kvalifikoval na 10. místě - svého kolegu Vitantonia Liuzziho v této části válcuje - Ital vypadl již v úvodní fázi. Adrianovi v závodě zastávky celkem vycházely, po nasazení přechodných pneumatik na konci prvního kola byl před svou druhou zastávkou dokonce pátý, po ní sedmý, takže si přes něj museli Vettel s Hamiltonem klestit cestu. Byl-li by závod o něco delší, zřejmě by připravil Schumachera o jediný bod. Liuzzi sice po startu získal tři místa, ale příliš nažhaven ztratil nad svým vozem v zatáčce číslo šest kontrolu a sestřelil Buemiho (po podobné ráně v Austrálii mi ho začíná být líto). Přiznal, že měl problémy s teplotou brzd, které před startem nedokázal zahřát.
Williams byl v posledním závodě spíše zklamáním. Barrichello uplatnil své zkušenosti jak v kvalifikaci, tak i v závodě. Nico Hülkenberg se blýsknul o vteřinu rychlejším kolem v závodě, v němž byl jinak o viditelně pomalejší než Brazilec.
Tab. č. 3 - Srovnání dle průměrného času na kolo v závodě
U Sauberu porazil Kamuj Kobajaši v kvalifikaci Pedra De la Rosu o více než půl vteřiny. Krátce po startu jej ve smyku sundal Liuzzi. Pedro to měl rozjeté velmi dobře, zůstal na suchých pneumatikách, což jej vyneslo na čtvrté místo mezi piloty Renaultu. Kdyby jej opět nezradil motor Ferrari, zřejmě by v Šanghaji bodoval.
Jaime Alguersuari v barvách Toro Rosso se lepší - poprvé v kvalifikaci porazil Buemiho. V závodě není co srovnávat, Švýcar skončil po výše zmíněném incidentu již v prvním kole. Jaime přestože byl v boxech šestkrát, držel devátou pozici a potrápil soupeře. V závěru mu ale odešly pneumatiky, dostali se před něj Schumacher, Barrichello i Sutil, a tak Španěl do cíle dojel až na 13. místě.
Jarno Trulli s Lotusem porazil sice svého kolegu Heikkiho Kovalainena v kvalifikaci o 12 setin, v úvodu závodu ale špatně zvolil pneumatiky a nakonec musel stejně kvůli hydraulickému problému odstoupit. Kovalainen na rozdíl od něj nezajel v úvodu pro přechodné pneumatiky a držel šesté místo, kde sváděl bitvu s Hülkenbergem, jenž absolvoval 3 x více zastávek než Fin. Heikki jezdil bez chyb a nakonec přeci jen skalp Williamsu získal, když byl v cíli o 9 vteřin dříve!
Bruno Senna u HRT porazil Karuna Chandhoka sice jen o desetinu vteřiny, v závodě měl však jasně navrch (průměrně 3,7 vteřiny každé kolo!). Virgin s jedním vozem ani neodstartoval, druhý urazil jen osm kol. V kvalifikaci zůstal Timo Glock opět neporažen.
Na závěr přidávám souhrnou tabulku výsledků týmových duelů z dosavadních čtyřech závodů. Piloti jsou v ní sežazeni dle startovní čísel, která obrdželi před sezónou, nikoliv dle mých preferencí.
Tab. č. 4 - Souhrn dosavadních (Čína) výsledků
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.