Po Velké ceně Číny se tradičně poohlédneme za tím, jak si vedli mezi sebou jednotliví týmoví kolegové. Srovnáme si je dle výsledků v kvalifikaci, dle nejrychlejšího i průměrného kola v závodě a na závěr se podíváme, jak si na tom po čtyřech závodech stojí.
McLarenJenson Button vyhrál svůj druhý letošní závod a po zásluze vede v šampionátu jezdců. Opět prokázal skvělý cit pro podmínky na dráze, správně volil pneumatiky a byl i velmi rychlý, na což neměl nikdo ze soupeřů odpověď - přesto že těm nejvážnějším z řad Mercedesu (resp. Rosbergovi), Ferrari, Red Bullu či svému kolegovi Lewisi Hamiltonovi druhý výjezd safety-caru pomohl odmazat více než 40-vteřinové manko. K vítězství na d Lewisem položil základy již v kvalifikaci, když jej porazil o 55 tisícin vteřiny v její finální části.
Hamiltonovo přezutí na přechodné pneumatiky ho stálo vítězství, safety-car mu však notně pomohl ke druhé příčce. Opět bavil diváky nádhernými předjížděcími manévry (zvláště s oběma Mercedesy), s kterými ani nečekal vždy až na konec nejdelší rovinky. Zajel nejrychlejší kolo a pomohl McLarenu k zisku double.
Výrazně jim k tomu pomohl i systém F-kanálu, díky kterému byli hodně na rovinkách nejrychlejší (Hamilton 318 km/hod). Za mokra bylo ve 13. zatáčce dobře vidět, jak systém pracuje - na výjezdu z ní najednou zmizel vír za zadním křídlem, když pilot kolenem ucpal jeho otvor v kokpitu. Vettel nad jeho výhodou jen nevěřícně kroutil hlavou: "Jedu za ním na rovince a najednou mi prostě ujede - jako bych tam stál."
MercedesRosberg odvádí skvělou práci, opět dojel na pódiu a až nečekaně lehce se vypořádává s Michaelem Schumacherem, jenž se s vozem W01 zatím evidentně trápí. Kvalifikoval se před ním na 4. příčce, tj. i před oběma McLareny, které musí na své kvalifikační rychlosti ještě zapracovat (stejně jako Ferrari). V závodě se zpočátku držel před Buttonem, než dostal v zatáčce č. 11 smyk na sjetých pneumatikách, čímž přišel o svůj 4,5 vteřinový náskok před ním.
Schumacher v kvalifikacích doposud nebyl rychlejší, i v Číně zaostal o více než 0,7 desetin za mladým kolegou. V závodě také ještě neskončil před ním. Po tom posledním prohlásil, že si nedokázal správně nastavit auto - což mě vzhledem k jeho zkušenostem překvapilo (techniku mají oba stejnou).
Tab. č. 1 - Srovnání dle výsledků v kvalifikaci
Ferrari Fernando Alonso opět ukázal, že je to pán pilot. Přes svůj ulitý start a následnou penalizaci dokázal dojet na čtvrtém místě, za což děkuje Mäylanderovým vyjížďkám. Za mokra byl po celou dob extrémně rychlý. Felipe Massa dojel do cíle až o 46 vteřin za ním na 9. místě, přesto že nebyl v boxech tolikrát, jako Španěl. Tomu už došla po předchozích závodech, kdy musel za svým pomalejším kolegou kroužit většinu času, trpělivost a v nájezdu do boxů jej předjel. Ve Scuderii začínají létat jiskry.
Red BullJiž potřetí byl letos v kvalifikaci úspěšnější Sebastian Vettel, který svým nejrychlejším kolem v závěru kvalifikace všem vyrazil dech - včetně sebe. Zajel ho dokonale a o čtvrt vteřiny v ní předstihl Marka Webbera. O stejný díl zajel rovněž nejrychlejší kolo v závodě, který se jinak rakouské stáji ale nevyvedl. Za deště, a zvláště pokud před sebou nemají čistý vzduch, rychlost jejich vozu povážlivě bledne. Ono je něco jiného si dojet pro vítězství z prvního místa, nebo se na něj umět probít a předjíždět, čímž letos baví hlavně Alonso s Hamiltonem.
Mark Webber sice vrátil malajské předjetí hned po startu Vettelovi, v cíli však dojel až jako osmý. Red Bull si z Číny odvezl velmi hubený bodový příděl, nejméně z pěti zatím nejúspěšnějších týmů.
RenaultRobert Kubica sice ztratil na startu jedno místo, nenechal se však strhnout davem a nezajel hned na začátku pro intermediálky. Vzhledem k tomu, že před druhým výjezdem safety-caru vedl před Hamiltonem o 57 vteřin, si možná zasloužil více. Renault s Kubicou však nadále překvapuje velmi dobrými výkony, Polák nakonec dojel pátý, když jej předjeli pouze Hamilton s Alonsem. Je stále lepší než Vitalij Petrov, který na něj nicméně ztrácí pořád méně.
Rus přes některé chybky odjel výborný závod, který letos poprvé dokončil a rovnou se šesti body v kapse. A zaslouženě - v jeho závěru se úspěšně dokázal vypořádat s mnohem většími esy: Schumacherem a Webberem. Jeho největší slabinou jsou zatím kvalifikace: na Kubicu ztrácel v obou částech téměř 0,8 vteřiny a na rozdíl od něj do sobotního finále nemohl postoupit.
Tab č. 2 - Srovnání dle nejrychlejších kol v závodě
Adrian Sutil s vozem Force India se letos již potřetí kvalifikoval na 10. místě - svého kolegu Vitantonia Liuzziho v této části válcuje - Ital vypadl již v úvodní fázi. Adrianovi v závodě zastávky celkem vycházely, po nasazení přechodných pneumatik na konci prvního kola byl před svou druhou zastávkou dokonce pátý, po ní sedmý, takže si přes něj museli Vettel s Hamiltonem klestit cestu. Byl-li by závod o něco delší, zřejmě by připravil Schumachera o jediný bod. Liuzzi sice po startu získal tři místa, ale příliš nažhaven ztratil nad svým vozem v zatáčce číslo šest kontrolu a sestřelil Buemiho (po podobné ráně v Austrálii mi ho začíná být líto). Přiznal, že měl problémy s teplotou brzd, které před startem nedokázal zahřát.
Williams byl v posledním závodě spíše zklamáním. Barrichello uplatnil své zkušenosti jak v kvalifikaci, tak i v závodě. Nico Hülkenberg se blýsknul o vteřinu rychlejším kolem v závodě, v němž byl jinak o viditelně pomalejší než Brazilec.
Tab. č. 3 - Srovnání dle průměrného času na kolo v závodě
U Sauberu porazil Kamuj Kobajaši v kvalifikaci Pedra De la Rosu o více než půl vteřiny. Krátce po startu jej ve smyku sundal Liuzzi. Pedro to měl rozjeté velmi dobře, zůstal na suchých pneumatikách, což jej vyneslo na čtvrté místo mezi piloty Renaultu. Kdyby jej opět nezradil motor Ferrari, zřejmě by v Šanghaji bodoval.
Jaime Alguersuari v barvách Toro Rosso se lepší - poprvé v kvalifikaci porazil Buemiho. V závodě není co srovnávat, Švýcar skončil po výše zmíněném incidentu již v prvním kole. Jaime přestože byl v boxech šestkrát, držel devátou pozici a potrápil soupeře. V závěru mu ale odešly pneumatiky, dostali se před něj Schumacher, Barrichello i Sutil, a tak Španěl do cíle dojel až na 13. místě.
Jarno Trulli s Lotusem porazil sice svého kolegu Heikkiho Kovalainena v kvalifikaci o 12 setin, v úvodu závodu ale špatně zvolil pneumatiky a nakonec musel stejně kvůli hydraulickému problému odstoupit. Kovalainen na rozdíl od něj nezajel v úvodu pro přechodné pneumatiky a držel šesté místo, kde sváděl bitvu s Hülkenbergem, jenž absolvoval 3 x více zastávek než Fin. Heikki jezdil bez chyb a nakonec přeci jen skalp Williamsu získal, když byl v cíli o 9 vteřin dříve!
Bruno Senna u HRT porazil Karuna Chandhoka sice jen o desetinu vteřiny, v závodě měl však jasně navrch (průměrně 3,7 vteřiny každé kolo!). Virgin s jedním vozem ani neodstartoval, druhý urazil jen osm kol. V kvalifikaci zůstal Timo Glock opět neporažen.
Na závěr přidávám souhrnou tabulku výsledků týmových duelů z dosavadních čtyřech závodů. Piloti jsou v ní sežazeni dle startovní čísel, která obrdželi před sezónou, nikoliv dle mých preferencí.
Tab. č. 4 - Souhrn dosavadních (Čína) výsledků
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.