GP ŠPANĚLSKA - ZÁVOD; Kimi Räikkönen a Felipe Massa posunují Ferrari do vedení poháru konstruktérů, McLaren doplácí na těžkou nehodu Heikkiho Kovalainena. Fernando Alonso měl doma smůlu.
Räikkönen na startu udržel první místo, ale musel odolávat tlaku Alonsa i svého týmového kolegy, který se v nájezdu do první zatáčky před Alonsa posunul. Hamilton odstartoval lépe než Kubica. Hned za třetí zatáčkou udělal hodiny Sutil a jeho monopostu Force India nedokázal vyhnout Vettel. Krátce po startu tak na tři kola vyjel safety car.
V pátém kole probrzdil Piquet osmou zatáčku a ocitl se v kačírku, ale se štěstím se nazastavil a dokázal vyjet zpět na asfalt ještě před vozy Super Aguri. O kolo později již útočí na Bourdaise a po vzájemné kolizi předními koly odstupuje ze závodu, zatímco Bourdais jede do boxů pro nové přítlačné křídlo a následně závod také vzdává.
Po prvních deseti kolech kolech máme pořadí Räikkönen, Massa, Alonso, Hamilton, Kubica, Kovalainen, Heidfeld, Webber, Trulli, Rosberg, Barrichello, Button, Nakajima, Fisichella, Coulthard, Glock, Davidson, Sato. Rozestupy mezi vedoucími jezdci se rovnoměrně prodlužují, Räikkönen vede před Massou již o 3s. Pátým odstupivším pilotem je Davidson.
Na konci 19. kola tankuje Massa, o kolo dříve než Räikkönen. Hamilton zastavuje současně s Kubicou, pořadí mezi nimi se nemění. V 21. kole havaruje ve velké rychlosti Kovalainen v důsledku prasklé levé přední pneumatiky. Monopost se zdemolovaným předkem se ztrácí v bariéře z pneumatik a na místo míří závodní lékař, na trať se vrací safety car.
Kovalainen odjíždí na nosítkách do nemocnice, zatím bez dalších zpráv. Mezi tím navštěvuje boxy Barrichello, ale hned na výjezdu z pit-lane přichází při kolizi s Fisichellou o přední křídlo a musí absolvovat velmi pomalé kolo a další zastávku u mechaniků. Boxy navštívil také Heidfeld, ale v době, kdy na semaforu svítila červená a pilot dostává penalizaci 10s stop&go.
V polovině závodu končí závod pro Renault s odstoupením Alonsa, kterého v domácím závodě zradil motor. Odstupuje nakonec i Barrichello a motor zastavuje na cílové rovince i Rosberga. Massa zajíždí ke druhé zastávce znovu před Räikkönenem a finský pilot zůstává ve vedení.
Glock se třináct kol před cílem pokusil předjet Coultharda, ale příliš optimistický manévr nezvládl a narazil o Skotovy levé zadní pneumatiky, kterou mu poškodil a sám musel do boxů pro nové křídlo. Coulthard se na trať vrátil za posledním Satem a po pěkném souboji se dostává před něj.
Räikkönen završil bezproblémový víkend vítězstvím a double Ferrari pojišťuje Massa, na kterého se v posledních kolech dotahoval Hamilton. Vítězem zbytku světa je díky Kubicovi opět BMW a velkým úspěchem pro Red Bull je Webberovo páté místo. První letošní body pro Hondu získává Button a znovu bojuje také Nakajima za Williams. Po dnešním závodě především doufáme, že Heikki Kovalainen bude v pořádku.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.