EVROPA - ZÁVOD: Déšť několikrát zamíchal jezdeckým polem, poslední přeháňku dokonale využil Fernando Alonso. Na vodě se udržel i Felipe Massa a nejvíce mohou slavit Webber a Wurz.
Meteorologové před startem závodu ohlásili pravděpodobný příchod deště v prvních minutách. Celé startovní pole začíná na tvrdých pneumatikách s předpokladem brzkého přezutí na mokré pneumatiky. Winkelhock startuje z boxů.
První kolo začíná dramaticky, na startu se Massa dostal před Alonsa. Na výjezdu z první zatáčky je Kubica před Heidfeldem, ale příliš brzy jej zavřel a oba vozy BMW spolu kolidují a dělají hodiny. Lewis Hamilton využil perfektního startu a zmatků v první zatáčce k posunu na čtvrté místo, ale ve ve třetí zatáčce ztratil rychlost a znovu se propadá, zřejmě s poškozeným pravým předním zavěšením. Rosberg zezadu narazil do Buttona, pro kterého závod skončil, Rosberg má poškozené přední křídlo a po chvíli také odstupuje.
Na konci prvního kola se nad suchým okruhem spouští hustý déšť a většina vozů míří do boxů pro mokré pneumatiky. Do boxů nakonec nezajel Räikkönen a při vjezdu do pit-lane na konci druhého kola již má za zády dvojici Massa-Alonso. Ale pozor, ve svém druhém kole ve Formuli 1 se do vedení kuriozně dostává z posledního místa startující Markus Winkelhock! Na konci cílové rovinky se valí voda, v kačírku za první zatáčkou se pomalu tvoří vrakoviště vozů F1.
Na trať vyjíždí safety-car a závod je po jednom kole zastaven. Hustá přeháňka je pryč a na vyhřátou mokrou trať znovu svítí slunce, v některých částech okruhu však stále poprchá a předpovídány jsou další přeháňky. Po deseti minutách je ohlášen restart závodu letmým startem ve 14:35. Pořadí jezdců: Winkelhock, Massa, Alonso, Webber, Coulthard, Kovalainen, Räikkönen, Wurz, Barrichello, Fisichella, Kubica, Schumacher, Sato, Trulli, Heidfeld, Davidson, Hamilton. Hamilton bude startovat z boxů. Mimo závod: Button, Sutil, Rosberg, Speed, Liuzzi.
Většina jezdců pro restart volí přechodné pneumatiky. Winkelhock, který si dnes vyzkouší start z posledního i z prvního místa, vsadil na mokré. Startovní pole se dalo do pohybu za safety-carem a znovu začíná pršet. Na konci zahřívacího kola safety-car trať neopouší a dál vodí vozy F1. Mezi tím Heidfeld zastavuje v boxech kvůli výměně mokrých pneumatik za přechodné. Déšť znovu ustává a nová předpověď: v příštích třiceti minutách sucho.
Hamilton po ztrátě jednoho celého kola dostal svolení k předjetí celého startovního pole i safety-caru, zařazuje se na konec, ale stíhá přezout na suché pneumatiky. Po restartu se okamžitě propadá Winkelhock, v čele Massa, Alonso a vozy Red Bull. Hamilton se na suchých pneumatikách ocitá po smyku mimo trať a znovu ztrácí celé kolo. Piloti Red Bullu spolu bojují o třetí místo, Coulthard zatím Webberovi odolává. Räikkönen zůstává za Kovalainenem.
Fisichella v šikaně Veedol skvěle překonává Barrichella, Webber se na konci cílové rovinky posunuje před Coultharda. Räikkönen zkouší na Kovalainena nejrůznějí manévry, ale zatím neúspěšně a oba začíná brzdit Coulthard. Trať osychá, v 11. kole (tj. téměř hodinu po prvním startu) na suché pneumatiky přezouvají Räikkönen, následně i ostatní.
Ve vedení se na jedno kolo ocitá Coulthard, který jako jeden z posledních přezouvá na suché pneumatiky. Webber ustál smyk po výjezdu z pit-lane, ale jeho zaváhání okamžitě využil Räikkönen. Winkelhock odstavuje monopost v trávě s poruchou motoru.
Po patnáctikolové loterii jezdci krouží v pořadí Massa, Alonso, Räikkönen, Webber, Wurz, Kovalainen, Coulthard, Kubica, Schumacher, Heidfeld, Barrichello, Sato, Trulli, Hamilton. Vedoucí trojice projíždí kolem časomíry v pohých čtyřech sekundách, nejrychlejší kola závodu udávají Räikkönen a Hamilton.
Kovalainen v první zatáčce hladce vybrzdil Wurze. Heidfeld se polovinou vozu dostává vnitřkem vedle Schumachera v poslední zatáčce, ale Schumacher mu nenechává místo a po nárazu končí, Heidfeldův vůz se zdá být v pořádku. Kolize bude po závodě vyšetřována. Hamilton dohnal Fisichellu a po několika marných útocích jej úspěšně předjíždí vnějškem polovinou vozu v trávě.
Räikkönenovi začíná vynechávat motor, jako by se stále častěji nedařilo zařadit, nakonec odstavuje vůz v pit-lane. Massa vede o 8s před Alonsem, oba tankují ve dvou třetinách závodu. Na brzdy v první zatáčce Hamilton předjíždí Barrichella a posunuje se na 10. místo.
Deset kol před cílem začínají na trať znovu padat kapky, Kovalainen přezouvá na přechodné pneumatiky a nechává si zvětšit přitlak na předním křídle. O tři kola později přezouvají současně také Massa a Alonso, pořadí se nemění. V dalším kole se pro přechodné pneumatiky rozhodli i všichni ostatní jezdci.
Alonso je na mokré trati okamžitě za zádí Massova Ferrari a oba svádí ostrý souboj o vítězství. Nakonec se oba i lehce dotkli, Alonso je úspěšnější a pět kol před cílem se ujímá vedení. Poslední dvě kola opět svítí slunce a trať osychá, jezdci už zůstávají na mokrých pneumatikách.
Fernando Alonso přijíždí do cíle jako první a získává třetí letošní vítězství, za ním přijíždí kapitulující Felipe Massa. Třetí místo senzačně odváží Mark Webber, ale v poslední zatáčce musí odrazit útok rovněž překvapivého Alexe Wurze. Hamilton se v předposledním kole bez problémů dostal před Fisichellu, ale osmé místo již Kovalainenovi sebrat nestihl.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.