GP Japonska, závod: Fernando Alonso vítězí, příště mu stačí jediný bod. Michael Schumacher odstoupil pro poruchu motoru z první pozice.
Na startu k velkým změnám pořadí nedošlo, ale Alonso se dostal před Trulliho, naopak Fisichella se propadl až za Buttona. V první zatáčce obě Ferrari vyměňují pozice, M.Schumacher se dostává do vedení. Barrichello musel do boxů pro nové přední přítlačné křídlo.
Po prvních dvou kolech jezdci krouží v pořadí M.Schumacher, Massa, R.Schumacher, Alonso, Trulli, Button, Fisichella, Heidfeld, Räikkönen, Kubica, Rosberg, Webber, de la Rosa, Coulthard, Liuzzi, Speed, Albers, Doornbos, Sato, Monteiro, Yamamoto, Barrichello.
Speed se na výjezdu ze zatáčky ocitl částí vozu mimo trať a udělal hodiny, se štěstím se mu vyhnuli vozy za ním. Alonso postupně začíná tlačit na R.Schumachera, na vedoucího M.Schumachera ztrácí asi 4s. V 8.kole udělal Alonso chybu, přejel vnější obrubník a málem se vrátil za Trulliho.
Ve 12. učinil Alonso další pokus na konci cílové rovinky a tentokrát se před R.Schumachera dostal. Pomalu se začíná přibližovat k M.Schumacherovi, ale Massa, Fisichella a oba piloti Toyoty zastavují v boxech pro první tankování a výměnu pneumatik. U Toyoty si R.Schumacher a Trulli při zastávce vyměnili pořadí.
V boxech zastavuje i Alonso a na trať se vrací před Massou, kterého zdržel Heidfeld. O dvě kola později jede tankovat M.Schumacher, zůstává před Alonsem. McLareny poprvé tankovaly až v 22. a 23. kole. Christijanu Albersovi za zatáčkou 130R upadlo pravé zadní kolo a rozbilo celou záď vozu, pravděpodobně v důsledku prasklého zavěšení.
V polovině závodu máme pořadí M.Schumacher, Alonso, Massa, Trulli, R.Schumacher, Fisichella, Button, Räikkönen, Heidfeld, Kubica, Rosberg, Webber, de la Rosa, Coulthard, Doornbos, Speed, Liuzzi, Barrichello, Sato, Monteiro, Yamamoto. Vzdálenost mezi M.Schumacherem a Alonsem stále 4-5s, oba se musí prodírat dlouhou kolonou vozů opožděných o celé kolo.
Speed předvedl další hodiny, s problémy se mu podařilo z písku vyjet. Piloti Toyoty opět zahajují druhé zastávky v boxech. Trulli zůstává těsně před R.Schumacherem, který okamžitě vyhledává příležitosti k útokům. Ve stejném místě jako Speed si do písku vyjel i Kubica, stejně jako v kvalifikaci.
M.Schumacher tankuje opět jako poslední z pilotů Renaultu a Ferrari, bez problémů si hlídá vedoucí pozici přibližně 7s před Alonsem. Rozhodující okamžik však přichází 17 kol před cílem - Michael Schumacher zastavuje s hořícím motorem!
Webber nezvládl vjezd na cílovou rovinku a zdemoloval svůj Williams o bariéru pod hlavní tribunou. Räikkönen po své pozdní druhé zastávce zůstává na 5. místě přd Toyotami. Fisichella zůstává 15s za Massou. Kubica na 9. místě útočí na týmového kolegu Heidfelda.
Fernando Alonso s velikým náskokem před Felipem Massou projíždí cílem a před posledním závodem získává náskok deset bodů! Fisichella už Massu nedohonil, změna pořadí se nekoná ani mezi piloty Toyoty ani u BMW. Obě Toyoty letos poprvé na bodech. Alonso se raduje jako minule jeho soupeř, zatímco kamery snímají odstavený monopost Ferrari...
Foto: Renault F1 Team
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.