GP Evropy, závod: Fernando Alonso získává své třetí letošní vítězství a vedení před Michaelem Schumacherem zvyšuje o dva body, o které minule přišel.
První čtyři jezdci si po odstartováním závodu udrželi pořadí. Perfektní start se podařil Kimimu Räikkönenovi, který se z 9. příčky protáhl před první zatáčkou až na 5. Vůbec start nevyšel Ralfovi Schumacherovi.
Druhým kolem projeli jezdci v pořadí Alonso, Fisichella, M.Schumacher, Massa, Räikkönen, Barrichello, Button, Trulli, R.Schumacher, Heidfeld, Montoya, Webber, Speed, Rosberg, Liuzzi, Klien, Coulthard, Montagny, Monteiro, Sato, Villeneuve a Albers. Dopředu se přes vozy Super Aguri posunul Villeneuve, Monteiro se zdržel v hodinách.
Od prvních kol se zvětšují rozdíly mezi prvními jezdci. Rychle se vzdaluje Fernando Alonso, který průběžně zlepšuje nejrychlejší kolo závodu. Kimimu Räikkönenovi, o málo rychlejšímu než obě Hondy, narůstá velká ztráta na Massu.
Hodiny předvedl i Takuma Sato a zajel k mechanikům pro nové pneumatiky. V zápětí zastavil v boxu Super Aguri i Franck Montagny, který se dlouho zdržel čekáním na pneumatiky, až nakonec ze závodu odstoupil. Po deseti kolech vede stále Alonso, kolem deseti sekund ztrácí Fisichella s oběma Ferrari. Räikkönen je pozadu už o více než 20 s, ale vzdálil se Hondám.
Svůj špatný odhad při předjížděcích manévrech i dnes prokázal Ralf Schumacher. Rána do zadního kola byla o to horší, že ji uštědřil svému týmovému kolegovi Trullimu. Ten pokračuje v závodu, R. Schumacher musí k mechanikům pro nové křídlo.
V 18. kole poprvé tankoval Fernando Alonso, čímž se propadl za oba vozy Ferrari. O kolo později tankuje i Fisichella. Montoya udělal hodiny ve stejném místě jako loni musel vůz opustit. Safety-car na trať nevyjel, přestože stewardi museli vyprošťovat Montoyův monopost pod žlutými vlajkami z obrubníku na velmi nebezpečném místě.
V 23. kole zajel do pit-lane k dotankování ze 3. místa poprvé Kimi Räikkönen. O kolo později dotankoval i vedoucí Michael Schumacher a na trať se vrátil těsně před Fisichellou, 10 s za Alonsem. Po vlastní chybě projel asi 100 m pískem ve velké rychlosti Fisichella.
Dotankovaly i oba piloti Hondy, Button se dostal před Barrichella. Na konci 35. kola bylo pořadí Alonso, M.Schumacher, Fisichella, Massa, Räikkönen, Heidfeld, Button, Barrichello, Trulli, Webber, Villeneuve, Rosberg, Klien, Speed, Liuzzi, Coulthard, R.Schumacher, Albers, Monteiro, Sato.
Michael Schumacher se začíná velmi pomalu přibližovat Alonsovi, Fisichella se marně snaží ujet Massovi. R.Schumacher pomalu směřuje do boxů, Räikkönen mu se štěstím vyhýbá. Kimimu Räikkönenovi navíc odlétá ze zadní části vozu neidentifikovatelná aerodynamická součást. Schumacher znovu rychle ztrácí na Alonsa. Rychlá kola začíná jezdit i Fisichella.
Ke své druhé zastávce míří po několikanásobném vylepšení nejrychlejšího kola Fernando Alonso, na trať vyjíždí těsně za Fisichellou. Ten tankuje v následujícím kole a propadá se za Räikkönena. Nejrychlejší kolo zajíždí Massa a také tankuje, vrací se za Fisichellu. Až ve 47. kole tnakují podruhé Michael Schumacher a Kimi Räikkönen.
Po druhých zastávkách předních týmů máme pořadí Alonso, M.schumacher, Fisichella, Massa, Räikkönen, Button, Heidfeld, Barrichello, Trulli, Webber, Rosberg, Klien, Speed, Liuzzi, Villeneuve, Coulthard, Monteiro, Albers. Scott Speed odstavuje svůj vůz v garáži. Alonso se vzdaluje Schumacherovi už na 13 s. Button dohání pátého Räikkönena.
V boxech končí závod také pro Christijana Alberse. Alonso dál rychle ujíždí Schumacherovi, rozestupy mezi prvními osmi jezdci se zvětšují. Barrichello ztrácí na Buttona už přes 20 s. Ke svému obvyklému závěrečnému souboji se chystá Nico Rosberg, tentokrát před sebou tlačí Jarna Trulliho, ale na předjížděcí manévr už není čas.
Pro jasné vítězství si k radosti domácích fanoušků přijíždí Fernando Alonso s vozem Renault. Michael Schumacher potvrzuje druhým místom skvělou formu stáje Ferrari, přestože Massa na Fisichellu také nestačí. Kimi Räikkönen přijíždí na pátém místě, od startu závodu dnes nic dalšího nezískal.
Foto: Renault ČR
Rádiová komunikace Fernanda Alonsa v Džiddě odhalila, jak extrémně náročný je vůz Aston Martin AMR25 i pro mistra světa. „Tohle auto je neuvěřitelně náročné na jízdu,“ zaznělo z jeho vysílačky.
F1 Authentics pořádá aukci jedinečného předmětu pro fanoušky Maxe Verstappena. Závodní oblek, ve kterém Holanďan triumfoval na Velké ceně Miami 2023, bude dražen. Veškerý výtěžek z této aukce bude věnován organizaci Wings for Life, která se zaměřuje na výzkum zranění míchy.
Po třech odjetých velkých cenách se Liam Lawson znovu aklimatizoval v týmu Racing Bulls. Podle slov Novozélanďana i jeho francouzského týmového kolegy se mladý jezdec rychle zorientoval a je zpět ve své formě.
Sebastian Vettel ocenil Landa Norrise za odvahu otevřeně mluvit o svých pocitech. Podle něj tím mladý Brit inspiruje mladé lidi a stává se vzorem i mimo závodní trať.
Komise Formule 1 potvrdila, že nadále počítá s původně navrženými pravidly pro pohonné jednotky, nicméně zároveň zvažuje úpravy, které by jejich fungování a efektivitu mohly ještě vylepšit.
Helmut Marko po Velké ceně Saúdské Arábie zhodnotil výkony Red Bullu, porovnal tým s rostoucí konkurencí McLarenu a ocenil vývoj Yukiho Tsunody. Podle něj má Red Bull stále náskok, ale je nezbytné pracovat na detailech, pokud chce zůstat na vrcholu.
Lando Norris se naplno soustředí na boj o titul, když výrazně změnil životní styl a veškerou energii věnuje přípravě na závody. Přísný režim, důraz na fyzickou i psychickou kondici a konec večírků jasně ukazují jeho odhodlání stát se šampionem.
Tým Cadillac bude od roku 2029 používat motory General Motors, které získaly oficiální schválení jako dodavatel pro Formuli 1. Americká automobilka tak posílí své postavení v královně motorsportu a spojí vlastní značku i technologii.
Yuki Tsunoda mohl v Saúdské Arábii při správné strategii na tvrdých pneumatikách sahat po bodech. Jeho šance ale zhatily technické problémy po kolizi v prvním kole.
Aston Martin prochází těžkým obdobím, což se odráží na výkonech jeho jezdců. Zatímco Fernando Alonso pravidelně překonává limity vozu, Lance Stroll čelí špatným statistikám, včetně rekordu v počtu vyřazení v Q1, a musí dokázat, že zvládne uspět i v náročných podmínkách.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem navrhl na uvolněné místo po Robertu Reidovi další výraznou osobnost ze světa rallye. Jeho volba potvrzuje snahu přinášet do FIA více dlouholetých zkušeností z motorsportu.
Carlos Sainz se v roce 2025 stal klíčovým jezdcem pro Williams díky svým strategickým a technickým dovednostem. V Džiddě využil DRS k pomoci Alexi Albonovi a po náročném závodě v Bahrajnu zvolil opatrnější přístup, což týmu pomohlo posbírat důležité body.