GP Evropy, závod: Fernando Alonso získává své třetí letošní vítězství a vedení před Michaelem Schumacherem zvyšuje o dva body, o které minule přišel.
První čtyři jezdci si po odstartováním závodu udrželi pořadí. Perfektní start se podařil Kimimu Räikkönenovi, který se z 9. příčky protáhl před první zatáčkou až na 5. Vůbec start nevyšel Ralfovi Schumacherovi.
Druhým kolem projeli jezdci v pořadí Alonso, Fisichella, M.Schumacher, Massa, Räikkönen, Barrichello, Button, Trulli, R.Schumacher, Heidfeld, Montoya, Webber, Speed, Rosberg, Liuzzi, Klien, Coulthard, Montagny, Monteiro, Sato, Villeneuve a Albers. Dopředu se přes vozy Super Aguri posunul Villeneuve, Monteiro se zdržel v hodinách.
Od prvních kol se zvětšují rozdíly mezi prvními jezdci. Rychle se vzdaluje Fernando Alonso, který průběžně zlepšuje nejrychlejší kolo závodu. Kimimu Räikkönenovi, o málo rychlejšímu než obě Hondy, narůstá velká ztráta na Massu.
Hodiny předvedl i Takuma Sato a zajel k mechanikům pro nové pneumatiky. V zápětí zastavil v boxu Super Aguri i Franck Montagny, který se dlouho zdržel čekáním na pneumatiky, až nakonec ze závodu odstoupil. Po deseti kolech vede stále Alonso, kolem deseti sekund ztrácí Fisichella s oběma Ferrari. Räikkönen je pozadu už o více než 20 s, ale vzdálil se Hondám.
Svůj špatný odhad při předjížděcích manévrech i dnes prokázal Ralf Schumacher. Rána do zadního kola byla o to horší, že ji uštědřil svému týmovému kolegovi Trullimu. Ten pokračuje v závodu, R. Schumacher musí k mechanikům pro nové křídlo.
V 18. kole poprvé tankoval Fernando Alonso, čímž se propadl za oba vozy Ferrari. O kolo později tankuje i Fisichella. Montoya udělal hodiny ve stejném místě jako loni musel vůz opustit. Safety-car na trať nevyjel, přestože stewardi museli vyprošťovat Montoyův monopost pod žlutými vlajkami z obrubníku na velmi nebezpečném místě.
V 23. kole zajel do pit-lane k dotankování ze 3. místa poprvé Kimi Räikkönen. O kolo později dotankoval i vedoucí Michael Schumacher a na trať se vrátil těsně před Fisichellou, 10 s za Alonsem. Po vlastní chybě projel asi 100 m pískem ve velké rychlosti Fisichella.
Dotankovaly i oba piloti Hondy, Button se dostal před Barrichella. Na konci 35. kola bylo pořadí Alonso, M.Schumacher, Fisichella, Massa, Räikkönen, Heidfeld, Button, Barrichello, Trulli, Webber, Villeneuve, Rosberg, Klien, Speed, Liuzzi, Coulthard, R.Schumacher, Albers, Monteiro, Sato.
Michael Schumacher se začíná velmi pomalu přibližovat Alonsovi, Fisichella se marně snaží ujet Massovi. R.Schumacher pomalu směřuje do boxů, Räikkönen mu se štěstím vyhýbá. Kimimu Räikkönenovi navíc odlétá ze zadní části vozu neidentifikovatelná aerodynamická součást. Schumacher znovu rychle ztrácí na Alonsa. Rychlá kola začíná jezdit i Fisichella.
Ke své druhé zastávce míří po několikanásobném vylepšení nejrychlejšího kola Fernando Alonso, na trať vyjíždí těsně za Fisichellou. Ten tankuje v následujícím kole a propadá se za Räikkönena. Nejrychlejší kolo zajíždí Massa a také tankuje, vrací se za Fisichellu. Až ve 47. kole tnakují podruhé Michael Schumacher a Kimi Räikkönen.
Po druhých zastávkách předních týmů máme pořadí Alonso, M.schumacher, Fisichella, Massa, Räikkönen, Button, Heidfeld, Barrichello, Trulli, Webber, Rosberg, Klien, Speed, Liuzzi, Villeneuve, Coulthard, Monteiro, Albers. Scott Speed odstavuje svůj vůz v garáži. Alonso se vzdaluje Schumacherovi už na 13 s. Button dohání pátého Räikkönena.
V boxech končí závod také pro Christijana Alberse. Alonso dál rychle ujíždí Schumacherovi, rozestupy mezi prvními osmi jezdci se zvětšují. Barrichello ztrácí na Buttona už přes 20 s. Ke svému obvyklému závěrečnému souboji se chystá Nico Rosberg, tentokrát před sebou tlačí Jarna Trulliho, ale na předjížděcí manévr už není čas.
Pro jasné vítězství si k radosti domácích fanoušků přijíždí Fernando Alonso s vozem Renault. Michael Schumacher potvrzuje druhým místom skvělou formu stáje Ferrari, přestože Massa na Fisichellu také nestačí. Kimi Räikkönen přijíždí na pátém místě, od startu závodu dnes nic dalšího nezískal.
Foto: Renault ČR
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.