MEXIKO - KVALIFIKACE; Jak na houpačce a s problémy pro několik pilotů, kteří se potýkali se svými vozy a dokonce jim ve dvou případech dali řádně zabrat. Ale vše je zapomenuto, nyní jsme na prahu prvního důležitého okamžiku letošní dvacáté Grand Prix
Sekce zatáček 7 - 11, poté ošemetná dvanáctka; to jsou největší pasti, s nimiž se piloti po tři tréninky potýkali. V kvalifikaci jim počasí jako doposud přálo - teplota 22°C, trať o 22°C vyšší, vlhkost vzduchu 41 % a západní vítr o síle 8,6 km/h - to byla kulisa kvalifikace, v níž byla většina diváků natěšena na domácího miláčka „Checo“ Péreze.
Q1 - 18 minutDle očekávání většina pilotů do úvodní části nasadila nejměkčí směs C5 - výjimku tvořily týmy Ferrari a McLaren. Boxová ulička však vyhlížela pustě, až po půl minutě se pustili na trať oba Saubery (Bottas a Zhou), Ocon, Stroll a Gasly; za nimi se pak začal trousit ostatní. První čas zajel Bottas, ale 1:18,507 už tradičně byl jen orientační. I na středně tvrdé směsi byly rychlé Ferrari a McLareny, ale když se do čela posunul Verstappen (1:16,998), přestal Norris spekulovat a nasadil také červené pneumatiky - a Maxe překonal - 1:16,505.
VISA Cash App RB a Haas osm minut čekaly na svou šanci, ale poté se bez potíží dostaly do středu pole. To Mercedesy opět hazardovaly s nervy svých příznivců, což naznačila i komunikace boxů s Russellem, když zajel čas 1:17,194 a dotázal se, zda je dostatečný: „Negative!“ zněla strohá odpověď. Že to nebylo přehnané, ukázaly následující chvíle.
V ohrožení se totiž ocitli Pérez, Piastri i Leclerc. Oscar, jenž první pokus zhatil probrzděním v zatáčce 5, dostal šanci jako první, ale nezvládl zatáčku 12, vyjel mimo trať a čas 1:17,631 mu byl škrtnutý. Hned se pokusil o další kolo, ale příliš se nepolepšil. Mohutně povzbuzovaný Pérez byl ale ještě horší. Ferrari neriskovalo a poslalo oba piloty na nejměkčích pneumatikách, a ti se posunuli na druhé (Sainz jr.) a čtvrté místo. Piastri ale neuspěl a rozladěný musel být i Colapinto, jehož posledním pokusem nechal v poslední pětce Bottas (1:17,393).
Do Q2 nepostoupili: Colapinto, Piastri, Pérez, Ocon, Zhou
Q2 - 15 minutJako první do druhé části vyrazili Albon, Verstappen a Leclerc se Sainzem jr. Albon začal časem 1:17,090, ale vzápětí ho „umravnil“ Verstappen (1:16,629). Sainz jr. se také nedostal pod 1:17,0 (1:17,027) a u Leclerca by hledači skrytých významů určitě našli úzkou spojitost, protože mu byl škrtnut jeho čas 1:17,631 - stejný o jaký přišel Piastri v Q1 - i když Monačan porušil limity v zatáčkách 2 a 3. Norris na pohodu zajel čas 1:16,301 a jeho vůz mechanici uklidili do garáže.
Druhé pokusy zahájili Ferrari a Leclerc s nožem na krku vykouzlil výkon 1:16,641, tedy téměř o vteřinu lepší než smazaný. Vzápětí se do T10 dostali i oba Haasy, ačkoliv Magnussenovi se vydatně do cesty pletli oba piloti Mercedesu. Všechno snažení jejich i VISA Cash App RB a Aston Martinů bylo zbytečné - Cunoda v nájezdu do zatáčky 12 deset vteřin před koncem zablokoval kola a bokem levým bokem narazil do bariéry. Auto bylo nepojízdné, zavlála červená vlajka a Lawson, Alonso, Stroll a Bottas museli poslední pokus přerušit. Zejména Lawson byl hodně rozladěn a v bleskovém rozhovoru prohlásilo, že měl rozjetý velmi dobře první sektor...
Do Q3 nepostoupili: Cunoda, Lawson, Alonso, Stroll, Bottas
Q3 - 12 minutPoslední část kvalifikace byla poodsunuta kvůli nutné opravě bariéry, kterou Cunoda poškodil. Do boje o nejlepší desítku vyrazily jako první Haasy následované Verstappenem, Ferrari zůstaly na chvostu - Sainz jr. docela poslední. Haasy zajely naprosto irelevantní časy (Hülkenberg 1:17,581 a Magnussen 1:18,104), takže do vedení šel na kratičkou chvíli Verstappen - ale jeho čas 1:16,368 vzápětí zmizel, protože podobně jako Leclerc v Q2 „střihl“ vrcholky zatáček 2 a 3. Ani Norris se nezdál být dobře naladěn, protože horší čas zajel pouze v Q1 na středně tvrdé směsi. Po prvních pokusech tak bylo pořadí Sainz jr., Leclerc, Russell, Hamilton, Norris, Gasly, Albon, Hülkenberg, Magnussen a Verstappen. Hamilton si postěžoval, že vůz je v porovnání s třetím tréninkem naprosto odlišný.
Haasy zahájily i druhé pokusy s Albonem a Gaslym za sebou, poté následovala dvojice Ferrari a Verstappen - za ním pak Norris. Ačkoliv se kromě Hamiltona všichni piloti zlepšili, Leclercovi to na udržení první řady nestačilo - zato Sainz jr. jako jediný pilot prolomil hranici 1:16,0!
Kvalifikace přinesla několik zajímavostí - hned čtyři týmy zanechaly jeden vůz v Q1 a s druhým postoupily do Q3. Sainz jr. se do čela startovního pole postaví po více než roce (naposledy v Singapuru 2023), Pérez po třech letech, kdy byl na domácí půdě vždy v TOP5, tentokrát naprosto vyhořel a Piastri letos vůbec poprvé chyběl v TOP 10. Nelze přehlédnout velmi slušnou formu Haasu a další solidní výkon Gaslyho, jde jen o to, aby v závodě neměl smůlu jako v Austinu. Karty pro zítřek jsou rozdané zajímavě a je otázka, kdo si vytáhne trumfové eso.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.