Mercedes nám vysvětlil, jak postupuje při selhání pohonné jednotky. Co všechno při šetření na dráze a v továrně probíhá? Jak analyzuje vadné díly a kdo všechno je do procesu zapojený? Mohou pomoci simulace?
Co teď uděláme se selháním Lewisovy pohonné jednotky v Šanghaji?Dotyčná pohonná jednotka dorazila do Brixworthu v ranních hodinách ve čtvrtek v týdnu následujícím po závodě. Prošetřování selhání pak v továrně probíhalo neustále. MGU-H byl rozebrán a v podezření je problém spojený s izolací. Turbodmychadlo bude vyměněno společně s olejovými čerpadly poté, co se v olejovém systému našly úlomky. Po opravě tato pohonná jednotka zůstane k dispozici jezdci a do Soči pocestuje jako náhradní.
Co se děje jako první, když pohonná jednotka na dráze selže?Nejprve a hlavě si skupina inženýrů na okruhu a mnohem větší skupina v Brixworthu projde údaje z datového záznamníku, přičemž se podívá na to, co zaznamenalo každé čidlo pohonné jednotky. Jde o bezprostřední kontrolu, která rychle stanoví závažnost problému.
Co se stane, když se objeví velký problém?Pokud se určí, že problém nelze vyřešit na dráze a je třeba vyjmout hardware, pak traťoví technici co nejdříve připraví díly k přepravě zpět do Brixworthu. Inženýr zodpovědný za systém, který je podezříván jako jádro problému, poté sestaví instrukce s požadavkem na rozebrání, zatímco jsou díly na cestě.
Co přesně zahrnuje instrukce s požadavkem na rozebrání?Jde o detailní sled instrukcí pro techniky, kteří pracují v daném oddělení v Brixworthu. Určuje, kdo bude přidělen ke které individuální fázi procesu, jaké odborné vybavení a/nebo inspekční techniky jsou zapotřebí a které procedury je třeba nejdříve vykonat. Seznam je sepsán v chronologickém pořadí s přibližnými časovými odstupy pro každý krok tak, aby byl vytvořen pečlivě zvážený časový plán, který je plně zajištěn zdroji.
Kde technici začínají, když rozebírají vadný díl?Ve většině případů začnou zpětným vyplachováním oleje skrz různé rozvody, olejové filtry a chladicí systémy, aby sesbírali veškeré jemné úlomky. Zatímco větší části mohou být odstraněny ručně, menší kousky - které obvykle poukazují na počátek problémů - se mohou nahromadit na konci zavřených rozvodů nebo ve filtrech na cestě z dílu, který selhal.
Jak jsou úlomky analyzovány?Mikroskopická analýza úlomků je první fází. Sledují se různé tvary a velikosti pro určení toho, zda šlo o jemné opotřebení nebo o díl, který se rozbil na drobné kusy. Úlomky se potom skenují elektronovým mikroskopem pro kontrolu jejich chemického složení. To pomáhá určit typ materiálu, který na druhou stranu poskytne náznak toho, ze kterého dílu by úlomek mohl pocházet.
Co se pak děje s různými dotyčnými díly?Jakmile je dokončena analýza úlomků a díly, jež postihlo selhání, byly rozebrány, je všechno fyzicky uloženo tak, aby to odpovídalo instalované konfiguraci. Když inženýři sledují, která řada dílů se nacházela před nimi, který úlomek byl nalezen a kde skončil, pak mohou začít se určením toho, jak zřejmě sled událostí začal. Pak znovu projdou nasbíraná data z okruhu, aby našly výrazné změny v údajích z každého čidla pohonné jednotky, které by mohlo odpovídat dané teorii.
Dají se během šetření využít virtuální simulace?Nástroje virtuální simulace poskytují dobré pochopení toho, co se odehrávalo uvnitř systému, a často jsou během vývojové části intenzívně využívány. Když díl selže, tak se dá pohlédnout zpět na tyto modely, a prováděné změny, které tým podezřívá z toho, že se odehrály, napodobují příčinu selhání.
Provádí tým někdy fyzické simulace, aby napodobil poruchu?Hardware může být vyroben se záměrnými chybami a pak může být testován na dynamometru ve snaze napodobit selhání. Toto je možné vnímat jako drahé prostředek testování, ale je levnější než opakovaná závada na okruhu. Motory mohou být provozovány s upravenými odchylkami, jež mohou být větší nebo menší než typické standardní tolerance při výrobě, a tak lze napodobit scénář, při němž například došlo k opotřebení povrchu.
A co nemechanické součásti pohonné jednotky?Každá součást pohonné jednotky může být a bude analyzována, když to je zapotřebí. Elektrické součásti, jako je PCB (deska s plošnými spoji), mohou být například provozovány v troubě při vzrůstajících teplotách, aby se zjistilo, v jakém bodě přestávají polovodiče fungovat. To pak může být svázáno s poznáním o teplotách té obvodové desky v ERS modulu, aby se stanovilo, zda lze přehřátí diagnostikovat jako příčinu selhání.
Kdo je obecně do diagnostiky zapojený?V prvním stupni bude k prošetření až po vyřešení přidělen inženýr s odbornými znalosti dotyčného systému. Každých minimálně 24 hodin uspořádá schůzku, k níž zavolá čtyři či pět lidí, kteří pomohou přijít s teoriemi. Obvykle jde o lidi, kteří mají rozsáhlé zkušenosti s pohonnou jednotkou, dobré duševní schopnosti pro řešení problémů a schopnost laterálního přemýšlení - propracovávat se krok za krokem teoriemi, aby zajistili, že jsou robustní.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.