Mercedes nám vysvětlil, jak postupuje při selhání pohonné jednotky. Co všechno při šetření na dráze a v továrně probíhá? Jak analyzuje vadné díly a kdo všechno je do procesu zapojený? Mohou pomoci simulace?
Co teď uděláme se selháním Lewisovy pohonné jednotky v Šanghaji?Dotyčná pohonná jednotka dorazila do Brixworthu v ranních hodinách ve čtvrtek v týdnu následujícím po závodě. Prošetřování selhání pak v továrně probíhalo neustále. MGU-H byl rozebrán a v podezření je problém spojený s izolací. Turbodmychadlo bude vyměněno společně s olejovými čerpadly poté, co se v olejovém systému našly úlomky. Po opravě tato pohonná jednotka zůstane k dispozici jezdci a do Soči pocestuje jako náhradní.
Co se děje jako první, když pohonná jednotka na dráze selže?Nejprve a hlavě si skupina inženýrů na okruhu a mnohem větší skupina v Brixworthu projde údaje z datového záznamníku, přičemž se podívá na to, co zaznamenalo každé čidlo pohonné jednotky. Jde o bezprostřední kontrolu, která rychle stanoví závažnost problému.
Co se stane, když se objeví velký problém?Pokud se určí, že problém nelze vyřešit na dráze a je třeba vyjmout hardware, pak traťoví technici co nejdříve připraví díly k přepravě zpět do Brixworthu. Inženýr zodpovědný za systém, který je podezříván jako jádro problému, poté sestaví instrukce s požadavkem na rozebrání, zatímco jsou díly na cestě.
Co přesně zahrnuje instrukce s požadavkem na rozebrání?Jde o detailní sled instrukcí pro techniky, kteří pracují v daném oddělení v Brixworthu. Určuje, kdo bude přidělen ke které individuální fázi procesu, jaké odborné vybavení a/nebo inspekční techniky jsou zapotřebí a které procedury je třeba nejdříve vykonat. Seznam je sepsán v chronologickém pořadí s přibližnými časovými odstupy pro každý krok tak, aby byl vytvořen pečlivě zvážený časový plán, který je plně zajištěn zdroji.
Kde technici začínají, když rozebírají vadný díl?Ve většině případů začnou zpětným vyplachováním oleje skrz různé rozvody, olejové filtry a chladicí systémy, aby sesbírali veškeré jemné úlomky. Zatímco větší části mohou být odstraněny ručně, menší kousky - které obvykle poukazují na počátek problémů - se mohou nahromadit na konci zavřených rozvodů nebo ve filtrech na cestě z dílu, který selhal.
Jak jsou úlomky analyzovány?Mikroskopická analýza úlomků je první fází. Sledují se různé tvary a velikosti pro určení toho, zda šlo o jemné opotřebení nebo o díl, který se rozbil na drobné kusy. Úlomky se potom skenují elektronovým mikroskopem pro kontrolu jejich chemického složení. To pomáhá určit typ materiálu, který na druhou stranu poskytne náznak toho, ze kterého dílu by úlomek mohl pocházet.
Co se pak děje s různými dotyčnými díly?Jakmile je dokončena analýza úlomků a díly, jež postihlo selhání, byly rozebrány, je všechno fyzicky uloženo tak, aby to odpovídalo instalované konfiguraci. Když inženýři sledují, která řada dílů se nacházela před nimi, který úlomek byl nalezen a kde skončil, pak mohou začít se určením toho, jak zřejmě sled událostí začal. Pak znovu projdou nasbíraná data z okruhu, aby našly výrazné změny v údajích z každého čidla pohonné jednotky, které by mohlo odpovídat dané teorii.
Dají se během šetření využít virtuální simulace?Nástroje virtuální simulace poskytují dobré pochopení toho, co se odehrávalo uvnitř systému, a často jsou během vývojové části intenzívně využívány. Když díl selže, tak se dá pohlédnout zpět na tyto modely, a prováděné změny, které tým podezřívá z toho, že se odehrály, napodobují příčinu selhání.
Provádí tým někdy fyzické simulace, aby napodobil poruchu?Hardware může být vyroben se záměrnými chybami a pak může být testován na dynamometru ve snaze napodobit selhání. Toto je možné vnímat jako drahé prostředek testování, ale je levnější než opakovaná závada na okruhu. Motory mohou být provozovány s upravenými odchylkami, jež mohou být větší nebo menší než typické standardní tolerance při výrobě, a tak lze napodobit scénář, při němž například došlo k opotřebení povrchu.
A co nemechanické součásti pohonné jednotky?Každá součást pohonné jednotky může být a bude analyzována, když to je zapotřebí. Elektrické součásti, jako je PCB (deska s plošnými spoji), mohou být například provozovány v troubě při vzrůstajících teplotách, aby se zjistilo, v jakém bodě přestávají polovodiče fungovat. To pak může být svázáno s poznáním o teplotách té obvodové desky v ERS modulu, aby se stanovilo, zda lze přehřátí diagnostikovat jako příčinu selhání.
Kdo je obecně do diagnostiky zapojený?V prvním stupni bude k prošetření až po vyřešení přidělen inženýr s odbornými znalosti dotyčného systému. Každých minimálně 24 hodin uspořádá schůzku, k níž zavolá čtyři či pět lidí, kteří pomohou přijít s teoriemi. Obvykle jde o lidi, kteří mají rozsáhlé zkušenosti s pohonnou jednotkou, dobré duševní schopnosti pro řešení problémů a schopnost laterálního přemýšlení - propracovávat se krok za krokem teoriemi, aby zajistili, že jsou robustní.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.