Mercedes nám vysvětlil, jak postupuje při selhání pohonné jednotky. Co všechno při šetření na dráze a v továrně probíhá? Jak analyzuje vadné díly a kdo všechno je do procesu zapojený? Mohou pomoci simulace?
Co teď uděláme se selháním Lewisovy pohonné jednotky v Šanghaji?Dotyčná pohonná jednotka dorazila do Brixworthu v ranních hodinách ve čtvrtek v týdnu následujícím po závodě. Prošetřování selhání pak v továrně probíhalo neustále. MGU-H byl rozebrán a v podezření je problém spojený s izolací. Turbodmychadlo bude vyměněno společně s olejovými čerpadly poté, co se v olejovém systému našly úlomky. Po opravě tato pohonná jednotka zůstane k dispozici jezdci a do Soči pocestuje jako náhradní.
Co se děje jako první, když pohonná jednotka na dráze selže?Nejprve a hlavě si skupina inženýrů na okruhu a mnohem větší skupina v Brixworthu projde údaje z datového záznamníku, přičemž se podívá na to, co zaznamenalo každé čidlo pohonné jednotky. Jde o bezprostřední kontrolu, která rychle stanoví závažnost problému.
Co se stane, když se objeví velký problém?Pokud se určí, že problém nelze vyřešit na dráze a je třeba vyjmout hardware, pak traťoví technici co nejdříve připraví díly k přepravě zpět do Brixworthu. Inženýr zodpovědný za systém, který je podezříván jako jádro problému, poté sestaví instrukce s požadavkem na rozebrání, zatímco jsou díly na cestě.
Co přesně zahrnuje instrukce s požadavkem na rozebrání?Jde o detailní sled instrukcí pro techniky, kteří pracují v daném oddělení v Brixworthu. Určuje, kdo bude přidělen ke které individuální fázi procesu, jaké odborné vybavení a/nebo inspekční techniky jsou zapotřebí a které procedury je třeba nejdříve vykonat. Seznam je sepsán v chronologickém pořadí s přibližnými časovými odstupy pro každý krok tak, aby byl vytvořen pečlivě zvážený časový plán, který je plně zajištěn zdroji.
Kde technici začínají, když rozebírají vadný díl?Ve většině případů začnou zpětným vyplachováním oleje skrz různé rozvody, olejové filtry a chladicí systémy, aby sesbírali veškeré jemné úlomky. Zatímco větší části mohou být odstraněny ručně, menší kousky - které obvykle poukazují na počátek problémů - se mohou nahromadit na konci zavřených rozvodů nebo ve filtrech na cestě z dílu, který selhal.
Jak jsou úlomky analyzovány?Mikroskopická analýza úlomků je první fází. Sledují se různé tvary a velikosti pro určení toho, zda šlo o jemné opotřebení nebo o díl, který se rozbil na drobné kusy. Úlomky se potom skenují elektronovým mikroskopem pro kontrolu jejich chemického složení. To pomáhá určit typ materiálu, který na druhou stranu poskytne náznak toho, ze kterého dílu by úlomek mohl pocházet.
Co se pak děje s různými dotyčnými díly?Jakmile je dokončena analýza úlomků a díly, jež postihlo selhání, byly rozebrány, je všechno fyzicky uloženo tak, aby to odpovídalo instalované konfiguraci. Když inženýři sledují, která řada dílů se nacházela před nimi, který úlomek byl nalezen a kde skončil, pak mohou začít se určením toho, jak zřejmě sled událostí začal. Pak znovu projdou nasbíraná data z okruhu, aby našly výrazné změny v údajích z každého čidla pohonné jednotky, které by mohlo odpovídat dané teorii.
Dají se během šetření využít virtuální simulace?Nástroje virtuální simulace poskytují dobré pochopení toho, co se odehrávalo uvnitř systému, a často jsou během vývojové části intenzívně využívány. Když díl selže, tak se dá pohlédnout zpět na tyto modely, a prováděné změny, které tým podezřívá z toho, že se odehrály, napodobují příčinu selhání.
Provádí tým někdy fyzické simulace, aby napodobil poruchu?Hardware může být vyroben se záměrnými chybami a pak může být testován na dynamometru ve snaze napodobit selhání. Toto je možné vnímat jako drahé prostředek testování, ale je levnější než opakovaná závada na okruhu. Motory mohou být provozovány s upravenými odchylkami, jež mohou být větší nebo menší než typické standardní tolerance při výrobě, a tak lze napodobit scénář, při němž například došlo k opotřebení povrchu.
A co nemechanické součásti pohonné jednotky?Každá součást pohonné jednotky může být a bude analyzována, když to je zapotřebí. Elektrické součásti, jako je PCB (deska s plošnými spoji), mohou být například provozovány v troubě při vzrůstajících teplotách, aby se zjistilo, v jakém bodě přestávají polovodiče fungovat. To pak může být svázáno s poznáním o teplotách té obvodové desky v ERS modulu, aby se stanovilo, zda lze přehřátí diagnostikovat jako příčinu selhání.
Kdo je obecně do diagnostiky zapojený?V prvním stupni bude k prošetření až po vyřešení přidělen inženýr s odbornými znalosti dotyčného systému. Každých minimálně 24 hodin uspořádá schůzku, k níž zavolá čtyři či pět lidí, kteří pomohou přijít s teoriemi. Obvykle jde o lidi, kteří mají rozsáhlé zkušenosti s pohonnou jednotkou, dobré duševní schopnosti pro řešení problémů a schopnost laterálního přemýšlení - propracovávat se krok za krokem teoriemi, aby zajistili, že jsou robustní.
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.