Technický ředitel Williamsu Pat Symonds pro F1 Racing vysvětluje, co znamená pojem "parc Fermé, proč byl v F1 zaveden a jak komisaři FIA dohlížejí na dodržování pravidel, aby vozy nebyly mezi závodem a kvalifikací upravovány.
Co je to parc fermé?Pat Symonds: Před léty byla psána pravidla Formule 1 ve francouzštině a následně překládána do angličtiny. Koncept parc fermé byl jasný, ale neexistoval vhodný anglický překlad, proto bylo zachováno francouzské slovní spojení. Doslova přeloženo to znamená uzavřený park - a tak tomu zkrátka bylo: šlo o oblast, kde mohla být auta uzavřena mimo dosah hravých prstů týmů.
Jaký je jeho účel?Původně se parc fermé využíval jako soutěžní prvek podniku (kvalifikace či závodu) jako oblast, kde mohla být auta zajištěna, aby umožnila komisařům kontrolu toho, zda jsou v souladu s pravidly.
V těchto dnech se požadavky rozšířily tak, že po zahájení kvalifikace již nemůžeme provádět na vozech velké změny. Parc fermé se stal koncepcí i fyzickou oblastí. Technologie skutečně nyní dosáhla takové míry, kdy můžeme vozy zachovat v podmínkách parc fermé, i když zůstávají v garážích týmů.
Tím, že vozy vystavujeme podmínkám parc fermé, jsme eliminovali některé výstřelky z minulých let, kdy jsme stavěli vozy a motory zvlášť pro sobotní kvalifikaci. Hodně se lišily od aut, s nimiž jsme pak závodili v neděli.
Stálo to celé jmění, a protože to dělali všichni, konkurenční výhoda se vytratila. Nyní komisaři zajišťují, abychom přes noc neměnili konfiguraci vozů. Tím ušetříme spoustu peněz a soutěžení je relevantnější.
Týmy jsou při práci na vozech neustále pod drobnohledem (foto: Red Bull Racing)
Znamená to, že nemůžete nic měnit?PS: Stále existuje určité množství rutinních kontrol a servisních úkonů, které můžeme provádět bez povolení, a pokud najdeme něco pokažené nebo nefunkční, můžeme to vyměnit za identický díl. Seznam prací, které můžeme provádět, je dostatečný pro to, aby bylo zajištěno, že vozy jsou bezpečné a spolehlivé. Cokoliv uděláme mimo standardní procedury, to je oznámeno ostatním týmům, které by se na nás ihned vrhly, pokud bychom se pokusili zacházet na okraj pravidel.
Co zastaví tým s nekalými úmysly, aby v noci nevyměnil nějaký díl?PS: Od počátku kvalifikace FIA pro garáž určí dva pozorovatele, kteří zapisují všechno, co děláme. Nemůžeme z garáže nic odnést, takže to je pro ně relativně jednoduché zajistit, abychom neměnily díly. Pokud potřebujeme vyměnit vadný část, člen technického personálu FIA na nás bude dohlížet, aby zajistil výměnu dílu o stejné hmotnosti, velikosti a funkci.
Tři a půl hodiny po kvalifikaci už na autech dělat nesmíme. Před sezónou 2010 jsme v tomto čase vozy vracely fyzicky do parc fermé v místě pro přejímky. V těchto dnech vozy zůstávají ve svých garážích, a jsou zakryty průhlednými přikrývkami. Od této doby až do pěti hodin před startem zůstává garáž přikryta a monitorována CCTV kamerami spojenými s ředitelstvím závodu. Obejít systém je kvůli tomu nemožné.
Měly týmy obavy o spolehlivost, když tato úprava vstoupila v platnost?PS: Ano. Když byla pravidla parc fermé v roce 2003 představena, mnoho z nich si myslelo, že to povede ke spoustě odstoupení v závodě. Zajímavé bylo, že se opak prokázal být pravdou a že se počet mechanických odstoupení snížil z 29 % v roce 2002 na 17 % v roce 2004. Od té doby se to ještě zlepšilo, což zřejmě poukazuje na to, že bychom neměli opravovat to, co není zkažené.
Pravidla parc fermé zamezují používání odlišných kvalifikačních a závodních motorů a vozů,nesmí se měnit ani nastavení (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Řekl bys tedy, že parc fermé situaci pro týmy vlastně zlepšil?PS: Bez jakýchkoliv pochyb. Pomohlo to ke snížení nákladů. Díly nyní navrhujeme s delší životností a zcela to odstranilo kvalifikační vozy a motory. Mechanici již nemusí absolvovat rutinní noční a dalším překvapivým užitkem je to, že kdysi docházelo také k nočním krádežím některých věcí, jako byly počítače či volanty.
Objevily se dokonce případy, kdy se inženýři objevili v garáži soupeřů dlouho poté, co ostatní odešli, aby si proměřili vozy. A došlo i na sabotování vozů konkurence. S tím, jak vše nyní sleduje Velký bratr, jsou tyto nepříjemné zkušeností věcí minulosti.
Jak FIA zajišťuje, abyste neudělali ani drobné změny v nastavení?PS: Před začátkem kvalifikace zašleme FIA list s nastavením, který obsahuje detaily ohledně pružin, stabilizátorů, odklonů kol atd. Mohou si naše auto proti tomu kdykoliv zkontrolovat. Tím se eliminuje pokušení vylepšovat nastavení. FIA navíc nabírá 30 místních kontrolorů, aby jim jejich technickým delegátům pracujícím na plný úvazek pomáhali. Pořád jsme tedy pod drobnohledem těch, kteří na pravidla dohlížejí.
Co děláte, když se vůz za hezkého počasí v sobotu dostane do parc fermé a v závodě pak prší?PS: Pokud ředitel závodu vyhlásí, že došlo ke "změně klimatických podmínek," můžeme provést určité změny. Ty jsou omezeny na úpravu konfigurace chladicích kanálků motoru a pro změnu konfigurace brzdových kanálků. To se dělá v případě chlazení brzd kvůli bezpečnosti a kvůli spolehlivosti u motorů. Nemůžeme už měnit nastavení pro zlepšení výkonnosti za mokra.
A co uděláte, když po nehodě v kvalifikaci dojde k vážnému poškození vozu?PS: Parc fermé není určen k tomu, aby vám bránil závodit. Pokud dojde ke skutečné nehodě, můžete vůz opravit, jako byste nebyli v podmínkách parc fermé. Ale každý díl, který vyměníte, bude zkontrolován, aby se zajistilo, že je stejný jako ten poškozený. Pokud je něco jiné - a to se týká i nastavení auta, pak budete startovat z boxové uličky.
            Paul Monaghan z Red Bullu upozornil, že poslední zlepšení týmu nejsou výsledkem jen jednotlivých technických novinek na voze RB21.
            Max Verstappen z Red Bullu a Oliver Bearman z Haasu vstupují do víkendu v Brazílii s větším klidem, protože jim již nehrozí zákaz startu.
            Podle informací médií si Ferrari po slibných výsledcích na nedávných závodech v USA a Mexiku rozmyslelo rozsah změn na svém voze pro sezónu 2026.
            Jezdci McLarenu, Lando Norris a Oscar Piastri, prozradili, jak ladí přípravy na závěrečný boj o titul, aby zůstali konkurenceschopní až do posledního závodu sezóny.
            Pilot Ferrari Charles Leclerc oznámil zásnuby se svou partnerkou Alexandrou Saint Mleux prostřednictvím příspěvku na Instagramu, který během chvíle zaplavil sociální sítě.
            Yuki Tsunoda stojí před rozhodujícím obdobím své kariéry u Red Bullu. Jezdec i tým potvrdili, kdy padne definitivní rozhodnutí.
            Bývalý mechanik Red Bullu, Calum Nicholas, odhalil nové a zajímavé detaily o dění během kontroverzní Velké ceny Abu Dhabi 2021.
            Guenther Steiner se po Velké ceně Mexika opět dostal do centra pozornosti, když vyzdvihl skvělý výkon Olivera Bearmana.
            Italská média naznačují, že George Russell by se mohl objevit na radaru Ferrari, pokud by se v týmu uvolnilo místo po Hamiltonovi nebo Leclercovi. I když je v Mercedesu spokojený, jeho schopnosti z něj činí lákavou možnost pro budoucnost Maranella.
            Liam Lawson zažil v úvodu Velké ceny Mexika okamžik, který vyděsil celý paddock. Krátce po startu se ocitl v nečekané a znepokojivé situaci, jež znovu připomněla, jak křehká může být bezpečnost ve Formuli 1.
            Bývalý jezdec F1 Christijan Albers zpochybnil, že Lando Norris a Oscar Piastri patří mezi největší talenty současného motorsportu.
            Lewis Hamilton se otevřeně podělil o své dojmy z nové kapitoly své kariéry a popsal ji jako mimořádně silný moment.