Technický ředitel Williamsu Pat Symonds pro F1 Racing vysvětluje, co znamená pojem "parc Fermé, proč byl v F1 zaveden a jak komisaři FIA dohlížejí na dodržování pravidel, aby vozy nebyly mezi závodem a kvalifikací upravovány.
Co je to parc fermé?Pat Symonds: Před léty byla psána pravidla Formule 1 ve francouzštině a následně překládána do angličtiny. Koncept parc fermé byl jasný, ale neexistoval vhodný anglický překlad, proto bylo zachováno francouzské slovní spojení. Doslova přeloženo to znamená uzavřený park - a tak tomu zkrátka bylo: šlo o oblast, kde mohla být auta uzavřena mimo dosah hravých prstů týmů.
Jaký je jeho účel?Původně se parc fermé využíval jako soutěžní prvek podniku (kvalifikace či závodu) jako oblast, kde mohla být auta zajištěna, aby umožnila komisařům kontrolu toho, zda jsou v souladu s pravidly.
V těchto dnech se požadavky rozšířily tak, že po zahájení kvalifikace již nemůžeme provádět na vozech velké změny. Parc fermé se stal koncepcí i fyzickou oblastí. Technologie skutečně nyní dosáhla takové míry, kdy můžeme vozy zachovat v podmínkách parc fermé, i když zůstávají v garážích týmů.
Tím, že vozy vystavujeme podmínkám parc fermé, jsme eliminovali některé výstřelky z minulých let, kdy jsme stavěli vozy a motory zvlášť pro sobotní kvalifikaci. Hodně se lišily od aut, s nimiž jsme pak závodili v neděli.
Stálo to celé jmění, a protože to dělali všichni, konkurenční výhoda se vytratila. Nyní komisaři zajišťují, abychom přes noc neměnili konfiguraci vozů. Tím ušetříme spoustu peněz a soutěžení je relevantnější.
Týmy jsou při práci na vozech neustále pod drobnohledem (foto: Red Bull Racing)
Znamená to, že nemůžete nic měnit?PS: Stále existuje určité množství rutinních kontrol a servisních úkonů, které můžeme provádět bez povolení, a pokud najdeme něco pokažené nebo nefunkční, můžeme to vyměnit za identický díl. Seznam prací, které můžeme provádět, je dostatečný pro to, aby bylo zajištěno, že vozy jsou bezpečné a spolehlivé. Cokoliv uděláme mimo standardní procedury, to je oznámeno ostatním týmům, které by se na nás ihned vrhly, pokud bychom se pokusili zacházet na okraj pravidel.
Co zastaví tým s nekalými úmysly, aby v noci nevyměnil nějaký díl?PS: Od počátku kvalifikace FIA pro garáž určí dva pozorovatele, kteří zapisují všechno, co děláme. Nemůžeme z garáže nic odnést, takže to je pro ně relativně jednoduché zajistit, abychom neměnily díly. Pokud potřebujeme vyměnit vadný část, člen technického personálu FIA na nás bude dohlížet, aby zajistil výměnu dílu o stejné hmotnosti, velikosti a funkci.
Tři a půl hodiny po kvalifikaci už na autech dělat nesmíme. Před sezónou 2010 jsme v tomto čase vozy vracely fyzicky do parc fermé v místě pro přejímky. V těchto dnech vozy zůstávají ve svých garážích, a jsou zakryty průhlednými přikrývkami. Od této doby až do pěti hodin před startem zůstává garáž přikryta a monitorována CCTV kamerami spojenými s ředitelstvím závodu. Obejít systém je kvůli tomu nemožné.
Měly týmy obavy o spolehlivost, když tato úprava vstoupila v platnost?PS: Ano. Když byla pravidla parc fermé v roce 2003 představena, mnoho z nich si myslelo, že to povede ke spoustě odstoupení v závodě. Zajímavé bylo, že se opak prokázal být pravdou a že se počet mechanických odstoupení snížil z 29 % v roce 2002 na 17 % v roce 2004. Od té doby se to ještě zlepšilo, což zřejmě poukazuje na to, že bychom neměli opravovat to, co není zkažené.
Pravidla parc fermé zamezují používání odlišných kvalifikačních a závodních motorů a vozů,nesmí se měnit ani nastavení (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Řekl bys tedy, že parc fermé situaci pro týmy vlastně zlepšil?PS: Bez jakýchkoliv pochyb. Pomohlo to ke snížení nákladů. Díly nyní navrhujeme s delší životností a zcela to odstranilo kvalifikační vozy a motory. Mechanici již nemusí absolvovat rutinní noční a dalším překvapivým užitkem je to, že kdysi docházelo také k nočním krádežím některých věcí, jako byly počítače či volanty.
Objevily se dokonce případy, kdy se inženýři objevili v garáži soupeřů dlouho poté, co ostatní odešli, aby si proměřili vozy. A došlo i na sabotování vozů konkurence. S tím, jak vše nyní sleduje Velký bratr, jsou tyto nepříjemné zkušeností věcí minulosti.
Jak FIA zajišťuje, abyste neudělali ani drobné změny v nastavení?PS: Před začátkem kvalifikace zašleme FIA list s nastavením, který obsahuje detaily ohledně pružin, stabilizátorů, odklonů kol atd. Mohou si naše auto proti tomu kdykoliv zkontrolovat. Tím se eliminuje pokušení vylepšovat nastavení. FIA navíc nabírá 30 místních kontrolorů, aby jim jejich technickým delegátům pracujícím na plný úvazek pomáhali. Pořád jsme tedy pod drobnohledem těch, kteří na pravidla dohlížejí.
Co děláte, když se vůz za hezkého počasí v sobotu dostane do parc fermé a v závodě pak prší?PS: Pokud ředitel závodu vyhlásí, že došlo ke "změně klimatických podmínek," můžeme provést určité změny. Ty jsou omezeny na úpravu konfigurace chladicích kanálků motoru a pro změnu konfigurace brzdových kanálků. To se dělá v případě chlazení brzd kvůli bezpečnosti a kvůli spolehlivosti u motorů. Nemůžeme už měnit nastavení pro zlepšení výkonnosti za mokra.
A co uděláte, když po nehodě v kvalifikaci dojde k vážnému poškození vozu?PS: Parc fermé není určen k tomu, aby vám bránil závodit. Pokud dojde ke skutečné nehodě, můžete vůz opravit, jako byste nebyli v podmínkách parc fermé. Ale každý díl, který vyměníte, bude zkontrolován, aby se zajistilo, že je stejný jako ten poškozený. Pokud je něco jiné - a to se týká i nastavení auta, pak budete startovat z boxové uličky.
Modelka Sigrid Silversandová přijala nabídku k sňatku od bývalého závodníka formule 1 Davida Coultharda. Pár je spolu několik let a svou lásku veřejnosti odhalil v roce 2023. Pro Coultharda půjde o druhý sňatek.
Max Verstappen usiluje o vyrovnání historického úspěchu Michaela Schumachera, který v letech 2000 až 2004 vyhrál pět titulů mistra světa formule 1 v řadě. Pokud Verstappen získá pátý titul v této sezoně, stane se druhým jezdcem v historii, který tohoto výkonu dosáhne.
Isack Hadjar se stal novou tváří týmu Racing Bulls. Talentovaný dvacetiletý Francouz si zajistil místo vedle Júkiho Cunody a v příští sezoně formule 1 dostane šanci ukázat svůj potenciál. Sesterský tým Red Bullu jeho angažmá potvrdil oficiálně na svém webu na počátku roku.
Christian Horner odmítá spekulace o tom, že by odchod Johnnyho Herberta z pozice stewarda souvisel s kritikou Maxe Verstappena. Podle šéfa Red Bullu jde o nezávislé rozhodnutí, které nemá žádnou spojitost s nizozemským pilotem.
Startovní listina pro nadcházející sezónu Formule 1 je na světě a přináší několik novinek, které fanoušky motorsportu určitě zaujmou.
Ačkoli má Lewis Hamilton na kontě sedm titulů mistra světa, sám otevřeně přiznává, že ani on není bezchybný a stále vidí prostor pro další zdokonalení svých závodních schopností.
McLaren nejenže sesadil Red Bull z trůnu v Poháru konstruktérů, ale teď ještě vyvolal bouři hněvu mezi soupeři těsně před startem nové sezóny.
Napětí ve Ferrari roste. Jak si sedminásobný šampion Lewis Hamilton poradí s mladým rivalem Charlesem Leclercem? Souboj těchto dvou hvězd bude jedním z největších taháků sezóny 2025.
Lewis Hamilton vyráží za historickým osmým titulem, tentokrát v ikonických barvách Ferrari. Rok 2025 by mohl být jeho nejlepší šancí, ale cesta k triumfu nebude bez překážek.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.