Renault Sport F1 dnes promluvil o nadcházející sezóně 2015 a úpravách, které provedl na své pohonné jednotce. Co zlepšil a co od něj můžeme očekávat?
"F1 se neustále pohybuje velmi rychle kupředu. Sport se vyvíjí, technologie se vyvíjí a konkurence nikdy nespí. Proto se ve Viry musíme vyvíjet stejně rychle," uvádí ředitel Cyril Abiteboul. "Viry potřebovalo osvěžení. V roce 2014 jsme netrpěli nedostatkem zdrojů či financí, šlo jednoduše o to, že zdroje se v čase nespojily nebo nebyly využívány optimálně."
Personální restrukturalizace"V krátkém čase mezi sezónami jsme proto podnikli několik kroků vpřed. Prvním a nejdůležitějším bylo zavedení nové organizační struktury. V této nové struktuře došlo k mnoha změnám," pokračuje ředitel.
Za všechny vyzdvihuje Roba Whita jako technického ředitele, kterému pomáhá Jean-Paul Gousset. Ten dříve vedl výrobu, ale nyní byl povýšen na ředitele výkonnosti. K další změně došlo ve vývoji, který řídí Naoki Tokunaga. Na všechny činnosti na dráze a v továrně dohlíží Rémi Taffin.
Velký pokrok ve výkonnosti a spolehlivosti"Věděli jsme, co během zimy musíme udělat, a víme čeho jsme dosáhli. Věříme, že jsme udělali obrovský pokrok ve výkonnosti a že budeme spolehlivější. Nevíme, jak na tom budou ostatní. Možná jsme nesmazaly veškeré ztráty, věříme však, že jsme urazili velký kus cesty ve snížení ztráty z loňské sezóny," tvrdí Abiteboul.
"Naším cílem je stáhnout ztrátu co nejvíce a dát Red Bullu a Toro Rosso konkurenceschopnější vůz na většině okruhů, nezávisle na jejich charakteristice a citlivých vlastnostech," přeje si ředitel Renaultu, jenž bude své pohonné jednotky v této sezóně dodávat pouze dvěma týmům poté, co Caterham zkrachoval a Lotus přešel k Mercedesu.
Renault zapracoval na zlepšení všech součástí nové pohonné jednotky, cílem bylo zvýšitvýkon i spolehlivost (foto: Renault Sport F1)
Konkrétní úpravy pro rok 2015Ke konkrétním změnám pohonné jednotky říká: "Projekt pohonné jednotky pro rok 2015 jsme zahájili šest měsíců před tím, než se ta pro rok 2014 dostala na dráhu, tedy před tím, než bychom měli nějaké větší zkušenosti s touto technologií. Museli jsme pak také zvážit problémy, které vznikly během sezóny. Museli jsme proto myslet dopředu a být reaktivní... výsledkem je pohonná jednotka, která se od své předchůdkyně velmi liší.
Učinili jsme fundamentální změny pro to, abychom získali výkonnost a spolehlivost. Vylepšili jsme všechny systémy a subsystémy pomocí položek, které přednostně poskytnou co nejvyšší výkonnost.
Principiální změny se dotkly motoru s vnitřním spalováním (ICE), turbodmychadla a baterií. ICE bude mít novou spalovací komoru, koncept výfukového systému a variabilní trumpety, jak to povolují pravidla pro rok 2015. Kompresor je efektivnější, zatímco systém pro rekuperaci energie snese náročnější využívání.
Pohonná jednotka pro rok 2014 byla dobře rozmístěna v rámci svého těžiště, přesto jsme však upravili uspořádání, aby se dala lépe integrovat do šasi. Mnoho systémů a funkcí bylo navíc racionalizováno a zjednodušeno, aby ten úkol byl lehčí. Zjednodušeně existuje velmi málo dílů, které byly přenesené z loňské na letošní pohonnou jednotku," dodává White.
Technické specifikace pohonné jednotky Renault Energy F1-2015- objem: 1,6l V6- počet válců: 6- limit otáček: 15 000 ot/min- přeplňování: jedno turbodmychadlo, neomezený plnicí tlak (typicky max. 3,5 barů kvůli omezení průtoku paliva)- limit průtoku paliva: 100 kg/h- povolené množství paliva pro závod: 100 kg
- konfigurace: 90° V6- vrtání: 80 mm- zdvih: 53 mm- výška klikové hřídele: 90 mm- počet ventilů: 24 (4 na válec)- palivo: přímé vstřikování
ERS- otáčky MGU-K: max. 50 000 ot/min- výkon MGU-K: max. 120 kW- rekuperace energie pomocí MGU-K: max. 2 MJ/kolo- energie uvolněná pomocí MGU-K: max. 4 MJ/kolo
- otáčky MGU-H: přes 100 000 ot/min- rekuperace energie pomocí MGU-H: neomezeno (přes 2 MJ/kolo)
Obecné- váha: min. 145 kg- počet pohonných jednotek na jezdce a sezónu: 4- celkový výkon: přibližně 850 koní (loni 760 koní)
Klíčoví lidé Renaultu
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.