Renault Sport F1 dnes promluvil o nadcházející sezóně 2015 a úpravách, které provedl na své pohonné jednotce. Co zlepšil a co od něj můžeme očekávat?
"F1 se neustále pohybuje velmi rychle kupředu. Sport se vyvíjí, technologie se vyvíjí a konkurence nikdy nespí. Proto se ve Viry musíme vyvíjet stejně rychle," uvádí ředitel Cyril Abiteboul. "Viry potřebovalo osvěžení. V roce 2014 jsme netrpěli nedostatkem zdrojů či financí, šlo jednoduše o to, že zdroje se v čase nespojily nebo nebyly využívány optimálně."
Personální restrukturalizace"V krátkém čase mezi sezónami jsme proto podnikli několik kroků vpřed. Prvním a nejdůležitějším bylo zavedení nové organizační struktury. V této nové struktuře došlo k mnoha změnám," pokračuje ředitel.
Za všechny vyzdvihuje Roba Whita jako technického ředitele, kterému pomáhá Jean-Paul Gousset. Ten dříve vedl výrobu, ale nyní byl povýšen na ředitele výkonnosti. K další změně došlo ve vývoji, který řídí Naoki Tokunaga. Na všechny činnosti na dráze a v továrně dohlíží Rémi Taffin.
Velký pokrok ve výkonnosti a spolehlivosti"Věděli jsme, co během zimy musíme udělat, a víme čeho jsme dosáhli. Věříme, že jsme udělali obrovský pokrok ve výkonnosti a že budeme spolehlivější. Nevíme, jak na tom budou ostatní. Možná jsme nesmazaly veškeré ztráty, věříme však, že jsme urazili velký kus cesty ve snížení ztráty z loňské sezóny," tvrdí Abiteboul.
"Naším cílem je stáhnout ztrátu co nejvíce a dát Red Bullu a Toro Rosso konkurenceschopnější vůz na většině okruhů, nezávisle na jejich charakteristice a citlivých vlastnostech," přeje si ředitel Renaultu, jenž bude své pohonné jednotky v této sezóně dodávat pouze dvěma týmům poté, co Caterham zkrachoval a Lotus přešel k Mercedesu.
Renault zapracoval na zlepšení všech součástí nové pohonné jednotky, cílem bylo zvýšitvýkon i spolehlivost (foto: Renault Sport F1)
Konkrétní úpravy pro rok 2015Ke konkrétním změnám pohonné jednotky říká: "Projekt pohonné jednotky pro rok 2015 jsme zahájili šest měsíců před tím, než se ta pro rok 2014 dostala na dráhu, tedy před tím, než bychom měli nějaké větší zkušenosti s touto technologií. Museli jsme pak také zvážit problémy, které vznikly během sezóny. Museli jsme proto myslet dopředu a být reaktivní... výsledkem je pohonná jednotka, která se od své předchůdkyně velmi liší.
Učinili jsme fundamentální změny pro to, abychom získali výkonnost a spolehlivost. Vylepšili jsme všechny systémy a subsystémy pomocí položek, které přednostně poskytnou co nejvyšší výkonnost.
Principiální změny se dotkly motoru s vnitřním spalováním (ICE), turbodmychadla a baterií. ICE bude mít novou spalovací komoru, koncept výfukového systému a variabilní trumpety, jak to povolují pravidla pro rok 2015. Kompresor je efektivnější, zatímco systém pro rekuperaci energie snese náročnější využívání.
Pohonná jednotka pro rok 2014 byla dobře rozmístěna v rámci svého těžiště, přesto jsme však upravili uspořádání, aby se dala lépe integrovat do šasi. Mnoho systémů a funkcí bylo navíc racionalizováno a zjednodušeno, aby ten úkol byl lehčí. Zjednodušeně existuje velmi málo dílů, které byly přenesené z loňské na letošní pohonnou jednotku," dodává White.
Technické specifikace pohonné jednotky Renault Energy F1-2015- objem: 1,6l V6- počet válců: 6- limit otáček: 15 000 ot/min- přeplňování: jedno turbodmychadlo, neomezený plnicí tlak (typicky max. 3,5 barů kvůli omezení průtoku paliva)- limit průtoku paliva: 100 kg/h- povolené množství paliva pro závod: 100 kg
- konfigurace: 90° V6- vrtání: 80 mm- zdvih: 53 mm- výška klikové hřídele: 90 mm- počet ventilů: 24 (4 na válec)- palivo: přímé vstřikování
ERS- otáčky MGU-K: max. 50 000 ot/min- výkon MGU-K: max. 120 kW- rekuperace energie pomocí MGU-K: max. 2 MJ/kolo- energie uvolněná pomocí MGU-K: max. 4 MJ/kolo
- otáčky MGU-H: přes 100 000 ot/min- rekuperace energie pomocí MGU-H: neomezeno (přes 2 MJ/kolo)
Obecné- váha: min. 145 kg- počet pohonných jednotek na jezdce a sezónu: 4- celkový výkon: přibližně 850 koní (loni 760 koní)
Klíčoví lidé Renaultu
Jezdec IndyCar z týmu Andretti se stane testovacím pilotem Cadillacu ve Formuli 1. Pomůže Valtterimu Bottasovi a Sergiu Pérezovi s přípravami na vstup stáje do šampionátu v roce 2026.
Lando Norris přiznal, že jeho osobnost a přístup k závodění se liší od špičkových jezdců F1, Maxe Verstappena a Oscara Piastriho. Podle něj to ovlivňuje nejen jeho výkon, ale i způsob, jakým zvládá tlak na trati.
Max Verstappen po Zandvoortu otevřeně kritizoval Red Bull a přiznal, že souboj se sesterským týmem Racing Bulls by se vůbec neměl odehrávat.
Šéf Mercedesu Toto Wolff připustil, že Hamiltonův odchod do Ferrari mu ulehčil situaci, protože se tak vyhnul těžkému rozhodnutí o Britově budoucnosti u stříbrných šípů.
Půl století uplynulo od chvíle, kdy Niki Lauda poprvé korunoval svou kariéru mistrovským titulem. Ve službách Ferrari tehdy začal psát příběh, který z něj učinil jednu z největších ikon F1.
Mistr světa Max Verstappen i po tolika letech a titulech nepřestává tým Red Bull překvapovat. Jeho touha po dokonalosti a schopnost posouvat limity z něj dělají klíčového jezdce
Během bujarých oslav po Velké ceně Nizozemska se jezdci týmu Racing Bulls, Isacku Hadjarovi, rozlomila trofej za třetí místo. Hadjar se v tu chvíli fotil se svým týmem, když se trofej vlivem tlaku rozlomila.
Bývalý mistr světa Jacques Villeneuve vyjádřil podporu Lewisovi Hamiltonovi poté, co sedminásobný šampion havaroval na mokré trati v Zandvoortu.
Red Bull potvrdil, že Isack Hadjar měl při GP Holandska volnou ruku a mohl útočit na Maxe Verstappena. Šéfové týmů jasně odmítli, že by existovala jakákoli interní dohoda o držení pozice.
Po Grand Prix Holandska má Oscar Piastri poprvé výrazný náskok před Landem Norrisem, který činí 34 bodů. Přesto australský jezdec dostal varování, aby při obhajobě vedení šampionátu nezaváhal.
Lewis Hamilton po havárii v Zandvoortu slíbil, že „nenechá kámen na kameni“ při přípravě na další závod. Na Monze chce využít každou šanci k nápravě a návratu do boje o body.
Liam Lawson přiznal, že ztráta místa v Red Bullu na startu sezóny 2025 byla tvrdou ranou, ale bere ji jako součást neúprosné reality Formule 1. Dodává, že se nevzdává a zůstává připravený na další šanci v šampionátu.