Technický ředitel Force Indie, Andrew Green, vysvětluje, proč má drobná změna v pravidlech pro nosy tak významný dopad na aerodynamiku vozů.
Díky novým pravidlům se nosy budou letos nacházet o něco níže a budou širší, což trochu zlepší vzhled monopostů. O ten se ale aerodynamici vůbec nezajímají - jde jim hlavně o čísla a co nejvyšší přítlak. Drobnou změnou v pravidlech byli ale sami překvapeni.
"Když jsme vyrobili náš první model nového nosu pro aerodynamický tunel, mysleli jsme si, že měříme špatně. Najednou jsme přišli o 30 bodů přítlaku," přibližuje pro AMuS technický ředitel Force Indie. To je ztráta, která odpovídá přibližně jedné sekundě v čase na kolo.
Brzy jim začalo být jasné, že na vině je nový nos. papírově se sice jednalo o kosmetickou změnu, přišli kvůli ní ale o téměř 10 % přítlaku. "Hlubší a širší nos posouvá vír Y250. Proto je pak postiženy celý zbytek vozu," vysvětluje Green.
Víry Y250 vyznačené mezi ostatními modrými šipkami (foto: Sauber Motorsport AG/F1news.cz)
Vír Y250 vzniká při pohledu zepředu 250 mm vlevo a 250 mm vpravo od středu vozu v místech, kde končí neutrální část předního křídla, kterou musí mít všichni stejnou. Až mimo tento prostor křídlo přechází v libovolný tvar - v tomto místě však u všech vozů dochází k tvorbě tohoto víru. Správně s ním naložit, to je umění. Aerodynamici ho obecně využívají pro odchýlení turbulencí vznikajících kolem vozu.
"Když tento sled vírů dopadá kvůli změně tvaru nosu někam jinam, pak se všechno ostatní za předním křídlem dostává na nesprávná místa. Problém nastává tam, kde se tyto víry poprvé dostávají do kontaktu s širším nosem. Vzduch pak proudí kolem nosu a ne pouze pod něj," pokračuje Green.
Proto si drobná změna nosu žádá úpravy dalších částí karosérie včetně deflektorů, přední části podlahy, bočnic či bočnicových panelů: "Trvalo to dlouhou chvíli, než jsme se dostali zpět na předchozí úrovně přítlaku. My a Toro Rosso jsme kvůli vysokému nosu a dlouhému tenkému prstu byli postiženi nejvíce, jelikož se překážka pro vzduch objevuje mnohem dříve ve srovnání se zkráceným nosem."
Nové nosy přidělaly konstruktérům mnoho starostí (foto: Sahara Force India)
Force India si proto v aerodynamickém tunelu vyzkoušela pět odlišných řešení nového nosu. Cílem bylo dosáhnout takového proudění za předním křídlem, které by nebylo narušováno nosem. "Musíte dostat okamžik, kdy začíná být vír Y250 narušován, dostat co nejdále od křídla." Green proto letos očekává velmi odlišné varianty. Loňský typ Mercedesu by teoreticky bylo možné použít, realizace by ale podle něj byla náročná.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.
George Russell stojí před klíčovým momentem své kariéry, protože jeho smlouva s Mercedesem vyprší už na konci této sezony. Zatímco britský závodník řeší svou budoucnost, Mercedes intenzivně usiluje o podpis Maxe Verstappena, což přidává do celého příběhu ještě větší napětí a nejistotu ohledně dalšího složení týmu.
Lance Stroll ostře kritizoval nová pravidla, která vstoupí v platnost ve Formuli 1 v příští sezoně. Podle něj mohou změny přinést více problémů než užitku.
Lewis Hamilton věří, že tentokrát prolomí své nestálé výsledky na Velké ceně Belgie. Mezitím Ferrari chystá významné technické vylepšení, které by mohlo výrazně ovlivnit boj o čelní příčky.