Pat Symonds, technický ředitel týmu Williams, se pro britský F1 Racing rozmluvil o přejímkách a kontrolách vozů o závodních víkendech.
Otázka: Pravidla ve Formuli 1 se stávají neuvěřitelně komplexními. Jak techničtí komisaři dohlíží na takovéto složitosti?Pat Symonds: FIA jmenovala technické delegáty, kteří jsou velice kompetentní a specializovaní v rozdílných oblastech jako je software, crash testy a dodržování norem. Jejich hlavním problémem je, že jsou limitováni počtem a musí čelit velkým týmům zaměstnávajícím některé z nejlepších inženýrů na světě.
Tím nechci tvrdit, že týmy vyloženě podvádí. Jejich odpovědností je vyložit si pravidla tak, aby z toho získaly maximální výhodu. Často docházejí k velice složitým úvahám, ale nikdy za účelem úmyslného porušení práva.
O: Jaká je časová osa takovéhoto procesu?PS: Určitá bezpečnostní hlediska, jako například nárazové testy, musí být dokončeny ještě před začátkem testů na dráze, ale to je jasně definovaný proces. Spoustu testů si musí prohlédnout delegát FIA, který rozhodne, jestli jste splnili nebo nesplnili kritéria. Týmy pak před prvním závodem musí udělat spoustu deklarací, ve kterých FIA potvrzují, že splňují specifické články a poskytnout data, která tato tvrzení podporují.
O: Některé regulace, jako například omezení týkající se materiálu, jsou komplexní. Opravdu zde není čas na jejich kontrolu během krátké doby po závodu?PS: Některé z těžších zkušek jsou prováděny pouze zřídka, ale nikdy nevíte, kdy mohou přijít. V mnoha případech je hrozba odhalení a vyloučení z šampionátu dostatečná k zajištění toho, že všichna pravidla budou dodržována.
To znamená, že FIA může kdykoliv vzít jakoukoliv část auta a podrobit ji zevrubnějšímu zkoumání. Mohou například po závodě vzít brzdový třmen a poslat jej do laboratoře, aby se ujistili, že materiál, ze kterého byl vyroben, odpovídá restrikcím.
O: Jsou stejní komisaři využíváni na každém závodě?PS: Ne. Techničtí delegáti zaměstnávaní FIA jsou stejní po celou sezonu, ale jsou angažování také lokální komisaři, aby dohlíželi na týmy.
Mechanici Renaultu kontrolují instalaci pohonné jednotky na zádi Red Bullu RB10(foto: Red Bull Racing)
O: Pokud by komisaři [místní] auta viděli jen jednou za rok, jak by pak mohli aplikovat pravidla?PS: To by nemohli. Jejich hlavní rolí je asistovat při tvorbě kontrolních seznamů před závodem a pak pozorovat a hlásit aktivitu týmů, když jsou vozy v parc fermé. Dělají to s extrémní svědomitostí. Vzhledem k tomu, že pravidla nám neumožňují, abychom během této doby bez povolení měnili žádnou z komponent, tak místní komisaři sepisují a ptají se na každou činnost prováděnou mechaniky.
O: Takže, reálná kontrola je retrospektivní? PS: Ano. Předzávodní bezpečnostní kontrola je udělána ve čtvrtek a FIA vystaví potvrzení, že auta byla kontrolována a shledána v souladu s bezpečnostními pravidly. To znamená, že nemůže být žádných pochyb o tom, jestli auta odpovídají nebo neodpovídají technickým pravidlům. Další kontroly jsou prováděny po trénincích, kvalifikaci a závodě, aby byly prověřeny i detaily.
O: Kontrolují komisaři také data, aby se ujistili, že pravidla byla dodržena?PS: Ano. Mnoho let zpátky musela auta vozit zapisovač dat v případě nehody, který FIA mohla použít po nehodě při hledání její příčiny. S čase však přibývalo i dat a jejich kontrolování z pohledu pravidel. Z počátku to bylo k ujištění se o tom, že není porušován zákaz kontroly trakce, ale přibývalo více a více dat. Dnes už elektronické jednotky nemusí být přezkoumávány po závodě, protože data jsou z auta přenášena a kontrolována v reálném čase FIA.
O: Jak mohou pravidla ovlivnit regulaci procesu zpět v továrně?PS: Kontrola tohoto už je horší. A před rokem byla prováděna týmy z Asociace týmů Formule 1 (FOTA) dobrovolně. Se zánikem FOTA jsou tyto věci prováděny FIA. Týmy dělají prohlášení o využívání svých CFD a aerodynamických tunelů každých osm týdnů a jeden "informační" systém by měl vést k tomu, aby týmy nepřekročily limity.
Pat Symonds v barvách Renaultu během Velké ceny Itálie 2009 (foto: Lotus F1 Team)
O: Když jsou auta povolána ke kontrole na konci sezony, jaké kontroly jsou prováděny?PS: Seznam je vyčerpávající a publikován FIA jakmile jsou všechny kontroly provedeny. Mluvíme tu o věcech od prostých prostorových měřeních až po detailní inspekce zaznamenaných dat.
O: Jsou stejné kontroly dělány také po závodě?PS: Ano, i když namátkově, takže nemůžeme odhadnout, co může být kontrolováno.
O: Pokud jsou auta v parc fermé už od začátku kvalifikace, tak může se na nich něco měnit?PS: Můžeme vyměnit něco, co je opravdu poškozené, ale musíme to vyměnit za díl, který je váhově, formou a funkčně identický.
O: Už jste byl někdy rozpačitý z rozhodnutí komisařů?PS: Ano. Pravidla tlačíme na limit a po jednom závodě několik let zpět Charlie Whiting, technický delegát FIA, prohlásil, že klapky našeho zadního křídla jsou flexibilnější, než by být měly. Bylo to před zátěžovými testy a zkouškami odchylek, takže jsem to zpochybnil.
Nicméně, vzhledem k tomu, že se jednalo o mokrý závod, tak zde byla jasná známka na špinavém podkladu, která ukazovala, kdy se klapka odklonila. Zajistil jsem, abychom na další závod přijeli se hodně zpevněnou klapkou!
Šéf týmu Williams, James Vowles, uvedl, že vliv Carlosa Sainze je v týmu již zřetelný. Španěl, který bude závodit po boku Alexe Albona, musel opustit Ferrari poté, co italská stáj potvrdila příchod Lewise Hamiltona.
Modelka Sigrid Silversandová přijala nabídku k sňatku od bývalého závodníka formule 1 Davida Coultharda. Pár je spolu několik let a svou lásku veřejnosti odhalil v roce 2023. Pro Coultharda půjde o druhý sňatek.
Max Verstappen usiluje o vyrovnání historického úspěchu Michaela Schumachera, který v letech 2000 až 2004 vyhrál pět titulů mistra světa formule 1 v řadě. Pokud Verstappen získá pátý titul v této sezoně, stane se druhým jezdcem v historii, který tohoto výkonu dosáhne.
Isack Hadjar se stal novou tváří týmu Racing Bulls. Talentovaný dvacetiletý Francouz si zajistil místo vedle Júkiho Cunody a v příští sezoně formule 1 dostane šanci ukázat svůj potenciál. Sesterský tým Red Bullu jeho angažmá potvrdil oficiálně na svém webu na počátku roku.
Christian Horner odmítá spekulace o tom, že by odchod Johnnyho Herberta z pozice stewarda souvisel s kritikou Maxe Verstappena. Podle šéfa Red Bullu jde o nezávislé rozhodnutí, které nemá žádnou spojitost s nizozemským pilotem.
Startovní listina pro nadcházející sezónu Formule 1 je na světě a přináší několik novinek, které fanoušky motorsportu určitě zaujmou.
Ačkoli má Lewis Hamilton na kontě sedm titulů mistra světa, sám otevřeně přiznává, že ani on není bezchybný a stále vidí prostor pro další zdokonalení svých závodních schopností.
McLaren nejenže sesadil Red Bull z trůnu v Poháru konstruktérů, ale teď ještě vyvolal bouři hněvu mezi soupeři těsně před startem nové sezóny.
Napětí ve Ferrari roste. Jak si sedminásobný šampion Lewis Hamilton poradí s mladým rivalem Charlesem Leclercem? Souboj těchto dvou hvězd bude jedním z největších taháků sezóny 2025.
Lewis Hamilton vyráží za historickým osmým titulem, tentokrát v ikonických barvách Ferrari. Rok 2025 by mohl být jeho nejlepší šancí, ale cesta k triumfu nebude bez překážek.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.