Pat Symonds, technický ředitel týmu Williams, se pro britský F1 Racing rozmluvil o přejímkách a kontrolách vozů o závodních víkendech.
Otázka: Pravidla ve Formuli 1 se stávají neuvěřitelně komplexními. Jak techničtí komisaři dohlíží na takovéto složitosti?Pat Symonds: FIA jmenovala technické delegáty, kteří jsou velice kompetentní a specializovaní v rozdílných oblastech jako je software, crash testy a dodržování norem. Jejich hlavním problémem je, že jsou limitováni počtem a musí čelit velkým týmům zaměstnávajícím některé z nejlepších inženýrů na světě.
Tím nechci tvrdit, že týmy vyloženě podvádí. Jejich odpovědností je vyložit si pravidla tak, aby z toho získaly maximální výhodu. Často docházejí k velice složitým úvahám, ale nikdy za účelem úmyslného porušení práva.
O: Jaká je časová osa takovéhoto procesu?PS: Určitá bezpečnostní hlediska, jako například nárazové testy, musí být dokončeny ještě před začátkem testů na dráze, ale to je jasně definovaný proces. Spoustu testů si musí prohlédnout delegát FIA, který rozhodne, jestli jste splnili nebo nesplnili kritéria. Týmy pak před prvním závodem musí udělat spoustu deklarací, ve kterých FIA potvrzují, že splňují specifické články a poskytnout data, která tato tvrzení podporují.
O: Některé regulace, jako například omezení týkající se materiálu, jsou komplexní. Opravdu zde není čas na jejich kontrolu během krátké doby po závodu?PS: Některé z těžších zkušek jsou prováděny pouze zřídka, ale nikdy nevíte, kdy mohou přijít. V mnoha případech je hrozba odhalení a vyloučení z šampionátu dostatečná k zajištění toho, že všichna pravidla budou dodržována.
To znamená, že FIA může kdykoliv vzít jakoukoliv část auta a podrobit ji zevrubnějšímu zkoumání. Mohou například po závodě vzít brzdový třmen a poslat jej do laboratoře, aby se ujistili, že materiál, ze kterého byl vyroben, odpovídá restrikcím.
O: Jsou stejní komisaři využíváni na každém závodě?PS: Ne. Techničtí delegáti zaměstnávaní FIA jsou stejní po celou sezonu, ale jsou angažování také lokální komisaři, aby dohlíželi na týmy.
Mechanici Renaultu kontrolují instalaci pohonné jednotky na zádi Red Bullu RB10(foto: Red Bull Racing)
O: Pokud by komisaři [místní] auta viděli jen jednou za rok, jak by pak mohli aplikovat pravidla?PS: To by nemohli. Jejich hlavní rolí je asistovat při tvorbě kontrolních seznamů před závodem a pak pozorovat a hlásit aktivitu týmů, když jsou vozy v parc fermé. Dělají to s extrémní svědomitostí. Vzhledem k tomu, že pravidla nám neumožňují, abychom během této doby bez povolení měnili žádnou z komponent, tak místní komisaři sepisují a ptají se na každou činnost prováděnou mechaniky.
O: Takže, reálná kontrola je retrospektivní? PS: Ano. Předzávodní bezpečnostní kontrola je udělána ve čtvrtek a FIA vystaví potvrzení, že auta byla kontrolována a shledána v souladu s bezpečnostními pravidly. To znamená, že nemůže být žádných pochyb o tom, jestli auta odpovídají nebo neodpovídají technickým pravidlům. Další kontroly jsou prováděny po trénincích, kvalifikaci a závodě, aby byly prověřeny i detaily.
O: Kontrolují komisaři také data, aby se ujistili, že pravidla byla dodržena?PS: Ano. Mnoho let zpátky musela auta vozit zapisovač dat v případě nehody, který FIA mohla použít po nehodě při hledání její příčiny. S čase však přibývalo i dat a jejich kontrolování z pohledu pravidel. Z počátku to bylo k ujištění se o tom, že není porušován zákaz kontroly trakce, ale přibývalo více a více dat. Dnes už elektronické jednotky nemusí být přezkoumávány po závodě, protože data jsou z auta přenášena a kontrolována v reálném čase FIA.
O: Jak mohou pravidla ovlivnit regulaci procesu zpět v továrně?PS: Kontrola tohoto už je horší. A před rokem byla prováděna týmy z Asociace týmů Formule 1 (FOTA) dobrovolně. Se zánikem FOTA jsou tyto věci prováděny FIA. Týmy dělají prohlášení o využívání svých CFD a aerodynamických tunelů každých osm týdnů a jeden "informační" systém by měl vést k tomu, aby týmy nepřekročily limity.
Pat Symonds v barvách Renaultu během Velké ceny Itálie 2009 (foto: Lotus F1 Team)
O: Když jsou auta povolána ke kontrole na konci sezony, jaké kontroly jsou prováděny?PS: Seznam je vyčerpávající a publikován FIA jakmile jsou všechny kontroly provedeny. Mluvíme tu o věcech od prostých prostorových měřeních až po detailní inspekce zaznamenaných dat.
O: Jsou stejné kontroly dělány také po závodě?PS: Ano, i když namátkově, takže nemůžeme odhadnout, co může být kontrolováno.
O: Pokud jsou auta v parc fermé už od začátku kvalifikace, tak může se na nich něco měnit?PS: Můžeme vyměnit něco, co je opravdu poškozené, ale musíme to vyměnit za díl, který je váhově, formou a funkčně identický.
O: Už jste byl někdy rozpačitý z rozhodnutí komisařů?PS: Ano. Pravidla tlačíme na limit a po jednom závodě několik let zpět Charlie Whiting, technický delegát FIA, prohlásil, že klapky našeho zadního křídla jsou flexibilnější, než by být měly. Bylo to před zátěžovými testy a zkouškami odchylek, takže jsem to zpochybnil.
Nicméně, vzhledem k tomu, že se jednalo o mokrý závod, tak zde byla jasná známka na špinavém podkladu, která ukazovala, kdy se klapka odklonila. Zajistil jsem, abychom na další závod přijeli se hodně zpevněnou klapkou!
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.