Hlavní konstruktér Red Bullu Adrian Newey kritizuje zmražení motorů. FIA má přitom jednoduchý prostředek k tomu, aby zajistila větší vyrovnanost. Nelíbí se mu ani to, že jsou současné hybridní jednotky automaticky považovány za "zelené." Kompromisy v F1 nejsou zvoleny správně.
Technický ředitel Red Bullu je známým kritikem pravidel, která jsou podle něj pro konstruktéry příliš restriktivní. Nyní si bere na mušku i nové 1,6litrové hybridní V6 turbomotory, na které letos přešla Formule 1: "Je rozhodně pravdou, že tyto pohonné jednotky jsou neuvěřitelným kouskem technologie a něčím, na co bychom měli být jako průmysl velmi hrdí."
"Co už není tak jasné, je to, jak řešit neustále pevnější zmrazení, když má jedna pohonná jednotka výhodu na druhou nebo je jedna jasně zaostává. Pokud jste v té pozici, nemáte žádnou možnost na vylepšení své pohonné jednotky, protože jste zmraženi a zatraceni k tomu, abyste byli navždy pozadu," nelíbí se mu pravidla pro jejich zmražení - obzvlášť když jsou jeho vozy poháněny Renaultem, který na Mercedes stále ztrácí.
Čidla krouticího moment - FIA může snadno zařídit srovnání výkonů motorůFIA přitom má k dispozici prostředky, kterými by i za současných pravidel mohla snadno zajistit nápravu v podobě srovnání jejich výkonnosti: "To je podle mě něco, o čem se doufám bude diskutovat a co by se mělo řešit, obzvlášť proto, že všechny motory nyní obsahují čidlo krouticího momentu. Tato čidla se zdají být trochu rušená, obecně jsou však velmi spolehlivá a poskytují dobrý signál.
FIA se tedy na ně může snadno podívat a pozorovat, jak na tom všichni jsou - nejen dle výrobců motorů, ale také dle různého paliva. Pokud má například určitý motor a ropná společnost navrch oproti jiné, pak to [FIA] může porovnat. Má tedy prostředky k tomu, aby umožnila určité vyrovnání, pokud je někdo ve zmrazené situaci pozadu."
Letošní pohonná jednotka Renaultu na dominantní Mercedes ztrácí, FIA má podle Neweyhosnadno dostupný prostředek pro srovnání výkonů v této oblasti (foto: Renault Sport F1)
"Zelené" motory?I když obdivuje nové technologie v oblasti motorů, tak by podle Neweyho ty hybridní neměly být automaticky označovány za ekologické. "Podle mě se musíme především z technického pohledu ptát na celou tu věc v pozadí pohonných jednotek. Když se dostáváte k věcem, jako jsou baterie, pak jsou elektrická auta zelená pouze tehdy, pokud svůj výkon získávají ze zeleného zdroje. Pokud pochází z uhelné elektrárny, pak samozřejmě není vůbec zelený."
U hybridních vozů, kterými vozy Formule 1 efektivně jsou, jde spousta energie do výroby těchto baterií a vozů, proto jsou tak drahé. A jestli pak zanechávají negativní či pozitivní uhlíkovou stupu, to pak záleží na pracovním cyklu auta - kolik kilometrů ujede? Jezdí po dálnici konstantní rychlostí nebo stylem brzda-plyn ve městě?
Takže tento koncept, že je hybridní auto automaticky zelené, je velkým zjednodušením. Navíc jsou jiné způsoby, jak jej učinit palivově efektivnějším. Můžete jej odlehčit, můžete zlepšit aerodynamiku - což jsou věci, v nichž je Formule 1 dobrá," soudí konstruktér Red Bullu.
"Letos jsou auta například o 10 % těžší, což je přímým důsledkem hybridního konceptu. Pokud tedy mám být naprosto upřímný, tak si myslím, že to je z technického hlediska lehce sporné," komentuje letošní nárůst hmotností vozů F1 z 642 na 691 kg především v důsledku zavedení nových pohonných jednotek.
O kolik jsou letošní motory "zelenější"? (foto: Red Bull Racing)
"Ze sportovního hlediska - efektivita, strategie, ekonomie řízení atd. - je podle mě tento koncept velmi dobře uplatnitelný pro sportovní vozy, což je lehce odlišný způsob závodění. Formule 1 by měla být o vzrušení. Měla by být o člověku a stroji fungujícím na maximum v každém jednotlivém kole.
Ale nepochopte mě špatně, nenavrhuji, abychom se vrátili k žroutům paliva, ačkoliv V8 motory byly vlastně výjimečně efektivní. To celé mi však přijde jako sada pravidel, která jsou technicky zajímavá, ale stále se ptám, zda se všechny kompromisy zvolily správně," vysvětluje Newey.
Aerodynamika, složitý vztah se silničními vozy"Z pohledu aerodynamiky jsme samozřejmě přišli o nějaký přítlak, aerodynamická efektivita ale moc neklesla. Klesla zátěž, kterou dokážou poskytovat při maximálním přítlaku, při maximální úrovni křídla," popisuje to, jak nová pravidla ovlivnila aerodynamiku monopostů F1.
Ty jsou podle něj přirozeně efektivnější proto, že jezdí pomaleji: "A auta jezdí samozřejmě mnohem pomaleji, což by mělo být zohledněno, když hovoříme o té celkové palivové efektivitě. OK, spotřebovávají o 50 kg méně, ale jezdí mnohem pomaleji, aby to dosáhli."
Adrian Newey: Zvolila F1 správné kompromisy? (foto: Red Bull Racing)
Otázkou je podle něj také vyčíslení přínosu nových technologií v F1 pro běžné silničními vozy: "Nakonec je zde vztah mezi náklady, hmotností, aerodynamikou... veškeré druhy faktorů, pokud jde o důležitost pro silniční vozy. Jak to vážit, jak to poměřovat - to je pro otevřené jednosedadlové formule nemožné. Jde o úplně jiného dravce. Odpověď tedy není jednoduchá.
Náklady na pohonné jednotky se proti loňsku přinejmenším zdvojnásobily, což je pro některé menší týmy náročné. Podle mě je tedy velkou pravdou to, že jde o velmi složité vyvážení," shrnuje pro Racecar Engineering Newey, který se příští rok přestane zaměřovat zejména na F1 - místo toho se v rámci Red Bullu bude věnovat jiným projektům.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.