Ferrari se snaží dosáhnout mírné úlevy v pravidlech, která omezují vývoj pohonných jednotek. S tím by souvisely vyšší náklady, letos dominantní Mercedes se proto ptá, kdo by měl tyto výdaje navíc zaplatit - výrobce či zákazník?
Není pochyb o tom, že Mercedes pro novou éru Formule 1 připravil nejlepší pohonnou jednotku. Jeho soupeři - Ferrari a Renault - sice neztrácejí 40 až 60 koní, jak se někdy píše, přesto je jejich deficit znatelný.
Stažení náskoku německého týmu jim navíc ztěžují pravidla, která vývoj pohonných jednotek omezují. Není proto divu, že se zejména Ferrari, které má velký vliv, snaží o jejich dodatečnou úpravu.
Během sezóny není vývoj motorů možný, týmy musí nastoupit s pohonnými jednotkami, které musí být homologovány do konce února (výjimky jsou možné po souhlasu ostatních soupeřů, ale pouze v oblasti zvýšení spolehlivosti a snížení nákladů, tedy nikoliv pouze pro dosažení vyšší výkonnosti).
Okno pro řádný vývoj a zlepšování se tedy otevírá až v zimě. Pohonné jednotky jsou rozděleny do 42 kategorií, kterým pravidla přidělují body dle určité váhy - těch je celkem 66 (viz tabulka). Před sezónou 2015 si mohou týmy ke změně vybírat z 39 kategorií a vyplýtvat na ně 32 bodů. Po letošní sezóně se již nebudou moci dotknout tří kategorií, které jsou ohodnoceny celkem pěti body (zmražení se tedy týká 8 %, možná je stále úprava 48 % pohonné jednotky).
Ukázka originálu technických pravidel týkající se úprav pohonných jendotek,jejich plné znění najdete zde
Po sezóně 2015 bude ještě hůře: na úpravu pouze 34 vybraných kategorií mohou vyplýtvat jen 25 bodů, upravit tedy budou moci maximálně 38 % pohonné jednotky, 23 % již má být zcela zmraženo. Zpřísnění má pokračovat do roku 2018, po kterém je možné si vybrat jen tři kategorie a vyplýtvat jen 3 body. Modifikovat půjde jen 5 % a na zbylých 95 % nebudou moci sáhnout.
Počet bodů, které mohou výrobci pohonných jendotek použít na vylepšení,se má dle pravidel v dalších letech snižovat, Ferrari ale volá po úpravě
Sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff o změnách pohonné jednotky po letošní sezóně uvádí: "Půjde skoro z poloviny o nový motor. Proto musí vývoj běžet naplno, jako kdybychom stavěli nový. Náklady se sníží později, když budeme moci učinit méně změn."
Požadavek Ferrari: posunutí homologace a 8 bodů navícItalský tým si přeje, aby FIA týmům povolila dalších 8 bodů a odsunula z konce února na konec července s možností převést nevyužité body během zimy do období mezi původním a nově navrhovaným datem homologace.
Převedení bodů by vyhovovalo i Mercedesu, který během zimy nestihne vyčerpat všech 32 možných bodů pro vylepšení svého produktu - v Brixworthu se hovoří pouze o 20 až 30 bodech. Renault je při práci na novém motoru také v časové tísni.
S uvolněním vývoje ale souvisí podstatně vyšší náklady - řádově ve stovkách milionů korun. Kdo to zaplatí? Zákaznické týmy drahý přechod z V8 sotva ustály a počítají s určitými výdaji, které by měly klesat.
Ferrari v oblasti pohonných jednotek zaostává a zdrojů má dost, proto volá po změně pravidel; dominantní Mercedes není zcela proti (foto: Scuderia Ferrari)
Kdo má stovky milionů navíc zaplatit?"Osm bodů stojí navíc 10 milionů Eur. Kdo by to měl zaplatit?" ptá se Wolff. Měly by zvýšené náklady převést také na své odběratele? Moniša Kaltenbornová, šéfka finančně se trápícího Sauberu, má jasno: "Výrobce se zabývá vývojem v první řadě pro sebe. Proč by se na tom měli podílet zákazníci?" Svou peněženku odmítá otevřít také majitel Force Indie Vijay Mallya.
Dalším problémem je vstup Hondy, nového nepřítele současných výrobců motorů. Ta by mohla také těžit z 8 bodů pro úpravy navíc do konce července ve své první sezóně, což by ji velmi usnadnilo řešení problémů se svou pohonnou jednotkou.
Odsunutí termínu homologace také zvyšuje náklady: "Pokud můžeme vyvíjet déle, musíme do toho zapojit déle také externí konzultanty a dodavatele. Pak musíte svůj vývoj změnit, provozovat jej paralelně. Určité úpravy si přejete mít co nejdříve, jiné co nejpozději," vysvětluje Wolff.
Mercedes, byť je letos dominantním, není zcela proti požadavku konkurence. "Bylo by to pro nás hloupé argumentovat tím, že máme nejlepší motor a zbytek nás nezajímá. Na druhou stranu se musíme zabývat otázkou nákladů. Kdo jiný to má zaplatit, když ne zákazník? A také si můžete položit otázku, co když ostatní přijdou později na něco, co nezměnili do konce února?" táže se Wolff.
Má dodatečný vývoj zaplatit výrobce nebo se mají na úhradě podílet i zákazníci?(foto: Renault Sport F1)
Soupeři Mercedesu budou mít před sebou v zimě spoustu práce. Ferrari potřebuje větší turbo, snížení hmotnosti a lepší rozložení komponent kvůli tomu, aby mohli dostávat více z MGU-H. Renault také potřebuje přepracovat svou pohonnou jednotku, aby snížil vibrace; zkrátit výfuky pro dosažení vyššího výkonu z MGU-H a oddělit turbínu od kompresoru pro snížení teplot.
V Brixworthu mezitím také nehodlají spát na vavřínech - podle zákulisních informací by se jim během zimy mohlo podařit zvýšit výkon své pohonné jednotky až o 40 či 50 koní.
Jezdec IndyCar z týmu Andretti se stane testovacím pilotem Cadillacu ve Formuli 1. Pomůže Valtterimu Bottasovi a Sergiu Pérezovi s přípravami na vstup stáje do šampionátu v roce 2026.
Lando Norris přiznal, že jeho osobnost a přístup k závodění se liší od špičkových jezdců F1, Maxe Verstappena a Oscara Piastriho. Podle něj to ovlivňuje nejen jeho výkon, ale i způsob, jakým zvládá tlak na trati.
Max Verstappen po Zandvoortu otevřeně kritizoval Red Bull a přiznal, že souboj se sesterským týmem Racing Bulls by se vůbec neměl odehrávat.
Šéf Mercedesu Toto Wolff připustil, že Hamiltonův odchod do Ferrari mu ulehčil situaci, protože se tak vyhnul těžkému rozhodnutí o Britově budoucnosti u stříbrných šípů.
Půl století uplynulo od chvíle, kdy Niki Lauda poprvé korunoval svou kariéru mistrovským titulem. Ve službách Ferrari tehdy začal psát příběh, který z něj učinil jednu z největších ikon F1.
Mistr světa Max Verstappen i po tolika letech a titulech nepřestává tým Red Bull překvapovat. Jeho touha po dokonalosti a schopnost posouvat limity z něj dělají klíčového jezdce
Během bujarých oslav po Velké ceně Nizozemska se jezdci týmu Racing Bulls, Isacku Hadjarovi, rozlomila trofej za třetí místo. Hadjar se v tu chvíli fotil se svým týmem, když se trofej vlivem tlaku rozlomila.
Bývalý mistr světa Jacques Villeneuve vyjádřil podporu Lewisovi Hamiltonovi poté, co sedminásobný šampion havaroval na mokré trati v Zandvoortu.
Red Bull potvrdil, že Isack Hadjar měl při GP Holandska volnou ruku a mohl útočit na Maxe Verstappena. Šéfové týmů jasně odmítli, že by existovala jakákoli interní dohoda o držení pozice.
Po Grand Prix Holandska má Oscar Piastri poprvé výrazný náskok před Landem Norrisem, který činí 34 bodů. Přesto australský jezdec dostal varování, aby při obhajobě vedení šampionátu nezaváhal.
Lewis Hamilton po havárii v Zandvoortu slíbil, že „nenechá kámen na kameni“ při přípravě na další závod. Na Monze chce využít každou šanci k nápravě a návratu do boje o body.
Liam Lawson přiznal, že ztráta místa v Red Bullu na startu sezóny 2025 byla tvrdou ranou, ale bere ji jako součást neúprosné reality Formule 1. Dodává, že se nevzdává a zůstává připravený na další šanci v šampionátu.