Ferrari se snaží dosáhnout mírné úlevy v pravidlech, která omezují vývoj pohonných jednotek. S tím by souvisely vyšší náklady, letos dominantní Mercedes se proto ptá, kdo by měl tyto výdaje navíc zaplatit - výrobce či zákazník?
Není pochyb o tom, že Mercedes pro novou éru Formule 1 připravil nejlepší pohonnou jednotku. Jeho soupeři - Ferrari a Renault - sice neztrácejí 40 až 60 koní, jak se někdy píše, přesto je jejich deficit znatelný.
Stažení náskoku německého týmu jim navíc ztěžují pravidla, která vývoj pohonných jednotek omezují. Není proto divu, že se zejména Ferrari, které má velký vliv, snaží o jejich dodatečnou úpravu.
Během sezóny není vývoj motorů možný, týmy musí nastoupit s pohonnými jednotkami, které musí být homologovány do konce února (výjimky jsou možné po souhlasu ostatních soupeřů, ale pouze v oblasti zvýšení spolehlivosti a snížení nákladů, tedy nikoliv pouze pro dosažení vyšší výkonnosti).
Okno pro řádný vývoj a zlepšování se tedy otevírá až v zimě. Pohonné jednotky jsou rozděleny do 42 kategorií, kterým pravidla přidělují body dle určité váhy - těch je celkem 66 (viz tabulka). Před sezónou 2015 si mohou týmy ke změně vybírat z 39 kategorií a vyplýtvat na ně 32 bodů. Po letošní sezóně se již nebudou moci dotknout tří kategorií, které jsou ohodnoceny celkem pěti body (zmražení se tedy týká 8 %, možná je stále úprava 48 % pohonné jednotky).
Ukázka originálu technických pravidel týkající se úprav pohonných jendotek,jejich plné znění najdete zde
Po sezóně 2015 bude ještě hůře: na úpravu pouze 34 vybraných kategorií mohou vyplýtvat jen 25 bodů, upravit tedy budou moci maximálně 38 % pohonné jednotky, 23 % již má být zcela zmraženo. Zpřísnění má pokračovat do roku 2018, po kterém je možné si vybrat jen tři kategorie a vyplýtvat jen 3 body. Modifikovat půjde jen 5 % a na zbylých 95 % nebudou moci sáhnout.
Počet bodů, které mohou výrobci pohonných jendotek použít na vylepšení,se má dle pravidel v dalších letech snižovat, Ferrari ale volá po úpravě
Sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff o změnách pohonné jednotky po letošní sezóně uvádí: "Půjde skoro z poloviny o nový motor. Proto musí vývoj běžet naplno, jako kdybychom stavěli nový. Náklady se sníží později, když budeme moci učinit méně změn."
Požadavek Ferrari: posunutí homologace a 8 bodů navícItalský tým si přeje, aby FIA týmům povolila dalších 8 bodů a odsunula z konce února na konec července s možností převést nevyužité body během zimy do období mezi původním a nově navrhovaným datem homologace.
Převedení bodů by vyhovovalo i Mercedesu, který během zimy nestihne vyčerpat všech 32 možných bodů pro vylepšení svého produktu - v Brixworthu se hovoří pouze o 20 až 30 bodech. Renault je při práci na novém motoru také v časové tísni.
S uvolněním vývoje ale souvisí podstatně vyšší náklady - řádově ve stovkách milionů korun. Kdo to zaplatí? Zákaznické týmy drahý přechod z V8 sotva ustály a počítají s určitými výdaji, které by měly klesat.
Ferrari v oblasti pohonných jednotek zaostává a zdrojů má dost, proto volá po změně pravidel; dominantní Mercedes není zcela proti (foto: Scuderia Ferrari)
Kdo má stovky milionů navíc zaplatit?"Osm bodů stojí navíc 10 milionů Eur. Kdo by to měl zaplatit?" ptá se Wolff. Měly by zvýšené náklady převést také na své odběratele? Moniša Kaltenbornová, šéfka finančně se trápícího Sauberu, má jasno: "Výrobce se zabývá vývojem v první řadě pro sebe. Proč by se na tom měli podílet zákazníci?" Svou peněženku odmítá otevřít také majitel Force Indie Vijay Mallya.
Dalším problémem je vstup Hondy, nového nepřítele současných výrobců motorů. Ta by mohla také těžit z 8 bodů pro úpravy navíc do konce července ve své první sezóně, což by ji velmi usnadnilo řešení problémů se svou pohonnou jednotkou.
Odsunutí termínu homologace také zvyšuje náklady: "Pokud můžeme vyvíjet déle, musíme do toho zapojit déle také externí konzultanty a dodavatele. Pak musíte svůj vývoj změnit, provozovat jej paralelně. Určité úpravy si přejete mít co nejdříve, jiné co nejpozději," vysvětluje Wolff.
Mercedes, byť je letos dominantním, není zcela proti požadavku konkurence. "Bylo by to pro nás hloupé argumentovat tím, že máme nejlepší motor a zbytek nás nezajímá. Na druhou stranu se musíme zabývat otázkou nákladů. Kdo jiný to má zaplatit, když ne zákazník? A také si můžete položit otázku, co když ostatní přijdou později na něco, co nezměnili do konce února?" táže se Wolff.
Má dodatečný vývoj zaplatit výrobce nebo se mají na úhradě podílet i zákazníci?(foto: Renault Sport F1)
Soupeři Mercedesu budou mít před sebou v zimě spoustu práce. Ferrari potřebuje větší turbo, snížení hmotnosti a lepší rozložení komponent kvůli tomu, aby mohli dostávat více z MGU-H. Renault také potřebuje přepracovat svou pohonnou jednotku, aby snížil vibrace; zkrátit výfuky pro dosažení vyššího výkonu z MGU-H a oddělit turbínu od kompresoru pro snížení teplot.
V Brixworthu mezitím také nehodlají spát na vavřínech - podle zákulisních informací by se jim během zimy mohlo podařit zvýšit výkon své pohonné jednotky až o 40 či 50 koní.
Kvalifikace na Velkou cenu Miami skončila pro Ferrari fiaskem. Charles Leclerc obsadil až osmé místo, jeho týmový kolega Lewis Hamilton skončil dokonce dvanáctý. „Byl jsem spokojený se svým kolem, ale výsledek je zklamáním. Prostě nejsme dost rychlí,“ hodnotil Leclerc situaci otevřeně.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Miami jako čerstvý otec, ale na trati nijak nepolevil. Po narození dcery Lily si bez zaváhání dojel pro pole position a dal jasnou odpověď na debaty, zda ho otcovství může zpomalit.
Max Verstappen ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Miami 2025 a zajistil si start z prvního místa. Nizozemský jezdec Red Bullu stanovil nový traťový rekord a po závodě mluvil o hledání limitů. Lewis Hamilton z Ferrari označil svou kvalifikaci za zklamání, Lando Norris se smířil s druhým místem a Andrea Kimi Antonelli ocenil svůj návrat po sprintu. Ferrari zůstává pozadu a šéf týmu Frederic Vasseur přiznal chyby.
Max Verstappen si v Miami zajistil pole position, když porazil McLareny i přes tlak po neúspěšném sprintu. Lando Norris chyboval v zatáčce 17, což ho stálo první místo, a Kimi Antonelli překvapil třetím místem; Lewis Hamilton do Q3 nepostoupil.
Andrea Kimi Antonelli měl sprint v Miami rozjetý nadějně, ale místo senzace přišlo tvrdé probuzení. Po startu z pole position rychle ztratil vedení a nakonec dojel až čtvrtý. V čele se mezitím přetahovali piloti McLarenu – Oscar Piastri a Lando Norris, který si nakonec dojel pro vítězství. tragédii prožil i tým Ferrari.
Toto Wolff se zastal Lewise Hamiltona po jeho vlažném startu ve Ferrari. Podle šéfa Mercedesu neztratil britský pilot nic ze své výjimečnosti – jen prochází přirozeným procesem adaptace na nový tým a nové výzvy.
Max Verstappen přijel do Miami se zprávou o čerstvě narozené dceři Lilly a vylepšeným vozem RB21. Na víkendové Velké ceně tak čelí nejen novým výzvám na trati, ale i těm rodičovským – a zvládá je s úsměvem i pomocí špičkové techniky.
Tým Alpine zatím v letošní sezoně formule 1 zůstával v oblasti technických vylepšení výrazně pozadu. Před Velkou cenou Miami se ale v boxech objevil pozoruhodný detail – dvě různé konfigurace přídě a předního křídla, které mohou naznačovat možné změny v aerodynamickém přístupu stáje.
Teprve osmnáctiletý Kimi Antonelli šokoval svět formule 1, když si v Miami vyjel první místo na startu sprintu – a dočkal se gratulace od samotného Lewise Hamiltona. Mladý Ital tak zazářil jako největší překvapení dosavadní sezony.
Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.
Australský talent Oscar Piastri zazářil v jediné tréninkové jízdě před Velkou cenou Miami, kterou však předčasně ukončil incident Olivera Bearmana. Krátké, ale intenzivní dopoledne tak přineslo nečekané pořadí a omezený prostor pro přípravu na víkendový program.
Max Verstappen a Kelly Piquet se stali rodiči, na svět přišla jejich první společná dcera. Pro čtyřnásobného mistra světa jde o výjimečný životní milník, jenž přichází v době jeho sportovní dominance a značí začátek nové kapitoly také mimo svět Formule 1.