Formule 1 možná od příští sezóny přejde na přesnější průtokoměry paliva FlowSonic, které vyvíjí konsorcium čtyř společností.
V letošní sezóně je krom maximálního množství paliva pro závod (100 kg) stanoveno i omezení pro jeho okamžitý průtok, který nesmí přesáhnout 100 kg/hod. Týmy používají standardní měřiče společnosti Gill Sensors, kterou loni vybrala FIA. Po diskvalifikaci Red Bullu v Austrálii a dalších stížnostech se nyní zvažuje o přechodu na přesnější průtokoměry.
Gill Sensors je jedinou homologovanou společností, nyní však britská Sentronics společně s Mikina Engineering, Polyhedrus Electronics a americkou Hyspeed - oznámilo, že by ji chtěli nahradit. Společně již pro Formuli 1 zahájili vývoj nového průtokoměru.
Hyspeed kdysi s Gill Sensors spolupracoval, v minulém roce se však obě společnosti rozešly. Americkou firmu vede Neville Meech, který pro Gill 13 let pracoval jako hlavní inženýr pro oblast motorsportu.
Nyní si věří, že dokážou přijít s novým čidlem, které bude efektivnější, spolehlivější a jeho odchylky nepřevýší 0,25 %, tedy polovinu toho, co nyní FIA požaduje po průtokoměrech Gill Sensors. O šestinu (tj. o 50 g) je nižší i jeho hmotnost.
Nová čidla FlowSonic mají být spolehlivější, přesnější i levnější (foto: Gill Sensors)
"Zůstáváme přesvědčeni o tom, že ultrazvukový princip "délka letu" je nejlepším způsobem pro měření průtoku paliva v závodním voze. Výsledkem FlowSonic - kompaktní a robustní jednotka s minimem materiálů a součástí, proto se toho může méně pokazit," uvádí Meech pro Race Tech.
Jejich produkt je sice také ultrazvukový, využívá však odlišný měřicí proces: "Technologie je v jádru stejná, liší se však způsob, jakým měříme. Používáme odlišnou sadu dílů, náš přístup je docela odlišný. Myslíme si, že jde potenciálně o pokročilejší metodu pro tuto aplikaci."
Nový průtokoměr FlowSonic bude muset nejdříve projít homologací FIA. Pokud projde, mohl by snadno nahradit současná čidla za nižší náklady. Čidla Gill Sensors jsou poměrně drahá - jeden kit vyjde přibližně na 320 tisíc Kč, k tomu je nutno ještě přičíst necelých 200 tisíc Kč za kalibraci u společnosti Calibra.
Přestup k Ferrari měl být pro Hamiltona vrcholem kariéry, ale zatím přináší spíše nejistotu než úspěchy. Sedminásobný mistr světa se stále adaptuje na nové prostředí, což vyvolává spekulace o jeho budoucnosti ve Formuli 1.
Flavio Briatore dal jasně najevo, že Alpine musí v roce 2026 pravidelně bojovat o stupně vítězů, jinak nemá šanci naplnit jeho ambice. Přechodné období končí a tým musí začít dokazovat svou konkurenceschopnost přímo na trati.
Andrea Stella uznává, že řídit dva ambiciózní jezdce bojující o titul je náročné a vyžaduje citlivý přístup. McLaren teď balancuje mezi týmovou rovnováhou a snahou vytěžit maximum z formy Landa Norrise a Oscara Piastriho.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.