Formule 1 možná od příští sezóny přejde na přesnější průtokoměry paliva FlowSonic, které vyvíjí konsorcium čtyř společností.
V letošní sezóně je krom maximálního množství paliva pro závod (100 kg) stanoveno i omezení pro jeho okamžitý průtok, který nesmí přesáhnout 100 kg/hod. Týmy používají standardní měřiče společnosti Gill Sensors, kterou loni vybrala FIA. Po diskvalifikaci Red Bullu v Austrálii a dalších stížnostech se nyní zvažuje o přechodu na přesnější průtokoměry.
Gill Sensors je jedinou homologovanou společností, nyní však britská Sentronics společně s Mikina Engineering, Polyhedrus Electronics a americkou Hyspeed - oznámilo, že by ji chtěli nahradit. Společně již pro Formuli 1 zahájili vývoj nového průtokoměru.
Hyspeed kdysi s Gill Sensors spolupracoval, v minulém roce se však obě společnosti rozešly. Americkou firmu vede Neville Meech, který pro Gill 13 let pracoval jako hlavní inženýr pro oblast motorsportu.
Nyní si věří, že dokážou přijít s novým čidlem, které bude efektivnější, spolehlivější a jeho odchylky nepřevýší 0,25 %, tedy polovinu toho, co nyní FIA požaduje po průtokoměrech Gill Sensors. O šestinu (tj. o 50 g) je nižší i jeho hmotnost.
Nová čidla FlowSonic mají být spolehlivější, přesnější i levnější (foto: Gill Sensors)
"Zůstáváme přesvědčeni o tom, že ultrazvukový princip "délka letu" je nejlepším způsobem pro měření průtoku paliva v závodním voze. Výsledkem FlowSonic - kompaktní a robustní jednotka s minimem materiálů a součástí, proto se toho může méně pokazit," uvádí Meech pro Race Tech.
Jejich produkt je sice také ultrazvukový, využívá však odlišný měřicí proces: "Technologie je v jádru stejná, liší se však způsob, jakým měříme. Používáme odlišnou sadu dílů, náš přístup je docela odlišný. Myslíme si, že jde potenciálně o pokročilejší metodu pro tuto aplikaci."
Nový průtokoměr FlowSonic bude muset nejdříve projít homologací FIA. Pokud projde, mohl by snadno nahradit současná čidla za nižší náklady. Čidla Gill Sensors jsou poměrně drahá - jeden kit vyjde přibližně na 320 tisíc Kč, k tomu je nutno ještě přičíst necelých 200 tisíc Kč za kalibraci u společnosti Calibra.
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.