Technický ředitel Williamsu Pat Symonds pro F1 Racing popisuje, jak postupuje tým F1, když dojde k havárii či poškození vozu. Co všechno je schopen opravit na dráze a nakolik například vyjde výměna nosu?
Největší obavou v F1 musí být poškození vozů, když se nedostává náhradních dílů. Co se děje, když je auto poškozeno při nehodě?Pat Symonds: První věcí je určit, jak k ní došlo. Šlo jednoduše o případ, kdy se jezdce příliš snažil a ztratil kontrolu nad vozem nebo byla způsobena vadným dílem či systémem vozu?
Kvůli těmto pochybnostem k tomu ihned přistupujeme jako ke kriminálnímu vyšetřování a provádíme forenzní studii dat a důkazů, které máme dostupné. Bude to zahrnovat i dotazování se pilota, co se přihodilo, ale také pečlivý průzkum zaznamenaných dat, abychom pochopili sled událostí, které vedly ke ztrátě kontroly.
Co můžete udělat, když jste vzdáleni spoustu kilometrů od továrny a přijdete na to, že selhal nějaký díl?PS: Pravidlem číslo zkrátka je, že nenasadíte jen náhradní díl a nepokračujete. Musíte selhání porozumět a přizpůsobit podle toho rámec provozních činností. Často to znamená, že vůz nemůžete používat, když probíhá vyšetřování.
Pokud se díl zlomil, bude pečlivě prozkoumán, zda se neobjevila vada materiálu či nedošlo k výrobní chybě. Pokud ani jedno z toho není nalezeno, pak je třeba přehodnotit konstrukci a přijmout určitá opatření - například snížit zátěž dílu.
"Černé skříňky" uvnitř vozu s vysokou přesností zaznamenávají data o jízdě(foto: Sauber Motorsport AG)
Musí to být těžké určit příčinu selhání v poli bez sofistikovaných zařízení, která máte v továrně.PS: To ano, jsme ale s továrnou neustále v kontaktu a můžeme si například vyměnit detailní fotografie poškozených povrchů, k nimž se mohou vyjádřit experti. Zkoumáme také gigabyty dat, která byla zaznamenána. Hledáme abnormality či přetížení, která by mohla způsobit problém.
Pokud jsme na testech, tak auto samozřejmě zastavíme, když k tomu dojde. Pokud jde o trénink během závodního víkendu, čelíme těžkému rozhodnutí, zda může či nemůže existovat dostatečné riziko na to, abychom zastavili i druhé auto, když se něco takového přihodí, dokud nenalezneme příčinu problému.
Někdy může být velkou pomocí prozkoumání druhého vozu, jelikož se chyba může vyskytovat i u něj, ale zatím se neprojevila jako katastrofální.
Dokážete opravit většinu typů poškození, které se na voze mohou objevit?PS: Stručná odpověď zní: ne. Obecně když jsme na trati, tak nahradíme poškozený díl novým, obzvlášť když v důsledku jednoduché nehody či selhání jiného prvku došlo k souběžnému poškození.
V předsezónních testech často nemáme ten luxus v podobě hojnosti náhradních dílů. Musíme využít naší vynalézavosti, abychom provedli na dráze opravu, do které bychom se jinak pustili pouze s pomocí sofistikovaných výrobních strojů, které máme v továrně.
V našich testovacích kamionech máme menší manuální soustruh a frézu, které dokáže zkušený mechanik využít pro výrobu jednoduchých dílů. A naši technici pro kompozity dokáží provést ohromující opravy dílů z uhlíkových vláken pomocí jednoduchých polních technik.
Potřebuje-li opravu nějaký strukturální díl, pak jde o odlišnou záležitost. Pokud ho nemáme na dráze, pak voláme do továrny a někdo ho doručí v dalším letu. Nejde nebytně o nejjednodušší záležitost - záleží na tom, kde se nacházíte.
Varovné světlo vysokonapěťového systému pro rekuperaci energie (foto: McLaren Mercedes)
Všimnete si někdy selhání, když je auto na dráze, a pokud ano, můžete dostat jezdce zpět do boxů, aniž by došlo k velkému poškození?PS: Ano, telemetrie v reálném čase neustále přenáší data do boxů, což občas inženýrům, kteří ji monitorují, umožní si něčeho všimnout, a spojit se s jezdcem, aby ho varovali před selháním a poradili mu vhodný postup.
Jednoduchým příkladem toho může být odhalení defektu v zadní pneumatice díky monitorovacímu systému tlaku pneumatik. Ihned se spojí s jezdcem, varují ho kvůli tomu, k čemu došlo, aby mohl zpomalit. Pak mu v tomto případě poradí, jaké nastavení použít k uzamknutí diferenciálu, aby se ujistili, že bude poháněno kolo, které je v pořádku, a aby mohl omezit otevírání škrticí klapky. Pak se může bezpečně "dobelhat domů," aniž by způsobil další poškození.
Máte "černé skříňky" jako letadla a pomáhají vám zjistit poškození?PS: Vlastně máme několik "černých skříněk." Jedna byla vyvinuta specificky pro záznam dat při nehodě, ačkoliv je dnes využívána pro jiné účely. Kromě velmi přesných záznamů zrychlení a pohybů ve vysoké rychlosti tato skříňka také aktivuje to, co známe jako "lékařské varovné světlo."
Při nehodě skříňka určuje závažnost incidentu a může při překročení určitých limitů automaticky rozsvítit světlo na šasi. V takovém případě se musí jezdec podrobit lékařskému ošetření, i když si nemyslí, že by byl zraněn. Nakonec nedochází pouze k poškození auta.
Lékařské výstražné světlo na horní straně vozu (foto: McLaren Mercedes)
Letos také vídáváme světla v horní části ochranného oblouku nad hlavou jezdce. Souvisejí s poškozením?PS: Určitým způsobem ano. Tato světla monitorují stav izolace vysokonapěťového systému, který je součástí nových hybridních pohonných jednotek. Svítí, když se vůz pohybuje rychlostí nižší než 40 km/h.
Zelená znamená, že je systém bezpečný a vypnutý, žlutá označuje zapnutý systém bez chyb a červená, že je systém poškozený a mohl by představovat hrozbu pro kohokoliv, kdo se dotkne auta.
Předpokládám, že jakákoliv oprava či výměna dílu je u vozu F1 velmi drahá.PS: To rozhodně. Na voze F1 neexistují levné díly a otravné poškození nosu z incidentů z prvního kole vám nezničí pouze odpoledne, ale také vás může přijít na 35 tisíc liber (1,16 mil Kč).
Tip: Průvodce bezpečnostními prvky kokpitu F1 najdete zde.
Adrian Newey se ro F1.com zamyslel nad tím, zda "nedostatek zkušeností" v Red Bullu mohl ovlivnit problémy týmu s vozem RB20 během sezóny 2024. Bývalý technický ředitel týmu vyjádřil obavy ohledně problémů s ovladatelností vozu, které se v průběhu sezóny objevily.
Formule 1 odhalila startovní časy pro nadcházející sezónu 2025.
Lewis Hamilton už naplno rozjel přípravy na sezónu 2025, ve které poprvé oficiálně při první Grand Prix oblékne barvy Ferrari. Sedminásobný šampion se v lednu poprvé posadil do rudého monopostu a začal psát novou kapitolu své kariéry.
Po problémech na okruzích s nízkým přítlakem, jako jsou Monza a Las Vegas, Red Bull naznačil, že v roce 2025 neplánuje klást hlavní důraz na vývoj speciálního zadního křídla zaměřeného na maximální rychlost na rovinkách. Tým se navzdory zaměří na komplexnější přístup k vývoji vozu.
Mezinárodní automobilová federace zpřísnila tresty za nadávky, což vyvolalo mezi fanoušky vlnu nevole. Asociace jezdců GPDA zatím mlčí, ale její předseda Alex Wurz vysvětluje proč. Zdůrazňuje, že místo bezhlavého trestání je potřeba používat zdravý rozum.
Po loňských nehodách Alexe Albona a George Russella v šesté a sedmé zatáčce se organizátoři Velké ceny Austrálie rozhodli upravit trať. Změny se zaměří především na zvýšení bezpečnosti jezdců, přičemž největší úpravy budou provedeny na obrubnících v tomto kritickém úseku.
Šéf týmu Williams, James Vowles, uvedl, že vliv Carlosa Sainze je v týmu již zřetelný. Španěl, který bude závodit po boku Alexe Albona, musel opustit Ferrari poté, co italská stáj potvrdila příchod Lewise Hamiltona.
Modelka Sigrid Silversandová přijala nabídku k sňatku od bývalého závodníka formule 1 Davida Coultharda. Pár je spolu několik let a svou lásku veřejnosti odhalil v roce 2023. Pro Coultharda půjde o druhý sňatek.
Max Verstappen usiluje o vyrovnání historického úspěchu Michaela Schumachera, který v letech 2000 až 2004 vyhrál pět titulů mistra světa formule 1 v řadě. Pokud Verstappen získá pátý titul v této sezoně, stane se druhým jezdcem v historii, který tohoto výkonu dosáhne.
Isack Hadjar se stal novou tváří týmu Racing Bulls. Talentovaný dvacetiletý Francouz si zajistil místo vedle Júkiho Cunody a v příští sezoně formule 1 dostane šanci ukázat svůj potenciál. Sesterský tým Red Bullu jeho angažmá potvrdil oficiálně na svém webu na počátku roku.
Christian Horner odmítá spekulace o tom, že by odchod Johnnyho Herberta z pozice stewarda souvisel s kritikou Maxe Verstappena. Podle šéfa Red Bullu jde o nezávislé rozhodnutí, které nemá žádnou spojitost s nizozemským pilotem.
Startovní listina pro nadcházející sezónu Formule 1 je na světě a přináší několik novinek, které fanoušky motorsportu určitě zaujmou.