Jak Red Bull vylepšoval svůj vůz v posledních závodech? Díky kterým úpravám se může Sebastian Vettel stále těšit z vysoké konkurenceschopnosti vozu designéra Adriana Neweyho a slušnému náskoku v šampionátu?
Němec má nakročeno ke čtvrtému titulu, po devíti závodech, z nichž čtyři vyhrál, má před druhým slušný náskok 34 bodů. Navíc to zatím nevypadá, že by forma jeho týmu klesala, spíše naopak. Rakouské stáji se daří jejich monopost neustále nasazovat novinky. Ty na rozdíl od Ferrari fungují, na některé z nich se nyní podíváme.
Vše začíná u propracovaného sedmiprvkového předního křídla, v jehož sofistikovaném designu Red Bullu udává tempo. Tým v posledních závodech upravil krom bočnic tvar jeho klapek (2), drobný krajní profil a po Monaku krom přesunu kamer (1) zcela přepracoval nos (3), o kterém se ještě níže zmíníme.
Na předním křídle se v Kanadě objevily za náběžnou hranou drobné výstupky, které mají posílit tvorbu vírů a zlepšit proudění dále za pneumatikami, které vytvářejí nežádoucí turbulence. Tyto "drápky" také přispívají k tomu, že kousky gumy neucpávají mezery mezi jeho jednotlivými prvky. Pokud je zde chyba a dochází k odtrhávání proudění, je tím postiženo proudění podél celého vozu i výkonnost difuzoru.
Významným vylepšením bylo kompletní přepracování nosu, jehož horní strana, kde na něj navazuje drobný panel cudnosti (1), je o něco níže. Jeho zaoblení bylo na horní i spodní (2) straně vyhlazeno a celkově je plošší. Nosníky předního křídla jsou výrazně zúženy (3). Špička, na níž byly původně umístěny kamery (4), ale zůstala ve stejné výšce.
Red Bull upravil deflektory po stranách, které směrují proudění před zadní kola, kde v Montrealu došlo ke změně otvorů v podlaze - před zadním větším přibyly další dva malé zářezy po stranách. I díky zaoblení karosérie a Coanda efektu dokážou designéři dostávat z výfukových plynů maximum. Všimněte si také velkého prostoru a čistoty zadní části vozu RB9. Bílá šipka ukazuje na infrakameru, kterou monitorují teplotu pneumatik.
Tým začal rovněž využívat odlišné materiály v podlaze pro lepší tepelnou odolnost a zlepšení konzistence přítlaku z výfukových plynů. Tato část kolem otvorů je velmi citlivá na teploty, které jsou zde velmi vysoké. Čím lépe se na povrchu drží proudění, tím lépe. Souvisí s tím vyšší zahřívání, po němž se roh stává flexibilnější, což je aerodynamicky velmi výhodné. Vertikální profil usměrňující výfukové plyny a otvory pomáhají, aby tato část fungovala efektivněji. Rychlost Red Bull vyplývá právě z takovýchto drobných detailů.
Velikost a hloubka horních profilů se měnila dle velikosti potřebného přítlaku na daných okruzích, po Bahrajnu ale rakouský tým sáhl k úpravě otvorů v bočnicích zadního křídla: nyní jsou výřezy horizontální spíše než diagonální. Za jejich náběžnou hranou níže přibyl další výřez, který pomáhá snížit odpor.
RB9 má detailně propracovanou zadní část: brzdové kanálky, zavěšení i difuzor. Křidélku nad difuzorem, jež se na vozech příští rok již nebude smět nacházet, byla odkrojena část na jeho odtokové hraně v místě, kde se stýká s bočnicemi zadního křídla, a výřez uprostřed byl zvětšen.
Vertikální profily oddělující vzduch v difuzoru na kanály s různým tlakem nejsou souvislé, uprostřed se objevila mezera. Na spodní fotografie je také patrný velký sklon Red Bullu, který již okopírovala většina soupeřů. Horizontální drobná klapka na horním okraji difuzoru už nakopíruje po stranách jeho zaoblení, jak tomu bylo z počátku sezóny.
Doplněno: Dominic Harlow mě upozornil ještě na jeden zajímavý prvek, který se na zádi objevil v Silverstone a která zatím pozorovatelům unikala. Jedná se o vertikální křidélko mezi difuzorem a spodním zadním křídlem (beam wing) - viz růžová šipka.
Jedná se o nový aerodynamický prvek, který odklání proudění a relativně snižuje úhel náběhu spodního zadního křídla, jehož profil může být agresivnější a vytvářet více přítlaku. Na zádi dochází k velmi složité interakci proudění od difuzoru až po horní klapku, s kterou harmonicky funguje jako kaskáda.
Druhotnou funkcí této části může celkové zpevnění zadního křídla, i když není vyloučeno, že se tím tým kolem Neweyho pokouší vytvořit ještě nějaký další efekt. Podle FIA se zřejmě jedná o legální výklad pravidla 3.9.2 a 3.10.1. Kromě Red Bullu ji zatím využívá pouze Lotus, který ji nasadil už v Barceloně. Oba týmy shodou okolností používají tunely pod bočnicemi.
© Foto: Infiniti Red Bull Racing, 2013
Navzdory spekulacím o přestupu k Mercedesu Helmut Marko potvrzuje, že Max Verstappen zůstane u Red Bullu i v sezóně 2026. Fanoušci tak mohou počítat s jeho pokračováním v týmu z Milton Keynes.
Mercedes připouští, že pokles výkonnosti v průběhu sezóny může souviset s některými úpravami, které tým provedl na monopostu W16. Podle inženýra Andrewa Shovlina nyní tým důkladně analyzuje, zda se vývoj vozu neubral chybným směrem.
Lewis Hamilton vzbudil pozornost fanoušků tajemným příspěvkem na sociálních sítích, v němž avizuje oznámení na začátek srpna. Zatím není jasné, čeho se novinka týká, spekulace však okamžitě nabraly na obrátkách.
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.