Jak Red Bull vylepšoval svůj vůz v posledních závodech? Díky kterým úpravám se může Sebastian Vettel stále těšit z vysoké konkurenceschopnosti vozu designéra Adriana Neweyho a slušnému náskoku v šampionátu?
Němec má nakročeno ke čtvrtému titulu, po devíti závodech, z nichž čtyři vyhrál, má před druhým slušný náskok 34 bodů. Navíc to zatím nevypadá, že by forma jeho týmu klesala, spíše naopak. Rakouské stáji se daří jejich monopost neustále nasazovat novinky. Ty na rozdíl od Ferrari fungují, na některé z nich se nyní podíváme.
Vše začíná u propracovaného sedmiprvkového předního křídla, v jehož sofistikovaném designu Red Bullu udává tempo. Tým v posledních závodech upravil krom bočnic tvar jeho klapek (2), drobný krajní profil a po Monaku krom přesunu kamer (1) zcela přepracoval nos (3), o kterém se ještě níže zmíníme.
Na předním křídle se v Kanadě objevily za náběžnou hranou drobné výstupky, které mají posílit tvorbu vírů a zlepšit proudění dále za pneumatikami, které vytvářejí nežádoucí turbulence. Tyto "drápky" také přispívají k tomu, že kousky gumy neucpávají mezery mezi jeho jednotlivými prvky. Pokud je zde chyba a dochází k odtrhávání proudění, je tím postiženo proudění podél celého vozu i výkonnost difuzoru.
Významným vylepšením bylo kompletní přepracování nosu, jehož horní strana, kde na něj navazuje drobný panel cudnosti (1), je o něco níže. Jeho zaoblení bylo na horní i spodní (2) straně vyhlazeno a celkově je plošší. Nosníky předního křídla jsou výrazně zúženy (3). Špička, na níž byly původně umístěny kamery (4), ale zůstala ve stejné výšce.
Red Bull upravil deflektory po stranách, které směrují proudění před zadní kola, kde v Montrealu došlo ke změně otvorů v podlaze - před zadním větším přibyly další dva malé zářezy po stranách. I díky zaoblení karosérie a Coanda efektu dokážou designéři dostávat z výfukových plynů maximum. Všimněte si také velkého prostoru a čistoty zadní části vozu RB9. Bílá šipka ukazuje na infrakameru, kterou monitorují teplotu pneumatik.
Tým začal rovněž využívat odlišné materiály v podlaze pro lepší tepelnou odolnost a zlepšení konzistence přítlaku z výfukových plynů. Tato část kolem otvorů je velmi citlivá na teploty, které jsou zde velmi vysoké. Čím lépe se na povrchu drží proudění, tím lépe. Souvisí s tím vyšší zahřívání, po němž se roh stává flexibilnější, což je aerodynamicky velmi výhodné. Vertikální profil usměrňující výfukové plyny a otvory pomáhají, aby tato část fungovala efektivněji. Rychlost Red Bull vyplývá právě z takovýchto drobných detailů.
Velikost a hloubka horních profilů se měnila dle velikosti potřebného přítlaku na daných okruzích, po Bahrajnu ale rakouský tým sáhl k úpravě otvorů v bočnicích zadního křídla: nyní jsou výřezy horizontální spíše než diagonální. Za jejich náběžnou hranou níže přibyl další výřez, který pomáhá snížit odpor.
RB9 má detailně propracovanou zadní část: brzdové kanálky, zavěšení i difuzor. Křidélku nad difuzorem, jež se na vozech příští rok již nebude smět nacházet, byla odkrojena část na jeho odtokové hraně v místě, kde se stýká s bočnicemi zadního křídla, a výřez uprostřed byl zvětšen.
Vertikální profily oddělující vzduch v difuzoru na kanály s různým tlakem nejsou souvislé, uprostřed se objevila mezera. Na spodní fotografie je také patrný velký sklon Red Bullu, který již okopírovala většina soupeřů. Horizontální drobná klapka na horním okraji difuzoru už nakopíruje po stranách jeho zaoblení, jak tomu bylo z počátku sezóny.
Doplněno: Dominic Harlow mě upozornil ještě na jeden zajímavý prvek, který se na zádi objevil v Silverstone a která zatím pozorovatelům unikala. Jedná se o vertikální křidélko mezi difuzorem a spodním zadním křídlem (beam wing) - viz růžová šipka.
Jedná se o nový aerodynamický prvek, který odklání proudění a relativně snižuje úhel náběhu spodního zadního křídla, jehož profil může být agresivnější a vytvářet více přítlaku. Na zádi dochází k velmi složité interakci proudění od difuzoru až po horní klapku, s kterou harmonicky funguje jako kaskáda.
Druhotnou funkcí této části může celkové zpevnění zadního křídla, i když není vyloučeno, že se tím tým kolem Neweyho pokouší vytvořit ještě nějaký další efekt. Podle FIA se zřejmě jedná o legální výklad pravidla 3.9.2 a 3.10.1. Kromě Red Bullu ji zatím využívá pouze Lotus, který ji nasadil už v Barceloně. Oba týmy shodou okolností používají tunely pod bočnicemi.
© Foto: Infiniti Red Bull Racing, 2013
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.
Helmut Marko po dvaceti letech končí ve své poradní roli u týmů Red Bull. Jeho odchod zasahuje i okruh lidí kolem Maxe Verstappena, který ho dříve označil za „druhého otce“.
Carlos Sainz po závodě vyzdvihl úspěch svého bývalého parťáka Landa Norrise a ocenil nejen jeho rychlost, ale i cestu, kterou si k prvnímu titulu mistra světa vyšlapal.
Odcházející jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda obdržel jeden trestný bod na svou superlicenci za incident během závodu v Abú Zabí, potvrdila FIA.