Loni jsme si těžce zvykali na nevzhledné přední části monopostů, které obsahovaly ošklivé přechody mezi nosy a přední stranou šasi. Letos je pravidla umožnila překrýt, jak k tomu týmy obecně přistoupily?
Letošní pravidla obsahují článek, který kvůli vylepšení kritizovaného vzhledu schod umožňuje překrýt panelem cudnosti (modesty panel). Určují, že se díl musí tvořit jeden kus, a předepisují jeho rozměry i vlastnosti.
V článku 3.7.9 technických pravidel FIA stojí: "S výjimkou volitelného, jednoho kusu, nestrukturálního aerodynamického krytu z předepsaného vrstveného materiálu (jehož přesné vrstevní lze nalézt v příloze pravidel), který nesmí být v žádném bodě více než 625 mm nad referenční rovinou, nemůže být žádná část karosérie nacházející se 1950 mm před zadní stranou vstupního šablony kokpitu výše než 550 mm nad referenční rovinou.
Pravidla letos umožňují překrýt ošklivý schod, rozhodnutí využít této možnosti je na týmech
Externí povrch kterékoliv podélného či bočního průřezu výše zmíněného aerodynamického krytu nesmí obsahovat konkávní poloměr zakřivení nižší než 50 mm."
Duchem pravidel je vylepšit "krásu" formulí a zabránit zneužití panelu pro získání aerodynamické výhody. Jeho nasazení je navíc dobrovolné, nikoliv povinné. Důležité detaily týkající se umístění krytu na nose a jeho vnitřní struktury však stále náleží do šedé zóny pravidel.
Mnoho týmů přesto vyvinulo elegantní struktury pro vylepšení proudění za současného omezení penalizace v podobě vyšší hmotnosti - možná překvapivý efekt, než FIA původně zamýšlela. Jediný tým, který kryt nepotřebuje, je Marussia z důvodu svého nízkého šasi.
Nejběšnější řešení použité stájemi Ferrari, Force India, McLaren a Toro Rosso.
Ferrari, Force India, McLaren, Toro Rosso a Williams byly při adaptaci tohoto panelu konzervativnější.
Sauber zvolil opačný přístup k řízení proudění vzduchu po horní straně nosu než Mercedes
Sauber vyvinul unikátní kryt ve tvaru U, aby uprostřed na horní straně nosu vytvořil hluboký kanál, díky němuž by proudící vzduch neunikal po stranách mimo.
Minimalistické řešení Red Bullu
Trpasličí panel Red Bullu je výsledkem snahy omezit rozměry panelu na minimum v rámci zachování aerodynamické efektivity a co nejnižší hmotnosti.
"Kachní zobák" Mercedesu
Mercedes dále rozvinul svůj loňský zaoblený nos. Místo toho, aby byl na horní straně plochý, je po celé délce zakřiven a hladce navazuje na šasi. Omezuje tak aerodynamický odpor odkloněním proudění ke stranám, zatímco hlavní proudění uprostřed je nenarušeno. Opticky připomíná kachní zobák.
Caterham a Lotus panel cudnosti nevyužili
Caterham a Lotus se kvůli vyšší hmotnosti zřekli panelu cudnosti, místo toho se rozhodli jít cestou tvarovaného šasi na horní straně, kde vytvořili hladší cestu pro průtok vzduchu za nižšího odporu. Caterham zvolil hlouběji a jasněji patrné tvarování než Lotus.
Je možné, že týmy změní vzhled svých nosů a okopírují úspěšnější řešení svých soupeřů. Jedná se o nový prvek, kterému se dále budou věnovat a optimalizovat. Technický ředitel Lotusu James Allison například uvedl, že pokud výhody panelu převýší jeho nevýhody (hmotnost), v průběhu sezóny se na jejich monopostu objeví.
Fotografie nových vozů najdete pod článkem.
Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.
Lewis Hamilton měl během sprintu Velké ceny USA v první zatáčce velmi napjatý moment, kdy se musel rychle vyhnout nebezpečné situaci. Halo v této situaci znovu sehrálo svoji roli.
Lando Norris upozornil, že McLaren před Velkou cenou USA čelí výzvám. I přes slibnou startovní pozici za Maxem Verstappenem zůstává tým v napjaté nejistotě.