Loni jsme si těžce zvykali na nevzhledné přední části monopostů, které obsahovaly ošklivé přechody mezi nosy a přední stranou šasi. Letos je pravidla umožnila překrýt, jak k tomu týmy obecně přistoupily?
Letošní pravidla obsahují článek, který kvůli vylepšení kritizovaného vzhledu schod umožňuje překrýt panelem cudnosti (modesty panel). Určují, že se díl musí tvořit jeden kus, a předepisují jeho rozměry i vlastnosti.
V článku 3.7.9 technických pravidel FIA stojí: "S výjimkou volitelného, jednoho kusu, nestrukturálního aerodynamického krytu z předepsaného vrstveného materiálu (jehož přesné vrstevní lze nalézt v příloze pravidel), který nesmí být v žádném bodě více než 625 mm nad referenční rovinou, nemůže být žádná část karosérie nacházející se 1950 mm před zadní stranou vstupního šablony kokpitu výše než 550 mm nad referenční rovinou.
Pravidla letos umožňují překrýt ošklivý schod, rozhodnutí využít této možnosti je na týmech
Externí povrch kterékoliv podélného či bočního průřezu výše zmíněného aerodynamického krytu nesmí obsahovat konkávní poloměr zakřivení nižší než 50 mm."
Duchem pravidel je vylepšit "krásu" formulí a zabránit zneužití panelu pro získání aerodynamické výhody. Jeho nasazení je navíc dobrovolné, nikoliv povinné. Důležité detaily týkající se umístění krytu na nose a jeho vnitřní struktury však stále náleží do šedé zóny pravidel.
Mnoho týmů přesto vyvinulo elegantní struktury pro vylepšení proudění za současného omezení penalizace v podobě vyšší hmotnosti - možná překvapivý efekt, než FIA původně zamýšlela. Jediný tým, který kryt nepotřebuje, je Marussia z důvodu svého nízkého šasi.
Nejběšnější řešení použité stájemi Ferrari, Force India, McLaren a Toro Rosso.
Ferrari, Force India, McLaren, Toro Rosso a Williams byly při adaptaci tohoto panelu konzervativnější.
Sauber zvolil opačný přístup k řízení proudění vzduchu po horní straně nosu než Mercedes
Sauber vyvinul unikátní kryt ve tvaru U, aby uprostřed na horní straně nosu vytvořil hluboký kanál, díky němuž by proudící vzduch neunikal po stranách mimo.
Minimalistické řešení Red Bullu
Trpasličí panel Red Bullu je výsledkem snahy omezit rozměry panelu na minimum v rámci zachování aerodynamické efektivity a co nejnižší hmotnosti.
"Kachní zobák" Mercedesu
Mercedes dále rozvinul svůj loňský zaoblený nos. Místo toho, aby byl na horní straně plochý, je po celé délce zakřiven a hladce navazuje na šasi. Omezuje tak aerodynamický odpor odkloněním proudění ke stranám, zatímco hlavní proudění uprostřed je nenarušeno. Opticky připomíná kachní zobák.
Caterham a Lotus panel cudnosti nevyužili
Caterham a Lotus se kvůli vyšší hmotnosti zřekli panelu cudnosti, místo toho se rozhodli jít cestou tvarovaného šasi na horní straně, kde vytvořili hladší cestu pro průtok vzduchu za nižšího odporu. Caterham zvolil hlouběji a jasněji patrné tvarování než Lotus.
Je možné, že týmy změní vzhled svých nosů a okopírují úspěšnější řešení svých soupeřů. Jedná se o nový prvek, kterému se dále budou věnovat a optimalizovat. Technický ředitel Lotusu James Allison například uvedl, že pokud výhody panelu převýší jeho nevýhody (hmotnost), v průběhu sezóny se na jejich monopostu objeví.
Fotografie nových vozů najdete pod článkem.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.
Helmut Marko po dvaceti letech končí ve své poradní roli u týmů Red Bull. Jeho odchod zasahuje i okruh lidí kolem Maxe Verstappena, který ho dříve označil za „druhého otce“.
Carlos Sainz po závodě vyzdvihl úspěch svého bývalého parťáka Landa Norrise a ocenil nejen jeho rychlost, ale i cestu, kterou si k prvnímu titulu mistra světa vyšlapal.
Odcházející jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda obdržel jeden trestný bod na svou superlicenci za incident během závodu v Abú Zabí, potvrdila FIA.