V článku se blíže zaměříme na nový Sauber C32, na snímcích si jej srovnáme s loňským monopostem C31 a podíváme se i na jeho obecné technické specifikace.
Šestý nejlepší tým úspěšné loňské sezóny představil své nové auto 2. února v továrně v Hinwilu. S jeho předchůdcem - vozem C31 - dokázal Sergio Pérez dojet dvakrát druhý a tým získal o 186 % více bodů než v sezóně 2011 (126 vs. 44).
Letos tým zcela obměnil svou jezdeckou sestavu - přišel Nico Hülkenberg a Esteban Gutiérrez a doufá, že loňské výsledky ještě vylepší. Opět chce stavět na svých silných stránkách - šetrnosti k pneumatikám, k čemuž přispěla zajímavá geometrie brzdových bubnů, a aerodynamické efektivitě. Přidat chce lepší práci s novými pneumatikami Pirelli v kvalifikacích a brzdný výkon.
Sauber je týmem, který disponuje možná druhým nejlepším aerodynamickým tunelem po Toyotě Motorsport. Obrovskou výhodou navíc je, že se nachází přímo u domovské továrny. Navíc mají velmi výkonný superpočítač pro CFD simulace.
Sauber C32 na dráze v Jerezu
Barevným provedením se C32 jasně liší od minulého auta - převažující bílá barva byla nahrazena tmavě šedou. Sauber podobně jako ostatní týmy nasadil při představení loňské přední křídlo s charakteristicky širším spodním vnějším okrajem před pneumatikami, který zkracuje celkové rozpětí spodního profilu. Bude sázet na jeho optimalizaci a další zvýšení efektivity.
Zcela jiný je nos. Schod na něm sice zůstal, ale jeho hrany plynule navazují na šasi. Díky tomu se vzduch nerozlévá po stranách a negativně neovlivňuje proudění po jeho bocích, ale putuje dále směrem k zádi.
Otvor v zadní části nosu směrem ke kokpitu
Za přechodem na šasi směrem na jezdce zeje z nosu otvor, který přispívá k uhlazení proudění po horní straně šasi, stejně jako minulý rok. Letos ho od Sauberu okopíroval také Red Bull. Je sympatické, jak efektivní a inovátorský dokáže být švýcarský tým se svým omezeným rozpočtem. Deflektory pod nosem, umístění kamer a brzdové kanálky byly při představení stejné jako loni.
Bočnice jsou podstatně užší, o cca 120 mm užší než povolují pravidla. Uvnitř musí být vše velmi dobře integrované s využitím každého milimetru prostoru. Proudění v této oblasti má velký vliv na všechno, co se děje na zádi. Užší bočnice znamenají menší odpor vzduchu, problémem by mohla být spíše než chlazení nižší akcelerace proudění směrem k zadní části. Tým však aerodynamické výhodnosti svého řešení velmi důvěřuje.
Propracované bočnicové panely se nacházejí dále od karoserie a nahoře spojeny s boční nárazovou strukturou šasi.
Vstupní otvory nejsou ve své spodní části konkávní jako loni, ale konvexní. Uspořádání chladičů je také úplně jiné a záď vozu je extrémně štíhlá. Sauber trochu překvapivě přešel ze svého Coanda řešení výfuků, které převzaly loni některé týmy (opět včetně Red Bullu) na polo-Coanda řešení, s nímž přišel jako první McLaren.
Pohled shora na zadní část vozu: všimněte si aerodynamického tvarování horních ramen zavěšení (zelená šipka) či infračervené kamery pro sledování teploty zadních pneumatik (modrá šipka)
Snažil se najít lepší konzistenci a kompromis v rozdílu mezi obecným přítlakem a přítlakem při sešlápnutém plynovém pedálu. Navíc si tím nechává otevřený větší prostor pro další vývoj v průběhu sezóny, což je ostatně dobře patrné z odnímatelného kusu karoserie s výfuky.
Horní ochranný oblouk se změnil, nyní spočívá pouze na dvou místo na čtyřech podpěrách, zřejmě kvůli úspoře hmotnosti. Po stranách airboxu je patrný odnímatelný panel (nápis Oerlikon), což odhaluje záměr otestovat a nasadit pasivní zařízení pro snížení přítlaku (DRD, nezávislé na DRS).
Zadní pull-rod zavěšení
Zadní pull-rod zavěšení bylo upraveno, jeho rozložení diktuje převodovka Ferrari. Hnací poloosa, spodní rameno zavěšení a spojovací tyč jsou zapouzdřeny společně v rámci křídlového profilu. Vpředu zůstalo push-rod zavěšení zřejmě s nejmenším úhlem mezi rameny ze všech týmů.
Difuzor nového Sauberu
Kanály v difuzoru se oproti loňsku nezměnily, nová je jeho horní část - křídlový profil ji lemuje po celé délce a zasahuje i do poloviny krajních oblouků.
Monopost C32 je celkově o 45 mm delší než předchůdce (o solidních 305 mm oproti dva roky starému C30).
Srovnání s loňským vozem C31
Srovnání letošního vozu C32 s loňským C31 zboku (pro zvětšení na snímky klikněte)
Izometrický pohled na loňský a letošní Sauber
Oba Saubery zepředu
Technické specifikace Sauberu C32
- šasi: monokok z uhlíkových vláken- zavěšení: horní a dolní závěsy, vnitřní pružiny a tlumiče ovládaný systémem push-rod vpředu, pull-rod vzadu (Sachs Race Engineering a Penske)- brzy: šestipístkové třmeny (Brembo), uhlíkové destičky a kotouče (Brembo)- převodovka: sedmi-rychlostní rychlořadící karbonová převodovka Ferrari, podélně usazená, spojka z uhlíkových vláken- elektronika šasi: MES- volant: tým Sauber F1 Team- pneumatiky: Pirelli- kola: OZ
Rozměry- délka: 5 240 mm (o 45 mm delší než C31)- šířka: 1 800 mm- výška: 1 000 mm- rozchod předních kol: 1 495 mm- rozchod zadních kol: 1 410 mm- hmotnost: 642 kg (včetně pilota, bez paliva)
Motor- Ferrari 056- typ: atmosférický V8, 90° úhel sevření válců- blok motoru: hliníkový odlitek- ventily: 32, pneumatické- objem: 2 398 cm3- vrtání: 98 mm- hmotnost: přes 95 kg- elektronické zapalování a vstřik
KERS: Ferrari
Video: Hlavní designér Matt Morris o novém Sauberu C32
© Foto, video: Sauber Motorsport AG
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.
George Russell stojí před klíčovým momentem své kariéry, protože jeho smlouva s Mercedesem vyprší už na konci této sezony. Zatímco britský závodník řeší svou budoucnost, Mercedes intenzivně usiluje o podpis Maxe Verstappena, což přidává do celého příběhu ještě větší napětí a nejistotu ohledně dalšího složení týmu.
Lance Stroll ostře kritizoval nová pravidla, která vstoupí v platnost ve Formuli 1 v příští sezoně. Podle něj mohou změny přinést více problémů než užitku.
Lewis Hamilton věří, že tentokrát prolomí své nestálé výsledky na Velké ceně Belgie. Mezitím Ferrari chystá významné technické vylepšení, které by mohlo výrazně ovlivnit boj o čelní příčky.