McLaren ve čtvrtek předsdtavil nové auto MP4-28. Nevěnoval se pouze drobnému vylepšování detailů, ale odvážil se k provedení několika větších změn. Blíže se na ně podíváme včetně jeho obecných technických specifikací.
Předním a zadním křídlem se stejně jako u ostatních soupeřů kvůli jejich stáří nemá cenu zabývat. McLaren na prezentovaný MP4-28 nasadil svou předposlední verzi, s níž závodil naposledy v Abú Zabí. Tyto prvky budou vyvíjeny v průběhu sezóny.
První obrovskou změnou vpředu je nos a zavěšení typu pull-rod, které v tomto místě loni nasadilo pouze Ferrari. Tým zvýšil nos na maximální povolenou výšku (625 mm) a ošklivý přechod mezi ním a šasi překryl panelem cudnosti, což zvedlo těžiště.
Animace: jak se zvedl nos oproti loňskému vozu
Podle sportovního ředitele Sama Michaela to pro ně "nepředstavoval žádnou potíž. Hrb na nose není z hlediska aerodynamiky ideální, ale přínosy a ztráty jsou velmi malé." Nosníky předního křídla jsou protaženy dozadu.
Pohled na přední křídlo a část zavěšení
Díky uspořádání pull-rodu opět kleslo, samotná vzpěra funguje v souladu s novým předním křídlem (bude představeno později), lépe usměrňuje vzduch směrem ke spodní části vozu a pomáhá zefektivnit práci difuzoru. Pomáhá snížit těžiště a navíc otevírá rozsáhlejší možnosti pro vývoj v průběhu roku.
"Aerodynamický zisk je dostatečný na to, aby převýšil kinematické a strukturální potíže, které rozvržení s pull-rodem vytváří. U pull-rodu pomáhají tlumiče a torzní tyče, které jsou umístěny ve spodní části šasi, snížit těžiště," vysvětloval po prezentaci Michael.
S pull-rodem souvisí i nasazení nových brzdových kanálků, které vypadají o něco jednodušeji (bez přídavných křidélek). V místě uchycení k těhlici se objevily zajímavé výřezy sloužící zřejmě k nastavování pro chlazení či ohřev kol.
Loni tým používal nastavitelné otvory v brzdových bubnech, letos od nich McLaren upustil: "Nemáme ten koncept návrhu na tomto voze, ale dosahujeme toho odlišným způsobem. Využíváme to, na co jsme přišli při výzkumu," prozradil Michael.
Nové brzdové kanálky, deflektory pod nosem zatím chybí, kamery umístěné na vnitřní straně nosníků předního křídla
Pod nosem podobně jako u Lotusu chybí deflektory, očekávám, že se v testech objeví - jedná se o významný prvek z pohledu aerodynamiky a u jeho předchůdce MP4-27 nechyběly.
Bočnice se změnil: vedou podél celé podlahy a vzadu jsou podseknuté a dobře tvarované. McLaren se snaží vytvořit silný vír po stranách podlahy, aby ji utěsnil a difuzor mohl podávat maximální výkon za všech podmínek. Nárazová struktura je umístěna více vpředu podobně jako u loňského Lotusu, vstupní otvory jsou pečlivě tvarovány, na vnější straně protaženy dozadu.
Propracované tvarování vstupních otvorů v bočnicích, boční nárazová strukturaposunuta více dopředu
Bočnicové panely jsou velmi jednoduché, bez propojení s horní části jako minulý rok, což se brzy změní. Horní ochranný oblouk se při pohledu zvenčí jeví jako stejný - je však vyroben z jednoho kusu hliníku a o 5 % lehčí než minulý rok. V této oblasti je to důležité, protože se jedná o nejvyšší bod monopostu.
Horní ochranný oblouk
Coanda výfuky jsou podobné loňskému řešení, oblast kolem nich včetně podlahy je však falešná, nasazená pouze pro účely prezentace. Bude zajímavé sledovat, s čím v této části McLaren během testů přijde. Spliter vpředu je starý, podlaha vzadu je jednoduchá bez tvarování, lemů či výřezů před zadními koly.
Čistota zadního zavěšení a falšená kapotáž
Prostor kolem zadního zavěšení byl vyčištěn: spodní rameno zavěšení, hnací poloosa a spojovací tyč řízení je nyní zapouzdřena do aerodynamicky tvarovaného prvku, s čímž přišel loni Red Bull. Stejně jako minulý rok zde MP4-28 staví na pull-rodu. Horní ramena jsou aerodynamicky tvarovaný, směrem ke kolu se zplošťují.
McLaren věnoval hodně úsilí vyčištění zádi a návrhu nové převodovkové skříně, uvolnil tak proudění kolem spodní části zadního křídla. Difuzor pro prezentaci byl úplně jednoduchý, bez vertikálních prvků vytvářejících kanály pro proudění vzduchu s různou energií.
Jednoduchý difuzor bez vertikálních prvků pro účely prezentace
McLaren zatím představil nejvíce změn mezi loňským a letošním vozem, spousta práce probíhala v aerodynamickém tunelu Toyoty Motorsport v Kolíně nad Rýnem, kde pracovalo také Ferrari. Ač je velmi pokročilý, britský tým se zřejmě rozhodl postavit si nový tunel. Další generace aerodynamických tunelů je o řád výše než ten, který se nachází v Kolíně.
Srovnání s loňským vozem
Srovnání s MP4-27 zboku (pro zvětšení klikněte na snímky)
Pohled na oba vozy shora
Technické specifikace MP4-28
Monokok: kompozitní z uhlíkových vláken zahrnující přední a boční nárazové struktury a ochrannou buňkuPřední zavěšení: vnitřní torzní pružiny/tlumiče řízené pull-rodem, lomená páka s dvojitým uspořádáním závěsůZadní zavěšení: vnitřní torzní pružiny/tlumiče řízené pull-rodem, lomená páka s dvojitým uspořádáním závěsůPřední zavěšení: vnitřní torzní pružiny/tlumiče řízené pull-rodem, lomená páka s dvojitým uspořádáním závěsůKaroserie: kompozitní z uhlíkových vláken včetně krytu motoru, bočnic, podlahy, nosu, předního a zadního křídla. Pilotem ovládaný systém pro snížení přítlaku
Lubrikanty a kapaliny: Mobilith SHC 1500 Grease (mazací tuk) - maže čtyři tripod spoje na hnacích hřídelích, přičemž odolává vysokým teplotám vytvářenými brzdovým a výfukovým systémem Mobilith SHC 220 Grease (mazací tuk) - minimalizuje valivý odpor v keramických ložiscích kol pro maximalizaci rychlosti Mobil SHC Hydraulic Oil (hydraulický olej) - tato kapalina provozována při tlaku 200 barů a teplotě 100 °C řídí řazení, škrticí klapky a obsluhuje DRS a řídicí systémy
Pneumatiky: Pirelli P ZeroRádio: KenwoodKola: EnkeiBrzdové třmeny a válce: AkebonoŘízení: McLaren, s posilovačemBaterie: GS Yuasa CorporationNástroje: McLaren Electronic SystemsNástřik: AkzoNobel Car Refinishes s využitím produktu Sikkens
Zadní část ukrývající atmosférický 2,4l osmiválec Mercedesu
MotorTyp: Mercedes-Benz FO108FObjem: 2,4 lPočet válců: 8Max. otáčky: 18 000/minÚhel sevření válců: 90°Vrtání pístů: 98 mmPočet ventilů: 32Palivo: bezolovnatý ExxonMobil High Performace s biosložkou (5,75 %)Zapalovací svíčky: NGK závodní svíčky specifikace F1Váha: 95 kg (minimum stanovené FIA)Mazivo: Mobil 1 pro dlouhou životnost motoru, ochranu a chlazení se zlepšenou spotřebou
KERSTyp: Mercedes-BenzElektromotor: na motor napojený elektrický motorgenerátorESS: integrované buňky pro uchovávání energie a výkonová elektronikaVýkon: 60 kW
PřevodovkaPřevodovková skříň: McLarenem tvarovaná z kompozitů z uhlíkových vláken, integrovaná zadní nárazová strukturaPřevodové stupně: sedm pro jízdu vpřed + jeden pro zpátečkuVolba rychlostí: bezprodlevová převodovka McLaren, ovládaná ručněSpojka: uhlík/uhlík, ovládaná ručněMaziva: Mobil 1 SHC Gear Oil (převodovkový olej) - poskytuje nižší ztráty při pohybu kapaliny, což zlepšuje efektivitu převodovky a dodává více síly zadním kolům
Další snímky z představení vozu najdete zde.© Foto: McLaren Mercedes
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.