Co nového nasadil McLaren v Silverstone na svůj monopost MP4-27 a stojí v pozadí výpadku formy britského týmu?
Novinky na voze
McLaren v poslední době žádné balíky úprav jako jeho soupeři nepředstavil. Zatímco Red Bull či Ferrari už několikrát předělali celé zadní části svých vozů, McLaren krom nového nosu, který si poprvé nenápadně vyzkoušel v Mugellu, představuje pouze drobnější úpravy
Přestože pro Silverstone oznámil sedm či osm úprav, na voze všechny patrné nebyly. Všiml jsem si pouze nového předního křídla, difuzoru a upravené karoserie kolem výfuků. U dalších novinek se jednalo buď o nové díly pod kapotou, nebo se tým rozhodl novinky kvůli dešti nenasazovat ani netestovat. Velké změny, které si dle McLarenu všimneme na první pohled, mají přijít za 10 dní na Hockenheimu.
Nové přední křídlo se vyznačuje rozdělením horní klapky na dvě části (č. 2 na obrázku níže), přičemž nastavitelná je nyní pouze ta vnitřní (dříve celá klapka), vnější zůstává pevná. S tím souvisí i její uchycení a změna mechanismu (3) pro nastavení úhlu náběhu.
Úpravy na předním křídle McLarenu v Silverstone (foto: Vodafone McLaren Mercedes)
Zmizelo uchycení v horní i spodní části (1a, 1b), hlavní mechanismus je navíc nyní o něco užší a není nasměrován dovnitř. Výhodou je nižší odpor předního křídla, které je klíčovým aerodynamickým prvkem, jelikož nastavuje proudění a víření podél celého vozu. Každý snížení odpor se zde proto počítá. Efektivnější křídlo se osvědčilo a zřejmě se objeví na voze i v dalších závodech.
Zvláštní však bylo, že Jenson Button jezdil se mnohem nižší úrovní přítlaku než Lewis Hamilton. Ačkoliv oba jezdci mají odlišný styl jízdy, obvykle volí podobná nastavení. Tento velký rozdíl byl zvláštní a podle některých odborníků poukazuje na problémy s vozem.
Srovnání difuzoru McLarenu: verze z Kanady (nahoře) a ze Silverstone
Na voze MP4-27 se objevil také upravený difuzor - horní lišta ve tvaru křídlového profilu již nekopíruje celou horní a boční stranu. Tým se tím snaží zřejmě urychlit proudění výfukových plynů po stranách podlahy. Ve srovnání s podobnými díly Red Bullu či Ferrari je však stále méně propracovaný.
Vzadu byly nasazeny i nové brzdové kanálky, které jsou o něco menší ve své spodní části, měly by tudíž generovat nižší aerodynamický odpor. Navíc přibyl vertikální prvek pro směrování vzduchu podél kola.
Nové zadní brzdové kanálky
Příčiny problémů
Technický ředitel Paddy Lowe toho dnes v prémiovém článku Autosportu mnoho nového neprozradil. McLaren nedokáže z pneumatik dostávat tolik, co jeho soupeři. Z pohledu aerodynamiky nezaostává tolik, protože občas dokáže zajíždět velmi rychlá kola - což ostatně dokázal Hamilton v nedělním závodě v prvním stintu na tvrdé směsi, když měl čistý vzduch, stejně tak v trénincích za deště, kdy dokázal brzy zahřát mokré pneumatiky - což bez dobré aerodynamiky nelze.
McLaren z počátku závodu nevypadal až tak špatně - Hamilton vydržel na dráze velmi dlouho, přitom jezdil velmi rychle. Většinu času trávil za zpočátku pomalejším Schumacherem a vedoucí duo Alonso - Webber mu ulétlo. Pokud by se kvalifikoval lépe, možná by se jich (alespoň zpočátku udržel). Buttonův první stint také nebyl špatný. Po nasazení měkké směsi v prostřední části však přišlo zklamání, tvrdá směs v posledním stintu se zdála být jako z jiné planety.
Lowe vysvětloval: "Na měkkých pneumatikách jsme nenalezli tu rychlost, kterou jsme od nich očekávali, a v posledním stintu na tvrdých byl Lewis o sekundu na kolo pomalejší, než měl být vzhledem k tomu, jak si na nich vedl v prvním stintu. Lewis říkal, že se chovaly úplně jinak, než ty v prvním stintu. Dráha byla teplejší, než uváděla předpověď, a zdá se, že jsme na to doplatili."
Lewis Hamilton s McLarenem MP4-27 v Silverstone
Monopost MP4-27 však byl zřejmě navržen tak, aby kvůli co nejvyšší aerodynamické výkonnosti fungoval při velmi malém rozpětí světlé výšky. Proto je vůz nastaven často velmi tvrdě, v Bahrajnu bylo vidět opět poskakování na pneumatikách, které nestačily pohlcovat to, co mělo udělat zavěšení.
Zdá se mi, že McLaren opět zopakoval svou chybu, jako tomu bylo po zákazu dvojitých difuzorů a jejich opětovné adaptaci. Autu navíc při letošních směsích pneumatik Pirelli musí opět sednout všechno, aby bylo rychlé - jakmile jsou teploty příliš nízké či příliš vysoké, je nekonkurenceschopné.
Piloti nedokáží rychle "zapnout" pneumatiky, protože tuhost zavěšení brání přenosu hmotností při brzdění, které obvykle tvorbě teploty pomáhá, což bylo obzvlášť patrné u Hamiltona ve třetí části kvalifikace v Silverstone, kdy nejprve zvolil špatně a vyjel na přechodných gumách.
Poté mu už nezbylo moc času a musel zajet rychle měřené kolo na mokrých - ty ale během 1 kola nedokázal zahřát, proto jeho výsledný čas stačil až na osmé místo. Letos poprvé chyběl mezi nejrychlejšími třemi piloty sobotní části.
Proto letos tým neustále mluví o vylepšeních, která nevidíme - týkají se většinou úprav zavěšení - i ta poslední po nasazení nové převodovkové skříně v Kanadě měla omezit naklánění vozu v přímém směru a pomoci se zahříváním gum.
Jenson Button v závěru po chybě Hülkenberga paběrkoval, získal jeden bod
Žádný z týmu se zatím nechlubí tím, že by plně porozuměl rozmarům letošních pneumatik, u McLarenu se však v poslední době zdá, že je opět náchylnější na ostatní podmínky, jako jsou směsi pneumatik, množství paliva či teploty dráhy. Často od něj slýcháváme, že je moc teplo/chladno a že je podmínky opět překvapily. Ty jsou však stejné pro všechny.
Vůz funguje při úzké škále podmínek a nastavení, vyžaduje proto spoustu času a ujetých kol pro jemné doladění mnoha proměnných. Ve Wokingu určitě po dobrém startu sezóny neusnuli na vavřínech, stále usilovně pracují a vyvíjejí, současný koncept vozu s nízkým nosem však zřejmě bude vyžadovat fundamentálnější změny.
McLaren dokáže být za ideálních podmínek velmi rychlý, na změny je však náchylnější než ostatní. Silverstone odhalil, jak je úzké provozní rozmezí vozu MP4-27, jehož vývoj se točil především kolem maximální aerodynamické výkonnosti.
Zastávky v boxech - slabá stránka se stala silnou, u McLarenu totéž platížel obráceně i o rychlosti vozu
Paradoxně se mu konečně podařilo vypilovat zastávky v boxech, kde exceluje. V Silverstone byl absolutně nejrychlejší, všechny zastávky se pohybovaly kolem tří sekund - jenže co z toho, když auto pak v závodě nefunguje? Lidem ve Wokingu nezbývá než pracovat tvrději než tvrdě, podobně jako na počátku sezóny u Ferrari, které dokázalo obrátit vývoj ve svůj prospěch.
Sezóna ještě není ani ve své polovině a tým do Německa konečně míří s významnějšími úpravami (šeptá i o škaredém nosu se schodem). Bude na Hockenheimringu McLaren opět bojovat o vítězství?
Tip: Po příčinách trápení se Jensona Buttona jsme před měsícem pátrali v tomto článku: S čím se Button trápil v Kanadě a co stojí za poklesem jeho formy?
Šéf Williamsu James Vowles věří, že Formule 1 je blízko příchodu nové americké hvězdy. Podle něj mají Spojené státy čím dál větší vliv na sport jak komerčně, tak z pohledu jezdeckého talentu.
Martin Brundle se zaměřil na to, jak Max Verstappen závodí proti Landu Norrisovi a Oscaru Piastrim. Podle něj je v těchto duelech patrný vzájemný respekt i promyšlenější strategie než vůči jiným soupeřům.
Christian Horner se domnívá, že nové motorové regule pro příští sezónu přinesou Mercedesu výrazné výzvy, a podobný pohled sdílí i řada dalších v paddocku. Jeho názor podpořil i Ford, který očekává, že změny zásadně ovlivní výkonnost týmů.
Mick Schumacher nadále usiluje o návrat do Formule 1 a do své blízkosti přizval zkušeného poradce Dirka Müllera. Ten věří, že Schumacher je dnes mentálně i jezdecky dál než při svém debutu a má šanci znovu prorazit.
Liam Lawson hodnotí svůj start do sezóny 2025 jako slabý, když po čtyřech závodech stále nemá žádné body, přičemž technické problémy a penalizace mu ztěžují šance na lepší umístění. I přesto zůstává optimistický a věří, že s vyhnutím se dalším chybám a zlepšením stability na trati přijdou lepší výsledky.
Lewis Hamilton dojel v Miami až osmý a jeho závod poznamenaly napjaté rádiové výměny i nejistota v taktice. Podle novináře Ferreta však vztahy ve Ferrari zůstávají harmonické a napětí mezi jezdci je přirozené vzhledem k jejich ambicím.
Lewis Hamilton čelí kritice za své rádiové komentáře během Velké ceny Miami, které rozladily tým Ferrari i veřejnost. Podle bývalého pilota F1 Ralfa Schumachera měl britský jezdec projevit více pokory a omluvit se, místo aby vše shazoval na sarkasmus.
George Russell letos podává silné výkony a drží se na čtvrtém místě šampionátu, přesto Mercedes zatím neprodloužil jeho smlouvu, která vyprší na konci roku 2025. Spekuluje se, že tým vyčkává kvůli možné dostupnosti Maxe Verstappena.
Andrea Kimi Antonelli v debutové sezóně F1 ukazuje svůj talent, když v Miami dvakrát kvalifikoval výše než George Russell, ale v závodě opět podlehl. Týmový šéf Toto Wolff věří v jeho potenciál a zaměřuje se na zlepšení závodního tempa a správy pneumatik.
Aston Martin očekává vylepšení od Imoly, ale zůstává obezřetný a drží se dlouhodobého plánu. Alonso dál opakuje cíl stát se mistry světa v roce 2026, zatímco Cowell hájí strategii jako součást širší vize.
Damon Hill zpochybňuje, jak dlouho Max Verstappen vydrží u Red Bullu, pokud se změní dynamika týmu nebo výkonnost vozu. Podle něj bude rozhodující, zda pro něj Red Bull zůstane dostatečně motivující výzvou.
Ferrari doufalo v boj o titul, místo toho řeší výkyvy formy a limity vozu. Klíčová bude trojice závodů, hlavně Barcelona s očekávanými vylepšeními.