Caterham udělal ve Valencii znatelný pokrok a po zásluze postoupil do druhé části kvalifikace. Do Silverstone přiveze ještě významnější novinky a doufá, že se do Q2 probojuje s oběma vozy a v závodě zlepšení potvrdí.
U Caterhamu vždy novinky neodpovídaly číslům z tunelu, technický ředitel Mark Smith však hlásí příjemný pokrok: "Z Valencie jsme odjeli po velmi dobrém víkendu z pohledu celého týmu. Jednou z nejpříjemnější věcí bylo to, že čísla, která jsme předpověděli pro nové díly, na dráze seděla, což nás naplňuje velkou důvěrou v příští balíky vylepšení, v pokračování v tomto trendu pokračovat a v to, že se odstup od týmu před námi se bude dále zmenšovat."
Již minulý týden Caterham serveru F1news.cz prozradil, že ve Velké Británii představí velké novinky: přepracovanou zadní část včetně nové karoserie a výfuků, upravenou podlahu, bočnicové panely a další zlepšení po celém voze, přední část nevyjímaje.
Dnes na oficiálních stránkách týmu Smith potvrzuje: "Do Silverstone přivezeme několik nových dílů, včetně nové zadní karoserie, přepracovaného návrhu výfuků a několika dalších menších vylepšení v celé oblasti karoserie kolem auta."
Kolik přinesou a kam to Caterham může dotáhnout? Jeho technický ředitel je zatím opatrný a odpovídá diplomaticky: "Nechci zatím nic předpovídat, kolik by mohly přinést [v čase na kolo], pokud bychom ale zopakovali pokrok z Valencie, měli bychom prožít další pozitivní víkend." Cílem je samozřejmě zopakovat postup do Q2, tentokrát s oběma vozy.
Zlepšovák z květinářství za pár korun - kus pěny pro měření průhybu pneumatiky(foto: Caterham F1 Team)
Ředitel výkonnosti John Iley popisuje, s jakými novinkami nastoupili minulý týden ve Španělsku: "Měli jsme několik testovacích dílů pro budoucí závody, které fungovaly celkem dobře. Navštívili jsme květinářství, kde jsme koupili nějaké věci pro měření prohýbání pneumatik v oblasti předních brzd. Měli jsme vylepšení podlahy, předního křídla a nové křidélko nad difuzorem."
O další úpravě monopostu CT01 před domácím závodem říká: "Balík zlepšení pro Silverstone je pro nás významný: podlaha, většina kolem celého auta... nemůžu zacházet moc do podrobností, ale bude tam spousta nových věcí, bude to důležitý krok."
Dalšího závodu se již nemůže dočkat pilot Heikki Kovalainen: "Ve Valencii jsme nepochybně dosáhli zlepšení, která stačila na to, abych zcela zaslouženě dostal vůz do Q2. A přitom v Silverstone budeme mít další novinky."
Pohled shora na Kovalainenův vůz CT01 v konfiguraci pro Valencii(foto: Caterham F1 Team)
Iley nakonec prozrazuje, jak se novinky promítly v časech na kolo minulý víkend a co tedy můžeme od týmu čekat příště: "Ve Valencii šlo o 2 - 3 desetiny sekundy na kolo, od Silverstone očekáváme podstatně více, což by nás mělo posunout kupředu."
Problémem Caterhamu bylo, že neměl dostatek nových dílů pro oba vozy, podobně jako u Lotusu, kde si je mohl na voze týmového kolegy pouze obdivovat Kimi Räikkönen: "Ve Valencii jsme neměli tolik nových dílů pro obě auta, kolik bychom chtěli, Vitalij proto musí být trpělivý a vydržet do Silverstone, kde bude mít stejné věci, jako Heikki ve Valencii," uvádí Iley.
Jak tentokrát tým rozhodl, kdo nové díly dostane? "Tohle vylepšení byla zvláštním případem. Tým přistupuje velmi vyrovnaně a fér k oběma pilotům. Některé novinky pro tento víkend byly celkem specifické a žel v tomto případě byl Vitalij jezdcem, který je nemohl využít - pouze z tohoto důvodu jsme je nasadili na vůz Heikkiho."
Srovnání odlišných předních křídel Petrova a Kovalainena ve Valencii(foto: Caterham F1 Team)
"Za normálních okolností by si doslova hodili korunou, kdy jeden z nich by měl novinky jeden víkend a ten druhý v jiný. Samozřejmě bychom rádi byli v situaci, kdy by oba dostávali vždy identické věci, tentokrát jsme však nebyli schopni vše včas připravit pro Valencii. Vitalij ví, že v Silverstone bude v lepší formě a bude mít všechny v Silverstone všechny věci stejné."
Žel to je daň, kterou musí občas piloti v menších týmech snášet. Zlepšení konkurenceschopnosti ve Valencii však všechny naplňuje optimismem. Představoval minulý víkend pro Caterham konečně ten kýžený zlom ve snaze proniknout mezi zavedené týmy středu pole?
Sedminásobný mistr světa byl vyřazen už v Q2, zatímco jeho týmový kolega Charles Leclerc vybojoval pole position. Tento nečekaný výsledek ukazuje, jak proměnlivá může být forma v závodech Formule 1.
Charles Leclerc nečekaně ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Maďarska a získal pole position před vedoucím jezdcem šampionátu Oscarem Piastrim. Piastri v Q3 bojoval s nepříznivými podmínkami, které podle něj způsobil náhlý vítr, jež mu zkomplikoval optimální průjezd zatáčkami a zmařil šanci na první místo.
McLaren měl našlápnuto k pole position, ale Charles Leclerc překvapil a uzmul první místo pro Ferrari. Předvedl skvělé kolo právě ve chvíli, kdy to bylo nejvíce potřeba.
Laurent Mekies přiznal, že Racing Bulls se celý víkend potýkají s nedostatkem přilnavosti a špatným vyvážením vozu RB21. Podle něj se tým trápil ve všech trénincích a najít správné nastavení bylo velmi obtížné.
Předseda Ferrari John Elkann potvrdil svou důvěru ve šéfa týmu Freda Vasseura. Podpora přichází ve chvíli, kdy se tým snaží stabilizovat výkonnost a pokračovat v dlouhodobém růstu.
McLaren před kvalifikací jasně ukázal svou sílu, když v posledním tréninku dominoval a vytvořil si pohodlný náskok. Tento výkon naznačuje, že tým je připraven zaútočit na přední pozice při sobotním měření sil.
Lewis Hamilton zaostal v tréninku na Hungaroringu za týmovým kolegou Charlesem Leclercem. Brit ztrácel tempo a hledal optimální nastavení monopostu.
Charles Leclerc prohlásil, že závodění za Ferrari má pro něj větší hodnotu než titul s jiným týmem. Svou loajalitu k italské stáji označil za hlubší než samotné výsledky.
Lando Norris potvrdil rostoucí formu McLarenu a ovládl druhý volný trénink na Hungaroringu. Britský pilot byl na technickém okruhu u Budapešti nejrychlejší a naznačil, že oranžoví budou i tento víkend patřit mezi hlavní favority.
Roman Staněk získal v Budapešti svou první pole position ve Formuli 2 díky skvělému kolu v čase 1:28.779. Český jezdec porazil týmového kolegu Fornaroliho a odstartuje nedělní hlavní závod z první příčky.
Helmut Marko připustil, že Max Verstappen by mohl v příští sezóně přehodnotit své setrvání v Red Bullu, pokud se změní okolnosti v týmu. Zároveň zpochybnil atraktivitu Mercedesu jako případné alternativy pro trojnásobného šampiona.
Mercedes před maďarskou GP představil klíčovou úpravu vozu W16, která by měla pomoci zejména Kimi Antonellimu. Andrew Shovlin věří, že tato změna zlepší výkon vozu na náročném Hungaroringu.