Caterham udělal ve Valencii znatelný pokrok a po zásluze postoupil do druhé části kvalifikace. Do Silverstone přiveze ještě významnější novinky a doufá, že se do Q2 probojuje s oběma vozy a v závodě zlepšení potvrdí.
U Caterhamu vždy novinky neodpovídaly číslům z tunelu, technický ředitel Mark Smith však hlásí příjemný pokrok: "Z Valencie jsme odjeli po velmi dobrém víkendu z pohledu celého týmu. Jednou z nejpříjemnější věcí bylo to, že čísla, která jsme předpověděli pro nové díly, na dráze seděla, což nás naplňuje velkou důvěrou v příští balíky vylepšení, v pokračování v tomto trendu pokračovat a v to, že se odstup od týmu před námi se bude dále zmenšovat."
Již minulý týden Caterham serveru F1news.cz prozradil, že ve Velké Británii představí velké novinky: přepracovanou zadní část včetně nové karoserie a výfuků, upravenou podlahu, bočnicové panely a další zlepšení po celém voze, přední část nevyjímaje.
Dnes na oficiálních stránkách týmu Smith potvrzuje: "Do Silverstone přivezeme několik nových dílů, včetně nové zadní karoserie, přepracovaného návrhu výfuků a několika dalších menších vylepšení v celé oblasti karoserie kolem auta."
Kolik přinesou a kam to Caterham může dotáhnout? Jeho technický ředitel je zatím opatrný a odpovídá diplomaticky: "Nechci zatím nic předpovídat, kolik by mohly přinést [v čase na kolo], pokud bychom ale zopakovali pokrok z Valencie, měli bychom prožít další pozitivní víkend." Cílem je samozřejmě zopakovat postup do Q2, tentokrát s oběma vozy.
Zlepšovák z květinářství za pár korun - kus pěny pro měření průhybu pneumatiky(foto: Caterham F1 Team)
Ředitel výkonnosti John Iley popisuje, s jakými novinkami nastoupili minulý týden ve Španělsku: "Měli jsme několik testovacích dílů pro budoucí závody, které fungovaly celkem dobře. Navštívili jsme květinářství, kde jsme koupili nějaké věci pro měření prohýbání pneumatik v oblasti předních brzd. Měli jsme vylepšení podlahy, předního křídla a nové křidélko nad difuzorem."
O další úpravě monopostu CT01 před domácím závodem říká: "Balík zlepšení pro Silverstone je pro nás významný: podlaha, většina kolem celého auta... nemůžu zacházet moc do podrobností, ale bude tam spousta nových věcí, bude to důležitý krok."
Dalšího závodu se již nemůže dočkat pilot Heikki Kovalainen: "Ve Valencii jsme nepochybně dosáhli zlepšení, která stačila na to, abych zcela zaslouženě dostal vůz do Q2. A přitom v Silverstone budeme mít další novinky."
Pohled shora na Kovalainenův vůz CT01 v konfiguraci pro Valencii(foto: Caterham F1 Team)
Iley nakonec prozrazuje, jak se novinky promítly v časech na kolo minulý víkend a co tedy můžeme od týmu čekat příště: "Ve Valencii šlo o 2 - 3 desetiny sekundy na kolo, od Silverstone očekáváme podstatně více, což by nás mělo posunout kupředu."
Problémem Caterhamu bylo, že neměl dostatek nových dílů pro oba vozy, podobně jako u Lotusu, kde si je mohl na voze týmového kolegy pouze obdivovat Kimi Räikkönen: "Ve Valencii jsme neměli tolik nových dílů pro obě auta, kolik bychom chtěli, Vitalij proto musí být trpělivý a vydržet do Silverstone, kde bude mít stejné věci, jako Heikki ve Valencii," uvádí Iley.
Jak tentokrát tým rozhodl, kdo nové díly dostane? "Tohle vylepšení byla zvláštním případem. Tým přistupuje velmi vyrovnaně a fér k oběma pilotům. Některé novinky pro tento víkend byly celkem specifické a žel v tomto případě byl Vitalij jezdcem, který je nemohl využít - pouze z tohoto důvodu jsme je nasadili na vůz Heikkiho."
Srovnání odlišných předních křídel Petrova a Kovalainena ve Valencii(foto: Caterham F1 Team)
"Za normálních okolností by si doslova hodili korunou, kdy jeden z nich by měl novinky jeden víkend a ten druhý v jiný. Samozřejmě bychom rádi byli v situaci, kdy by oba dostávali vždy identické věci, tentokrát jsme však nebyli schopni vše včas připravit pro Valencii. Vitalij ví, že v Silverstone bude v lepší formě a bude mít všechny v Silverstone všechny věci stejné."
Žel to je daň, kterou musí občas piloti v menších týmech snášet. Zlepšení konkurenceschopnosti ve Valencii však všechny naplňuje optimismem. Představoval minulý víkend pro Caterham konečně ten kýžený zlom ve snaze proniknout mezi zavedené týmy středu pole?
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.