Velká cena Malajsie přinesla dvě velká překvapení. Kromě vítězství Fernanda Alonsa ovládl titulky médií mladý pilot Sauberu Sergio Pérez. Na jeho vůz C31 se nyní snáší chvála i ze strany těch nejsilnějších týmů - Red Bullu a McLarenu.
"Pouze jeden tým dokázal neustále zajíždět dobré časy na všech pneumatikách za všech podmínek - Sauber," prohlásil šéf McLarenu Martin Whitmarsh, jehož vozy ovládly sobotní kvalifikaci.
S tím souhlasí i jeho protějšek z Red Bullu - Christian Horner: "Nějak se jim [Sauberu] podařilo přimět k perfektnímu fungování všechny pneumatiky, co ž je momentálně klíčem k úspěchu. Jejich provozní rámec je tak úzký, že se velmi snadno dostanete mimo něj."
Fernando Alonso v Sepangu uznal, že byl na tom byl Sauber lépe než jeho Ferrari: "Byli rychlejší než my, o tom není pochyb."
Škarohlídci přisuzují úspěch Sauberu C31 poháněného motorem Ferrari chaotickému malajskému počasí, švýcarský monopost byl nicméně rychlý již v Austrálii.
Sauber v Sepangu dosáhl překvapivě na stříbro (foto: Sauber Motorsport AG)
"Naše auta byla při startu v Melbourne těžce poškozena. V přední části vozu v případě Péreze, záď u Kobajašiho," poznamenává hlavní designér Sauberu Matt Morris. Přesto oba dojeli do cíle mezi osmi nejlepšími.
Jasno má dle Blicku už i majitel týmu Peter Sauber: "Závod v Malajsii velmi jasně ukázal, jak rychlé je naše auto. Po dvou velmi odlišných tratích máme ujištění, že C31 je úspěchem."
Co stojí za úspěchem Sauberu?Za jeho rychlost do značné míry může zdařilé řešení výfuků, které po zákazu foukání okopíroval i loni dominantní Red Bull. Podle italského Autosprintu jej brzy napodobí i Ferrari, jehož podstatně vylepšený vůz, který bude otestován v Mugellu, nazývá "Ferrauberem."
"Ferrauber" - Ferrari vylepšené po vzoru Sauberu na fotomontáži Autosprintu(foto: Autosprint)
Ke zdařilé koncepci Matt Morris dodává: "Museli jsme toho obětovat méně, než naši soupeři." A Peter Sauber s úsměvem pokračuje: "Když jsem viděl, že se Red Bull vydal stejnou cestou jako my, byl jsem si jistý, že to máme správně."
Další trikem Sauberu je otvor v nose hned za schodem v přední části vozu: "Nezajišťuje to vítězství, ale trochu nám to zlepšit časy pomáhá," komentuje Morris.
Díky otvor v nose Sauberu nedochází k problémům se separací proudění vzduchu v horní části(foto: Sauber Motorsport AG)
Chytrým využitím pravidel jsou i otvory v podlaze před zadními koly, na což si už u FIA soupeři švýcarské stáje stěžovali. V této oblasti se žádné díry nesmí nacházet, jenže v případě Sauberu otvor není zespod viditelný, proto je vše v pořádku.
Ten pomáhá nasměřovat turbulence od otáčejících se kol do méně škodlivých oblastí, kdy by tolik nenarušoval výkonnost difuzoru. Loni zde díky nízko umístěných výfuků nebyl problém, letos se v této oblasti designéři snaží vytvořit vír a dostat do prostoru mezi pneumatikou a vozem vzduch tak, aby difuzor mohl podávat co nejvyšší aerodynamický výkon.
Chytrý otvor v podlaze před zadními koly pomáhá zvýšit přítlak na zádi vozu C31(foto: Sauber Motorsport AG)
Difuzor je velmi silným nástrojem. Vytváří přibližně 60 % přítlaku zadní části vozu a funguje s vysokou efektivitou: 10:1 - 15:1 (poměr přítlaku k odporu), zatímco běžné křídlo kolem 3,5:1.
Sauberu vykročil do letošní sezóny s velmi vydařeným vozem, nyní bude otázkou, zda v jejím průběhu udrží tempo vývoje s těmi nejsilnějšími týmy. Pokud by se mu to podařilo, může pomýšlet na uhájení čtvrté pozice mezi konstruktéry, která mu v současné době náleží.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.
George Russell stojí před klíčovým momentem své kariéry, protože jeho smlouva s Mercedesem vyprší už na konci této sezony. Zatímco britský závodník řeší svou budoucnost, Mercedes intenzivně usiluje o podpis Maxe Verstappena, což přidává do celého příběhu ještě větší napětí a nejistotu ohledně dalšího složení týmu.
Lance Stroll ostře kritizoval nová pravidla, která vstoupí v platnost ve Formuli 1 v příští sezoně. Podle něj mohou změny přinést více problémů než užitku.
Lewis Hamilton věří, že tentokrát prolomí své nestálé výsledky na Velké ceně Belgie. Mezitím Ferrari chystá významné technické vylepšení, které by mohlo výrazně ovlivnit boj o čelní příčky.