Marussia včera konečně představila svůj nový vůz MR01 pro letošní sezónu Formule 1. Ačkoliv prošel posledním nárazovým testem až dnes, tým se s ním již včera v rámci filmování proháněl po závodním okruhu v Silverstone. Jak vypadá z blízka a co se změnilo?
Auto je téměř celé nové, z předchůdce zůstalo pouze několik dílů. Jeho návrh vedl technický konzultant Pat Symonds, který se snažil zejména odstranit předchozí nedostatky a dále vylepšit jeho mechanické a aerodynamické vlastnosti. O jeho pohon se i letos bude starat atmosférický osmiválec Cosworthu, převodovku dodává Xtrac.
Tým loni prošel náročným obdobím, když se rozešel s Nickem Wirthem a navrhováním a vývojem výlučně pomocí CFD. Po sloučení kanceláří do Banbury došlo také k uzavření technologické spolupráce s McLarenem, z jehož aerodynamického tunelu a dalšího zázemí těžil před letošní sezónou.
Nos je jednoduchý a rovný od šasi až po jeho špičku. Nachází se v maximální možné výšce, směrem dopředu klesá. Neobsahuje škaredý schod, který můžeme pozorovat u všech soupeřů s výjimkou McLarenu. Navzdory technické spolupráci s tímto britským týmem se ale jejich nosy přesto velmi liší. Navazující šasi má jemné tvar písmene V.
Přesto, že tým první výjezd absolvoval s nízkým sklonem, se přední křídlo nacházelo vysoko nad zemí, mezi ním a nosem není moc prostoru, přesto se tam vlezly jednoduché deflektory. Oproti loňskému roku bylo také upraveno zejména na přední kaskádě - chybí vnitřní vyvýšený prvek, místo něj je zakončena mírně skloněnou šikmou destičkou.
Výfuky jsou zapuštěny do karosérie poblíž krytu motoru. Marussia se zřejmě snaží využít proudění vzduchu k tomu, aby výfukové plyny dostalo dolů k podlaze.
Horní ochranný oblouk spočívá na dvou pilířích jako loni, airbox má ale trojúhelníkový tvar místo zakulaceného obdélníku. Za hlavou pilota se nachází další drobný otvor, zřejmě pro chlazení převodovky.
Hlavní vstupní otvor v bočnicích má nový trojúhelníkový tvar, jejich horní strana jej mírně překrývá. Pod ním se nachází menší otvor pro chlazení elektroniky uvnitř. Marussia letos jako jediný tým bude jezdit bez KERSu - HRT začne bez něj, ale v průběhu sezóny jej chce nasadit, šasi má na to připravené. Bočnice nejsou po stranách podseknuté, ale směrem k zádi se rychle zužují. Deflektory před nimi se na horní straně plynule nesnižují, vyznačují se typickými zuby.
Na zadním zavěšení využívá vůz MR01 pull-rod, vpředu push-rod. Podlaha je vzadu čistě řešená tak, aby proudění k difuzoru a nic nebránilo. Zadní křídlo je nové, jeho bočnice jsou zakulacené, nikoliv hranaté, jako minulý rok. Hydraulické ovládání DRS mechanismu na zadním křídle je vedeno úzkým centrálním pilířem.
Srovnání s loňským vozem MVR-02
Technické specifikace:
- šasi a kapotáž vyrobené z karbonu- přední zavěšení: uhlíková vlákna s karbonovými ohebnými klouby, push-rod- zadní zavěšení: karbonová vlákna, pull-rod- tlumiče: Penske
- řízení: posilované, navržené týmem Marussia F1- převodovka: aluminiová konstrukce, sedmirychlostní podélně uložená Xtrac- spojka: AP Racing
- brzdové kotouče: karbonové Hitco- třmeny: AP Racing- destičky: karbonové Hitco
- chladicí systém: Marussia F1- vybavení kokpitu: MES SECU- pásy: šestibodové popruhy, Willans- volant: návrh týmu Marussia F1 s elektronikou MES- sedačka: anatomicky tvarované uhlíkové kompozity
- hasicí systém: FEV systém chválený FIA- kola: BBS- palivová nádrž: ATL- baterie Braille- palivo: BP Castrol
- přední rozchod: 1 800 mm- zadní rozchod: 1 800 mm- rozvor: 3 300 mm
- motor: Cosworth CA2012
© Foto: Marussia F1 Team
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.