Marussia včera konečně představila svůj nový vůz MR01 pro letošní sezónu Formule 1. Ačkoliv prošel posledním nárazovým testem až dnes, tým se s ním již včera v rámci filmování proháněl po závodním okruhu v Silverstone. Jak vypadá z blízka a co se změnilo?
Auto je téměř celé nové, z předchůdce zůstalo pouze několik dílů. Jeho návrh vedl technický konzultant Pat Symonds, který se snažil zejména odstranit předchozí nedostatky a dále vylepšit jeho mechanické a aerodynamické vlastnosti. O jeho pohon se i letos bude starat atmosférický osmiválec Cosworthu, převodovku dodává Xtrac.
Tým loni prošel náročným obdobím, když se rozešel s Nickem Wirthem a navrhováním a vývojem výlučně pomocí CFD. Po sloučení kanceláří do Banbury došlo také k uzavření technologické spolupráce s McLarenem, z jehož aerodynamického tunelu a dalšího zázemí těžil před letošní sezónou.
Nos je jednoduchý a rovný od šasi až po jeho špičku. Nachází se v maximální možné výšce, směrem dopředu klesá. Neobsahuje škaredý schod, který můžeme pozorovat u všech soupeřů s výjimkou McLarenu. Navzdory technické spolupráci s tímto britským týmem se ale jejich nosy přesto velmi liší. Navazující šasi má jemné tvar písmene V.
Přesto, že tým první výjezd absolvoval s nízkým sklonem, se přední křídlo nacházelo vysoko nad zemí, mezi ním a nosem není moc prostoru, přesto se tam vlezly jednoduché deflektory. Oproti loňskému roku bylo také upraveno zejména na přední kaskádě - chybí vnitřní vyvýšený prvek, místo něj je zakončena mírně skloněnou šikmou destičkou.
Výfuky jsou zapuštěny do karosérie poblíž krytu motoru. Marussia se zřejmě snaží využít proudění vzduchu k tomu, aby výfukové plyny dostalo dolů k podlaze.
Horní ochranný oblouk spočívá na dvou pilířích jako loni, airbox má ale trojúhelníkový tvar místo zakulaceného obdélníku. Za hlavou pilota se nachází další drobný otvor, zřejmě pro chlazení převodovky.
Hlavní vstupní otvor v bočnicích má nový trojúhelníkový tvar, jejich horní strana jej mírně překrývá. Pod ním se nachází menší otvor pro chlazení elektroniky uvnitř. Marussia letos jako jediný tým bude jezdit bez KERSu - HRT začne bez něj, ale v průběhu sezóny jej chce nasadit, šasi má na to připravené. Bočnice nejsou po stranách podseknuté, ale směrem k zádi se rychle zužují. Deflektory před nimi se na horní straně plynule nesnižují, vyznačují se typickými zuby.
Na zadním zavěšení využívá vůz MR01 pull-rod, vpředu push-rod. Podlaha je vzadu čistě řešená tak, aby proudění k difuzoru a nic nebránilo. Zadní křídlo je nové, jeho bočnice jsou zakulacené, nikoliv hranaté, jako minulý rok. Hydraulické ovládání DRS mechanismu na zadním křídle je vedeno úzkým centrálním pilířem.
Srovnání s loňským vozem MVR-02
Technické specifikace:
- šasi a kapotáž vyrobené z karbonu- přední zavěšení: uhlíková vlákna s karbonovými ohebnými klouby, push-rod- zadní zavěšení: karbonová vlákna, pull-rod- tlumiče: Penske
- řízení: posilované, navržené týmem Marussia F1- převodovka: aluminiová konstrukce, sedmirychlostní podélně uložená Xtrac- spojka: AP Racing
- brzdové kotouče: karbonové Hitco- třmeny: AP Racing- destičky: karbonové Hitco
- chladicí systém: Marussia F1- vybavení kokpitu: MES SECU- pásy: šestibodové popruhy, Willans- volant: návrh týmu Marussia F1 s elektronikou MES- sedačka: anatomicky tvarované uhlíkové kompozity
- hasicí systém: FEV systém chválený FIA- kola: BBS- palivová nádrž: ATL- baterie Braille- palivo: BP Castrol
- přední rozchod: 1 800 mm- zadní rozchod: 1 800 mm- rozvor: 3 300 mm
- motor: Cosworth CA2012
© Foto: Marussia F1 Team
Sergio Pérez po těžkém konci u Red Bullu strávil letošní rok pauzou, aby si odpočinul a zhodnotil svou kariéru, než se vrátí do F1 s Cadillacem. Mexický pilot je přesvědčen, že díky tréninku a plánovanému testování bude připraven podávat výkony od prvního závodu sezony 2026.
Alex Brundle označil angažování Valtteriho Bottase a Sergia Péreze za správný krok pro Cadillac, i když by rád viděl místo pro mladého nebo amerického jezdce.
Generální ředitel týmu Cadillac F1 Dan Towriss se vyjádřil k spekulacím ohledně možného přesunu Christiana Hornera, zdůrazňujíc, že tým je plně zaměřen na budování vlastního projektu.
Jolyon Palmer se zastal Lewise Hamiltona a tvrdí, že jeho výkony nevypadají špatně kvůli nedostatku rychlosti, ale kvůli sérii drobných chyb, které ovlivnily výsledky.
Cadillac oficiálně oznámil, že jeho piloty pro debut v F1 v roce 2026 budou Sergio Pérez a Valtteri Bottas. Tým sází na tuto zkušenou dvojici, aby co nejlépe zvládl náročný vstup do světového šampionátu.
Andrea Stella očekává, že druhá polovina sezony 2025 bude pro McLaren mnohem náročnější, zejména kvůli rostoucí síle soupeřů, především Ferrari. Po dominanci v první polovině roku si tým nemůže dovolit polevit a musí být připraven na tvrdý boj o každý bod.
Zkušený pilot Formule 1 Sergio Pérez se spojí s Valtterim Bottasem, když Cadillac nasadí tuto zkušenou dvojici do své debutové sezony v roce 2026.
Emerson Fittipaldi Jr., syn legendárního šampiona Formule 1, přiznal, že jeho obdiv k Maxu Verstappenovi se zrodil během kontroverzního finále sezony 2021 v Abú Dhabí.
Jolyon Palmer míní, že těsný bodový rozdíl mezi Landem Norrisem a Oscarem Piastrim není jen odrazem jejich výkonů, ale i výsledkem štěstí. Podle něj Norrisovi v několika případech výrazně pomohly okolnosti, které mu umožnily zůstat v těsném kontaktu s týmovým kolegou.
James Allison varuje, že i po změně pravidel v roce 2026 zůstanou pneumatiky hlavním limitem výkonu monopostů. Podle něj bude strategie a práce s degradací klíčovější než samotné technické inovace.
Podle amerických médií zvažuje Red Bull možnost přivést do svého týmu F1 šampiona IndyCar Alexe Paloua, který by usedl vedle Maxe Verstappena.
Lewis Hamilton se po letní pauze vrací zpět do dění formule 1 a hned na úvod ho čeká závod, který může zásadně ovlivnit jeho sezonu. Britský šampion tak vstupuje do víkendu s vědomím, že následující velká cena je pro něj i pro Ferrari mimořádně důležitá.