Marussia včera konečně představila svůj nový vůz MR01 pro letošní sezónu Formule 1. Ačkoliv prošel posledním nárazovým testem až dnes, tým se s ním již včera v rámci filmování proháněl po závodním okruhu v Silverstone. Jak vypadá z blízka a co se změnilo?
Auto je téměř celé nové, z předchůdce zůstalo pouze několik dílů. Jeho návrh vedl technický konzultant Pat Symonds, který se snažil zejména odstranit předchozí nedostatky a dále vylepšit jeho mechanické a aerodynamické vlastnosti. O jeho pohon se i letos bude starat atmosférický osmiválec Cosworthu, převodovku dodává Xtrac.
Tým loni prošel náročným obdobím, když se rozešel s Nickem Wirthem a navrhováním a vývojem výlučně pomocí CFD. Po sloučení kanceláří do Banbury došlo také k uzavření technologické spolupráce s McLarenem, z jehož aerodynamického tunelu a dalšího zázemí těžil před letošní sezónou.
Nos je jednoduchý a rovný od šasi až po jeho špičku. Nachází se v maximální možné výšce, směrem dopředu klesá. Neobsahuje škaredý schod, který můžeme pozorovat u všech soupeřů s výjimkou McLarenu. Navzdory technické spolupráci s tímto britským týmem se ale jejich nosy přesto velmi liší. Navazující šasi má jemné tvar písmene V.
Přesto, že tým první výjezd absolvoval s nízkým sklonem, se přední křídlo nacházelo vysoko nad zemí, mezi ním a nosem není moc prostoru, přesto se tam vlezly jednoduché deflektory. Oproti loňskému roku bylo také upraveno zejména na přední kaskádě - chybí vnitřní vyvýšený prvek, místo něj je zakončena mírně skloněnou šikmou destičkou.
Výfuky jsou zapuštěny do karosérie poblíž krytu motoru. Marussia se zřejmě snaží využít proudění vzduchu k tomu, aby výfukové plyny dostalo dolů k podlaze.
Horní ochranný oblouk spočívá na dvou pilířích jako loni, airbox má ale trojúhelníkový tvar místo zakulaceného obdélníku. Za hlavou pilota se nachází další drobný otvor, zřejmě pro chlazení převodovky.
Hlavní vstupní otvor v bočnicích má nový trojúhelníkový tvar, jejich horní strana jej mírně překrývá. Pod ním se nachází menší otvor pro chlazení elektroniky uvnitř. Marussia letos jako jediný tým bude jezdit bez KERSu - HRT začne bez něj, ale v průběhu sezóny jej chce nasadit, šasi má na to připravené. Bočnice nejsou po stranách podseknuté, ale směrem k zádi se rychle zužují. Deflektory před nimi se na horní straně plynule nesnižují, vyznačují se typickými zuby.
Na zadním zavěšení využívá vůz MR01 pull-rod, vpředu push-rod. Podlaha je vzadu čistě řešená tak, aby proudění k difuzoru a nic nebránilo. Zadní křídlo je nové, jeho bočnice jsou zakulacené, nikoliv hranaté, jako minulý rok. Hydraulické ovládání DRS mechanismu na zadním křídle je vedeno úzkým centrálním pilířem.
Srovnání s loňským vozem MVR-02
Technické specifikace:
- šasi a kapotáž vyrobené z karbonu- přední zavěšení: uhlíková vlákna s karbonovými ohebnými klouby, push-rod- zadní zavěšení: karbonová vlákna, pull-rod- tlumiče: Penske
- řízení: posilované, navržené týmem Marussia F1- převodovka: aluminiová konstrukce, sedmirychlostní podélně uložená Xtrac- spojka: AP Racing
- brzdové kotouče: karbonové Hitco- třmeny: AP Racing- destičky: karbonové Hitco
- chladicí systém: Marussia F1- vybavení kokpitu: MES SECU- pásy: šestibodové popruhy, Willans- volant: návrh týmu Marussia F1 s elektronikou MES- sedačka: anatomicky tvarované uhlíkové kompozity
- hasicí systém: FEV systém chválený FIA- kola: BBS- palivová nádrž: ATL- baterie Braille- palivo: BP Castrol
- přední rozchod: 1 800 mm- zadní rozchod: 1 800 mm- rozvor: 3 300 mm
- motor: Cosworth CA2012
© Foto: Marussia F1 Team
Christian Horner byl v úterý oficiálně odvolán z vedení týmu Red Bull a ve středu se emotivně rozloučil se zaměstnanci v továrně v Milton Keynes. Red Bull zároveň zpřísnil komunikaci s médii a veškerá veřejná prohlášení nyní řídí centrála v Salcburku.
Red Bull provedl zásadní změnu ve svém vedení, když se rozhodl ukončit spolupráci s Christianem Hornerem. Max Verstappen na tuto nečekanou zprávu reagoval s klidem a zaměřil se na pokračování sportovních cílů týmu.
Nečekané odvolání Christiana Hornera z čela Red Bull Racing může zásadně ovlivnit budoucnost Maxe Verstappena. Verstappen nyní stojí před rozhodnutím, zda zůstane u týmu, nebo využije výstupní klauzuli ve své smlouvě.
Martin Brundle potvrdil, že napjatá atmosféra uvnitř Red Bullu je v paddocku snadno rozpoznatelná. Podle něj není těžké vycítit, že v týmu není vše v pořádku.
Alan Permane se po překvapivých změnách v Red Bull Racing Group stává novým šéfem týmu Racing Bulls, čímž se vrací do klíčové manažerské role. Jeho jmenování je důkazem důvěry v jeho bohaté zkušenosti a schopnost vést tým k stabilitě a růstu po náročném období.
Christian Horner byl po dvaceti letech náhle odvolán z pozice šéfa týmu Red Bull. Tým mu poděkoval za dlouholeté vedení, které přineslo osm jezdeckých a šest konstruktérských titulů.
Gabriel Bortoleto přiznal chybu, když při britské Grand Prix zvolil na začátku závodu suché pneumatiky. Risk v proměnlivých podmínkách mu nevyšel a vedl k jeho brzkému odstoupení.
Pierre Gasly zhodnotil chaotický závod na Silverstonu, v němž dokázal získat body pro Alpine. Francouz ocenil týmovou práci a zvládnutí náročných podmínek.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.