Pat Symonds hovoří o dalekosáhlých důsledcích letošních změn týkajících se pneumatik. Hranatější tvar sice prodlužuje jejich životnost, ale zároveň vede ke významnému snížení přítlaku, kvůli níž musí týmy znovu optimalizovat kapotáž v zadní části. Jaký vliv budou mít nové směsi na časy na kolo? Jsou veškerá loni nasbíraná data o pneumatikách zbytečná?
Pneumatiky změnily svůj tvar pro rok 2012. Stále však budou kulaté, ne?Ono to vypadá, jako legrační otázka, ale pneumatiky samozřejmě nejsou kulaté. Jak můžete vidět na vlastním autě, jsou dole zploštělé - a právě tato deformace v místě styku pneumatiky s vozovkou je pro její výkonnost fundamentální. Nejenže ovlivňuje množství gumy na zemi, ale má taká podstatný vliv na proudění vzduchu, obzvlášť v zadní části vozu.
Proč tedy změnili jejich tvar?Nový tvar profilu přední pneumatiky poskytuje rovnoměrnější rozložení tlaku v oblasti styčné plochy. Pomáhá to s opotřebením a přilnavostí, zlepšuje to přesnost řízení. Zadní pneumatika je na okrajích mnohem hranatější, což znamená, že může být využita větší šířka, což zároveň snižuje zátěž a prodlužuje její životnost. Tyto změny umožňují využití měkčích směsí, aniž by tím byla narušena trvanlivost.
Portfolio pneumatik Pirelli
Jak se změna tvaru pneumatik dotkla návrhu vozů?Jedním z nejnáročnějších úkolů dodavatele pneumatik je výroba pneumatik pro modely vozů určených pro testování v aerodynamickém tunelu (obvykle 60 % ze skutečné velikosti - pozn. red). Tyto pneumatiky jsou skutečnou replikou pneumatik plné velikosti, a když jsou vystaveny poměrně nižším silám, prohýbají se stejně jako jejich plnohodnotná verze. Také se zahřívají jako skutečné pneumatiky a je potřeba upravovat jejich tlaky.
Důvod pro tak vysokou úroveň realismu je to, že i ta nejmenší změna v tvaru pneumatiky ovlivňuje aerodynamiku. Změny pro rok 2012, které mají pomoci k vyšší výkonnosti směsí, něco stojí. Úprava tvaru zadního profilu vedla k velkému poklesu v přítlaku, což od týmů vyžadovalo, aby znovu zoptimalizovaly kapotáž v oblasti zadních kol.
A co přechod na měkčí směsi - jaký to bude mít vliv na časy na kolo?Všechny tři tvrdší směsi byly změkčeny o jeden krok. Rozdíl v časech na kolo bude záležet na okruhu, ale v Melbourne loni byla měkká pneumatika o 0,9 sec rychlejší než tvrdá, takže očekáváme, že letos bude znovu o stejný díl rychlejší než tvrdá, všechny ostatní věci budou stejné.
Letos jsou zadní pneumatiky hranatější, což vedlo ke snížení aerodynamického přítlaku vozů
Jelikož se směsi mění, znamená to, že data, která týmy nasbírala loni, jsou k ničemu?Ne. Vozy F1 se neustále vyvíjejí. Loňská data jsou stále užitečná, akorát musí být přehodnocena ve světle letošních provozních podmínek. Změna směsi je pouze další iterací tohoto procesu.
Co musí týmy udělat, aby pneumatiky vydržely co nejdéle?Opotřebení pneumatiky je z velké části funkcí velikostí směrové úchylky (slip) pneumatiky a energie, kterou vytváří třením. Nechcete snižovat tření a určitou směrovou úchylku ke vzniku toho tření potřebujete, je však nutné vyhýbat se nadměrné úchylce.
Pirelli řeklo, že potřebuje nové testovací auto - co je špatného na staré Toyotě, kterou používají?Ta Toyota [TF109] je vozem z roku 2009, který byl upraven pro vyšší přítlak, ale vozy pro rok 2012 produkují o 20 % vyšší zatížení. Jak se pneumatika chová, je nekompromisně spojeno s přítlakem, který auto vytváří - a Toyota již není uspokojivým zástupcem současného pole.
Napětí ve Ferrari roste. Jak si sedminásobný šampion Lewis Hamilton poradí s mladým rivalem Charlesem Leclercem? Souboj těchto dvou hvězd bude jedním z největších taháků sezóny 2025.
Lewis Hamilton vyráží za historickým osmým titulem, tentokrát v ikonických barvách Ferrari. Rok 2025 by mohl být jeho nejlepší šancí, ale cesta k triumfu nebude bez překážek.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.