Během loňské sezóny jsme se setkávali se zastávkami, během nichž byly pneumatiky vyměněny do tří sekund. To by se však letos kvůli zákazu využívání helia mělo změnit.
Zastávky by měly být kvůli zákazu plynu, jenž se běžně používá k nafukování balónků. Helium je plynný chemický prvek patřící mezi vzácné plyny, je bez chuti a zápachu, chemicky zcela inertní. Je jedinou látkou, která při nízkých teplotách a normální tlaku zůstává kapalná až k teplotě absolutní nuly. V kapalné podobě vyniká velkým množstvím zajímavých vlastností.
Je supratekuté, což znamená, že dokáže bez tření protékat libovolnými předměty a bez tření po nich téct. Díky nízké viskozitě jej v posledních letech týmy v F1 začaly využívat k pohánění pistolí pro výměnu kol, protože díky jeho nízké hustotě se mohly otáčet až o třetinu rychleji.
Vzhledem k tomu, že na Zemi je přítomno velmi vzácně. Získává se ze zemního plynu - od metanu se odděluje frakční destilací - nebo zahříváním materiálů, v nichž se vyskytuje (cleveit, monazit a thorianit), teplotou kolem 1 200 °C. Protože světové zásoby tohoto neobnovitelného plynu klesají (díky své nízké hmotnosti postupně z atmosféry vyprchává do meziplanetárního prostoru), rozhodly se týmy vrátit ke stlačenému vzduchu.
Pistole, které mechanici používají v boxech pro výměnu kol(foto: Pirelli)
"Využívání helia mělo dramatický vliv na rychlost pistolí vzhledem k možnostem, které při průtoku nabízí helium. Nebylo to však zadarmo: pistole museli mít kvůli vyšší úrovni výkonnosti mechanických prvků při provozu robustnější vnitřní součástky," říká manažer Caterhamu Graham Watson pro F1 Racing.
Jaký to bude mít podle něj dopad na zastávky v boxech? "Domnívám se, že průměrná doba zastávek poklesne zhruba ke třem sekundám, když budou všichni používat stlačený vzduch." Nejrychlejší zastávky se loni pohybovaly kolem 2,8 sec (dle oficiálních údajů Pirelli - Mercedes GP v Číně: 2,82 sec), letos tedy zřejmě překonány nebudou.
Fernando Alonso přijíždí v Abú Zabí ke svým mechanikům(foto: Scuderia Ferrari)
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.
Liam Lawson po incidentu s Carlosem Sainzem na Velké ceně Nizozemska uvedl, že nechápe, proč je Španěl rozrušený, protože šlo o běžný závodní souboj.
Isack Hadjar z týmu Racing Bulls přiznal, že i přes nejistotu ohledně své budoucnosti před sezonou Formule 1 v roce 2026 zůstává klidný a vyrovnaný.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali potvrdil, že tři stávající okruhy projevily zájem vrátit se do závodního kalendáře.
Jacques Villeneuve varuje, že Ferrari před domácí Monzou čelí velkému tlaku. Podle něj mohou očekávání tifosi ovlivnit výkony týmu.
Lando Norris musel v Zandvoortu předčasně odstoupit kvůli úniku oleje, zatímco se snažil dotáhnout na týmového kolegu Oscara Piastriho. Nadějný závod se tak proměnil v hořké zklamání pro britského jezdce.
Lewis Hamilton přiznal, že Ferrari čelí před domácím závodem v Monze obrovskému tlaku, a to zejména on sám. Podle něj půjde kromě výkonu vozu i o zvládnutí emocí a očekávání fanoušků.