Během loňské sezóny jsme se setkávali se zastávkami, během nichž byly pneumatiky vyměněny do tří sekund. To by se však letos kvůli zákazu využívání helia mělo změnit.
Zastávky by měly být kvůli zákazu plynu, jenž se běžně používá k nafukování balónků. Helium je plynný chemický prvek patřící mezi vzácné plyny, je bez chuti a zápachu, chemicky zcela inertní. Je jedinou látkou, která při nízkých teplotách a normální tlaku zůstává kapalná až k teplotě absolutní nuly. V kapalné podobě vyniká velkým množstvím zajímavých vlastností.
Je supratekuté, což znamená, že dokáže bez tření protékat libovolnými předměty a bez tření po nich téct. Díky nízké viskozitě jej v posledních letech týmy v F1 začaly využívat k pohánění pistolí pro výměnu kol, protože díky jeho nízké hustotě se mohly otáčet až o třetinu rychleji.
Vzhledem k tomu, že na Zemi je přítomno velmi vzácně. Získává se ze zemního plynu - od metanu se odděluje frakční destilací - nebo zahříváním materiálů, v nichž se vyskytuje (cleveit, monazit a thorianit), teplotou kolem 1 200 °C. Protože světové zásoby tohoto neobnovitelného plynu klesají (díky své nízké hmotnosti postupně z atmosféry vyprchává do meziplanetárního prostoru), rozhodly se týmy vrátit ke stlačenému vzduchu.
Pistole, které mechanici používají v boxech pro výměnu kol(foto: Pirelli)
"Využívání helia mělo dramatický vliv na rychlost pistolí vzhledem k možnostem, které při průtoku nabízí helium. Nebylo to však zadarmo: pistole museli mít kvůli vyšší úrovni výkonnosti mechanických prvků při provozu robustnější vnitřní součástky," říká manažer Caterhamu Graham Watson pro F1 Racing.
Jaký to bude mít podle něj dopad na zastávky v boxech? "Domnívám se, že průměrná doba zastávek poklesne zhruba ke třem sekundám, když budou všichni používat stlačený vzduch." Nejrychlejší zastávky se loni pohybovaly kolem 2,8 sec (dle oficiálních údajů Pirelli - Mercedes GP v Číně: 2,82 sec), letos tedy zřejmě překonány nebudou.
Fernando Alonso přijíždí v Abú Zabí ke svým mechanikům(foto: Scuderia Ferrari)
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.