Během loňské sezóny jsme se setkávali se zastávkami, během nichž byly pneumatiky vyměněny do tří sekund. To by se však letos kvůli zákazu využívání helia mělo změnit.
Zastávky by měly být kvůli zákazu plynu, jenž se běžně používá k nafukování balónků. Helium je plynný chemický prvek patřící mezi vzácné plyny, je bez chuti a zápachu, chemicky zcela inertní. Je jedinou látkou, která při nízkých teplotách a normální tlaku zůstává kapalná až k teplotě absolutní nuly. V kapalné podobě vyniká velkým množstvím zajímavých vlastností.
Je supratekuté, což znamená, že dokáže bez tření protékat libovolnými předměty a bez tření po nich téct. Díky nízké viskozitě jej v posledních letech týmy v F1 začaly využívat k pohánění pistolí pro výměnu kol, protože díky jeho nízké hustotě se mohly otáčet až o třetinu rychleji.
Vzhledem k tomu, že na Zemi je přítomno velmi vzácně. Získává se ze zemního plynu - od metanu se odděluje frakční destilací - nebo zahříváním materiálů, v nichž se vyskytuje (cleveit, monazit a thorianit), teplotou kolem 1 200 °C. Protože světové zásoby tohoto neobnovitelného plynu klesají (díky své nízké hmotnosti postupně z atmosféry vyprchává do meziplanetárního prostoru), rozhodly se týmy vrátit ke stlačenému vzduchu.
Pistole, které mechanici používají v boxech pro výměnu kol(foto: Pirelli)
"Využívání helia mělo dramatický vliv na rychlost pistolí vzhledem k možnostem, které při průtoku nabízí helium. Nebylo to však zadarmo: pistole museli mít kvůli vyšší úrovni výkonnosti mechanických prvků při provozu robustnější vnitřní součástky," říká manažer Caterhamu Graham Watson pro F1 Racing.
Jaký to bude mít podle něj dopad na zastávky v boxech? "Domnívám se, že průměrná doba zastávek poklesne zhruba ke třem sekundám, když budou všichni používat stlačený vzduch." Nejrychlejší zastávky se loni pohybovaly kolem 2,8 sec (dle oficiálních údajů Pirelli - Mercedes GP v Číně: 2,82 sec), letos tedy zřejmě překonány nebudou.
Fernando Alonso přijíždí v Abú Zabí ke svým mechanikům(foto: Scuderia Ferrari)
Šéf týmu Sauber Jonathan Wheatley si udržuje naději, že tým by mohl během Grand Prix v Sao Paulu předvést něco výjimečného, když zde poprvé závodí Gabriel Bortoleto před domácím publikem.
Oscar Piastri přišel o vedení v šampionátu po závodě v Mexico City, čímž se změnilo rozložení sil v boji o titul. Australan tak vstupuje do závěrečné fáze sezony pod větším tlakem.
Williams připravuje změny pro sezonu 2026, které propojují jeho bohatou historii s novou etapou týmu.
Zhou Guanyu se rozpovídal o své cestě ve Ferrari a o tom, co mu aktuální sezona po boku Lewise Hamiltona a Charlese Leclerca přináší.
I přes vedení v šampionátu Lando Norris přiznává, že letošní sezona pro něj nebyla úplně jednoduchá.
Oscar Piastri prochází náročnějším obdobím a jeho pozice v šampionátu se změnila, přičemž závěrečné závody sezony budou klíčové. Mladý Australan nyní čelí většímu tlaku a každý bod se bude počítat.
Bývalý pilot Formule 1 Robert Doornbos okomentoval aktuální dění ve Ferrari a upozornil na jeden z možných problémů, kterému tým Lewise Hamiltona stále čelí.
Paul Monaghan z Red Bullu upozornil, že poslední zlepšení týmu nejsou výsledkem jen jednotlivých technických novinek na voze RB21.
Max Verstappen z Red Bullu a Oliver Bearman z Haasu vstupují do víkendu v Brazílii s větším klidem, protože jim již nehrozí zákaz startu.
Podle informací médií si Ferrari po slibných výsledcích na nedávných závodech v USA a Mexiku rozmyslelo rozsah změn na svém voze pro sezónu 2026.
Jezdci McLarenu, Lando Norris a Oscar Piastri, prozradili, jak ladí přípravy na závěrečný boj o titul, aby zůstali konkurenceschopní až do posledního závodu sezóny.
Pilot Ferrari Charles Leclerc oznámil zásnuby se svou partnerkou Alexandrou Saint Mleux prostřednictvím příspěvku na Instagramu, který během chvíle zaplavil sociální sítě.