Během loňské sezóny jsme se setkávali se zastávkami, během nichž byly pneumatiky vyměněny do tří sekund. To by se však letos kvůli zákazu využívání helia mělo změnit.
Zastávky by měly být kvůli zákazu plynu, jenž se běžně používá k nafukování balónků. Helium je plynný chemický prvek patřící mezi vzácné plyny, je bez chuti a zápachu, chemicky zcela inertní. Je jedinou látkou, která při nízkých teplotách a normální tlaku zůstává kapalná až k teplotě absolutní nuly. V kapalné podobě vyniká velkým množstvím zajímavých vlastností.
Je supratekuté, což znamená, že dokáže bez tření protékat libovolnými předměty a bez tření po nich téct. Díky nízké viskozitě jej v posledních letech týmy v F1 začaly využívat k pohánění pistolí pro výměnu kol, protože díky jeho nízké hustotě se mohly otáčet až o třetinu rychleji.
Vzhledem k tomu, že na Zemi je přítomno velmi vzácně. Získává se ze zemního plynu - od metanu se odděluje frakční destilací - nebo zahříváním materiálů, v nichž se vyskytuje (cleveit, monazit a thorianit), teplotou kolem 1 200 °C. Protože světové zásoby tohoto neobnovitelného plynu klesají (díky své nízké hmotnosti postupně z atmosféry vyprchává do meziplanetárního prostoru), rozhodly se týmy vrátit ke stlačenému vzduchu.
Pistole, které mechanici používají v boxech pro výměnu kol(foto: Pirelli)
"Využívání helia mělo dramatický vliv na rychlost pistolí vzhledem k možnostem, které při průtoku nabízí helium. Nebylo to však zadarmo: pistole museli mít kvůli vyšší úrovni výkonnosti mechanických prvků při provozu robustnější vnitřní součástky," říká manažer Caterhamu Graham Watson pro F1 Racing.
Jaký to bude mít podle něj dopad na zastávky v boxech? "Domnívám se, že průměrná doba zastávek poklesne zhruba ke třem sekundám, když budou všichni používat stlačený vzduch." Nejrychlejší zastávky se loni pohybovaly kolem 2,8 sec (dle oficiálních údajů Pirelli - Mercedes GP v Číně: 2,82 sec), letos tedy zřejmě překonány nebudou.
Fernando Alonso přijíždí v Abú Zabí ke svým mechanikům(foto: Scuderia Ferrari)
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.
Yuki Tsunoda si při návštěvě italského jezera Como vybral slabší chvilku. Jeho mobilní telefon zmizel neznámo kam. Mladý japonský jezdec však situaci bere s nadhledem a místo paniky se obrátil na své fanoušky s prosbou o pomoc při hledání.
Známý komentátor F1 Martin Brundle rozebral rozhodnutí Christiana Hornera a poukázal na moment, který považuje za zásadní pochybení v řízení týmu Red Bull.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.