Red Bull RB7 byl jasně nejrychlejším vozem letošní sezóny. Kde vzal základ pro své dominantní výkony a v čem spočívala jeho síla?
Změny v pravidlech - naděje na změnu před letošní sezónouPřed letošní sezónou mnozí doufali, Red Bull nebude tak dominantním vozem jako v roce 2010. Nová pravidla mohla leccos změnit: zákaz dvojitých difuzorů a F-kanálů, zavedení nového systému pro snížení odporu na zadním křídle (DRS) či znovuzavedení KERSu, s nímž rakouský tým neměl žádné zkušenosti.
K tomuto mixu je třeba přidat nového dodavatele pneumatik, pevné rozložení hmotnosti a začátek platnosti Dohody o omezení zdrojů (RRA), a máme poslední věc, kterou by si tým s technickým náskokem přál: novou filozofii designu s minimem času na jeho řádné prozkoumání. Dle podobných případů v historii se měl Red Bull trápit, místo toho však přišel s triumfálním vozem RB7.
Dva roky staré základyTým však měl velmi dobrý výchozí bod - mohl stavět na RB5 z roku 2009, kdy jako jediný dokázal prohánět Brawny a v závěru sezóny jim dokonce ujíždět. V posledních třech závodech tehdy získal za starého bodovacího systému 43 bodů, zatímco tým Rosse Brawna pouze 19 (při dnešním bodování by skóre činilo 105:51 ve prospěch Red Bullu).
"Největší změnu v pravidlech pro letošní rok představovala ztráta dvojitých difuzorů. To obnášelo celkem velkou změnu ve filozofii vzhledem k tomu, jak rozvrhnete zadní část vozu - nejen fyzické tvary, ale také aerodynamické vlastnosti," říká šéf vývoje Paul Monaghan.
"Kdybyste si mohli lehnout pod naše auto a mohli si jej dobře proměřit s metrem, zřejmě byste si všimli podobnosti s vozem RB5. Domnívám se, že nám nabídl výchozí bod, z něhož jsme mohli těžit při vývoji této oblasti vozu.
Myslím, že jsme z toho měli užitek a na něm začali stavět pokroky. Samozřejmě není moc těžké přijít na to, v čem se liší vozy z roku 2009 a 2011, což samozřejmě ovlivní to, jak tvarujete podlahu," pokračuje.
Přední část Red Bullu RB7 (foto: Red Bull)
Rozvoj foukání - zvýraznění náskokuObrovskou změnou letos samozřejmě bylo foukání při nesešlápnutém plynovém pedálu (off-throttle) a zvyšování přítlaku difuzoru pomocí výfukových plynů. Díky tomu měl monopost RB7 obrovskou výhodu. Renault totiž dokázal i bez sešlápnutého plynu emulovat 100 % výfukových plynů, jako při sešlápnutém pedálu. Mercedes pohánějící McLaren to uměl pouze z 80 %, stejně jako Ferrari. Cosworth byl na tom nejhůře - byť to trochu uměl, jak našem serveru exkluzivně přiznal Jan Charouz (rozhovor zde).
Soupeřům doslova spadla čelist, když si Webber dovolil během předsezónního testování projet poslední zatáčku v Barceloně s otevřeným křídlem. Totéž piloti Red Bullu běžně prováděli v zatáčce 130R v Suzuce. Soupeřům nezbylo než jednoduše přijmout fakt, že RB7 má na rozdíl od jejich vozů přítlaku na rozdávání. Bylo by však chybou hledat silnou stránku pouze ve výfukovém difuzoru.
"Myslím, že je špatné vybrat pouze jednu oblast a říct, že je mnohem lepší než konkurence, protože to naznačuje na pouhé vynahrazování nedostatků jinde. Vůz je však konkurenceschopný celkově: není slabý v žádné oblasti.
Máme báječný aerodynamický balík, který funguje v každém prostředí, kterému jsme jej vystavili. Nikdy se nepřestal vyvíjet: lidé v továrně pracují neuvěřitelně tvrdě na tom, abychom se udrželi na čele, byť letos změnu budou zřejmě menší než minulý rok," hovoří o plném pracovním nasazení uvnitř týmu Monaghan.
Baterie KERSu v bočnicích RB7 (foto: Ben Wileman)
Dokonalá spolehlivost"Dostalo se nám požehnání v podobě mechanicky spolehlivého vozu, lidé v garáži odváděli fenomenální práci pod velkým tlakem. Vezměte v potaz tyto věci a uvědomíte si, proč jsme vyhrávali závody," podotýká Monaghan. Pravdou je, že letos kvůli selhání vozu (pokud nepočítám defekt Vettelovy pneumatiky v prvním kole v Abú Zabí) Red Bull nemusel ani jednou odstoupit ze závodů a během zastávek v boxech patřili jeho mechanici vždy k absolutní špičce.
Bude dominance pokračovat?Jak to bude příští rok? Mění se předpisy ohledně umístění výfuků, které se budou muset nacházet v horní části vozu a zakázáno bude i foukání, což představuje příležitost pro změnu a soupeřům dává možnost stáhnout náskok. Red Bull se na druhou stranu při změně regulí prokázal být vždy bystřejší než konkurence, technickému oddělení velí geniální konstruktér Adrian Newey a Sebastian Vettel letos prokázal, že vyzrál ve špičkového pilota.
"Dozvíme se to až na konci roku 2012. Podle mě je škoda, že jsme uzavřeli tuto kapitolu, protože výfuky budou mít vždy vliv na aerodynamiku, takže se přeme o relativní pojem," neskrývá zklamání z omezení výfuků Monaghan.
"Znamená to, že do nové sezóny vstupujeme s určitým prostorem pro změny. Kreativní části týmů si jednoduše vždy najdou oblasti, v nichž mohou s ostatními soupeřit. A to je také dost vzrušující," dodává.
Zadní část RB7 - nejvýše ze všech letošních vozů (foto: Red Bull)
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.