Po zveřejnění některých změn v pravidlech, které dnes schválila FIA, vysvětluje technický ředitel Renaultu James Allison některé další úpravy.
V předchozím článku (zde) jsme se zmínili o některých vybraných změnách. Soupis zdaleka není kompletní - to, o čem jsme psali dříve (snížení nosů, o němž nás před 2 měsíci v exkluzivním rozhovoru informoval Sam Michael, zpřísnění testů ohebnosti předních křídel atd.) samozřejmě platí. Dřívější článek doplňujeme o body, které dále rozváděl James Allison.
Snížení nosůNosy vozů jsou nyní sníženy na 550 mm nad referenční rovinu (doteď mohly čnít 625 mm nad ní). Záměrem tohoto pravidla je docílit, aby všechny části nosu byly rozhodně pod úrovní bočních stran kokpitů v případě kolmých nárazů zboku.
PanelyŠasi je zkonstruováno z určitých panelů, tzv. "homologovaných panelů," které jsou vyžadovány pro dosaženo jisté úrovně odporu proti vniknutí tak, aby byl jezdec chráněný. Pro jeho lepší ochranu v případě kolmých bočních nárazů byla zvýšena požadovaná výška homologovaného výztužného panelu na 550 mm nad referenční rovinu (tedy do stejné výše, jako je nově definována maximální výška nosu - viz výše).
Otvory a aerodynamikaDošlo k odstranění dvojsmyslnosti v článku 3.8.5: každé rameno zavěšení čnící ze zadní části kapotáže může mít pouze jeden otvor. Otvory pro zavěšení týmům dávaly jisté možnosti v oblasti aerodynamického vývoj - čím více otvorů, tím z pohledu aerodynamiky lépe. Stará pravidla umožňovala vytvoření zvlněného povrchu, kde rameno zavěšení několikrát vystupovalo a vstupovalo do kapotáže, přičemž by legálně narůstal počet otvorů. Nová pravidla to již neumožňují.
Rozložení hmotnostiPro rok 2011 bylo s ohledem na vstup dodavatele pneumatik dohodnuto určité rozložení hmotnosti (45,5 - 46,7 % hmotnosti vpředu, 53,3 - 54,5 % vzadu; vůz tedy vpředu nesměl během kvalifikace vážit méně než 291 kg a vzadu méně než 342 kg) na jeden rok. Protože se to osvědčilo, byla platnost pravidla prodloužena až do roku 2013.
Zadní zavěšení Renault R31 (foto: Christophe Malbranque)
LankaPro rok 2011 muselo být každé kolo z bezpečnostních důvodů přichyceno k šasi dvěma lanky - do té doby stačilo jedno. Pro zajištění skutečné redundance v případě selhání bylo nyní stanoveno, že tato lanka musí mít vlastní body uchycení. Původní znění článku 10.3.6 bylo poněkud neohrabané a mělo nežádoucí efekt. Kvůli tomu byl článek přeformulován, aby bylo dosaženo požadované redundance rozumným způsobem.
Kamery FOMV posledních sezónách byly kamerky FOM na nosech využívány pro zvyšování výkonnosti spíše než pro efektivní získávání televizních záběrů. Proto byl zaveden nový článek (20.3.4), který definuje minimální standard pro výhledové pole kterékoliv kamery upevněno k nosu. Podobná drobná změna se také týká umístění kamer v ochranném oblouku nad hlavou pilota, aby nedocházelo k obětování čistého obrazu na oltář přítlaku.
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.