Po zveřejnění některých změn v pravidlech, které dnes schválila FIA, vysvětluje technický ředitel Renaultu James Allison některé další úpravy.
V předchozím článku (zde) jsme se zmínili o některých vybraných změnách. Soupis zdaleka není kompletní - to, o čem jsme psali dříve (snížení nosů, o němž nás před 2 měsíci v exkluzivním rozhovoru informoval Sam Michael, zpřísnění testů ohebnosti předních křídel atd.) samozřejmě platí. Dřívější článek doplňujeme o body, které dále rozváděl James Allison.
Snížení nosůNosy vozů jsou nyní sníženy na 550 mm nad referenční rovinu (doteď mohly čnít 625 mm nad ní). Záměrem tohoto pravidla je docílit, aby všechny části nosu byly rozhodně pod úrovní bočních stran kokpitů v případě kolmých nárazů zboku.
PanelyŠasi je zkonstruováno z určitých panelů, tzv. "homologovaných panelů," které jsou vyžadovány pro dosaženo jisté úrovně odporu proti vniknutí tak, aby byl jezdec chráněný. Pro jeho lepší ochranu v případě kolmých bočních nárazů byla zvýšena požadovaná výška homologovaného výztužného panelu na 550 mm nad referenční rovinu (tedy do stejné výše, jako je nově definována maximální výška nosu - viz výše).
Otvory a aerodynamikaDošlo k odstranění dvojsmyslnosti v článku 3.8.5: každé rameno zavěšení čnící ze zadní části kapotáže může mít pouze jeden otvor. Otvory pro zavěšení týmům dávaly jisté možnosti v oblasti aerodynamického vývoj - čím více otvorů, tím z pohledu aerodynamiky lépe. Stará pravidla umožňovala vytvoření zvlněného povrchu, kde rameno zavěšení několikrát vystupovalo a vstupovalo do kapotáže, přičemž by legálně narůstal počet otvorů. Nová pravidla to již neumožňují.
Rozložení hmotnostiPro rok 2011 bylo s ohledem na vstup dodavatele pneumatik dohodnuto určité rozložení hmotnosti (45,5 - 46,7 % hmotnosti vpředu, 53,3 - 54,5 % vzadu; vůz tedy vpředu nesměl během kvalifikace vážit méně než 291 kg a vzadu méně než 342 kg) na jeden rok. Protože se to osvědčilo, byla platnost pravidla prodloužena až do roku 2013.
Zadní zavěšení Renault R31 (foto: Christophe Malbranque)
LankaPro rok 2011 muselo být každé kolo z bezpečnostních důvodů přichyceno k šasi dvěma lanky - do té doby stačilo jedno. Pro zajištění skutečné redundance v případě selhání bylo nyní stanoveno, že tato lanka musí mít vlastní body uchycení. Původní znění článku 10.3.6 bylo poněkud neohrabané a mělo nežádoucí efekt. Kvůli tomu byl článek přeformulován, aby bylo dosaženo požadované redundance rozumným způsobem.
Kamery FOMV posledních sezónách byly kamerky FOM na nosech využívány pro zvyšování výkonnosti spíše než pro efektivní získávání televizních záběrů. Proto byl zaveden nový článek (20.3.4), který definuje minimální standard pro výhledové pole kterékoliv kamery upevněno k nosu. Podobná drobná změna se také týká umístění kamer v ochranném oblouku nad hlavou pilota, aby nedocházelo k obětování čistého obrazu na oltář přítlaku.
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.