Konzultant Virginu Pat Symonds odhaluje pro časopis F1 Racing tajemství převodovek Formule 1. Z čeho se skládají? Jak rychle řadí a kolik stojí?
Převodovky F1 vypadají neuvěřitelně složitě. Co se skrývá uvnitř?Pat Symonds: Typická převodovka se skládá z více než 1 500 součástí. Aby se převodovka vešla do velmi přísných odchylek, musí být vyrobena spousta odlišných vložek. Ačkoliv je F1 převodovka sedmi-rychlostní, poměry mohou být vybírány ze soupisu třiceti, které si každý tým volí na počátku sezóny.
O F1 převodovkách se říká, že jsou bezprodlevové - co to znamená?PS: U konvenčních manuálních převodovek je pohon odpojen, když řidič volí nový rychlostní stupeň. U převodovky F1 zajišťuje velmi přesný mechanismus to, že při přeřazení směrem nahoru pohon naváže na další stupeň v úplně stejný okamžik, ve který je uvolněn předchozí stupeň. Znamená to, že nedochází ke ztrátě hnacího momentu - proto ten termín "bezprodlevové."
Co se děje když pilot klikne páčkou pro změnu přeřazení na volantu?PS: Vyšle signál elektronické řídicí jednotce (ECU), jež říká, že je zapotřebí změnit rychlostní stupeň. ECU pozná, zda je třeba zařadit vyšší či nižší stupeň a také ví, který v tu chvíli jezdec využívá. ECU pak vyšle elektrický signál do zařízení, jemuž se říká servoventil. Ten řídí hydraulický tlak v mechanismu, který ovládá změnu rychlostních stupňů a zařadí správný převod.
Převodovka Red Bullu RB7, na kterou navazuje diferenciál a zadní nárazová struktura
Jak dlouho trvá převodovce v monopostu F1 změna rychlostního stupně?PS: Těžko říci přesně, protože řazení je opravdu bezprodlevová, ale celková doba pohybu přesuvníku z neutrálního do zařazeného stavu zabere kolem 7 tisícin sekundy.
Proč piloti F1 nepoužívají při změně rychlostních stupňů spojku?PS: Závodní převodovky nemají synchronizaci řazení. Pro zařazení rychlostního stupně musí být rychlost unášeče sesynchronizována buď lehkým sešlápnutím plynu při podřazování, nebo zkrátka zařazením převodu v ten správný okamžik při změně směrem nahoru. S elektronickým řízením to lze pokaždé provést velmi přesně, proto tomuto procesu není třeba pomáhat spojkou.
Jak velké zátěži je převodovka během závodu vystavena?PS: Během závodu ve Velké ceně Monaka změní rychlostní stupeň přes 4 000krát, při tom je převodovka pokaždé vystavena velké zátěži. Navíc musí zvládat síly přenášené zadním zavěšením (které mohou dosáhnout až pěti tun) a zadním křídlem (kolem půl tuny), zatímco přenáší kolem 270 Newton metrů točivého momentu při velmi vysokých rychlostech. To vše musí převodovka zvládnout při teplotách kolem 140 °C.
Převodovka Force Indie (foto: G. Abrantes)
Kolik stojí převodovka F1?PS: Během sezóny tým F1 utratí za návrh, testování a výrobu sedmi či devíti převodovek, které na rok potřebuje, kolem 3 - 3,5 mil. liber (kolem 100 mil. Kč). Každá další převodovka stojí přes 200 tis. liber (přes 5,6 mil. Kč).
Experimentují týmy s umístěním převodovky?PS: Ano. Každá součást vozu má vliv na aerodynamiku, a protože je záď vozu tak důležitá, na aerodynamiku se bere při umístění převodovky ten nejvyšší zřetel. Minulý rok Ferrari převodovku zvedlo, aby mohl do dvojitého difuzoru lépe proudit vzduch. Letos ji Williams uložil extrémně nízko, aby vzduch proudil lépe přes její horní část.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.