Konzultant Virginu Pat Symonds odhaluje pro časopis F1 Racing tajemství převodovek Formule 1. Z čeho se skládají? Jak rychle řadí a kolik stojí?
Převodovky F1 vypadají neuvěřitelně složitě. Co se skrývá uvnitř?Pat Symonds: Typická převodovka se skládá z více než 1 500 součástí. Aby se převodovka vešla do velmi přísných odchylek, musí být vyrobena spousta odlišných vložek. Ačkoliv je F1 převodovka sedmi-rychlostní, poměry mohou být vybírány ze soupisu třiceti, které si každý tým volí na počátku sezóny.
O F1 převodovkách se říká, že jsou bezprodlevové - co to znamená?PS: U konvenčních manuálních převodovek je pohon odpojen, když řidič volí nový rychlostní stupeň. U převodovky F1 zajišťuje velmi přesný mechanismus to, že při přeřazení směrem nahoru pohon naváže na další stupeň v úplně stejný okamžik, ve který je uvolněn předchozí stupeň. Znamená to, že nedochází ke ztrátě hnacího momentu - proto ten termín "bezprodlevové."
Co se děje když pilot klikne páčkou pro změnu přeřazení na volantu?PS: Vyšle signál elektronické řídicí jednotce (ECU), jež říká, že je zapotřebí změnit rychlostní stupeň. ECU pozná, zda je třeba zařadit vyšší či nižší stupeň a také ví, který v tu chvíli jezdec využívá. ECU pak vyšle elektrický signál do zařízení, jemuž se říká servoventil. Ten řídí hydraulický tlak v mechanismu, který ovládá změnu rychlostních stupňů a zařadí správný převod.
Převodovka Red Bullu RB7, na kterou navazuje diferenciál a zadní nárazová struktura
Jak dlouho trvá převodovce v monopostu F1 změna rychlostního stupně?PS: Těžko říci přesně, protože řazení je opravdu bezprodlevová, ale celková doba pohybu přesuvníku z neutrálního do zařazeného stavu zabere kolem 7 tisícin sekundy.
Proč piloti F1 nepoužívají při změně rychlostních stupňů spojku?PS: Závodní převodovky nemají synchronizaci řazení. Pro zařazení rychlostního stupně musí být rychlost unášeče sesynchronizována buď lehkým sešlápnutím plynu při podřazování, nebo zkrátka zařazením převodu v ten správný okamžik při změně směrem nahoru. S elektronickým řízením to lze pokaždé provést velmi přesně, proto tomuto procesu není třeba pomáhat spojkou.
Jak velké zátěži je převodovka během závodu vystavena?PS: Během závodu ve Velké ceně Monaka změní rychlostní stupeň přes 4 000krát, při tom je převodovka pokaždé vystavena velké zátěži. Navíc musí zvládat síly přenášené zadním zavěšením (které mohou dosáhnout až pěti tun) a zadním křídlem (kolem půl tuny), zatímco přenáší kolem 270 Newton metrů točivého momentu při velmi vysokých rychlostech. To vše musí převodovka zvládnout při teplotách kolem 140 °C.
Převodovka Force Indie (foto: G. Abrantes)
Kolik stojí převodovka F1?PS: Během sezóny tým F1 utratí za návrh, testování a výrobu sedmi či devíti převodovek, které na rok potřebuje, kolem 3 - 3,5 mil. liber (kolem 100 mil. Kč). Každá další převodovka stojí přes 200 tis. liber (přes 5,6 mil. Kč).
Experimentují týmy s umístěním převodovky?PS: Ano. Každá součást vozu má vliv na aerodynamiku, a protože je záď vozu tak důležitá, na aerodynamiku se bere při umístění převodovky ten nejvyšší zřetel. Minulý rok Ferrari převodovku zvedlo, aby mohl do dvojitého difuzoru lépe proudit vzduch. Letos ji Williams uložil extrémně nízko, aby vzduch proudil lépe přes její horní část.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.