Mercedes v Suzuce otestoval přední křídlo, které využívá pasivního F-kanálu pro zvýšení aerodynamického přítlaku. Získává rozhodující výhodu pro příští sezónu?
Přední křídlo Mercedes poprvé nasadil na vůz MGP W02 v Suzuce a minulý týden jej dle Autosportu zkoušel znovu i v Koreji. Využívá stejný koncept F-kanálu, s nímž přišel minulý rok McLaren.
Vzduch je dírou v nose veden kanály nosníky dovnitř křídla. Pak ústí nikoliv na jeho horní, ale na spodní straně. Proudění je směrováno do střední části podlahy, pak směrem k zádi, kde pomáhá zvýšit výkonnost difuzoru, spíše než vést pouze k odtržení proudů vzduchu (tzv. stalling) na předním křídle a zvyšování maximální rychlosti, jak zní některé z teorií.
Není třeba dodávat, že díky pasivnímu systému je zcela legální. Pravidla letos myslely na F-kanály ovládané aktivně, pilotem. U Mercedesu je pasivní F-kanál přepínán změnou tlaku vzduchu, k níž dochází v závislosti na rychlosti - zkrátka se sám přepne po dosažení nastavené rychlosti, vzduch pak začne proudit nosníky do předního křídla.
Přední křídlo Mercedesu v Koreji (ilustrační foto: Mercedes GP)
Otvory, jimiž se vzduch dostává znovu ven, se nacházejí mimo aerodynamicky povinně neutrální část (prostředních 50 cm křídla), kterou definují pravidla FIA. Designéři ji nesmí využívat pro usměrňování proudícího vzduchu. Ten je u nového křídla Mercedesu otvory ve spodní části směrován doprostřed.
F-kanál na předním křídle je stejný, jako loni využíval německý tým na křídle zadním. Tehdy vedl vzduch bočnicemi zadního křídla, nikoliv krytem motoru, jako většina týmu. Tehdy pasivní systém vedl ke stallingu na zadním křídle, tentokrát má vzduch na přídi pouze přesměrovat pro zvýšení přítlaku.
Všechny detaily ještě nejsou známy a nevíme, jestli tento systém Mercedes použil i během Velké ceny Japonska. Této možnosti nasvědčuje fakt, že MGP W02 netrpěl vysokým opotřebením zadních kol, k němuž díky kratšímu rozvoru a tudíž vyššímu těžišti docházelo v předchozích závodech (tým již potvrdil, že příští MGP W03 bude mít rozvor delší).
Spodní část křídla Mercedesu (ilustrace: Giorgio Piola, Autosport)
Zdá se, že nasazením tohoto křídla se Mercedesu již podařilo vyřešit své problémy s degradací pneumatik, což bylo obzvlášť patrné během jízd s větším množstvím paliva. Během sobotního tréninku v Koreji byl Schumacher při využití tohoto křídla schopen ujet velký počet kol na super-měkké směsi jen s malým výkonnostním propadem.
To by mohlo naznačovat, že systém Mercedesu již funguje konzistentně. Soupeři přední křídlo německého týmu podrobně studují. Jeho vyladění může zabrat dost času, získá díky tomu Mercedes rozhodující náskok pro příští sezónu?
Takové přední křídlo může zvýšit výkonnost difuzoru, která mu bude chybět kvůli změně pravidel týkajících se mapování a umístění výfuků nad kryt motoru. Pro rok 2012 je přesně popsáno umístění a úhel posledních centimetrů výfuků, difuzory proto budou méně efektivní.
Michael Schumacher s vozem MGP W02 v Koreji (foto: Mercedes GP)
Díky chytrému mapování motoru a foukání horkých plynům přes ně se letos týmům podařilo zvýšit přítlak na úrovně převyšující ty z doby před zákazem dvojitých difuzorů - o 20 % více, než očekávalo Pirelli při návrhu svých pneumatik.
Týmy budou tedy muset být inovativní a hledat mezery v pravidlech, aby získaly tento přítlak zpět. A je docela možné, že se s pasivními přepínači, které by přesměrovávaly proudění vzduchu, setkáme i v jiných částech vozu, protože skrývají obrovský potenciál.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.