Úpravy Red Bullu RB7 v Monze: Co pomohlo nejpomalejšímu autu vyhrát nejrychlejší závod?

Red Bull
Red Bull, foto: Red Bull Racing
Petr Hlawiczka 19. září 2011 16:00
Sdílej:

Red Bull věnoval hodně úsilí speciálnímu balíku pro Monzu. I když má v šampionátu velký náskok a tituly mu nejspíše již nikdo nevezme, neusíná na vavřínech a dále se věnuje vývoji RB7. Díky čemu si svůj náskok udržel i v Monze?

Red Bull vyhrál v Itálii díky Sebastianu Vettelovi již svou letošní osmou velkou cenu. Do kvalifikace šel s krátkými převody, proto byl na rovinkách nejpomalejší (více zde). Riskantní krok se mu ale v neděli na nejrychlejším okruhu kalendáře vyplatil, když byl zejména v úvodní části s těžkým vozem pro své soupeře nedostižitelný.

Jaké novinky představil v Monze Red Bull na svém monopostu RB7?

Sebastian Vettel vítězí s vozem RB7 v Monze

Přední křídloNové přední křídlo Red Bullu obsahovalo na vnitřní straně navíc r-křidélko (na obrázku níže č. 1), s nímž přišel minulý rok McLaren, je však o něco menší. Tento horizontálně-vertikální prvek pomáhá řídit tok vzduchu v centrální části za předním křídlem - k přední části podlahy se tak dostává konzistentnější proudění.

V Monze, kde se jezdí s minimálním přítlakem, je velmi efektivní cokoliv, co pomáhá k vytváření stabilnějšího přítlaku v přední části podlahy. Změny doznala také zadní klapka (2), která byla prodloužena směrem dovnitř a je zkroucenější.

 

Zadní křídloRed Bull podobně jako většina ostatních týmů pro Monzu vyvinul speciální zadní křídlo pro nízký přítlak. Oba prvky jsou menší, snížil se také jejich sklon (úhel náběhu).

V bočnicích se také na rozdíl od předchozích konfigurací neobjevily výřezy, kterými proudí vzduch mimo křídlo. Takové snížení indukovaného aerodynamického odporu nebylo při daných rozměrech hlavního profilu z pohledu Red Bullu dostatečně efektivní.

 

KapotážUpraven byl kryt motoru v místě uchycení horního závěsu k šasi, kde se objevil další otvor podobně jako v Maďarsku. Na snímku jsou vidět díry ve střední části podlahy, jež vedou do startovacího otvoru.

 

DifuzorV Monze se podél celé horní a boční odtokové hrany difuzoru objevila Gurneyho klapka. Většina zatáček tam byla pomalých, to znamená, že zadní část vozu je výše než v zatáčkách rychlejších. Prodloužením této klapky podél difuzoru prvek vykonává větší práci při kontaktu s externím proudem vzduchu, což má zabránit úniku vzduchu pod jeho bočními stranami.

Vnitřní část tak může produkovat více přítlaku, aniž by tým musel volit větší úhel či plochu zadního křídla. RB7 díky tomu mohl dosahovat vyšších maximálních rychlostí.

Celkový pohled na RB7 v konfiguraci pro Monzu zezadu(fotografie: Red Bull Racing)

 

Historie využití jednotlivých šasi RB7:

RB7-01Vettel: testy ve Valencii, Jerezu a první test v BarceloněWebber: testy ve Valencii, Jerezu a první test v Barceloně

RB7-02 Vettel: druhý test v Barceloně (1. den) Webber:  druhý test v Barceloně (2. den), VC Austrálie, VC Malajsie, VC Číny, VC Turecka,     VC Španělska, VC Monaka, VC Kanady, VC Evropy, VC Británie, VC Německa

RB7-03 Vettel: druhý test v Barceloně (3. den), VC Austrálie, VC Malajsie, VC Číny, VC Turecka,     VC Španělska, VC Monaka, VC Kanady, VC Evropy, VC Británie, VC Německa, VC Maďarska Webber: druhý test v Barceloně (4. den), VC Itálie

RB7-04 Webber: VC Maďarska, VC Belgie

RB7-05 Vettel: VC Belgie, VC Itálie

Video: Difuzor a podlaha RB7 po nehodě Marka Webbera v Monze

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.