Red Bull věnoval hodně úsilí speciálnímu balíku pro Monzu. I když má v šampionátu velký náskok a tituly mu nejspíše již nikdo nevezme, neusíná na vavřínech a dále se věnuje vývoji RB7. Díky čemu si svůj náskok udržel i v Monze?
Red Bull vyhrál v Itálii díky Sebastianu Vettelovi již svou letošní osmou velkou cenu. Do kvalifikace šel s krátkými převody, proto byl na rovinkách nejpomalejší (více zde). Riskantní krok se mu ale v neděli na nejrychlejším okruhu kalendáře vyplatil, když byl zejména v úvodní části s těžkým vozem pro své soupeře nedostižitelný.
Jaké novinky představil v Monze Red Bull na svém monopostu RB7?
Sebastian Vettel vítězí s vozem RB7 v Monze
Přední křídloNové přední křídlo Red Bullu obsahovalo na vnitřní straně navíc r-křidélko (na obrázku níže č. 1), s nímž přišel minulý rok McLaren, je však o něco menší. Tento horizontálně-vertikální prvek pomáhá řídit tok vzduchu v centrální části za předním křídlem - k přední části podlahy se tak dostává konzistentnější proudění.
V Monze, kde se jezdí s minimálním přítlakem, je velmi efektivní cokoliv, co pomáhá k vytváření stabilnějšího přítlaku v přední části podlahy. Změny doznala také zadní klapka (2), která byla prodloužena směrem dovnitř a je zkroucenější.
Zadní křídloRed Bull podobně jako většina ostatních týmů pro Monzu vyvinul speciální zadní křídlo pro nízký přítlak. Oba prvky jsou menší, snížil se také jejich sklon (úhel náběhu).
V bočnicích se také na rozdíl od předchozích konfigurací neobjevily výřezy, kterými proudí vzduch mimo křídlo. Takové snížení indukovaného aerodynamického odporu nebylo při daných rozměrech hlavního profilu z pohledu Red Bullu dostatečně efektivní.
KapotážUpraven byl kryt motoru v místě uchycení horního závěsu k šasi, kde se objevil další otvor podobně jako v Maďarsku. Na snímku jsou vidět díry ve střední části podlahy, jež vedou do startovacího otvoru.
DifuzorV Monze se podél celé horní a boční odtokové hrany difuzoru objevila Gurneyho klapka. Většina zatáček tam byla pomalých, to znamená, že zadní část vozu je výše než v zatáčkách rychlejších. Prodloužením této klapky podél difuzoru prvek vykonává větší práci při kontaktu s externím proudem vzduchu, což má zabránit úniku vzduchu pod jeho bočními stranami.
Vnitřní část tak může produkovat více přítlaku, aniž by tým musel volit větší úhel či plochu zadního křídla. RB7 díky tomu mohl dosahovat vyšších maximálních rychlostí.
Celkový pohled na RB7 v konfiguraci pro Monzu zezadu(fotografie: Red Bull Racing)
Historie využití jednotlivých šasi RB7:
RB7-01Vettel: testy ve Valencii, Jerezu a první test v BarceloněWebber: testy ve Valencii, Jerezu a první test v Barceloně
RB7-02 Vettel: druhý test v Barceloně (1. den) Webber: druhý test v Barceloně (2. den), VC Austrálie, VC Malajsie, VC Číny, VC Turecka, VC Španělska, VC Monaka, VC Kanady, VC Evropy, VC Británie, VC Německa
RB7-03 Vettel: druhý test v Barceloně (3. den), VC Austrálie, VC Malajsie, VC Číny, VC Turecka, VC Španělska, VC Monaka, VC Kanady, VC Evropy, VC Británie, VC Německa, VC Maďarska Webber: druhý test v Barceloně (4. den), VC Itálie
RB7-04 Webber: VC Maďarska, VC Belgie
RB7-05 Vettel: VC Belgie, VC Itálie
Video: Difuzor a podlaha RB7 po nehodě Marka Webbera v Monze
Kandidátka na prezidentku FIA Laura Villars oznámila, že obdržela povolení k mimořádnému soudnímu slyšení v Paříži. Tento krok naznačuje další vývoj v napjaté situaci kolem vedení federace.
Lando Norris z McLarenu prozradil, že v posledních závodech nepoužívá jeden z běžných nástrojů na svém palubním displeji během kvalifikace.
Fernando Alonso kritizoval FIA za postup při startu Velké ceny Mexika. Podle něj nebyla reakce komisařů dostatečně rychlá ani konzistentní.
Oscar Piastri po Grand Prix Mexika přiznal, že je potřeba zhodnotit změny jeho jízdního stylu, které ovlivnily výkon.
Carlos Sainz čelil v Mexiku nečekaným potížím, které výrazně ovlivnily jeho závod. Problém se ukázal už po úvodním kole, kdy se na jeho voze objevila technická závada, jež vedla k sérii nepříjemných následků.
George Russell po Grand Prix Mexika ostře kritizoval Mercedes za pomalé reakce, které ho připravily o lepší výsledek.
Na Grand Prix Mexika měli dva maršálové velké štěstí, že vyvázli bez újmy. Rychlé reakce Liama Lawsona zabránily potenciálně vážnému neštěstí.
Lando Norris se posunul do čela šampionátu jezdců, když o jediný bod předstihl svého týmového kolegu Oscara Piastriho.
Lando Norris předvedl v Mexiku výkon, který znovu potvrdil jeho skvělou formu i rostoucí sebevědomí. V náročných podmínkách zvládl závod s chladnou hlavou.
Šéf McLarenu Andrea Stella uvedl, že Oscar Piastri v sobotní kvalifikaci ztrácel v každé zatáčce několik milisekund.
Lewis Hamilton si zajistil silné místo na startu kvalifikace a je připraven k nedělnímu závodu s odhodláním. Brit slibuje agresivní přístup na trati a soustředí se na každý detail, aby využil svůj potenciál.
Max Verstappen po kvalifikaci v Mexiku přiznal zklamání z nedostatku přilnavosti a rovnováhy svého Red Bullu. Tyto problémy mu zabránily držet krok s McLareny a zkomplikovaly jeho boj o titul.