Novinář James Allen požádal Mercedes o odpovědi na dvě otázky, v nichž se fanoušci Formule 1 pídili po tom, co vlastně bylo ve Valencii po kvalifikaci zakázáno měnit, když piloti mohou stejně upravovat vlastnosti motorů na volantu.
Jaký je rozdíl mezi mapou motoru (jejíž změny mezi kvalifikací a závodem FIA ve Valencii zakázala) a módem motoru (který piloti přepínají na volantu)?
Mercedes: Neexistuje žádná univerzální definice toho, z čeho se skládá mapa či mód, obecně ale rozlišujeme mezi nastavením "módu" a "mixu." Mapa ve smyslu položené otázky u nás odpovídá nastavení "mix."
Obecně "módem" myslíme široký popis provozního režimu motoru. Ten zahrnuje filozofii mapování zážehu, vstřikování a přerušování přívodu paliva pro dosažení točivého momentu, který je požadován pilotem. To je to, co týmy už ve Valencii nemohly mezi kvalifikací a závodem měnit.
Nastavení "mixu" motoru se týká detailních změn v práci s palivem, jež jsou rutinně používány během závodu, abychom dosáhli změnili vyvážení mezi spotřebou paliva a výkonem motoru.
Volant používaný Sauberem v letošních předsezónních testech(foto: Sauber F1 Team)
Co bránilo ve Valencii během kvalifikace a také v některých částech závodu (např. start, předjíždění, obrana) týmu jako je Red Bull v nahrazení extrémních map motoru extrémním módem motoru (součástí mapy)?
Mercedes: Klíčové je nyní to, že všechny týmy využívají společný systém řízení motoru. Existují omezení týkající se toho, co může který tým změnit na dráze - upravit se dá pouze nastavení "mixu."
Zásadní změny v "módech" motoru, pomocí nichž mohou týmy zvolit pro kvalifikaci ve svých vozech agresivní či palivově neefektivní strategie, se nyní nedají provést na voze v garáži nebo pilotem na trati.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.
Yuki Tsunoda si při návštěvě italského jezera Como vybral slabší chvilku. Jeho mobilní telefon zmizel neznámo kam. Mladý japonský jezdec však situaci bere s nadhledem a místo paniky se obrátil na své fanoušky s prosbou o pomoc při hledání.
Známý komentátor F1 Martin Brundle rozebral rozhodnutí Christiana Hornera a poukázal na moment, který považuje za zásadní pochybení v řízení týmu Red Bull.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.