Novinář James Allen požádal Mercedes o odpovědi na dvě otázky, v nichž se fanoušci Formule 1 pídili po tom, co vlastně bylo ve Valencii po kvalifikaci zakázáno měnit, když piloti mohou stejně upravovat vlastnosti motorů na volantu.
Jaký je rozdíl mezi mapou motoru (jejíž změny mezi kvalifikací a závodem FIA ve Valencii zakázala) a módem motoru (který piloti přepínají na volantu)?
Mercedes: Neexistuje žádná univerzální definice toho, z čeho se skládá mapa či mód, obecně ale rozlišujeme mezi nastavením "módu" a "mixu." Mapa ve smyslu položené otázky u nás odpovídá nastavení "mix."
Obecně "módem" myslíme široký popis provozního režimu motoru. Ten zahrnuje filozofii mapování zážehu, vstřikování a přerušování přívodu paliva pro dosažení točivého momentu, který je požadován pilotem. To je to, co týmy už ve Valencii nemohly mezi kvalifikací a závodem měnit.
Nastavení "mixu" motoru se týká detailních změn v práci s palivem, jež jsou rutinně používány během závodu, abychom dosáhli změnili vyvážení mezi spotřebou paliva a výkonem motoru.
Volant používaný Sauberem v letošních předsezónních testech(foto: Sauber F1 Team)
Co bránilo ve Valencii během kvalifikace a také v některých částech závodu (např. start, předjíždění, obrana) týmu jako je Red Bull v nahrazení extrémních map motoru extrémním módem motoru (součástí mapy)?
Mercedes: Klíčové je nyní to, že všechny týmy využívají společný systém řízení motoru. Existují omezení týkající se toho, co může který tým změnit na dráze - upravit se dá pouze nastavení "mixu."
Zásadní změny v "módech" motoru, pomocí nichž mohou týmy zvolit pro kvalifikaci ve svých vozech agresivní či palivově neefektivní strategie, se nyní nedají provést na voze v garáži nebo pilotem na trati.
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.