Technické změny ve Formuli 1 se letos dotkly také převodovek, které musí nově vydržet pět závodů po sobě místo původních čtyř. Navíc si týmy musely před sezónou zvolit 30 převodových poměrů, s nimiž si budou muset vystačit na všech 19 závodů.
S těmito převodovými poměry musí pokrýt různorodé charakteristiky okruhů: od pomalého Monaka po dlouhé rovinky v Monze. Tuto volbu navíc letos komplikuje další novinka - nastavitelná zadní křídla (DRS), po jejichž aktivaci mohou vozy na rovinkách dosahovat ještě vyšších rychlostí.
O víkendu nás čeká závod ve Valencii, kde musí převodovka změnit během jednoho kola rychlostní stupeň 64krát, čímž se řadí k nejnáročnějším v kalendáři. Proto je nyní vhodná příležitost podívat se na tuto klíčovou součást výkonných monopostů F1.
Čím je z hlediska převodovky náročný městský okruh ve Valencii?Okruh vyžaduje v každém kole 64 přeřazení, více dostává zabrat již jen v Singapuru, kde musí rychlostní stupeň změnit 71krát. Během Velké ceny Evropy ji čeká 3468 přeřazení, což podstatně převyšuje průměr sezóny - 3100 změn na závod. K té dochází každých 85 metrů. Na kratším okruhu v Monaku se řadí dokonce na každém 61. metru, naproti tomu ve Spa každých 143 metrů.
Jak se změnila vzdálenost, kterou musí letos převodovka urazit, ve srovnání s rokem 2010?Převodovky musí být vyrobeny z oceli a vydržet pět po sobě jdoucích závodů, o jeden více než v roce 2010. Jedna převodovka tedy loni odjela vzdálenost 2100 - 2500 km, tento rok se zvýšila na 2600 - 3000 km. Během jednoho cyklu pěti závodů musí vykonat přes 25000 přeřazení.
Převodovka Red Bullu včetně diferenciálu, zadní nárazové struktury a zavěšení(foto: G. Abrantes)
Které závody jsou pro převodovku nejnáročnější?Nejnáročnějšími jsou závody v Monaku, Singapuru a v Abú Zabí, kde piloti řadí každých 61, 71 a 82 metrů. K náročnosti krom počtu přeřazení přispívá úroveň točivého momentu. Během Velké ceny Monaka a Singapuru dochází k více než 4000 změnám převodových stupňů.
Na pomalých okruzích se vybírají poměry pro nižší rychlost, převodovka se však musí vypořádat s větší silou točivého momentu po delší dobu. Protože vůz tráví více času na nižších převodových stupních, dostávají více zabrat i ložiska. Převodovka musí vydržet špičky točivého momentu při změnách převodových stupňů, proto čím více přeřazení, tím musí vykonat těžší práci.
Při jaké teplotě převodovka pracuje a jaké síly přenáší?Převodovka pracuje obvykle při teplotě kolem 130 °C a při nejvyšším stupni musí přenést kolem 5000 Nm. Samotná převodovka váží méně než 40 kg a skládá se z 500 jednotlivých součástek. Ty se nesouvisejí pouze s funkcemi převodovky, ale s úchytnými body pro zavěšení, se zadní nárazovou strukturou a se složitou hydraulikou.
Jak rychle dokáže přeřadit rychlostní stupeň moderní "bezprodlevová" převodovka Formule 1?Z hlediska přenosu točivého momentu trvá převodovce změna rychlostního stupně 0 sekund. Mechanické součásti potřebují pro změnu mechanismu převodového poměru méně než 0,05 sec, což je třetina doby mrknutí oka. Při 250km/hod rychlosti za stejný okamžik ujede vůz Formule 1 téměř 3,5 metru, což představuje přibližně dvě třetiny délky monopostu.
Zadní část Force Indie s převodovkou (foto: G. Abrantes)
Jak jsou vybírány převodové poměry pro celou sezónu?Článek 9.6.2 technických pravidel uvádí, že si všichni soutěžící musí vybrat 30 převodových poměrů, které budou používat v průběhu sezóny a které musí oznámit před prvním závodem. Toto pravidlo ale v podstatě znamená, že týmy mají k dispozici 30 různých možností, nikoliv 30 pevných poměrů. Týmy si je volí na základě předsezónního testování s oběma piloty a na základě simulací. Oba piloti potom mají k dispozici stejných 30 poměrů.
Jak jsou vybírány poměry s ohledem na specifika okruhu?První částí procesu je volba nejvyššího rychlostního stupně, k čemuž se dochází na základě simulací různých úrovní křídel a časového kompromisu mezi aktivovaným a deaktivovaným DRS pro nejvyšší rychlostní stupně.
Optimalizace bez aktivovaného DRS by mohla vést k tomu, že by pilota příliš dlouho brzdil omezovač otáček. Při opačné situaci by mohl ztratit příliš času kvůli při neaktivním DRS kvůli zbytečně "dlouhým" převodům. Na okruzích vyžadujících vysoký přítlak DRS pomáhá dosahovat o 15 km/hod vyšších maximálních rychlostí, zatímco na okruzích vyžadujících nižší přítlak je rozdíl menší. Aktivace DRS může také zvýšit otáčky motoru téměř o 1000 ot. /min.
Zbylé převodové poměry jsou vybírány po simulování jízdy daným okruhem. Musí poskytovat dostatečný točivý moment na výjezdu ze zatáčky, aniž by otáčky motoru příliš poklesly. Pokud jsou však převodové poměry příliš krátké, hůře se pilotům kontroluje protáčení kol na výjezdu nebo se vůz stává při nájezdu do zatáčky příliš nervózním.
Po příjezdu na okruh mohou být poměry ještě upraveny tak, aby lépe vyhovovaly úrovni přilnavosti a směru větru. Mezi prvním a druhým tréninkem může tým volně vybírat a zkoušet svých 30 nahlášených poměrů. Po skončení toho druhého má však jen dvě hodiny na to, aby si vybral finální převodové poměry pro zbytek závodního víkendu.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.