Mercedes GP zveřejnil zajímavé technické informace týkající se zatáčky číslo 8 na okruhu v Istanbulu. V čem spočívá její náročnost?
Zatáčka č. 8 je nejdelší ze všech v letošním kalendáři. Jaká jsou klíčová fakta o ní?Tato zatáčka je dlouhá 640 m, zabírá tedy 12 % z celkové délky jednoho kola - 5 338 m. Vozy jí projedou za 8,5 sekundy, což je 10 % času rekordního kola 1:24,770 min z roku 2005.
Piloti musí minout tři vrcholy: nejpomalejší z nich při rychlosti 260 km/hod, průměrná rychlost průjezdu zatáčkou činí 270 km/hod.
Jak si vede ve srovnání s ostatními nejdelšími a nejrychlejšími zatáčkami v sezóně?Zatáčka č. 8 představuje jedinečnou kombinaci velmi vysokých rychlostí a nepřerušeného zatížení.
Z pohledu času průjezdu zatáčkou ji překonává úvodní šikana v Šanghaji - 8,7 sec. Většinu z tohoto času vozy ovšem tráví při zpomalování, nikoliv při trvale vysoké rychlosti.
Průjezd Parabolicou v Monze trvá 7,6 sec, třetí zatáčkou v Barceloně 7,4 sec. Z pohledu rychlosti je srovnatelná 130R v Suzuce (3,7 sec, 315 m) a Copse v Silverstone (3 sec, 240 m) - ale průjezd obou nezabírá ani polovinu toho, co zatáčkou č. 8 v Turecku.
Z pohledu délky jí je nejblíže Parabolica (470 m) a Pouhon ve Spa (460 m), přesto jsou o více než čtvrtinu kratší.
Jaké přetížení zažívají piloti v zatáčce č. 8?Maximální boční přetížení dosahuje 5 G (pětinásobku zemské přitažlivosti), 4,5 G bez přerušení po dobu 2 vteřin. Průměrné přetížení při průjezdu zatáčkou činí 3,5 G.
Jaké jsou v tomto místě nároky na pneumatiky?Zatáčka č. 8 je z pohledu energie pneumatik v kalendáři nejnáročnější ze všech. Byť zabírá pouze 12 % z celkové vzdálenosti kola, v zatáčce samotné přijde vniveč 40 % energie pneumatik pro jedno kolo. Nejvíce dostává zabrat pravá přední pneumatika.
Jakým tlakům je v této zatáčce vystaven monopost?Špičková zátěž na zavěšení v této zatáčce přesahuje 10 000 N neboli 1 tunu, což je 1,5násobek hmotnosti vozu. Průměrná v pravé přední části činí 7 000 N.
V zatáčce působí kvůli hrbolům mezi prvním a druhým vrcholem také vertikální přetížení: rozdíl se pohybuje od + 0,5 G do - 0,8 G, což je pro piloty velmi nepříjemné.
Jak je tato zatáčka zohledňována při nastavování vozu?Její průjezd vyžaduje specifická rozhodnutí obzvlášť při nastavení odklonu (camber) kol a světlé výšky, zejména vzadu.
Co si o ní myslí piloti?Podle sedminásobného mistra světa Michaela Schumachera zatáčka "není nějak zvlášť náročná na průjezd, je ale nejdelší v sezóně a hodně rychlá." Výkonnost v ní záleží na voze: "Je velmi náročná na pneumatiky. Způsob, jakým ji chcete projet, hodně záleží na voze a na tom, jak jej máte nastavený. Kompromisy [v nastavení] ji mohou učinit náročnou, musíme tedy počkat a uvidíme, jak nám to půjde."
Jeho kolega Nico Rosberg ji považuje za "jednu z nejnáročnějších zatáček roku" kvůli vyoské rychlosti a přetížení, které působí po dlouhou dobu. "Kdybych měl vytvořit okruh F1 dle fantazie, určitě bych jí do něj zařadil."
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.