Mercedes GP zveřejnil zajímavé technické informace týkající se zatáčky číslo 8 na okruhu v Istanbulu. V čem spočívá její náročnost?
Zatáčka č. 8 je nejdelší ze všech v letošním kalendáři. Jaká jsou klíčová fakta o ní?Tato zatáčka je dlouhá 640 m, zabírá tedy 12 % z celkové délky jednoho kola - 5 338 m. Vozy jí projedou za 8,5 sekundy, což je 10 % času rekordního kola 1:24,770 min z roku 2005.
Piloti musí minout tři vrcholy: nejpomalejší z nich při rychlosti 260 km/hod, průměrná rychlost průjezdu zatáčkou činí 270 km/hod.
Jak si vede ve srovnání s ostatními nejdelšími a nejrychlejšími zatáčkami v sezóně?Zatáčka č. 8 představuje jedinečnou kombinaci velmi vysokých rychlostí a nepřerušeného zatížení.
Z pohledu času průjezdu zatáčkou ji překonává úvodní šikana v Šanghaji - 8,7 sec. Většinu z tohoto času vozy ovšem tráví při zpomalování, nikoliv při trvale vysoké rychlosti.
Průjezd Parabolicou v Monze trvá 7,6 sec, třetí zatáčkou v Barceloně 7,4 sec. Z pohledu rychlosti je srovnatelná 130R v Suzuce (3,7 sec, 315 m) a Copse v Silverstone (3 sec, 240 m) - ale průjezd obou nezabírá ani polovinu toho, co zatáčkou č. 8 v Turecku.
Z pohledu délky jí je nejblíže Parabolica (470 m) a Pouhon ve Spa (460 m), přesto jsou o více než čtvrtinu kratší.
Jaké přetížení zažívají piloti v zatáčce č. 8?Maximální boční přetížení dosahuje 5 G (pětinásobku zemské přitažlivosti), 4,5 G bez přerušení po dobu 2 vteřin. Průměrné přetížení při průjezdu zatáčkou činí 3,5 G.
Jaké jsou v tomto místě nároky na pneumatiky?Zatáčka č. 8 je z pohledu energie pneumatik v kalendáři nejnáročnější ze všech. Byť zabírá pouze 12 % z celkové vzdálenosti kola, v zatáčce samotné přijde vniveč 40 % energie pneumatik pro jedno kolo. Nejvíce dostává zabrat pravá přední pneumatika.
Jakým tlakům je v této zatáčce vystaven monopost?Špičková zátěž na zavěšení v této zatáčce přesahuje 10 000 N neboli 1 tunu, což je 1,5násobek hmotnosti vozu. Průměrná v pravé přední části činí 7 000 N.
V zatáčce působí kvůli hrbolům mezi prvním a druhým vrcholem také vertikální přetížení: rozdíl se pohybuje od + 0,5 G do - 0,8 G, což je pro piloty velmi nepříjemné.
Jak je tato zatáčka zohledňována při nastavování vozu?Její průjezd vyžaduje specifická rozhodnutí obzvlášť při nastavení odklonu (camber) kol a světlé výšky, zejména vzadu.
Co si o ní myslí piloti?Podle sedminásobného mistra světa Michaela Schumachera zatáčka "není nějak zvlášť náročná na průjezd, je ale nejdelší v sezóně a hodně rychlá." Výkonnost v ní záleží na voze: "Je velmi náročná na pneumatiky. Způsob, jakým ji chcete projet, hodně záleží na voze a na tom, jak jej máte nastavený. Kompromisy [v nastavení] ji mohou učinit náročnou, musíme tedy počkat a uvidíme, jak nám to půjde."
Jeho kolega Nico Rosberg ji považuje za "jednu z nejnáročnějších zatáček roku" kvůli vyoské rychlosti a přetížení, které působí po dlouhou dobu. "Kdybych měl vytvořit okruh F1 dle fantazie, určitě bych jí do něj zařadil."
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.