Mercedes GP zveřejnil zajímavé technické informace týkající se zatáčky číslo 8 na okruhu v Istanbulu. V čem spočívá její náročnost?
Zatáčka č. 8 je nejdelší ze všech v letošním kalendáři. Jaká jsou klíčová fakta o ní?Tato zatáčka je dlouhá 640 m, zabírá tedy 12 % z celkové délky jednoho kola - 5 338 m. Vozy jí projedou za 8,5 sekundy, což je 10 % času rekordního kola 1:24,770 min z roku 2005.
Piloti musí minout tři vrcholy: nejpomalejší z nich při rychlosti 260 km/hod, průměrná rychlost průjezdu zatáčkou činí 270 km/hod.
Jak si vede ve srovnání s ostatními nejdelšími a nejrychlejšími zatáčkami v sezóně?Zatáčka č. 8 představuje jedinečnou kombinaci velmi vysokých rychlostí a nepřerušeného zatížení.
Z pohledu času průjezdu zatáčkou ji překonává úvodní šikana v Šanghaji - 8,7 sec. Většinu z tohoto času vozy ovšem tráví při zpomalování, nikoliv při trvale vysoké rychlosti.
Průjezd Parabolicou v Monze trvá 7,6 sec, třetí zatáčkou v Barceloně 7,4 sec. Z pohledu rychlosti je srovnatelná 130R v Suzuce (3,7 sec, 315 m) a Copse v Silverstone (3 sec, 240 m) - ale průjezd obou nezabírá ani polovinu toho, co zatáčkou č. 8 v Turecku.
Z pohledu délky jí je nejblíže Parabolica (470 m) a Pouhon ve Spa (460 m), přesto jsou o více než čtvrtinu kratší.
Jaké přetížení zažívají piloti v zatáčce č. 8?Maximální boční přetížení dosahuje 5 G (pětinásobku zemské přitažlivosti), 4,5 G bez přerušení po dobu 2 vteřin. Průměrné přetížení při průjezdu zatáčkou činí 3,5 G.
Jaké jsou v tomto místě nároky na pneumatiky?Zatáčka č. 8 je z pohledu energie pneumatik v kalendáři nejnáročnější ze všech. Byť zabírá pouze 12 % z celkové vzdálenosti kola, v zatáčce samotné přijde vniveč 40 % energie pneumatik pro jedno kolo. Nejvíce dostává zabrat pravá přední pneumatika.
Jakým tlakům je v této zatáčce vystaven monopost?Špičková zátěž na zavěšení v této zatáčce přesahuje 10 000 N neboli 1 tunu, což je 1,5násobek hmotnosti vozu. Průměrná v pravé přední části činí 7 000 N.
V zatáčce působí kvůli hrbolům mezi prvním a druhým vrcholem také vertikální přetížení: rozdíl se pohybuje od + 0,5 G do - 0,8 G, což je pro piloty velmi nepříjemné.
Jak je tato zatáčka zohledňována při nastavování vozu?Její průjezd vyžaduje specifická rozhodnutí obzvlášť při nastavení odklonu (camber) kol a světlé výšky, zejména vzadu.
Co si o ní myslí piloti?Podle sedminásobného mistra světa Michaela Schumachera zatáčka "není nějak zvlášť náročná na průjezd, je ale nejdelší v sezóně a hodně rychlá." Výkonnost v ní záleží na voze: "Je velmi náročná na pneumatiky. Způsob, jakým ji chcete projet, hodně záleží na voze a na tom, jak jej máte nastavený. Kompromisy [v nastavení] ji mohou učinit náročnou, musíme tedy počkat a uvidíme, jak nám to půjde."
Jeho kolega Nico Rosberg ji považuje za "jednu z nejnáročnějších zatáček roku" kvůli vyoské rychlosti a přetížení, které působí po dlouhou dobu. "Kdybych měl vytvořit okruh F1 dle fantazie, určitě bych jí do něj zařadil."
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.