Mercedesu na svůj nový monopost během posledního testu v Barceloně nasadil nové díly, které pomohly vylepšit jeho výkonnost. Co se na voze od předchozího testu v Katalánsku změnilo?
Mercedes od počátku tvrdil, že bude jezdit s obyčejným vozem a výrazné modifikace připraví až na poslední test. Úpravu doznalo přední křídlo, brzdové kanálky, deflektory, bočnicové panely, chladicí otvory, kapotáž, výfuky, podlaha, zadní křídlo a další aerodynamické i mechanické prvky. Ross Brawn trnul, jestli vše bude na dráze fungovat jak má - a nakonec se mu ulevilo. Upgrady opravdu pomohly vylepšit výkonnost vozu a piloti s jeho chováním byli velmi spokojeni.
Přední křídloNa kaskádě nového předního křídla přibyl další prvek (2) v oblasti, která významně přispívá k vytváření přítlaku předního křídla. Podepřený je dodatečným pilířem. Výřez v hlavním spodním profilu zabraňuje odtržení proudů vzduchu (stallingu) při větším sklonu klapek za kaskádou. Dvouprvkové křídlo tak díky tomu může generovat poměrně velký přítlak. Snadno jej lze pro ovlivnění vlastností křídla zakrýt.
Upravené byly i bočnice (1), změnilo se i tvarování dvou hlavních nosníků předního křídla (3) tak, aby se pod monopost dostalo více vzduchu. Zrychlené proudění se pozitivně projevuje na vyšším přítlaku generovaném difuzorem.
Na nose se znovu objevilo také boční lemování, které se objevoval již dříve na vozech BGP001.
Bočnice
O velkém rozměru úprav svědčí také změna tvaru bočnic. Nyní jsou při pohledu shora na okrajích prohnuté více dopředu. Změněn byl i tvar vstupních otvorů.
VýfukyVyústění výfuků se přesunulo více dopředu, ve starší konfiguraci se koncovka výfuku nacházela až za předními částmi ramen zavěšení.
Jak je vidět z obrázků (červené šipky), Mercedes se stále trápí s přehříváním svého vozu. MGP W02 má o přibližně 27 cm menší rozvor než McLaren MP4-26, proto je uvnitř bočnic méně prostoru. Vozy F1 obecně jezdí obecně teplotně laděné tak, že jsou během jízdy téměř před vzplanutím. Větší kapacita chlazení totiž vede k nižší efektivitě aerodynamiky a tudíž i výkonnosti. Mercedes to ale se svou teplotní bilanci zřejmě přehnal, proto se na voze nyní objevují další chladicí otvory (1, 2).
Známky přehřátí se na voze objevovaly až do konce posledního testu v Barceloně, proto se domnívám, že své problémy s přehříváním německý tým ještě zcela nevyřešil. Do prvního závodu se bude krom toho muset vypořádat s vysokou degradací pneumatik. Na tu si stěžují i piloti konkurence, má se však za to, že šetrnost vůči pneumatikám patří k slabinám vozu MGP W02.
Za výfuky v oblasti před zadními koly přibyl vertikální prvek (pod žlutou přerušovanou šipkou) odklánějící horké plyny směrem dovnitř k vnějším okrajům nového difuzoru.
Bočnicové panely, deflektoryBočnicový panel nové konfigurace (vpravo) má opět plnou výšku - sahá nad horní okraj bočnic. Předchozí verze končila zhruba v první třetině. Nyní jsou uprostřed vyhnuty dovnitř, aby odklonily více vzduchu ven, ale v dolní části, kudy proudí rychlý vzduch, jsou opět rovné.
Modifikací doznaly i nyní zubaté deflektory, což by mělo pomoci zmírnit turbulence. Jejich náběžná hrana je prohnuta směrem ven, aby se pod bočnice dostávalo více vzduchu.
Úpravy obou těchto částí mají za cíl posílit proudění rychlého vzduchu směrem k difuzoru, který pak může generovat větší přítlak.
Zadní křídloNové zadní křídlo si Mercedes vyzkoušel již během prvního testu v Barceloně. Nové jsou bočnice, u nichž se změnilo žebrování kvůli snížení indukovaného aerodynamického odporu. Došlo zřejmě i ke změně ovládacího mechanismu horní klapky - bočnice jsou o něco širší. Dva vertikální prvky na hlavním profilu, které se nacházely ve čtvrtině křídla, nahradil jediný uprostřed.
Boční pohled na zadní křídlo Mercedesu (starší verze vlevo, vylepšená vpravo):
Modifikace se dotkly rovněž spodního zadního křídla (beam wing) - nyní spojité - a difuzoru, jenž nyní obsahuje tři vertikální prvky na jeho okraji a větší Gurneyho klapku uprostřed nad nárazovou strukturou. Otvor pro startér se přesunul mimo difuzor (nad něj). Upravena byla před difuzorem také podlaha.
Poslední změna se dotkla brzdových kanálků, které byly zúženy, a přibylo na nich křidélko, jaké jsme vídávali u McLarenu.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.
Liam Lawson po incidentu s Carlosem Sainzem na Velké ceně Nizozemska uvedl, že nechápe, proč je Španěl rozrušený, protože šlo o běžný závodní souboj.
Isack Hadjar z týmu Racing Bulls přiznal, že i přes nejistotu ohledně své budoucnosti před sezonou Formule 1 v roce 2026 zůstává klidný a vyrovnaný.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali potvrdil, že tři stávající okruhy projevily zájem vrátit se do závodního kalendáře.
Jacques Villeneuve varuje, že Ferrari před domácí Monzou čelí velkému tlaku. Podle něj mohou očekávání tifosi ovlivnit výkony týmu.
Lando Norris musel v Zandvoortu předčasně odstoupit kvůli úniku oleje, zatímco se snažil dotáhnout na týmového kolegu Oscara Piastriho. Nadějný závod se tak proměnil v hořké zklamání pro britského jezdce.
Lewis Hamilton přiznal, že Ferrari čelí před domácím závodem v Monze obrovskému tlaku, a to zejména on sám. Podle něj půjde kromě výkonu vozu i o zvládnutí emocí a očekávání fanoušků.