Hispania Racing dnes v boxové uličce během testů v Barceloně konečně odhalila svůj vůz, s nímž bude závodit v letošní sezóně. Žel kvůli nedostatku dílů nevyjede ani v sobotu, k prvnímu závodu tedy nastoupí stejně jako loni bez jediného kilometru v testech.
Nový vůz dával dohromady technický ředitel HRT Geoff Willis se svým týmem s hlavním designérem Paulem Whitem. F111 vychází z loňské F110 postavené Dallarou, což přes některé novinky svou podobou vůz nezapře - stejný je celkový tvar monokoku, přední brzdové kanálky, horní kulatý otvor pro vstup vzduchu a téměř beze změny zůstalo i přední zavěšení.
Grafické líbivé zbarvení, na které je tým patřičně hrdý, je dílem designera futuristický automobilů Daniela Simona.
"Začátek programu vývoje F111 byl obrovskou výzvou. Skupina inženýrů pracujících v mnoha různých místech musela vyrobit šasi HRT pro rok 2011 tak, aby splňovalo nová pravidla, zakomponovat převodovku Williams LG13, navrhnout zcela nové vyhovující zadní zavěšení a vyvinout kompletní aerodynamický balík.
Vzhledem k času, který jsme měli, na mě zapůsobil výsledek a enormní úsilí, které do dosažení našeho cíle všichni vložili. Musíme být realisté v tom, co očekáváme z pohledu výkonnosti: je to v podstatě základní vůz, který tým musí v roce 2011 dále rozvíjet," uvedl Willis.
Colin Kolles o novém voze, které Hispania Racing během přestávky představila: "Myslím, že auto vypadá fantasticky - nejen aerodynamicky, ale i vzhledově. Je zcela odlišné od všeho, co kdy jezdilo a nyní jezdí v F1.
Máme velmi dobře viditelné auto, velmi pohledné pro sponzory. To je můj názor - myslím, že vypadá skvěle. Vkus se samozřejmě liší, možná se lidem zdá škaredé, nevím. Mně se líbí."
Přední křídlo je zcela nové, inspiraci si vzalo u dva roky starého Brawnu BGP0001. Nové jsou také deflektory, podseknuté bočnice, zadní křídlo a záď monopostu - podstatně užší s výfuky těsně nad podlahou. Chladiči motoru v horní části dominuje menší žraločí ploutev. Zadní centrální chladící otvor je podobný jako u Red Bull. Kolles uvedl, že až 95 % auta je zcela nových, což z obrázků zatím podle mě ale vůbec nevyplývá.
Hispania bude letos využívat motor Cosworth podobně jako Virgin či Williams - ten však na rozdíl od dvou nováčků bude v jiné specifikaci, protože tým z Grove na rozdíl od ostatních zákazníků Cosworthu nasadí i KERS.
HRT vyměnilo převodovku Xtrac za Williams, kvůli menší skříně došlo na vylepšení zadního zavěšení. Celá záď působí mnohem kompaktnějším dojmem. Vzhledem k tomu, že španělský tým nebude vůbec testovat (nenastoupí ani v sobotu, protože dodávku tlumičů zadrželi celníci), nelze očekávat, že by se v úvodu sezóny odlepil od nejspodnějších příček výsledkových listin.
Srovnání s loňským vozem
Technické informace
Šasi: z uhlíkových kompozitů voštinové konstrukce vyrobené společností CarboTechZavěšení: dvojité závěsy z uhlíkových vláken, push-rod s torzními pružinami a zkrutnou vzpěrouTlumiče: hydraulickéPalivová nádrž: kevlarem vyztužená gumová palivová buňkaVolant: z uhlíkových vláken s integrovanou elelktronikou a vybavenímŘídící systém: hydraulický servo-asistenční systém HRTPřevodovka: sedmirychlostní "Quick-Shift" poloautomatická Williams LG14Spojka: uhlíková vícelamelováBrzdový materiál: karbonové kotouče a destičkyBrzdové třmeny: šestipístkové po celém obvoduChladicí systém: hliníkový chladič oleje, vody a převodovky
Bezpečnostní pásy: OMPKokpit: Odnímatelné sedadlo vyrobené z anatomicky tvarovaných uhlíkových kompozitů, šestibodové pásy a systém HANSRáfky: hořčíková slitinaPneumatiky: Pirelli P ZeroCelková šířka: 1800 mmHmotnost: 640 kg (minimální dle předpisů FIA)
Motor- čtyřdobý Cosworth CA2011- 8 válců do V, úhel sevření: 90 °- konstrukce: blok válců z odlité hliníhové slitiny, kované hliníkové písty, ocelová kliková hřídel- objem: 2400 cm3- maximální otáčky: 18000- hmotnost: přes 95 kg- vrtání válců: do 98 mm
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.