Počítačové simulace se stávají pro týmy Formule 1 stále důležitějšími. Jaký hardware a software pro CFD využívají u Sauberu?
První superpočítač v továrně v Hinwilu dostal jméno Albert, čímž se snažil navodit vzpomínku na legendárního vědce Einsteina. V prosinci 2006 představil tým světu superpočítač Albert2, jeho zmodernizovaného následníka Albert3 pak na jaře 2008.
Tento superpočítač ve své aktuální konfiguraci čítá 4 224 procesorových jader. Paměť RAM byla rozšířena na 8 448 GB a maximální výkon činí 50,7 TFlops - což znamená, že zvládá 50,7 bilionů výpočetních operací za vteřinu.
Stejně jako jeho předchůdci byl vyvíjen švýcarskou společností Dalco, pro CFD (více zde) simulace se využívá software firmy Ansys-Fluent. Síťové modely, s nimiž tým pracuje, často čítají více než 100 milionů elementárních prvků.
CFD simulace turbulencí za předním kolem monopostu F1 (© ANSYS)
Superpočítač Sauberu však není nejrychlejší - tím disponuje nováček Virgin, který letos dokončil novou instalaci - třetí největší na světě. Denně generuje kolem 3,3 TB dat. Virgin je však jediným týmem, který spoléhá pouze na počítačové simulace bez jediné hodiny strávené při vývoji vozu v aerodynamickém tunelu.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.
Jediný vítěz velké ceny F1 označil své dlouhodobé pokračování u Alpine za „přirozené rozhodnutí“, vycházející z dosavadní spolupráce a důvěry v tým. Podle něj stabilita a jasná vize představují klíč k postupnému zlepšování výkonů.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.
Liam Lawson po incidentu s Carlosem Sainzem na Velké ceně Nizozemska uvedl, že nechápe, proč je Španěl rozrušený, protože šlo o běžný závodní souboj.
Isack Hadjar z týmu Racing Bulls přiznal, že i přes nejistotu ohledně své budoucnosti před sezonou Formule 1 v roce 2026 zůstává klidný a vyrovnaný.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali potvrdil, že tři stávající okruhy projevily zájem vrátit se do závodního kalendáře.
Jacques Villeneuve varuje, že Ferrari před domácí Monzou čelí velkému tlaku. Podle něj mohou očekávání tifosi ovlivnit výkony týmu.