Dnes se ve Valencii s novým monpostem pochlubil také švýcarský Sauber. V boxech za účastí obou pilotů představil Sauber C30.
Sauber doufá, že s ním učiní další krok vpřed v rychlosti i spolehlivosti a že bude častěji bodovat. C30 obsahuje nyní standardní vysoký nos, štíhlejší záď než jeho předchůdce, KERS od Ferrari, výfuky u podlahy a jednopatrový difuzor uprostřed rozdělený.
Technický ředitel James Key při prezentaci řekl: "Naším cílem při vývoji Sauberu C30-Ferrari bylo stavět na silných stránkách C29 a eliminovat jeho slabiny.
Pro nás je navíc důležité vstoupit do zimních testů s autem, kterému rozumíme. Tvrdě jsme pracovali na tom, abychom se ujistili, že vlastnosti vozu se ubírají směrem, kterému věříme. Budeme se hodně učit o nových pneumatikách Pirelli a kvůli tomu se chceme ujistit, že na nás nečíhají žádná překvapení v ovladatelnosti vozu.
Abychom učinili v roce 2011 pokrok, systematicky jsme řešili loňské slabiny C29 - a učinili jsme pokrok. Hlubší porozumění, které jsme nabyli, jsme vzali v úvahu při návrhu nového C30.
I když některé změny vynucené pravidly - obzvlášť týkající se pneumatik - budou moci být analyzovány až na trati, bylo pro nás důležité postavit za prvé: hlavně předvídatelný vůz, a za druhé: takový, který by poskytoval dostatečnou flexibilitu, pro to, co poznáme na dráze a během dalších fází vývoje."
Majitel týmu Peter Sauber doufá, že s novým vozem je čekají lepší časy: "Rádi bychom pravidelně dojížděli na bodech a samozřejmě zlepšili naši pozici v šampionátu F1. Rok 2010 byl 41. v historii naší značky a jedním z nejtěžších.
Nikdy dříve jsme nečelili takovým problémům se spolehlivostí, ale podařilo se nám je ve druhé polovině sezóny překonat. Sáhli jsme k některým dobře promyšleným strukturálním změnám. Jmenování Jamese Keye na pozici technického ředitele přineslo v minulé sezóně své ovoce, nyní šéfuje vývoji Sauberu C30-Ferrari.
Ve stejnou dobu se nám podařilo vybudovat naše obchodní základy pro sezónu 2011. V těchto ekonomicky stísněných časech to je něco, na co můžeme být také hrdí."
Monopost C30 se od svého předchůdce příliš neliší - jak už Key naznačil, snažili si v rámci nových pravidel udržet své silné stránky a eliminovat ty slabé. Přes zvednutý a o něco širší nos až příliš nápadně připomíná vůz C29.
Horní ochranný oblouk je nově uchycen na čtyřech pilířích, což usnadňuje proudění vzduchu pod ním směrem k zádi. Bočnice jsou hranatější, čtvercové ve tvaru U, na rozdíl od loňských trojúhelníkových. Směrem dozadu se však hodně zužují. Nad nimi se v oblasti zadních kol nachází centrální otvor pro odvod horkého vzduchu zevnitř monopostu nad difuzor, což by mělo vylepšovat proudění v této části. Spodní zadní křidélko je bez výřezu.
Sauber bude i letos využívat motory a převodovky (z titanu a uhlíkových vláken) od Ferrari, stejně jako i KERS. Proto zvolil velmi podobnou geometrii zadního zavěšení typu push-rod. Veškeré hydraulické a elektronické systémy si dělá švýcarský tým sám.
Přední zavěšení je také push-rod, přičemž řídící tyč je schována v horním rameni. Brzdové kanálky jsou upraveny, obsahují dva vstupy umístěné nad sebou.
Na videu si můžete vychutnat zvuk motoru Ferrari pohánějící Sauber C30
Technické informace
- šasi: monokok z uhlíkových vláhen- zavěšení: horní a dolní závěsy, vnitřní pružiny a tlumiče ovládaný systémem pushrod (Sachs Race Engineering)- brzy: Brembo- převodovka: sedmirychlostní rychlořadící uhlíková převodovka Ferrari, podélně usazená, spojka z uhlíkových vláken- elektronika šasi: MES- volant: tým Sauber F1 Team- pneumatiky: Pirelli P Zero- kola: OZ- délka: 4 935 mm (o 5 mm kratší než C29)- šířka: 1 800 mm- výška: 1 000 mm- rozchod předních kol: 1 495 mm- rozchod zadních kol: 1 410 mm- hmotnost: 640 kg (včetně pilota a provozních kapalin, bez paliva)
Motor- Ferrari 056- typ: atmosférický V8, 90° úhel sevření válců- blok motoru: hliníkový odlitek- ventily: 32, pneumatikcé- objem: 2 398 cm3- vrtání: 98 mm- hmotnost: přes 95 kg- elektronické zapalování a vstřik
Srovnání s loňským vozem C29
Tapetu s novým Sauberem C30 najdete zde.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.
Jediný vítěz velké ceny F1 označil své dlouhodobé pokračování u Alpine za „přirozené rozhodnutí“, vycházející z dosavadní spolupráce a důvěry v tým. Podle něj stabilita a jasná vize představují klíč k postupnému zlepšování výkonů.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.
Liam Lawson po incidentu s Carlosem Sainzem na Velké ceně Nizozemska uvedl, že nechápe, proč je Španěl rozrušený, protože šlo o běžný závodní souboj.
Isack Hadjar z týmu Racing Bulls přiznal, že i přes nejistotu ohledně své budoucnosti před sezonou Formule 1 v roce 2026 zůstává klidný a vyrovnaný.