Dnes se ve Valencii s novým monpostem pochlubil také švýcarský Sauber. V boxech za účastí obou pilotů představil Sauber C30.
Sauber doufá, že s ním učiní další krok vpřed v rychlosti i spolehlivosti a že bude častěji bodovat. C30 obsahuje nyní standardní vysoký nos, štíhlejší záď než jeho předchůdce, KERS od Ferrari, výfuky u podlahy a jednopatrový difuzor uprostřed rozdělený.
Technický ředitel James Key při prezentaci řekl: "Naším cílem při vývoji Sauberu C30-Ferrari bylo stavět na silných stránkách C29 a eliminovat jeho slabiny.
Pro nás je navíc důležité vstoupit do zimních testů s autem, kterému rozumíme. Tvrdě jsme pracovali na tom, abychom se ujistili, že vlastnosti vozu se ubírají směrem, kterému věříme. Budeme se hodně učit o nových pneumatikách Pirelli a kvůli tomu se chceme ujistit, že na nás nečíhají žádná překvapení v ovladatelnosti vozu.
Abychom učinili v roce 2011 pokrok, systematicky jsme řešili loňské slabiny C29 - a učinili jsme pokrok. Hlubší porozumění, které jsme nabyli, jsme vzali v úvahu při návrhu nového C30.
I když některé změny vynucené pravidly - obzvlášť týkající se pneumatik - budou moci být analyzovány až na trati, bylo pro nás důležité postavit za prvé: hlavně předvídatelný vůz, a za druhé: takový, který by poskytoval dostatečnou flexibilitu, pro to, co poznáme na dráze a během dalších fází vývoje."
Majitel týmu Peter Sauber doufá, že s novým vozem je čekají lepší časy: "Rádi bychom pravidelně dojížděli na bodech a samozřejmě zlepšili naši pozici v šampionátu F1. Rok 2010 byl 41. v historii naší značky a jedním z nejtěžších.
Nikdy dříve jsme nečelili takovým problémům se spolehlivostí, ale podařilo se nám je ve druhé polovině sezóny překonat. Sáhli jsme k některým dobře promyšleným strukturálním změnám. Jmenování Jamese Keye na pozici technického ředitele přineslo v minulé sezóně své ovoce, nyní šéfuje vývoji Sauberu C30-Ferrari.
Ve stejnou dobu se nám podařilo vybudovat naše obchodní základy pro sezónu 2011. V těchto ekonomicky stísněných časech to je něco, na co můžeme být také hrdí."
Monopost C30 se od svého předchůdce příliš neliší - jak už Key naznačil, snažili si v rámci nových pravidel udržet své silné stránky a eliminovat ty slabé. Přes zvednutý a o něco širší nos až příliš nápadně připomíná vůz C29.
Horní ochranný oblouk je nově uchycen na čtyřech pilířích, což usnadňuje proudění vzduchu pod ním směrem k zádi. Bočnice jsou hranatější, čtvercové ve tvaru U, na rozdíl od loňských trojúhelníkových. Směrem dozadu se však hodně zužují. Nad nimi se v oblasti zadních kol nachází centrální otvor pro odvod horkého vzduchu zevnitř monopostu nad difuzor, což by mělo vylepšovat proudění v této části. Spodní zadní křidélko je bez výřezu.
Sauber bude i letos využívat motory a převodovky (z titanu a uhlíkových vláken) od Ferrari, stejně jako i KERS. Proto zvolil velmi podobnou geometrii zadního zavěšení typu push-rod. Veškeré hydraulické a elektronické systémy si dělá švýcarský tým sám.
Přední zavěšení je také push-rod, přičemž řídící tyč je schována v horním rameni. Brzdové kanálky jsou upraveny, obsahují dva vstupy umístěné nad sebou.
Na videu si můžete vychutnat zvuk motoru Ferrari pohánějící Sauber C30
Technické informace
- šasi: monokok z uhlíkových vláhen- zavěšení: horní a dolní závěsy, vnitřní pružiny a tlumiče ovládaný systémem pushrod (Sachs Race Engineering)- brzy: Brembo- převodovka: sedmirychlostní rychlořadící uhlíková převodovka Ferrari, podélně usazená, spojka z uhlíkových vláken- elektronika šasi: MES- volant: tým Sauber F1 Team- pneumatiky: Pirelli P Zero- kola: OZ- délka: 4 935 mm (o 5 mm kratší než C29)- šířka: 1 800 mm- výška: 1 000 mm- rozchod předních kol: 1 495 mm- rozchod zadních kol: 1 410 mm- hmotnost: 640 kg (včetně pilota a provozních kapalin, bez paliva)
Motor- Ferrari 056- typ: atmosférický V8, 90° úhel sevření válců- blok motoru: hliníkový odlitek- ventily: 32, pneumatikcé- objem: 2 398 cm3- vrtání: 98 mm- hmotnost: přes 95 kg- elektronické zapalování a vstřik
Srovnání s loňským vozem C29
Tapetu s novým Sauberem C30 najdete zde.
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.