Ambiciózní Team Lotus dnes prostřednictvím svého elektronického časopisu Team Lotus Notes ukázal, s čím bude bojovat v sezóně 2011.
Šéfka aerodynamiky Marianne Hinsonová k novému vozu uvedla: "Nemůžu prozradit příliš mnoho tajemství, ale myslím, že přední polovina vozu je docela velkým krokem vpřed proti autu z roku 2010. To bylo trochu hranaté v oblasti bočnic, nové je jadrnější - je podstatně jemnější a zakřivenější v oblasti bočnic.
V oblasti aera jsme se novým vozem začali zabývat někdy loni na jaře, o něco dříve než ostatní oddělení. Počátek procesu je opravdu legrace, když studujete nová pravidla, vylučujete nápady a snažíte se hledat skulinky."
Hlavní návrhář Lewis Butler oddává své postřehy: "Největší výzvou z hlediska designu bylo udělat vše o něco menší. Snažili jsme se opravdu zúžit oblast kolem pilota, takže s tím aerodynamici nakonec byli spokojeni.
Rozhodnutí nepoužít KERS nám trochu usnadnilo práci s návrhem, protože zahrnout jej do nového vozu, to trochu zamotá hlavu."
Nový vůz obsahuje povinné pohyblivé zadní křídlo. Tuto novinku dle sportovního ředitele Dietera Gasse tým zvládl dobře: "Nebylo to až tak náročné, jak jsem si myslel. Jakmile prověříte všechny různé koncepty, které můžete použít, není tak těžké přijít na řešení. Myslím, že na voze máme docela elegantní a jednoduchý systém."
Šéf výzkumu a vývoj Elliot Dason-Barber, který měl na starosti i nové zavěšení typu pull-rod (stejně jako před dvěma lety u Red Bullu) říká: "Oblastí, která mě nejvíce fascinuje, je přední zavěšení, stejně jako i to zadní. Zkusili jsme pomocí několika věcí posunout hranice, aby bylo o něco lehčí a efektivnější.
"Tento vůz je rozhodně krokem vpřed. Jak moc stáhneme týmy před námi, to se uvidí, ale já doufám, že budeme moci soupeřit s týmy které byly loni o sekundu či dvě před námi."
Provozní ředitel Keith Saunt si cení ladné křivky: "Už od pohledu jde vidět, že tohle auto bude rychlejší než loňské. Má ty správné tvary a křivky - jedná se o poslední iteraci toho, jak by měl vůz F1 vypadat.
Kdyby nám měl KERS pomoci dostat se z osmé na šestou příčku, pak bychom ho měli. Když se však podíváte na jeho hmotnost a některé další výzvy spojené s konstrukcí, pak si myslím, že to je dobré rozhodnutí - začít bez něj."
Technický ředitel Mike Gascoyne o TL11 prohlašuje: "Myslím, že obecně vůz v každé oblasti vypadá jako prvotřídní vůz. Jasně jsme řekli, že chceme začít prohánět zavedené týmy a to je podle mě dosažitelné.
Téměř žádná součástka není stejná jako loni. Normálně byste toho přenesli poměrně hodně, jen byste optimalizovali loňské díly. Vypadá hodně odlišně, moderněji. Obsahuje základy našich budoucích monopostů.
Opravdu následuje současné designové trendy a aerodynamicky je mnohem více vyvinutý. Vůz je souhrnem čtyř tisíc drobných detailů, takže je těžké vybrat specifickou oblast, která je brilantní, celkově se ale jedná o mnohem optimálnější práci designu a konstrukce."
Výkonný ředitel Riad Asmat: "S T128 se Team Lotus ubírá přesně tím správný směrem. Od prvního dnes našeho snu o Team Lotus jsme prohlašovali, že naším plánem pro druhý rok bude bojovat uprostřed pole, a s tímto vozem si věříme, že na to budeme mít."
Tony Fernandes je s odvedenou prací spokojený a všem děkuje: "Tolik pozornosti bylo soustředěno mimo trať, je to vzrušující opět hovořit o závodění. Představení T128 je pro Team Lotus velkým krokem vpřed a já bych rád poděkoval celému týmu za množství tvrdé práce, které vložili do vozu.
Chtěl bych poděkovat také Renaultu a Red Bull Technology za jejich obrovskou podporu v tom, aby nám pomohli učinit tento krok vpřed, a za to, že jsou tak skvělí partneři týmu."
Team Lotus dříve avizoval, že nový vůz ponese jméno TL11, dnes se jméno opět mění na původně očekávané T128. Fernandes vysvětluje proč: "Kvůli pokračování historie. Jsme novou dynastií, ale tradice zůstává."
„Sedět letos ve voze na startovním roštu v Bahrainu bude hodně odlišné – bude to jiný tlak. Vloni jsme jen doufali v to, že dokončíme závod. Letos budeme doufat v body. S balíkem, který máme, bychom toho mohli dosáhnout,“ říká Trulli.
„Minulých šest týdnů pro mě bylo fantastických. Zpočátku jsem dělal základní trénink, teď jsem se posunul na výší stupeň, abych se dostal na správnou výkonnostní úroveň. Byla to výborná zima a myslím, že jsem nejlépe připraven, jak jsem kdy byl,“ dodává Kovalainen.
Vůz ve středu 2. února čeká debut na trati ve Valencii, poprvé se s ním sveze Heikki Kovalainen.
Technické informace o T128- karosérie a šasi: uhlíková vlákna- přední a zadní zavěšení: přední push-rod, zadní pull-rod, obojí z uhlíkových vláken- tlumiče: Penske & Multimatic- řízení: Team Lotus- převodovka: Red Bull Technologies- spojka: AP- brzdy: kotouče a destičky Hitco nebo Carbone Industrie, třmeny AP- chladící systémy: Team Lotus- vybavení kokpitu: MES- volant: Team Lotus- sedadlo: Team Lotus- bezpečnostní pásy: Schroth- hasicí systém: FEV- kola: BBS dle specifikací Lotusu- baterie: Yuassa- palivová nádrž: ATL- palivo: Total- maziva: různí
- rozvor: přes 3 000 mm- celková délka: přibližně 5 m- celková výška: 950 mm
- motor: Reanult V8 RS27-2011
Tapetu s Lotusem T128 najdete zde.
© Foto: Team Lotus, 2011
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.