O technice jsme si měli na chvíli možnost exkluzivně popovídat se šéfem výzkumu a vývoje týmu Lotus - Elliotem Dason-Barberem. Prozradil něco o KERSu, výfucích u podlahy a jistých změnách, ke kterým letos sáhli v oblasti zadního zavěšení.
Mike Gascoyne na konci loňského roku uvedl, že do letošní sezóny nastoupíte bez systému pro rekuperaci kinetické energie (KERS), zároveň však nevyloučil jeho nasazení ke konci roku. Dočkáme se tedy letos závodu, do něhož nastoupí vůz TL11 vybavený KERSem?EDB: "Určitě vidíme výhody, které KERS nabízí, je naším cílem pro rok 2012. Jakožto malý tým, který navrhoval zcela nové auto od píky, je nasazení KERSu v roce 2011 nemožné, ale výzkumné a vývojové práce na něm zahájíme, jakmile nám to zdroje umožní."
Během loňské sezóny všichni přesouvali své výfuky k podlaze. Horké plyny proudící přes difuzor pomáhaly zvyšovat jeho efektivitu. Budeme toto řešení vídávat i letos, když budou dvojité difuzory zakázány?EDB: "Samozřejmě očekávám, že týmy budou pokračovat v prozkoumávání této technologie. Každý si pravidla vykládá po svém, my se určitě budeme snažit o to, abychom v jejich rámci dosáhli nejlepší možné výkonnosti."
Můžeš prozradit už něco více o novém voze TL11?EDB: "Jedná se o mnohem modernější návrh, než představoval T127. Dynamiku monopostu mám v srdci, obsahuje několik konceptů, na jejichž rozvoj se během roku 2011 těším."
Nedávno mě při hraní iRacingu zarazila jedna věc: stáhl jsem si vůz FW31, který Williams ze svých simulátorů uvolnil pro hráče (více v loňském článku zde), ale nebylo na něm možné nastavovat zadní boční pružiny. Bylo pro mne novinkou, že se závodní monopost bez nich dokáže efektivně obejít. Přemýšlel jsem, jestli problémy McLarenu při jízdě přes hrboly hlavně z počátku sezóny nesouvisely s tím, že se snažil přejít na podobné řešení. Jaké má výhody či nevýhody takové řešení?EDB: "Předpokládám, že to má více výhod než nevýhod. Díky tuhosti a tlumení dochází ke zrušení vazby mezi nakláněním vozu do stran a zdvihem. Poskytuje to výhody při volbě kompromisů mezi přilnavosti při málo zatížených pružinách a řízení platformy ve vysokých rychlostech při optimální výkonnosti aerodynamiky.Nejedná se ale zdaleka o žádnou novinku či unikát v F1. Poskytuje inženýrovi větší míru flexibility při dosažení vyšších požadovaných tuhostí v různých částech trati. Ne vždy to usnadňuje design pružin, či samozřejmě celého balíku, ale obecně se jedná o velmi dobře využitelný koncept."
Krom Williamsu a týmu Lotus jezdí bez bočních pružin v zadní části vozu také Red Bull. Lotus bude mít záď velmi podobnou: od rakouského týmu totiž bude odebírat převodovku a hydrauliku, stejné budou i motory Renaultu. A oba použijí také zadní zavěšení typu pull-rod, které je efektivnější z pohledu aerodynamiky, protože umožňuje volnější proudění vzduchu mezi zadními koly.
Lewis Hamilton se zapojil do práce ve Ferrari, aby pomohl vyřešit zásadní slabinu vozu SF-25. Tým doufá, že díky jeho zkušenostem najde cestu k lepším výkonům.
Franco Colapinto zažívá složitý rok 2025, kdy místo očekávaného průlomu čelí nejistotě ohledně své budoucnosti v Alpine. Neustálé spekulace kolem sedačky mu komplikují cestu vzhůru.
Charles Leclerc byl po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie na sebe velmi naštvaný. Podle něj jeho výkon výrazně zaostal za očekáváním.
Oscar Piastri získal podporu od bývalého pilota F1 Jolyonna Palmera po penalizaci, která ho na Silverstonu připravila o vítězství. Palmer označil trest za příliš přísný a Piastriho manévr za férový.
Ferrari prožívá těžkou sezonu a italská média hlásí rostoucí tlak na šéfa týmu Freda Vasseura. Výsledky zaostávají za očekáváními, což vyvolává spekulace o nutnosti změn v řízení stáje. Vasseur tak čelí výzvě, jak tým rychle vrátit zpět na vrchol.
Red Bull má ve svých řadách talentovaného Arvida Lindblada, který se poprvé objevil ve světě F1 po boku Maxe Verstappena v Silverstonu. Mladý jezdec z F2 tak udělal významný krok směrem k možné budoucnosti v královně motorsportu.
George Russell potřebuje novou smlouvu na příští sezónu. Güenther Steiner se obává, že jeho požadavky komplikují Mercedesu cestu za získáním Maxe Verstappena.
Adrian Newey zůstává plně koncentrován na projekt vozu Aston Martin pro sezonu 2026, a to i navzdory potížím, které aktuálně tým potkávají. Legendární inženýr tak potvrzuje, že dlouhodobá strategie má pro něj prioritu před krátkodobými výsledky.
Laurent Mekies musí v Red Bullu co nejdříve vyřešit nejistou budoucnost Maxe Verstappena. Jeho rozhodnutí může zásadně ovlivnit nejen tým, ale i rozložení sil v celé Formuli 1.
Christian Horner se během Velké ceny Británie ostře pohádal s Josem Verstappenem. Incident přišel právě v době, kdy Horner čelil spekulacím o konci ve funkci šéfa Red Bullu.
Finský závodník Valtteri Bottas se tento týden znovu posadil za volant vozu Mercedes – na jihu Španělska, na okruhu v Jerezu, absolvuje soukromý test.
Cadillac představil požadavky na své jezdce pro sezonu 2026, zatímco v paddocku propuká tvrdý boj o jejich podpisy. Šéf týmu Dan Towriss přiznal, že vyjednávání jsou plná napětí a rivality.