Dnes jsme měli příležitost na chvíli si povykládat s Alastairem Moffittem z Toyoty Motorsport. Zaslal nám ve vysokém rozlišením několik snímků Toyoty TF110 - vozu, který měl loni prohánět po závodních okruzích Red Bully - a také sdělil pár zajímavých informací.
Toyota TF110 byl připravován pro sezónu 2010. Poté, co se však japonská automobilka rozhodla odejít z F1, nikdy nedostal příležitost ukázat v závodech svůj potenciál.
Vůz byl přitom kompletně vyvinut a na konci roku 2009 byla vyrobena dvě šasi. S jedním z nich (TF110-01) podstoupil prvotní testy (shakedown) Kazuki Nakajima na počátku roku 2010 v Kolíně nad Rýnem. Druhé šasi (na obrázcích v černé barvě) je vystaveno ve vstupní hale Toyoty Motorsport v Německu.
Odstrojená Toyota TF110-02
Několik týmů se snažilo o jejich získání - Stefan GP, Pirelli, Durango, Villeneuve Racing, HRT - ale nakonec jsme jej ve velkých cenách nikdy nespatřili - a již zřejmě ani nespatříme.
Na následujících obrázcích se můžete podívat, jak dobře byl v rané fázi rozvinutý a kolik obsahoval zajímavých detailů. Alastair mě upozornil, že se nejedná o TF110, jak se objevilo v některých fórech. Nejedná se o nikterak nové fotky - byly pořízeny v únoru 2010 - přesto je na nich zachycen aerodynamický balík připravený pro předsezónní testy.
V rozhovoru jsem se dozvěděl také zajímavou informaci, že byl připraven i mnohem pokročilejší balík pro první závod, který obsahoval také novou konfiguraci výfuků položených u podlahy, jejichž horké plyny měly procházet přes difuzor (exhaust-blown diffuser), což je řešení, se kterým od počátku nastoupil nakonec pouze Red Bull a které během sezóny všichni kopírovali (podobně jako F-kanál od McLarenu).
Zadní zavěšení bylo připraveno na adaptaci výfuků posazených k podlaze
O vozu TF110 se rovněž hovořilo jako o tom, který obsahoval nejextrémnější difuzor ze všech monopostů připravovaných pro sezónu 2010. Propracován byl údajně i systém pro změnu světlé výšky.
Těžko hovořit o tom, jak výkonný by monopost byl a zda by měl na to bojovat na špici - z propracovanosti prvotního balíku se to však zdá jako velice pravděpodobné. Svědčila o tom první čísla z aero-tunelu, která ohromila Jacquesa Villeneuva, jak sám později přiznal.
Rozdělení otvorů pro přívod vzduchu - vhodné řešení pro pozdější nasazení F-kanálu (s nímž u Toyoty také experimentovali)
Pascal Vasselon o tomto voze prohlásil: "Když jsme přerušili vývoj, měli jsme už o 20 či třicet bodů přítlaku více než poslední verze jeho předchůdce. Podstatně jsme překročili naše cíle - vždyť už vůz TF109 měl na pódia. Mnoho našich kluků z aerodynamického oddělení se přesunulo k top týmům a věděli jsme, že naše výstupní hodnoty byly docela vysoké. Abych byl upřímný - tak vysoké, že naše auto by na začátku mělo výhodu."
"Pro první závod jsme měli připravený balík vylepšení, který obsahoval výfuky u podlahy, jejichž horké plyny měly proudit přes difuzor. Společně s Red Bullem bychom byli první, kdo s tímto řešením nastoupil. Je to sice hezký pocit, ale už je to minulostí!" dodává Vasselon, který šéfoval vývoji u Toyoty. Velká škoda - loňský napínavý šampionát mohl být ještě zajímavější!
Fotografie: Toyota Motorsport GmbH
Sergio Pérez zůstává středem pozornosti. O jeho služby pro rok 2026 usilují kromě Cadillacu, Aldalší dva týmy a návrat na startovní rošt je reálnou možností.
Toto Wolff zmírnil svůj postoj k chystaným změnám pravidel pro motory v roce 2026 a místo kritiky vyzývá k otevřenosti. Podle něj by měla F1 zvážit úpravy, pokud povedou k lepšímu výsledku pro celý sport.
Oscar Piastri letos udělal výrazný výkonnostní skok díky zásadnímu zlepšení v práci s pneumatikami. Podle šéfa McLarenu Andrey Stelly je právě tato dovednost klíčová pro jeho schopnost držet krok s elitou.
Alpine se znovu ocitá v chaosu, po rezignaci šéfa týmu přichází i dočasná výměna jezdců, kdy Jacka Doohana nahrazuje Franco Colapinto. Oficiálně jde o výměnu, neoficiálně o peníze, sponzory a rostoucí nejistotu kolem budoucnosti týmu ve Formuli 1.
Carlos Sainz po Velké ceně Miami ostře kritizoval tým Williams za chyby, kvůli kterým podle něj přišel o šanci na lepší výsledek. Nejvíc ho rozčílilo nedodržení týmových pokynů, špatná strategie a kolize s Hamiltonem těsně před cílem.
Lewis Hamilton a Ferrari poutali v Miami pozornost spíše negativně. Britův frustrovaný rádiový projev zastínil jeho výkon a otevřel otázky ohledně týmové strategie.
Spekulace o možném odchodu Maxe Verstappena z Red Bullu neutichají. Helmut Marko sice dříve nevyloučil, že by čtyřnásobný mistr světa mohl tým opustit, teď ale situaci vidí klidněji a věří, že jezdec zůstane až do roku 2026.
Lando Norris v podcastu zavzpomínal na dětství a zdůraznil, že klíčem k jeho úspěchu ve Formuli 1 byla přísná, ale podpůrná výchova s důrazem na disciplínu a hodnoty. Jeho láska k závodění začala u videoher, ale k výsledkům ho dovedla hlavně tvrdá práce a pokora.
Šéf McLarenu Andrea Stella ocenil Oscara Piastriho za mimořádnou vyzrálost a práci s pneumatikami, kterou podle něj zvládá jako ostřílený matador. Mladý Australan tak potvrzuje, že McLaren v něm našel klíčového muže pro budoucnost.
Flavio Briatore označil rezignaci Olivera Oakse za nečekanou a přiznal, že výměna Doohana za Colapinta byla nezbytná. Podle kritiků tím ale Alpine jen dál potvrzuje, že sportovní vize ustupují zákulisnímu vlivu a tlaku sponzorů, přičemž Briatore zůstává skrytým šéfem.
Soupeři McLarenu vyjádřili obavy ohledně toho, jak stáj pracuje s teplotami zadních pneumatik, což vyvolalo podezření z možného technického triku. FIA ale nyní učinila přítrž všem spekulacím a situaci definitivně uzavřela.
Carlos Sainz starší zvažuje kandidaturu na prezidenta FIA poté, co jej k tomu vyzvaly vlivné osobnosti motorsportu nespokojené se současným vedením. Mohammed Ben Sulayem čelí rostoucí kritice kvůli sérii kontroverzí a odchodů klíčových funkcionářů.