Na dnešním zasedání FIA v Monaku došlo i na vyjasnění pravidel týkajících se velké změny motorů, k nimž dojde v roce 2013. Co nás tedy definitivně čeká?
Žádné velké překvapení: přechod z dnešních 2,4l V8 motorů na 1,6l čtyřválce s přímým vstřikováním paliva o max. tlaku 500 barů (7250 psi) a omezením na 12 000 ot. /min. Očekává se, že tímto krokem klesne spotřeba paliva o 35%, zatímco díky KERSu by výkony zůstat na současné úrovni (cca 750 koní).
Od roku 2013 budou piloti ovšem moci použít ne osm, ale již pouze pět motorů na sezónu. V roce 2014 dojde k dalšímu zpřísnění na 4 pohonné jednotky na rok pro každého.
Převodovky budou muset vydržet ne čtyři, ale pět po sobě jdoucích závodů. Od roku 2011 bude možno opět používat také přechodné pneumatiky a v reakci na Liuzziho nehodu v Brazílii budou moci týmy v kokpitu používat pro ochranu nohou speciální výztuže proti prolomení monokoku.
K změnám dojde také v boxech, v nichž bude omezena šířka rychlého pruhu. Ředitel závodu dostane navíc možnost z bezpečnostních důvodů boxovou uličku kdykoliv uzavřít. Piloti dostanou instrukce, za jakých podmínek bude možno předjíždět safety-car.
Schváleno bylo i zavedení nastavitelného zadního křídla, které by od příští sezóny mělo usnadnit předjíždění.
Omezena budou pravidla týkající se karosérie v reakci na letošní kontroverzi týkající se ohebných křídel Red Bullu a Ferrari. V plánu je zpřísnění "referenční roviny," stejně jako vylepšení testů ohebnosti v přední části vozu.
Od roku 2012 dojde i ke změnám ve složení paliva, které bude nově obsahovat produkty z biomasy, a k (zatím blíže nespecifikovanému) omezení v oblasti zavěšení (těhlic).
Zdroj: FIA
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.
Jediný vítěz velké ceny F1 označil své dlouhodobé pokračování u Alpine za „přirozené rozhodnutí“, vycházející z dosavadní spolupráce a důvěry v tým. Podle něj stabilita a jasná vize představují klíč k postupnému zlepšování výkonů.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.
Liam Lawson po incidentu s Carlosem Sainzem na Velké ceně Nizozemska uvedl, že nechápe, proč je Španěl rozrušený, protože šlo o běžný závodní souboj.
Isack Hadjar z týmu Racing Bulls přiznal, že i přes nejistotu ohledně své budoucnosti před sezonou Formule 1 v roce 2026 zůstává klidný a vyrovnaný.