McLaren se v závěru snaží držet vysoké tempo vývoje. Co nového představil během posledního závodního víkendu v Suzuce?
Změny od poslední Velké ceny Singapuru1. Drobná úprava bočnice předního křídla2. Nový F-kanál, ústící do hlavního profilu zadního křídla3. Nové zadní křídlo (použito pouze v úvodních trénincích)4. Úprava výfuků
Britský tým se nevzdává a dále se hodně věnuje úpravám monopostu MP4-25 kvůli papírové naději na zisk titulu. Výsledky ze závodů žel agresivnímu tempu příliš neodpovídají. Mám také jisté obavy o to, aby horečné snahy o vývoj vozu v závěru sezóny, kdy ostatní již většinou dávno soustředí veškeré zdroje na budoucí monoposty, nepodepsaly negativně na budoucím MP4-26. V roce 2008 také stáj bojovala s Ferrari až do konce o titul, v dalším roce pak oba týmy zažily propad.
Jejich vůz byl v Suzuce možná druhým nejrychlejším - chtějí-li však ve Wokingu pomýšlet na titul, musí být nejrychlejší. Nezískají-li v Koreji double, mohou na něj zapomenout. Opět nás sice ujišťují o tom, že jim trať bude vyhovovat a novinky je opět posunou vpřed, zdolat Red Bull, který je rychlý na všech tratích, ovšem nebude snadné ani na trati, která by jim měla vyhovovat.
Přední křídloV Suzuce nasadil tým inovativní přední křídlo ze Singapuru s nepatrnou změnou v jeho bočnici. Na snímku jsou v levé části vidět stopy po flow-visu.
(klikněte pro zvětšení obrázku)
F-kanál, zadní křídloNejvětší změnou prošel v Suzuce F-kanál, který však McLaren v kvalifikaci a závodu nakonec nepoužil, protože špatné počasí znemožnilo jeho řádné otestování. Hamilton jedno ze dvou nových křídel rozbil již v prvním tréninku, z Wokingu byl proto narychlo vyslán jeden ze zaměstnanců, aby mohlo být opraveno. Zbytečná práce, jak se nakonec ukázalo, protože podle týmu stejně nefungovalo v pátek tak, jak si představoval.
F-kanál v aktivním stavu nepřivádí nyní proud vzduchu do horní klapky (horní obrázek), nýbrž do spodního hlavního profilu (obrázek pod tímto odstavcem). Dochází k odtržení proudu vzduchu (tzv. stalling) a jeho efektivnější funkci mnohem dříve - na počátku křídla, které díky tomu klade na rovinkách ještě nižší odpor.
Stejný princip, na který nyní přešel McLaren, používá již delší dobu Force India, Red Bull, Renault, Sauber či Toro Rosso. V předchozí verzi, s níž nastupovali od začátku sezóny, docházelo k odtržení proudu až u horní klapky - tak to ostatně provozuje stále Ferrari či Williams.
Vyústění aktivovaného F-kanálu (zelená přerušovaná čára)
Jakou nevýhodu má nové řešení? Při deaktivaci F-kanálu před zatáčkou pro zvýšení přítlaku, jež generuje zadní křídlo, trvá vzdušný proudům o něco déle opětovné spojení. Při jeho ovládání tedy musí pilot počítat s delší odezvou.
Další změnou na zadním křídle prošly výřezy v bočnici. Ty nyní nejsou horizontální, ale šikmé. jejich účelem je omezit víření vzduchu, který opouští zadní křídlo.
Jak víry vznikají?Když se proud vzduchu o vyšším tlaku dostává z horní strany křídla pod jeho úroveň, indukuje to jeho rotaci, při níž vzniká vír. Víření má negativní dopad na generovaný přítlak: vytváří tzv. indukovaný odpor, proto týmy v bočnicích dělají výřezy, aby jeho vznik měly pod kontrolou a omezily jeho velikost.
VýfukyVýfuky na voze MP4-25 byly v Japonsku prodlouženy, více vyhnuty směrem ven a více schovány do pochvy z karbonových vláken. Tato drobná změna vede k lepšímu proudění výfukových plynů k difuzoru.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.