McLaren se v závěru snaží držet vysoké tempo vývoje. Co nového představil během posledního závodního víkendu v Suzuce?
Změny od poslední Velké ceny Singapuru1. Drobná úprava bočnice předního křídla2. Nový F-kanál, ústící do hlavního profilu zadního křídla3. Nové zadní křídlo (použito pouze v úvodních trénincích)4. Úprava výfuků
Britský tým se nevzdává a dále se hodně věnuje úpravám monopostu MP4-25 kvůli papírové naději na zisk titulu. Výsledky ze závodů žel agresivnímu tempu příliš neodpovídají. Mám také jisté obavy o to, aby horečné snahy o vývoj vozu v závěru sezóny, kdy ostatní již většinou dávno soustředí veškeré zdroje na budoucí monoposty, nepodepsaly negativně na budoucím MP4-26. V roce 2008 také stáj bojovala s Ferrari až do konce o titul, v dalším roce pak oba týmy zažily propad.
Jejich vůz byl v Suzuce možná druhým nejrychlejším - chtějí-li však ve Wokingu pomýšlet na titul, musí být nejrychlejší. Nezískají-li v Koreji double, mohou na něj zapomenout. Opět nás sice ujišťují o tom, že jim trať bude vyhovovat a novinky je opět posunou vpřed, zdolat Red Bull, který je rychlý na všech tratích, ovšem nebude snadné ani na trati, která by jim měla vyhovovat.
Přední křídloV Suzuce nasadil tým inovativní přední křídlo ze Singapuru s nepatrnou změnou v jeho bočnici. Na snímku jsou v levé části vidět stopy po flow-visu.
(klikněte pro zvětšení obrázku)
F-kanál, zadní křídloNejvětší změnou prošel v Suzuce F-kanál, který však McLaren v kvalifikaci a závodu nakonec nepoužil, protože špatné počasí znemožnilo jeho řádné otestování. Hamilton jedno ze dvou nových křídel rozbil již v prvním tréninku, z Wokingu byl proto narychlo vyslán jeden ze zaměstnanců, aby mohlo být opraveno. Zbytečná práce, jak se nakonec ukázalo, protože podle týmu stejně nefungovalo v pátek tak, jak si představoval.
F-kanál v aktivním stavu nepřivádí nyní proud vzduchu do horní klapky (horní obrázek), nýbrž do spodního hlavního profilu (obrázek pod tímto odstavcem). Dochází k odtržení proudu vzduchu (tzv. stalling) a jeho efektivnější funkci mnohem dříve - na počátku křídla, které díky tomu klade na rovinkách ještě nižší odpor.
Stejný princip, na který nyní přešel McLaren, používá již delší dobu Force India, Red Bull, Renault, Sauber či Toro Rosso. V předchozí verzi, s níž nastupovali od začátku sezóny, docházelo k odtržení proudu až u horní klapky - tak to ostatně provozuje stále Ferrari či Williams.
Vyústění aktivovaného F-kanálu (zelená přerušovaná čára)
Jakou nevýhodu má nové řešení? Při deaktivaci F-kanálu před zatáčkou pro zvýšení přítlaku, jež generuje zadní křídlo, trvá vzdušný proudům o něco déle opětovné spojení. Při jeho ovládání tedy musí pilot počítat s delší odezvou.
Další změnou na zadním křídle prošly výřezy v bočnici. Ty nyní nejsou horizontální, ale šikmé. jejich účelem je omezit víření vzduchu, který opouští zadní křídlo.
Jak víry vznikají?Když se proud vzduchu o vyšším tlaku dostává z horní strany křídla pod jeho úroveň, indukuje to jeho rotaci, při níž vzniká vír. Víření má negativní dopad na generovaný přítlak: vytváří tzv. indukovaný odpor, proto týmy v bočnicích dělají výřezy, aby jeho vznik měly pod kontrolou a omezily jeho velikost.
VýfukyVýfuky na voze MP4-25 byly v Japonsku prodlouženy, více vyhnuty směrem ven a více schovány do pochvy z karbonových vláken. Tato drobná změna vede k lepšímu proudění výfukových plynů k difuzoru.
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.
Charles Leclerc si na Velké ceně Rakouska vyjel třetí místo, čímž potvrdil svou stabilní formu v aktuální sezóně. Jeho výkon opět ukázal, že je jedním z hlavních adeptů na špičkové příčky v šampionátu.
Šéf McLarenu Andrea Stella vyjádřil hrdost na výkon svých jezdců na GP Rakouska. I přesto, že Oscar Piastri posunul hranice týmových „Papaya Rules“ téměř za hranu, týmový šéf jejich jízdu ocenil.
Lewis Hamilton ve službách Ferrari dojel ve Velké ceně Rakouska čtvrtý a připsal si podruhé v letošní sezóně zatím nejlepší výsledek sezóny, tedy čtvrtou pozici. Přesto sedminásobný šampion po závodě vysílal do týmového rádia slova frustrace. Přiznal, že se trápil s tempem a chce přijít na to, proč nestačil na jezdce McLarenu a Leclerca.
Max Verstappen po kolizi s mladíkem Kimim Antonellim zuřil do vysílačky, jenže sotva vystoupil z vozu, ukázal naprosto jinou tvář. Fanoušky překvapil, jak klidně reagoval na pilota Mercedesu, který mu zničil závod hned v prvním kole Grand Prix Rakouska.
Letošní ročník Formule 1 pokračoval v neděli závodem na Red Bull Ringu u našich sousedů v Rakousku. Domácí stáji se tentokrát hrubě nevydařil. Max Verstappen projel jen několik zatáček, Yuki Tsunoda dokončil na posledním místě. Nejlépe se vedlo jezdcům McLarenu. Vítězem se stal Lando Norris, který ustál útoky dotírajícího stájového kolegy Oscara Piastriho.
Max Verstappen čelí nejisté budoucnosti ve formuli 1. Navzdory platné smlouvě s Red Bullem do roku 2028 se spekuluje o možném přestupu k Mercedesu. Bernie Ecclestone ale radí: zůstaň tam, kde jsi šťastný.
Yuki Tsunoda zažil na Velké ceně Rakouska zklamání v podobě předčasného vypadnutí už v Q1. Japonský jezdec se tak musí smířit s tím, že jeho víkend skončil dříve, než čekal, a bude muset v závodě najít způsob, jak napravit nepovedenou kvalifikaci.