Ferrari ve Spa prožilo smolný víkend. Z Belgie si odveli pouze 12 bodů, což byl nejhorší výsledek z posledních pěti závodů. Ve vývoji přesto nepolevovali, jak si ukážeme na některých úpravách, jež tam na monopostu F10 provedli.
Než se podíváme na některé konkrétní úpravy, popíšeme si, co se změnilo od předchozí Velké ceny Maďarska, v níž Fernando Alonso obsadil druhé a Felipe Massa čtvrté místo.
Změny od Maďarska
1. Opětovné nasazení F-kanálu2. Návrat ke kanadské verzi předního křídla3. Návrat ke kanadské verzi zadního křídla (pouze Massa)4. Změny v oblasti výfuků a zadní kapotáže, nová převodovková skříň (pouze Massa)5. Nový difuzor
Ferrari přivezlo do Belgie nové díly, z nichž byl nejvýznamnější zcela přepracovaný difuzor. Tým zkoušel nové díly hned od prvního pátečního měřeného tréninku, aby získal potřebná data a vyhodnotil přínosy.
Páteční tréninky jsou vzhledem k zákazu testování během sezóny a omezením provozu aero-tunelů letos extrémně důležité. Monopost byl nastaven na nízký přítlak, na rozdíl od Maďarska.
Scuderia měla vůči závodu vysoká očekávání, slabé výsledky a díly, které nefungovaly dle prvotních předpokladů, proto byly zklamáním. Massa dojel až čtvrtý, zatímco Alonso musel ze závodu po smyku za deště odstoupit. Měl však smůlu již v úvodu, kdy do něj napálil Barrichello. Náraz naštěstí přečkal Španěl bez vážnějších následků.
Přední křídlo
Ferrari použilo verzi z Kanady (nahoře; uprostřed křídlo z Hungaroringu, spodní křídlo je verze ze Spa).
Zadní křídlo
Felipe Massa zvolil kanadskou verzi zadního křídla pro nižší přítlak, zatímco Alonso se rozhodl pro Maďarskou specifikaci generující vysoký přítlak. Felipe díky tomu na rovince za Eau Rouge dosáhl v kvalifikaci nejvyšší rychlosti. Odlišná konfigurace na druhou stranu Alonsovi poskytovala lepší přilnavost v zatáčkách v očekávaných deštivých podmínkách v pomalých částech okruhu.
Belgicka verze křídla pro nižší přítlak se od kanadské lišila menším počtem výřezů v bočnici (2). Ty byly na zadní straně také více vykrojeny (1).
Výfuky, zadní kapotáž
Koncovky výfuku byly ve Spa zkráceny a již nevyčnívají z karosérie. Úpravy se dotkly také spodní zadní části kapotáže.
Difuzor
Ferrari hlavně zvětšilo otvory pro vstup vzduchu zespodu do horního patra difuzoru, což by měl být výsledek práce jednoho z příchozích konstruktérů z Toyoty. Chytrým tvarováním takto týmy obcházejí pravidla omezující velikost otvorů a difuzor díky tomu může generovat více přítlaku.
Menší viditelnou úpravou bylo vyrovnání horní části centrálního kanálu (1) a zvlnění té spodní (2).
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.