Pro Toro Rosso bylo posledních pár týdnů velice hektických. Nejdřív změna v oblasti dodavatele motorů a potažmo s tím odchod stálice Carlose Sainze jr. Poté padlo rozhodnutí nahradit Daniila Kvjata nováčkem Pierrem Gaslym. Jak na tyto změny nahlíží šéf týmu?
Pravděpodobně žádný tým nebude v roce 2018 čelit takovým otřesům jako Toro Rosso - noví piloti a nový motor. Můžeme začít právě agregátem? Promluvme si o událostech, které vedly k dohodě Toro Rosso - Honda...Franz Tost: To je snadné, partnerství mezi společnostmi McLaren a Honda bylo poněkud komplikované, jak obě strany uvedly. Věděli jsme, že McLaren hledá nového partnera a tak jsme začali s Hondou jednat. Nakonec jsme našli formu dohody pro následující tři roky.
Smlouva na toto období je už hotová?FT: Ano, je.
McLaren hodlal rozvázat své spojení s Hondou ze zřejmých důvodů. V čem vidíte pozitivum vaší dohody?FT: Její krása spočívá v očekávání úspěšné spolupráce, protože jinak bychom ji vůbec neuzavřeli. Jsem přesvědčen, že se Hondě podaří vyřešit veškerá technická témata - a také věřím, že motor už je mnohem lepší, než si mnoho lidí myslí, protože McLaren se nám přibližuje, a bohužel je dokonce rychlejší než my. Jsem si tedy jist, že půjde o úspěšnou spolupráci.
Závodní ředitel McLarenu Eric Boullier věří, že Honda bude v budoucnu vyrábět úspěšnou pohonnou jednotku, ale oni tak dlouho čekat nemohou, Vy ano?FT: Je otázkou o jakém časovém úseku hovoříme. Očekávám, že Honda už příští rok nabídne konkurenceschopný balíček.
V posledních dvou závodech se zdálo, že se Honda konečně chytila. Mohlo by se stát, že budete sklízet plody práce McLarenu?FT: Jestli to tak bude, dobrá (smích)! Proč ne? Jsme flexibilní a otevření. A nezapomeňte, že pro Toro Rosso znamená spolupráce s Hondou stoprocentní krok kupředu. U Renaultu jsme až třetí tým a Honda je jediný dodavatel, takže očekáváme, že z této spolupráce vytěžíme hodně i po stránce designu. Takže opakuji: spojení je pro nás velkým krokem vpřed.
A co se týče převodovky? To byl jeden z důvodů, proč Sauber své plánované propojení s Hondou zrušil - nechtěli se dostat do situace, kdy McLaren už s Japonci spolupracovat nebude, ale převodovku pro zákazníky Hondy stavět bude.FT: V tomto směru je na naší straně jasné plus: převodovky si děláme sami. Proto je to pro nás velice jednoduché. To je Toro Rosso - jsme opravdu flexibilní.
Mohlo by se stát, že se Toro Rosso v příštím roce stane "pokusným králíkem" pro Red Bull pro případné partnerství tohoto týmu s Hondou v roce 2019?FT: O tom si musíte promluvit s lidmi z Red Bullu. Já pouze konstatuji, že máme s Hondou tříletou smlouvu.
V posledních sezónách Toro Rosso používalo střídavě italské motory Ferrari a francouzský Renault. Nyní přecházíte z francouzštiny na japonštinu. Jak se s takovými změnami vyrovnáváte - ať jde o techniku či samotnou kulturu? Nebyla by lepší určitá stabilita?FT: Především to naznačuje naší flexibilitu. Jsme na to zvyklí, takže to je pro nás snadné. Nic nás nemůže šokovat. Představte si, že poslední změna z motorů Ferrari na Renault proběhla před deseti měsíci (smích).
Ale teď budeme mít japonský motor - a bude to tak po tři roky. Vidím také jistou výhodu v tom, že nám to zajistí určitou míru stability, ale ta se rekrutuje z týmu samotného. Technický ředitel James Key a jeho skupina inženýrů jsou zdrojem takového stavu a právě odtud čerpáme naši sílu. Už jsme dokázali, že můžeme bojovat s týmy, které jsou mnohem stabilnější než kdykoli předtím.
Navzdory všem změnám, s nimiž se musíme vyrovnat, jsme vždy byli schopni připravit náš vůz na první test - a to je nesmírně důležité. Ale zase to není nutná změna během sezóny (smích). Pokud jde o naše nové japonské partnery, je dobrou zprávou, že jsem v Japonsku rok žil, takže jsem si vědom možných potíží, které by mohly při komunikaci vzniknout, proto už pracujeme na tom, abychom jim předešli.
Po odchodu Carlose Sainze jr. k Renaultu je zřejmé, že v Toro Rosso bude pro sezónu 2018 minimálně jedno místo volné - možná i obě...FT: Přesně tak to je. Ještě nevíme. To je také důvod, proč se v našem voze objevuje Pierre Gasly, chceme zjistit, jakého skutečného výkonu je schopen. Podle toho, jaký obrázek si o něm Red Bull udělá, se rozhodne.
Může se tedy Daniil Kvjat vrátit?FT: Jak říkám, vše je otevřené. Pořád je pilotem Toro Rosso a má stále platnou smlouvu.
V pátečních trénincích dostával také příležitost Sean Gelael...FT: Ano, Sean pro nás jistou naději představuje. Celkově v letošním roce absolvuje čtyři páteční tréninky: byl v Singapuru, pak tady, dále v Austinu a Mexiku - a účastní se jednoho testovacího dne v Abú Zabí. Ale pro příští rok se s ním počítá ve Formuli 2. Uvidíme, co bude v roce 2019.
Takže by v příštím roce mohli jezdit Pierre a Daniil? Z vašeho juniorského týmu nedostal nikdo další příležitost - navíc Red Bull nikdy neangažoval piloty, kteří nejsou součástí rodiny Red Bull...FT: Ano, náš juniorský program nikoho dalšího nenabízí. Ale uvidíme.
Docela nakonec - kdybyste měl jako šéf týmu jedno přání, co by to bylo?FT: Abychom dokončili šampionát na pátém místě v Poháru konstruktérů. Ano, je to těžké, protože druhý vůz přivezl jen čtyři body, ale přesto jde i nadále o náš cíl.
Max Verstappen si dopřává luxus na nejvyšší úrovni. Po nedávném přírůstku v podobě superjachty si nyní pořídil i nový soukromý tryskáč. Šampion F1 tak rozšiřuje svou flotilu exkluzivních dopravních prostředků.
Bernie Ecclestone nevěří v dlouhou budoucnost Lewise Hamiltona ve Ferrari. Podle něj sedminásobný šampion nevydrží v týmu ani dva roky a kritizuje i jeho extravagantní styl oblékání.
Toto Wolff má jasnou vizi pro budoucnost týmu Mercedes. Po příchodu mladého Antonelliho, v kombinaci s novou značkou, chce tým znovu zaujmout místo na vrcholu Formule 1 a začít znovu vyhrávat.
Lewis Hamilton zůstává nejoblíbenějším jezdcem ve světě Formule 1, a to v takové míře, že jeho fanouškovská základna překračuje i hranice rivalit. Bývalý mistr světa Nico Rosberg prozradil, že jeho vlastní dcery fandí čerstvé posile Ferrari, čímž naznačil, že Hamiltonova popularita sahá až do jeho nejbližšího okolí.
Šéf Mercedesu Toto Wolff prozradil, že když se slavný pilot dozvěděl o novém partnerství týmu s Adidas pro sezónu F1 2025, střídaly se u něj slzy se smíchem.
Piero Ferrari, syn slavného Enza Ferrariho, podle PlanetF1 jasně odmítl spekulace, že by Lewis Hamilton přišel do Scuderie příliš pozdě. Podle něj má britský šampion stále co nabídnout a věk není překážkou úspěchu.
Jenson Button prošel během své kariéry ve Formuli 1 mnoha výzvami, a zatímco v roce 2007 závodil za Hondu, jeho šance na úspěch byly minimální.
Sledování Formule 1 by se v USA mohlo brzy změnit. Kromě tradičních televizních kanálů a služby F1 TV se do boje o vysílací práva údajně zapojí i Netflix. Pokud uspěje, fanoušci by mohli závody sledovat přímo na populární streamovací platformě.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari způsobil nevídaný zájem o soukromé testování formule 1, který překonal všechny dosavadní reakce na přestupy jiných jezdců.
Max Verstappen už čtyři roky dominuje Formuli 1 a stejnou nadvládu si drží i ve výši svého platu. Podle serveru Racing News 365 si v nadcházející sezóně přijde na 65 milionů dolarů, tedy více než 1,5 miliardy korun. Těsně za ním je Lewis Hamilton, který si ve Ferrari vydělá o pět milionů méně. Tyto částky však představují pouze základní mzdu – nezahrnují bonusy, příjmy z reklamy ani další komerční aktivity jezdců.
Sebastian Vettel a Lewis Hamilton patřili k největším rivalům moderní éry Formule 1. Během patnácti let soupeření na trati mezi nimi nechyběly napínavé momenty, ostré souboje ani slovní přestřelky.
Sauber Motorsport otevře v tomto roce nové technické centrum ve Velké Británii, což je klíčový krok v jejich přípravách na přechod k Audi jako oficiálnímu továrnímu týmu ve Formuli 1 od roku 2026.