Pro Toro Rosso bylo posledních pár týdnů velice hektických. Nejdřív změna v oblasti dodavatele motorů a potažmo s tím odchod stálice Carlose Sainze jr. Poté padlo rozhodnutí nahradit Daniila Kvjata nováčkem Pierrem Gaslym. Jak na tyto změny nahlíží šéf týmu?
Pravděpodobně žádný tým nebude v roce 2018 čelit takovým otřesům jako Toro Rosso - noví piloti a nový motor. Můžeme začít právě agregátem? Promluvme si o událostech, které vedly k dohodě Toro Rosso - Honda...Franz Tost: To je snadné, partnerství mezi společnostmi McLaren a Honda bylo poněkud komplikované, jak obě strany uvedly. Věděli jsme, že McLaren hledá nového partnera a tak jsme začali s Hondou jednat. Nakonec jsme našli formu dohody pro následující tři roky.
Smlouva na toto období je už hotová?FT: Ano, je.
McLaren hodlal rozvázat své spojení s Hondou ze zřejmých důvodů. V čem vidíte pozitivum vaší dohody?FT: Její krása spočívá v očekávání úspěšné spolupráce, protože jinak bychom ji vůbec neuzavřeli. Jsem přesvědčen, že se Hondě podaří vyřešit veškerá technická témata - a také věřím, že motor už je mnohem lepší, než si mnoho lidí myslí, protože McLaren se nám přibližuje, a bohužel je dokonce rychlejší než my. Jsem si tedy jist, že půjde o úspěšnou spolupráci.
Závodní ředitel McLarenu Eric Boullier věří, že Honda bude v budoucnu vyrábět úspěšnou pohonnou jednotku, ale oni tak dlouho čekat nemohou, Vy ano?FT: Je otázkou o jakém časovém úseku hovoříme. Očekávám, že Honda už příští rok nabídne konkurenceschopný balíček.
V posledních dvou závodech se zdálo, že se Honda konečně chytila. Mohlo by se stát, že budete sklízet plody práce McLarenu?FT: Jestli to tak bude, dobrá (smích)! Proč ne? Jsme flexibilní a otevření. A nezapomeňte, že pro Toro Rosso znamená spolupráce s Hondou stoprocentní krok kupředu. U Renaultu jsme až třetí tým a Honda je jediný dodavatel, takže očekáváme, že z této spolupráce vytěžíme hodně i po stránce designu. Takže opakuji: spojení je pro nás velkým krokem vpřed.
A co se týče převodovky? To byl jeden z důvodů, proč Sauber své plánované propojení s Hondou zrušil - nechtěli se dostat do situace, kdy McLaren už s Japonci spolupracovat nebude, ale převodovku pro zákazníky Hondy stavět bude.FT: V tomto směru je na naší straně jasné plus: převodovky si děláme sami. Proto je to pro nás velice jednoduché. To je Toro Rosso - jsme opravdu flexibilní.
Mohlo by se stát, že se Toro Rosso v příštím roce stane "pokusným králíkem" pro Red Bull pro případné partnerství tohoto týmu s Hondou v roce 2019?FT: O tom si musíte promluvit s lidmi z Red Bullu. Já pouze konstatuji, že máme s Hondou tříletou smlouvu.
V posledních sezónách Toro Rosso používalo střídavě italské motory Ferrari a francouzský Renault. Nyní přecházíte z francouzštiny na japonštinu. Jak se s takovými změnami vyrovnáváte - ať jde o techniku či samotnou kulturu? Nebyla by lepší určitá stabilita?FT: Především to naznačuje naší flexibilitu. Jsme na to zvyklí, takže to je pro nás snadné. Nic nás nemůže šokovat. Představte si, že poslední změna z motorů Ferrari na Renault proběhla před deseti měsíci (smích).
Ale teď budeme mít japonský motor - a bude to tak po tři roky. Vidím také jistou výhodu v tom, že nám to zajistí určitou míru stability, ale ta se rekrutuje z týmu samotného. Technický ředitel James Key a jeho skupina inženýrů jsou zdrojem takového stavu a právě odtud čerpáme naši sílu. Už jsme dokázali, že můžeme bojovat s týmy, které jsou mnohem stabilnější než kdykoli předtím.
Navzdory všem změnám, s nimiž se musíme vyrovnat, jsme vždy byli schopni připravit náš vůz na první test - a to je nesmírně důležité. Ale zase to není nutná změna během sezóny (smích). Pokud jde o naše nové japonské partnery, je dobrou zprávou, že jsem v Japonsku rok žil, takže jsem si vědom možných potíží, které by mohly při komunikaci vzniknout, proto už pracujeme na tom, abychom jim předešli.
Po odchodu Carlose Sainze jr. k Renaultu je zřejmé, že v Toro Rosso bude pro sezónu 2018 minimálně jedno místo volné - možná i obě...FT: Přesně tak to je. Ještě nevíme. To je také důvod, proč se v našem voze objevuje Pierre Gasly, chceme zjistit, jakého skutečného výkonu je schopen. Podle toho, jaký obrázek si o něm Red Bull udělá, se rozhodne.
Může se tedy Daniil Kvjat vrátit?FT: Jak říkám, vše je otevřené. Pořád je pilotem Toro Rosso a má stále platnou smlouvu.
V pátečních trénincích dostával také příležitost Sean Gelael...FT: Ano, Sean pro nás jistou naději představuje. Celkově v letošním roce absolvuje čtyři páteční tréninky: byl v Singapuru, pak tady, dále v Austinu a Mexiku - a účastní se jednoho testovacího dne v Abú Zabí. Ale pro příští rok se s ním počítá ve Formuli 2. Uvidíme, co bude v roce 2019.
Takže by v příštím roce mohli jezdit Pierre a Daniil? Z vašeho juniorského týmu nedostal nikdo další příležitost - navíc Red Bull nikdy neangažoval piloty, kteří nejsou součástí rodiny Red Bull...FT: Ano, náš juniorský program nikoho dalšího nenabízí. Ale uvidíme.
Docela nakonec - kdybyste měl jako šéf týmu jedno přání, co by to bylo?FT: Abychom dokončili šampionát na pátém místě v Poháru konstruktérů. Ano, je to těžké, protože druhý vůz přivezl jen čtyři body, ale přesto jde i nadále o náš cíl.
Oscar Piastri zazářil v Bahrajnu a vítězstvím v dramatickém závodě formule 1 zdramatizoval boj o titul – na týmového kolegu Landa Norrise ztrácí už jen tři body.
Po dominantním závodě v Japonsku prožívá zatím Max Verstappen v Bahrajnu nečekaný zlom – místo suverénního tempa čelil náhlému propadu formy a zcela jiné realitě.
Po zklamání v kvalifikaci na Velkou cenu Bahrajnu, kde Lando Norris skončil až na 6. místě, šéf McLarenu Andrea Stella vyjádřil plnou podporu svému jezdci.
Po vítězství v Bahrajnu přiznal Max Verstappen, že Red Bull momentálně ztrácí na McLaren zhruba půl sekundy na kolo a trápí se s vyvážením i přilnavostí vozu. Přesto zůstává klidný a místo paniky spoléhá na očekávaný balík vylepšení, který dorazí až v Imole.
Na přilbě legendy F1 Sira Jackieho Stewarta přibylo další slavné jméno, mezi podpisy, které ji zdobí, nechybí ani iniciály Michaela Schumachera. Unikátní helma, podepsaná řadou osobností motorsportu, půjde do dražby a výtěžek poputuje na dobročinné účely.
Lando Norris odstartuje do VC Bahrajnu 2025 až ze šesté příčky se ztrátou čtyř desetin na týmového kolegu Piastriho. Přiznal, že nerozumí tomu, proč z rychlého McLarenu MCL39 nedokáže dostat maximum.
George Russell a Andrea Kimi Antonelli obdrželi penalizaci v podobě ztráty jednoho místa na startu za předčasný výjezd do boxů během červené vlajky v kvalifikaci na Velkou cenu Bahrajnu.
Zatímco Ferrari slavilo skvělý výkon Charlese Leclerca, Lewis Hamilton musel po kvalifikaci na okruhu v Bahrajnu spolknout hořkou pilulku – zajel až devátý nejrychlejší čas.
Max Verstappen odstartuje do Velké ceny Bahrajnu ze sedmé pozice. V kvalifikaci ho brzdily technické potíže, stěžoval si na špatný pocit z brzd a nedostatek přilnavosti, kvůli kterým nemohl zajet lepší čas.
Oscar Piastri si v dramatické kvalifikaci vyjel pole position pro Velkou cenu Bahrajnu, když ustál těsný tlak soupeřů v závěru. Přestože McLaren vypadal dominantně, finální souboj o čelo byl napínavější, než se čekalo.
Oscar Piastri dominoval třetímu tréninku na Grand Prix v Bahrajnu, když zajel čas 1:31.646. Tento výkon mu zajistil první místo, přičemž na druhého jezdce mimo tým McLaren měl náskok přes osm desetin sekundy.
Lando Norris vede před nedělní Velkou cenou Bahrajnu o 13 bodů před týmovým kolegou Oscarem Piastrim z McLarenu. Max Verstappen je jen o bod za Piastrim, což vytváří napjatý trojstranný souboj o titul, který začíná nabírat reálné kontury.