Odborný poradce Red Bullu Helmut Marko vyvrací v rozhovoru pro oficiální stránky Formule 1 spekulace týkající se jejich jezdce Carlose Sainze, hodnotí případný návrat Roberta Kubici a vysvětluje, proč v boji o letošní titul věří spíše Sebastianovi Vettelovi z lepšícího se Ferrari než Lewisovi Hamiltonovi z Mercedesu. V závěru si nezapomněl opět trochu rýpnout do Renaultu.
Helmute, zatímco situace u Red Bullu vypadá momentálně hodně klidně, tak Toro Rosso se zdá být trochu problematičtější. V čem je problém?Helmut Marko: Proč problematičtější? Myslím, že tým podával výkony, jaké měl. Incidenty mezi piloty, jako ten ze Silverstone, jsou nešťastné, stejně jako potíže se spolehlivostí.
Cílem bylo skončit v šampionátu na pátém místě a to podle mě bude poněkud náročné. Budapešť se pro nás vyvinula dobře, ale od Spa uvidíte, jak nám auta poháněná Mercedesem ukazují záď. Ano, měli jsme v první části sezóny spoustu příležitostí, které jsme nevyužili. Škoda.
Víme, že Carlos Sainz má s Toro Rosso zůstat i v roce 2018, ale to nezabránilo povídačkám uprostřed sezóny o jeho možném nahrazení Jolyona Palmera u Renaultu. Nebylo by to vítězstvím pro všechny - Renault by získal dalšího jezdce, který může získávat body, a vy byste mohli začít rozvíjet další nový talent v druhém kokpitu Toro Rosso?HM: Kecy! Typické letní primitivní povídačky (smích).
Takže ve Spa nedojde k žádným překvapením?HM: Carlose Sainze ve Spa uvidíte u Toro Rosso.
Hodně se hovoří o možném návratu Roberta Kubici s Renaultem. Dokážeš to pochopit vzhledem k poslednímu trendu, který se projevuje i u vás - hledat stále mladší a mladší talenty místo jezdce, jemuž je přes třicet?HM: Před svou nehodou byl Kubica jedním z nejrychlejších jezdců své doby. Navíc zažil s Renaultem úspěšné období. Pokud si myslí, že v tom můžou pokračovat, tak to z jejich pohledu dává smysl.
Podle mě by to bylo hezké mít Kubicu zpět. A k tomu věku: myslím, že Verstappen je výjimkou. Obecně musíte přihlížet k osobnosti jezdce. Jsou takové jako Verstappen, které jsou připravené ve svém mladém věku, zatímco jiné potřebují více času. Pokud na to Kubica stále má, tak proč ne?
Otcové pilotů - co tě napadá? Je to pomoc nebo překážka. Musíš teď jednat s dvěma - s Carlosem Sainzem starším a s Josem Verstappenem.HM: No. Smlouvu má s námi jezdec. A my otcům říkáme, že jednáme s našimi zaměstnanci.
Nikterak jsi netajil, že nejsi největším příznivcem ochrany kokpitu Halo. Znamená to, že obhajuješ určitý prvek rizika při závodech F1?HM: Ano. Podívejte se na jiné sporty: lyžaři jsou vystaveni mnohem vyššímu riziku zranění než piloti F1. Nebo fotbalisté. Každý víkend vidíte, jak hráči odkulhávají z hřiště. Pouze pokud se něco hodně, opravdu hodně v F1 pokazí, tak dojde ke zranění jezdce. Riziko by mělo být vždy součástí DNA Formule 1.
Kdo vyhraje letošní titul mistra světa? A proč?HM: Věřím Vettelovi, protože znám jeho duševní sílu - a Ferrari se navíc zlepšilo. Silverstone podle mě bylo výjimkou. Ferrari bylo v první polovině rychlejším vozem a jen kvůli různým okolnostem nevyužili všechny své šance.
Když tvrdíš, že znáš duševní sílu Seba, musel jsi jí někdy čelit, když jezdil za Red Bull. Ty jsi taký znám jako tvrďák.HM: Ne, nikdy. Ale je fakt, že jsme před letní přestávkou ztráceli 60 bodů, a i tak jsme s ním vyhráli titul. Seb tuto letní přestávku využije k tomu, aby se vrátil ještě silnějším. Tak ho znám já.
Red Bull je v šampionátu na třetím místě. Je to dost dobré?HM: Pro Red Bull to není dost dobré, ale v naší pozici to je s tím motorem to nejlepší, co můžeme získat.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.
George Russell si udržel druhé místo v Bahrajnu, přestože čelil vyšetřování kvůli možnému neoprávněnému použití DRS. Komisaři nakonec neshledali žádné pochybení.
Lewis Hamilton odjížděl z Bahrajnu s pocitem, že začíná chápat, jak nový vůz Ferrari nejlépe funguje. Do Saúdské Arábie tak míří s nadějí, že se mu podaří své poznatky proměnit v lepší výsledek.
Charles Leclerc přirovnal trápení Ferrari při Velké ceně Bahrajnu k "efektu sněhové koule", potíže se podle něj nabalovaly jedna na druhou. Stěžoval si především na nedostatek přilnavosti a přítlaku, což výrazně ovlivnilo výkonnost monopostu.
Oscar Piastri zazářil v Bahrajnu a vítězstvím v dramatickém závodě formule 1 zdramatizoval boj o titul – na týmového kolegu Landa Norrise ztrácí už jen tři body.
Po dominantním závodě v Japonsku prožívá zatím Max Verstappen v Bahrajnu nečekaný zlom – místo suverénního tempa čelil náhlému propadu formy a zcela jiné realitě.
Po zklamání v kvalifikaci na Velkou cenu Bahrajnu, kde Lando Norris skončil až na 6. místě, šéf McLarenu Andrea Stella vyjádřil plnou podporu svému jezdci.
Po vítězství v Bahrajnu přiznal Max Verstappen, že Red Bull momentálně ztrácí na McLaren zhruba půl sekundy na kolo a trápí se s vyvážením i přilnavostí vozu. Přesto zůstává klidný a místo paniky spoléhá na očekávaný balík vylepšení, který dorazí až v Imole.
Na přilbě legendy F1 Sira Jackieho Stewarta přibylo další slavné jméno, mezi podpisy, které ji zdobí, nechybí ani iniciály Michaela Schumachera. Unikátní helma, podepsaná řadou osobností motorsportu, půjde do dražby a výtěžek poputuje na dobročinné účely.