Odborný poradce Red Bullu Helmut Marko vyvrací v rozhovoru pro oficiální stránky Formule 1 spekulace týkající se jejich jezdce Carlose Sainze, hodnotí případný návrat Roberta Kubici a vysvětluje, proč v boji o letošní titul věří spíše Sebastianovi Vettelovi z lepšícího se Ferrari než Lewisovi Hamiltonovi z Mercedesu. V závěru si nezapomněl opět trochu rýpnout do Renaultu.
Helmute, zatímco situace u Red Bullu vypadá momentálně hodně klidně, tak Toro Rosso se zdá být trochu problematičtější. V čem je problém?Helmut Marko: Proč problematičtější? Myslím, že tým podával výkony, jaké měl. Incidenty mezi piloty, jako ten ze Silverstone, jsou nešťastné, stejně jako potíže se spolehlivostí.
Cílem bylo skončit v šampionátu na pátém místě a to podle mě bude poněkud náročné. Budapešť se pro nás vyvinula dobře, ale od Spa uvidíte, jak nám auta poháněná Mercedesem ukazují záď. Ano, měli jsme v první části sezóny spoustu příležitostí, které jsme nevyužili. Škoda.
Víme, že Carlos Sainz má s Toro Rosso zůstat i v roce 2018, ale to nezabránilo povídačkám uprostřed sezóny o jeho možném nahrazení Jolyona Palmera u Renaultu. Nebylo by to vítězstvím pro všechny - Renault by získal dalšího jezdce, který může získávat body, a vy byste mohli začít rozvíjet další nový talent v druhém kokpitu Toro Rosso?HM: Kecy! Typické letní primitivní povídačky (smích).
Takže ve Spa nedojde k žádným překvapením?HM: Carlose Sainze ve Spa uvidíte u Toro Rosso.
Hodně se hovoří o možném návratu Roberta Kubici s Renaultem. Dokážeš to pochopit vzhledem k poslednímu trendu, který se projevuje i u vás - hledat stále mladší a mladší talenty místo jezdce, jemuž je přes třicet?HM: Před svou nehodou byl Kubica jedním z nejrychlejších jezdců své doby. Navíc zažil s Renaultem úspěšné období. Pokud si myslí, že v tom můžou pokračovat, tak to z jejich pohledu dává smysl.
Podle mě by to bylo hezké mít Kubicu zpět. A k tomu věku: myslím, že Verstappen je výjimkou. Obecně musíte přihlížet k osobnosti jezdce. Jsou takové jako Verstappen, které jsou připravené ve svém mladém věku, zatímco jiné potřebují více času. Pokud na to Kubica stále má, tak proč ne?
Otcové pilotů - co tě napadá? Je to pomoc nebo překážka. Musíš teď jednat s dvěma - s Carlosem Sainzem starším a s Josem Verstappenem.HM: No. Smlouvu má s námi jezdec. A my otcům říkáme, že jednáme s našimi zaměstnanci.
Nikterak jsi netajil, že nejsi největším příznivcem ochrany kokpitu Halo. Znamená to, že obhajuješ určitý prvek rizika při závodech F1?HM: Ano. Podívejte se na jiné sporty: lyžaři jsou vystaveni mnohem vyššímu riziku zranění než piloti F1. Nebo fotbalisté. Každý víkend vidíte, jak hráči odkulhávají z hřiště. Pouze pokud se něco hodně, opravdu hodně v F1 pokazí, tak dojde ke zranění jezdce. Riziko by mělo být vždy součástí DNA Formule 1.
Kdo vyhraje letošní titul mistra světa? A proč?HM: Věřím Vettelovi, protože znám jeho duševní sílu - a Ferrari se navíc zlepšilo. Silverstone podle mě bylo výjimkou. Ferrari bylo v první polovině rychlejším vozem a jen kvůli různým okolnostem nevyužili všechny své šance.
Když tvrdíš, že znáš duševní sílu Seba, musel jsi jí někdy čelit, když jezdil za Red Bull. Ty jsi taký znám jako tvrďák.HM: Ne, nikdy. Ale je fakt, že jsme před letní přestávkou ztráceli 60 bodů, a i tak jsme s ním vyhráli titul. Seb tuto letní přestávku využije k tomu, aby se vrátil ještě silnějším. Tak ho znám já.
Red Bull je v šampionátu na třetím místě. Je to dost dobré?HM: Pro Red Bull to není dost dobré, ale v naší pozici to je s tím motorem to nejlepší, co můžeme získat.
Liam Lawson čelí nejistotě ohledně své budoucnosti ve Formuli 1 a soustředí se na svůj výkon v autě. Přesto se postupně zlepšuje a získává cenné zkušenosti na trati.
Carlos Sainz prozradil klíčové důvody svého přestupu do Williamsu a naznačil, co hrálo roli při jeho rozhodování o budoucnosti ve Formuli 1.
Sam Bird komentoval nejistou budoucnost Yukiho Tsunody v Red Bullu, která po závodě v Singapuru působí ještě tíživěji.
Lewis Hamilton a Frédéric Vasseur spolupracují už od Hamiltonových začátků v juniorských kategoriích. Sedminásobný mistr světa promluvil o společné spolupráci.
Jenson Button se vyjádřil k nedávnému souboji mezi jezdci McLarenu v Singapuru a přinesl svůj pohled na to, jak by měl jeden z jezdců situaci vnímat.
Manažer Nicolas Todt se v nedávném rozhovoru otevřeně vyjádřil k budoucnosti Charlese Leclerca ve Ferrari.
Güenther Steiner varuje McLaren před napětím mezi jejich jezdci, které podle něj může brzy vyústit v problémy.
Lewis Hamilton zveřejnil na sociálních sítích dojemný příspěvek, kterým vzdal poctu svému zesnulému buldokovi Roscoeovi.
Lance Stroll je často terčem kritiky a pochybností o svých výkonech i místě ve Formuli 1. Nedávno však prozradil, jak se s tlakem a negativními hlasy dokáže vyrovnat.
Lando Norris po závodě v Singapuru reagoval na otázku o možném návratu Maxe Verstappena do boje o titul.
Carlos Sainz v nedávném rozhovoru vyzdvihl svého krajana Marca Márqueze a přirovnal ho k legendě Formule 1. Zároveň otevřeně promluvil o problému, který podle něj trápí současné přenosy F1.
Johnny Herbert, bývalý pilot F1 a současný komisař FIA, představil svůj pohled na možnou budoucnost nedávno odvolaného šéfa Red Bullu Christiana Hornera.