Je to už takový předsezónní kolorit - piloti slibují, jak budou bojovat na samé hraně svých schopností, týmy se chtějí odrazit k lepším výsledkům a vůbec všechno bude lepší, zajímavější, rychlejší a dramatičtější. Co na tom, že se některé věci nepodaří.
Bylo by ovšem chybou všechno bagatelizovat hned na počátku. Valtteri Bottas, v současné době jeden z nejsledovanějších pilotů, na kterého se po odchodu Nico Rosberga do závodního důchodu usmálo štěstí, je odhodlán svému slavnějšímu týmovému kolegovi nic nedarovat, ale současně věří, že jako dvojice spolu mohou dobře fungovat a být pro Mercedes přínosem.
Finský pilot je přesvědčen, že zvládne tvrdou perspektivu boje proti trojnásobnému mistru a žonglovat mezi vlastními ambicemi a požadavky na loajálního týmového hráče.
"Je to určitě hodně složité, zastávat post týmového hráče a zároveň prosadit svou vůli po úspěchu. Svým způsobem to je pro mě nové, ale myslím, že nejlepší pro mě bude jít stejnou cestou, jakou jsem šel doposud, kdy jsem týmu odevzdával maximum. Zároveň ale mám ve Formuli 1 i své cíle a je třeba být trochu sobecký, pokud chcete vyhrávat. Myslím, že toho budu schopen. Je to otázka závislosti na určité situaci a kalkulace co je celkově nejlepší. Nemohu říci víc, než co je skutečností. Uvidíme v průběhu roku, jak se věci budou vyvíjet. Za normálních okolností jsem připraven bojovat s každým, soupeření s Lewisem bude hodně tvrdé, ale férové, budeme mít vzájemný respekt. Aspoň jsem přesvědčen, že to tak bude," uvedl Bottas v rozhovoru pro motorsport.com, který se odehrál v jeho soukromé rezidenci.
Jasná pravidlaV minulých letech došlo mezi Hamiltonem a Rosbergem k několika vyhroceným situacím, Bottas tvrdí, že se něčeho podobného neobává. Je přesvědčen, že Mercedes bude schopen se lépe vyrovnat s některými případy, které se v minulosti vynořily, a naznačuje, že existují "přísné" příkazy ze strany vedení, jak má vzájemný vztah mezi ním a Hamiltonem probíhat.
"Je jasné, že Rosberg a Hamilton spolu bojovali na ostří nože a bylo občas obtížné zvládnout jejich vztahy. To je průvodní jev, když bojujete o vítězství, taková je Formule 1... Lze pochopitelně projít všechny eventuality a zařídit se podle nich. Mercedes se v tomto směru hodně poučil, jak se s nimi vypořádat a má tolik různých scénářů pro oba piloty, že mohu hovořit ze strany vedení o masivní pomoci. Nepochybuji o tom, že pravidla o tom, co můžeme a co ne budou hodně přísná. Je celkem jasné, že oba chceme závodit a proto je možné leccos, ale pokud by nějaké problémy nastaly, tým je bude mít pod kontrolou."
Tlak mě nesmí ovlivnitStále se řeší otázka, jak se Bottas vypořádá s Hamiltonem, ale finský jezdec si je rovněž moc dobře vědom, že musí především udělat dojem na šéfy Mercedesu, aby se v týmu udržel i pro rok 2018. Není třeba opakovat, jaké možnosti se po letošní sezóně naskytnou a komu skončí smlouva. Bottas zatím neměl šanci ukázat, co předvede s vítězným vozem. Jeho cílem je vyvrátit veškeré pochybnosti, zda by po ročníku 2017 nebyl v hledáčku týmu někdo, kdo by mohl být ještě lepší.
"Ano, o takové věci musím přemýšlet. Je to obrovská příležitost, přitom jsem ještě v prosinci nevěděl, že se něco takového naskytne. Člověk nikdy neví, co ho v životě potká, tohle je velká věc, pro níž udělám všechno... jsem připraven ji plně využít a vše jí podřídit. V mé kariéře je to ona výzva, co se týče mých jezdeckých schopností a zhodnocení veškeré práce, kterou jsem doposud předvedl. Chci dokázat, že si v týmu své místo zasloužím. Vím, jak F1 funguje a z hlediska týmu je docela normální, že chce vidět výsledky, proto není divu, že jsem nedostal delší kontrakt. Ale s tím jsem víceméně počítal. Kolikrát se mi stalo, že jsem ještě v průběhu roku nevěděl, co bude následovat, takže pro mě to není nijak nový pocit. Teď jde samozřejmě o trochu jinou ligu, ale to je v pořádku. Na věci to nic nemění. Pro mě je dobré, že se bude rozhodovat na trati. To je hlavní. Musím to mít pořád na paměti a nerozptylovat se jinými věcmi."
Pořádně za to vzítSedmadvacetiletý rodák z Nastoly opravdu hodlá z hlavy vytěsnit ono nepříjemné - co když neuspěju - a o to víc se těší, až bude letošní sezóna v plném proudu.
"Už chci jezdit. Nejsem nervózní, to jsem nebyl v žádné situaci. Vím, čeho jsem schopen, jen chci, aby už se to rozběhlo. Je třeba si pořád připomínat, že všechno ovlivním já sám. Pokud si začnu připouštět tlak z okolí nebo ode mě samotného, vůbec mi to nepomůže. Už s tím mám své zkušenosti. Postačí, když budu věřit ve své schopnosti, kráčet od jednoho závodního víkendu ke druhému. Musím každou maličkost zvládnout perfektně, sžít se s vozem a pak to bude jednoduché."
Pochopitelně se také řešila otázka, zda měl Bottas dostatek času se připravit na novou roli nejen po fyzické stránce, zda mu nějaká ta doba pro přípravu nebude chybět. Bottas tyhle názory rázně vyvrací.
"Nemám pocit, že bych něco propásl. Využil jsem času, který jsem měl k dispozici a myslím, že to plně postačovalo. Plán týkající se mé osoby, byl sestaven velmi dobře, už jsem absolvoval několik závodních simulací. Během měsíce jsem absolvoval několik technických porad a cítím, že jsem se ohromně poučil. Byl bych pochopitelně radši, kdyby příprava začala dříve, ale to nebylo možné, takže se s tím musím vypořádat. Ale opravdu necítím, že bych nebyl připraven. Ovšemže jde o velký nárůst informací, ale jsem si jist, že to dopadne dobře."
Žádná panikaBottas znovu opakuje, že zásadní pro něj je víra ve vlastní osobu a nedovolit, aby se k němu dostaly okolní pochybnosti. A to platí i pro případ, kdyby jeho působení u Mercedesu neodstartovalo zcela ideálně. Nehodlá v žádném případě propadnout panice.
"Mým cílem je se od prvního závodu přizpůsobit úrovni vozu a takové pozici, jaká se ode mě očekává. Pokud to bude trvat trochu déle, nebude se jednat o žádné drama, protože existuje hodně nových věcí, které musím poznat. Lewis je s týmem mnohem delší dobu. Vím, že mé působení u Williamsu mi v tomto směru hodně prospělo, poznal jsem fungování týmu, jak se chová na trati a další nutné záležitosti ohledně změn, všechno má v minulosti své místo. Proto se mohu opřít o určité zkušenosti týkající se nastavení a práce s vozem - v tomto směru ale bude mít Lewis určitou výhodu. Proto musím být učenlivý a udělat to rychle, ale mým cílem je se mu při prvním startu vyrovnat."
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.