Sportovní ředitel Hondy Jusuke Hasegawa hodnotí v rozhovoru pro laf1.es letošní vývoj Hondy a vyhlídky před sezónou 2017. Se kterou součástí pohonné jednotky je japonský výrobce spokojený a kterou bude muset přepracovat? Jak velkou možnost pro ně představuje zrušení žetonů?
První rok ve své pozici je za vámi. Jako ho hodnotíte?Jusuke Hasegawa: Na jedné straně jsem rád, že jsme dokázali předvést slušný pokrok ve srovnání s minulým rokem, se současnou situací ale samozřejmě nemůžeme být spokojeni. Musíme se zlepšit podstatně více, než je tomu v současné době.
Jak vidíte váš pokrok v posledních měsících?JH: Dali jsme si tři cíle. Prvním byla spolehlivost, druhým výkon spalovacího motoru a třetím navyšování výkonu pomocí systému pro rekuperaci energie. Myslím, že ERS dosáhl velmi dobré úrovně, prakticky stejné, na níž jsou lepší týmy.
Měli jsme nějaké problémy se spolehlivostí, ale ta se hodně zlepšila. Na dráze bylo problémů méně, což týmu pomohlo k pokroku. Je jasné, že musíme zlepšit spalovací motor - to je oblast, v níž na ostatní stále ztrácíme.
Změníte spalovací motor před rokem 2017?JH: Ano. Podle pravidel nemůžeme změnit všechno, ale změníme všechno, co se bude dát.
V roce 2017 budou zrušeny žetony. Je to příležitost pro Hondu?JH: Teoreticky ano, ale žetony nejsou jedinou věcí, která limituje vývoj. K těm patří také zdroje, technologie a čas. Větší volnost oceňujeme, podle mě však k velké změně nedojde. Letos jsme nedokázali utratit všechny žetony.
Nepovede to k většímu vývoji v průběhu sezóny 2017?JH: Způsobí to drobný rozdíl, ale nic velkého.
Které součástí aktuálního motoru byste si rádi ponechali pro rok 2017?JH: Myslím, že jsme dosáhli velmi dobré úrovně v oblasti turba, tam je výkonnost dobrá. Nepředpokládá se, že změníme koncept systému, musíme však provést změny na spalovacím motoru.
Očekáváte, že Honda dosáhne tak velkého pokroku, jako minulou zimu?JH: Ano. Teď to ale musíme dokázat. Nemůžu nic zaručit. Rád bych to udělal, ale nemůžu.
Bylo řečeno, že se v roce 2017 můžete výkonem vyrovnat Mercedesu. Je to pravda?JH: Toho bychom rádi dosáhli, ale dnes se nacházíme uprostřed tohoto procesu. Jde o velmi choulostivou otázku.
Pat Symonds uvedl, že v roce 2017 by mohlo dojít k vyrovnání výkonnosti motorů. Věříte tomu?JH: Ne, protože Mercedes je dnes stále moc silný.
Jak dlouho to tedy bude trvat?JH: My čekáme, že je dostihneme příští rok, ale zatím to nevíme. Myslíme si, že k tomu dojde příští rok, uvidíme.
Letos si tým vedl dobře na okruzích, které kladou důraz zejména na výkon, jako je Austin či Malajsie. To by měl být přesvědčivý doklad o pokroku.JH: Ano. Je zřejmé, že zaostáváme ve všech oblastech: výkon, přítlak, mechanická přilnavost. Je to velmi těžké předvídat, na kterých okruzích budeme silní. Ani v Abú Zabí jsme nevěděli, jestli budeme silní nebo budeme spíše vzadu. Je pravda, že v Austinu nebo v Malajsii jsme byli silní, ale to je náš největší problém: posoudit, na kterých okruzích budeme dobří a kde ne.
Někteří lidé zpochybňují vlastní pokrok McLarenu - Hondy, protože se odstup od pole-position od roku 2015 dramaticky nesnížil.JH: Nemyslím si, že by to byla pravda. Podle mě jsme ztrátu na Mercedes stáhli. Na některých okruzích je stále hodně velká, ale já si myslím, že jsme ji snížili. Taková kritika není pravdivá.
Kolik času zabere výroba nového motoru?JH: Pokud začínáte od nuly, jde o tři nebo čtyři roky. Ale zlepšit ho dokážete za rok, protože v té další sezóně s ním jezdit nemůžete. Na motoru pro příští sezónu jsme začali pracovat v květnu.
Výrobci jako Renault rozšířili své řady o 100 zaměstnanců. Jaké změny se udály u Hondy?JH: Rozšiřujeme své zdroje, ale počty zaměstnanců neuvádíme. Můžeme ale také využít členy oddělení silničních vozů. Můžeme využít jejich technologii, lidi a zařízení.
V posledních letech jste byli hodně kritizováni. Byla kritika oprávněná?JH: Nebyla nespravedlivá, protože bylo jasné, že jsme pozadu. Ve sportu je ale vždycky někdo vzadu, takže... Ale u jmen jako je McLaren a Honda toho všichni hodně očekávají. Žel jsme tato očekávání moc nenaplnili.
Jak vztah s Hondou ovlivnilo odstoupení Rona Dennise z pozice výkonného ředitele McLarenu?JH: K tomu nemám žádný komentář.
Jak se vám líbí Zak Brown?JH: Zak je velmi otevřený a snadno se s ním komunikuje. Očekávám, že naše komunikace a spolupráce bude dobrá.
Je vzhledem k posledním změnám čas na otevření rozhovorů se zákaznickými týmy?JH: Hovořím se všemi týmy, které by mohly mít zájem o motory Hondy. Pro příští rok nemáme uzavřenou žádnou smlouvu s druhým týmem. Pro rok 2018... ne, že bychom to očekávali, ale podle pravidel musíme být schopni motory dodávat. Jenže zatím nejsme moc silní, takže se musíme soustředit na jediný tým.
V květnu jste řekl, že váš motor není v očích ostatních atraktivní.JH: Ano, situace je nyní stejná. Oceňuji, že některé týmy se zajímají o budoucí vývoj motoru Hondy. I když zatím nemáme co oznámit, tak není tajemstvím, že jednám s kterýmkoliv týmem.
Lewis Hamilton se po těžkém adaptačním období ve Ferrari postupně zlepšuje a zkracuje rozdíl vůči Charlesi Leclercovi. Jeho cílem ale není jen porazit týmového kolegu, ale vyhrávat závody. Tifosi ho nadále podporují.
Adrian Newey přirovnal pravidla pro sezonu 2026 k technické revoluci z roku 2022. Podle něj nabízejí víc prostoru pro inovace, než se původně zdálo.
Charles Leclerc je spokojený se směrem nastavení SF-25, který odpovídá jeho stylu, ale stále hledá úpravy pro lepší zvládnutí chování letošního monopostu.
Šéf Williamsu James Vowles vyjádřil otevřenou podporu možné kandidatuře Carlose Sainze staršího na post prezidenta FIA.
McLaren s monopostem MCL39 si získává pozornost výjimečně šetrným zacházením s pneumatikami, obzvlášť v průběhu závodů, což naplno potvrdil i výkon v Miami. Za tímto náskokem může stát chytrý systém chlazení brzd.
Před 75 lety odstartoval na trati v Silverstone první závod mistrovství světa Formule 1, který se stal symbolem poválečné obnovy a začátkem nové éry motorsportu. Alfa Romeo tehdy ovládla stupně vítězů a zrodil se fenomén, který dodnes fascinuje miliony fanoušků po celém světě.
Toto Wolff je přesvědčen, že Lewis Hamilton neztratil své schopnosti, i když se zatím ve Ferrari trápí.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari provází zatím rozpačitý začátek, jelikož vůz týmu neodpovídá jeho jezdeckému stylu. Podle analytika Jolyona Palmera spočívá problém v samotném konceptu monopostu, nikoliv ve strategii nebo týmu.
Formule 1 zveřejnila finální trailer k chystanému filmu s Bradem Pittem v hlavní roli, který se odehrává v prostředí špičkového motorsportu a sleduje návrat bývalého pilota do závodního světa. Snímek slibuje napětí, rivalitu i autentické záběry ze skutečných F1 okruhů.
Šéf Williamsu James Vowles věří, že Formule 1 je blízko příchodu nové americké hvězdy. Podle něj mají Spojené státy čím dál větší vliv na sport jak komerčně, tak z pohledu jezdeckého talentu.
Martin Brundle se zaměřil na to, jak Max Verstappen závodí proti Landu Norrisovi a Oscaru Piastrim. Podle něj je v těchto duelech patrný vzájemný respekt i promyšlenější strategie než vůči jiným soupeřům.
Christian Horner se domnívá, že nové motorové regule pro příští sezónu přinesou Mercedesu výrazné výzvy, a podobný pohled sdílí i řada dalších v paddocku. Jeho názor podpořil i Ford, který očekává, že změny zásadně ovlivní výkonnost týmů.