Sportovní ředitel Hondy Jusuke Hasegawa hodnotí v rozhovoru pro laf1.es letošní vývoj Hondy a vyhlídky před sezónou 2017. Se kterou součástí pohonné jednotky je japonský výrobce spokojený a kterou bude muset přepracovat? Jak velkou možnost pro ně představuje zrušení žetonů?
První rok ve své pozici je za vámi. Jako ho hodnotíte?Jusuke Hasegawa: Na jedné straně jsem rád, že jsme dokázali předvést slušný pokrok ve srovnání s minulým rokem, se současnou situací ale samozřejmě nemůžeme být spokojeni. Musíme se zlepšit podstatně více, než je tomu v současné době.
Jak vidíte váš pokrok v posledních měsících?JH: Dali jsme si tři cíle. Prvním byla spolehlivost, druhým výkon spalovacího motoru a třetím navyšování výkonu pomocí systému pro rekuperaci energie. Myslím, že ERS dosáhl velmi dobré úrovně, prakticky stejné, na níž jsou lepší týmy.
Měli jsme nějaké problémy se spolehlivostí, ale ta se hodně zlepšila. Na dráze bylo problémů méně, což týmu pomohlo k pokroku. Je jasné, že musíme zlepšit spalovací motor - to je oblast, v níž na ostatní stále ztrácíme.
Změníte spalovací motor před rokem 2017?JH: Ano. Podle pravidel nemůžeme změnit všechno, ale změníme všechno, co se bude dát.
V roce 2017 budou zrušeny žetony. Je to příležitost pro Hondu?JH: Teoreticky ano, ale žetony nejsou jedinou věcí, která limituje vývoj. K těm patří také zdroje, technologie a čas. Větší volnost oceňujeme, podle mě však k velké změně nedojde. Letos jsme nedokázali utratit všechny žetony.
Nepovede to k většímu vývoji v průběhu sezóny 2017?JH: Způsobí to drobný rozdíl, ale nic velkého.
Které součástí aktuálního motoru byste si rádi ponechali pro rok 2017?JH: Myslím, že jsme dosáhli velmi dobré úrovně v oblasti turba, tam je výkonnost dobrá. Nepředpokládá se, že změníme koncept systému, musíme však provést změny na spalovacím motoru.
Očekáváte, že Honda dosáhne tak velkého pokroku, jako minulou zimu?JH: Ano. Teď to ale musíme dokázat. Nemůžu nic zaručit. Rád bych to udělal, ale nemůžu.
Bylo řečeno, že se v roce 2017 můžete výkonem vyrovnat Mercedesu. Je to pravda?JH: Toho bychom rádi dosáhli, ale dnes se nacházíme uprostřed tohoto procesu. Jde o velmi choulostivou otázku.
Pat Symonds uvedl, že v roce 2017 by mohlo dojít k vyrovnání výkonnosti motorů. Věříte tomu?JH: Ne, protože Mercedes je dnes stále moc silný.
Jak dlouho to tedy bude trvat?JH: My čekáme, že je dostihneme příští rok, ale zatím to nevíme. Myslíme si, že k tomu dojde příští rok, uvidíme.
Letos si tým vedl dobře na okruzích, které kladou důraz zejména na výkon, jako je Austin či Malajsie. To by měl být přesvědčivý doklad o pokroku.JH: Ano. Je zřejmé, že zaostáváme ve všech oblastech: výkon, přítlak, mechanická přilnavost. Je to velmi těžké předvídat, na kterých okruzích budeme silní. Ani v Abú Zabí jsme nevěděli, jestli budeme silní nebo budeme spíše vzadu. Je pravda, že v Austinu nebo v Malajsii jsme byli silní, ale to je náš největší problém: posoudit, na kterých okruzích budeme dobří a kde ne.
Někteří lidé zpochybňují vlastní pokrok McLarenu - Hondy, protože se odstup od pole-position od roku 2015 dramaticky nesnížil.JH: Nemyslím si, že by to byla pravda. Podle mě jsme ztrátu na Mercedes stáhli. Na některých okruzích je stále hodně velká, ale já si myslím, že jsme ji snížili. Taková kritika není pravdivá.
Kolik času zabere výroba nového motoru?JH: Pokud začínáte od nuly, jde o tři nebo čtyři roky. Ale zlepšit ho dokážete za rok, protože v té další sezóně s ním jezdit nemůžete. Na motoru pro příští sezónu jsme začali pracovat v květnu.
Výrobci jako Renault rozšířili své řady o 100 zaměstnanců. Jaké změny se udály u Hondy?JH: Rozšiřujeme své zdroje, ale počty zaměstnanců neuvádíme. Můžeme ale také využít členy oddělení silničních vozů. Můžeme využít jejich technologii, lidi a zařízení.
V posledních letech jste byli hodně kritizováni. Byla kritika oprávněná?JH: Nebyla nespravedlivá, protože bylo jasné, že jsme pozadu. Ve sportu je ale vždycky někdo vzadu, takže... Ale u jmen jako je McLaren a Honda toho všichni hodně očekávají. Žel jsme tato očekávání moc nenaplnili.
Jak vztah s Hondou ovlivnilo odstoupení Rona Dennise z pozice výkonného ředitele McLarenu?JH: K tomu nemám žádný komentář.
Jak se vám líbí Zak Brown?JH: Zak je velmi otevřený a snadno se s ním komunikuje. Očekávám, že naše komunikace a spolupráce bude dobrá.
Je vzhledem k posledním změnám čas na otevření rozhovorů se zákaznickými týmy?JH: Hovořím se všemi týmy, které by mohly mít zájem o motory Hondy. Pro příští rok nemáme uzavřenou žádnou smlouvu s druhým týmem. Pro rok 2018... ne, že bychom to očekávali, ale podle pravidel musíme být schopni motory dodávat. Jenže zatím nejsme moc silní, takže se musíme soustředit na jediný tým.
V květnu jste řekl, že váš motor není v očích ostatních atraktivní.JH: Ano, situace je nyní stejná. Oceňuji, že některé týmy se zajímají o budoucí vývoj motoru Hondy. I když zatím nemáme co oznámit, tak není tajemstvím, že jednám s kterýmkoliv týmem.
Liam Lawson dostal minimální čas na adaptaci na monopost Red Bullu, a po pouhých dvou závodech musel uvolnit místo Yukimu Tsundovi. Giedo van der Garde tento krok označuje za nespravedlivý, přičemž srovnává situaci s šikanou.
Red Bull se stále snaží najít ideálního týmového kolegu pro Maxe Verstappena, ale žádný jezdec zatím dlouhodobě neobstál pod tlakem ani nedosáhl jeho úrovně. Nyní do svých služeb povolal Yukiho Tsunodu. Je to dobrá strategie?
Yuki Tsunoda dostal životní šanci! Red Bull potvrdil, že japonský jezdec nahradí Sergia Péreze a dokončí sezónu 2025 po boku Maxe Verstappena.
Red Bull provedl nečekanou změnu ve své jezdecké sestavě – Liam Lawson byl po dvou závodech odsunut do týmu Racing Bulls, zatímco Yuki Tsunoda získal místo vedle Maxe Verstappena pro Velkou cenu Japonska F1.
Šéf Mercedesu Toto Wolff naznačuje, že Red Bull by mohl urychlit přechod na motory V10, pokud má obavy ohledně nadcházejících změn. Varuje však, že by bylo pro F1 nevhodné a trapné předčasně zrušit pravidla pro rok 2026, což by poškodilo důvěru mezi výrobci.
Po pouhých dvou závodech byl Liam Lawson z Red Bullu odvolán, ale nyní se mu naskýtá příležitost znovu nastartovat svou kariéru v prostředí, které dobře zná a kde může znovu ukázat svůj potenciál.
Další změna v týmu Red Bull, když po neúspěchu svého předchůdce musí opustit tým další Verstappenův kolega. Na jeho místo přichází Júki Cunoda, který vzbuzuje velká očekávání, ale zůstává otázkou, zda má dostatek schopností, aby se vyrovnal vysokým nárokům a stal se skutečným konkurentem na vrcholu světového motorsportu.
Red Bull oficiálně potvrdil, že od nadcházející Velké ceny Japonska dojde k výměně mezi Liamem Lawsonem a Júkim Cunodou. Tým zdůraznil, že rozhodnutí má za cíl nejen posílit Cunodovy šance před domácím publikem, ale především zajistit další rozvoj a ochranu Lawsona v rámci dlouhodobé strategie.
Red Bull je známý svou nekompromisní politikou vůči jezdcům a častými změnami už během sezóny. S dalším možným přeskupením na obzoru stojí za to připomenout si, jak podobné kroky v minulosti ovlivnily tým i samotné závodníky.
Šéf Ferrari Fred Vasseur hodnotí začlenění Lewise Hamiltona do týmu jako postupný proces s viditelnými změnami, avšak bez zásadního odklonu od jeho závodního stylu.
Sezóna 2025 Formule 1 teprve odstartovala a už přicházejí spekulace, snad i jasné zprávy o změnách v týmu Red Bull Racing. Tým hledá náhradu za Liama Lawsona. Je však opravdu Lawson tím, kdo selhal, nebo je problém v druhém sedadle Red Bullu hlubší, než se zdá?
Ferrari zažilo víkend plný zklamání, když tým vlastními chybami zabil šance oběma svým hvězdným jezdcům na dobré umístění v rámci během Velké ceny Číny. Tým způsobil jejich vyloučení ze závodu kvůli zbytečným a neuváženým porušením pravidel.