V rozhovoru pro oficiální stránky týmu se technický šéf James Key rozpovídal o monopostu pro rok 2017, který po dvou letech bude mít i novou specifikaci pohonné jednotky, tentokrát od Renaultu.
Jamesi, krom tradičních mezisezónních úprav se všechny týmy musejí přizpůsobit novým technickým regulím pro rok 2017.Ano, čeká nás obrovská změna. Upřímně, co se týče aerodynamiky a pneumatik je to vůbec největší změna, kterou jsem za svých 19 let v F1 zažil. U šasi je to největší změna za posledních 20 let, dokonce větší než v roce 2009 a 2014. Bude to ještě hodně zajímavé. V zásadě se pracuje na dvou věcech.
Zaprvé, musíme udělat spoustu rešerše a pochopit, jak vlastně všechny tyto změny ovlivní auto, a to bez většího testování. Dlouho musíme pracovat ve virtuálním světě. To bude trvat až do ledna. Zadruhé, v zimě se dostaneme konečně na trať a pak bude následovat samotná závodní sezóna, kde se ukáže jak naše virtuální počínání dopadne. Na autě pro rok 2017 jsme začali pracovat již v září roku 2015, takže je to už 14 měsíců. Tenkrát jsme ještě neznali přesné znění pravidel pro šasi, ale i tak jsme si řekli, že čím dříve začneme, tím lépe.
Na čem jste tedy v té době pracovali?V zásadě jsme si museli ujasnit, jak vlastně nová pravidla budou vypadat. Stejně pak ještě prošly nepatrnými změnami. Nebylo to až tak zásadní, ale nakonec se náš sport vydal trošku méně agresivní cestou. To bylo potvrzeno někdy během března nebo dubna tohoto roku.
Nikdo tak nemohl získat nějakou extrémní výhodu, jelikož se nevědělo, jak přesně budou pravidla vypadat. Akorát jsme věděli, že budou širší pneumatiky, nakonec se jejich rozměry ještě měnily, ale nijak závratně. Na tom celém pracujeme už od září 2015 a podle případných změn jsme se přizpůsobovali. Až se auto objeví na trati, tak to bude 17 měsíců po začátku naší práce.
Byla to pro tebe a další inženýry velká výzva? Přeci jen jste museli čelit něčemu úplně novému. Užívali jste si to?Samozřejmě. Hodně se o tom mluví a já bych přál, aby se šlo ještě do větších extrémů. Prostě v F1 je to velmi kompetitivní prostředí a každý se snaží jít za hranu. Proto to ti lidé také dělají. Máme před sebou úkol se spoustou neznámých, ale víme, že ostatní jsou na tom stejně a díky tomu je to vždycky velká výzva. Všichni si to náramně užíváme. Je to opravdu zajímavé, jelikož je tu spousta kreativních duší a všichni jsou zapálení pro věc.
Všichni sedí a přemýšlejí nad tím jak se poprat s daným problémem. Nemáme žádné odrazové body a nevíme, zda to neděláme špatně, což by nás mohlo stát spoustu peněz. To nebudeme vědět až do kvalifikace v Melbourne. Vždycky celým tím procesem musíme projít sami a musíme přemýšlet, jak udělat konkurenceschopné auto. Nikdy nevíme, zda to bude stačit. To neví žádná stáj. Je to prostě zábava, musíte se do toho sami dostat a učit se z chyb za pochodu.
V rámci pravidel můžete probíhat spolupráce mezi námi a Red Bullem. Jak nám to vlastně pomáhá?V dnešní době je několik oblastí, kde je povolené, že se dva týmy o některé věci poděli. Většinou jde o záležitosti kolem pohonné jednoty, ale řeší se i převodovka a odpružení. Je to super. Můžeme tak sdílet některé věci a mezi týmy probíhá lepší synergie.
Oba týmy mají vždy stejný cíl. S novými pravidly je teda trošku problém, jelikož není moc o čem diskutovat, proto v roce 2017 asi moc příležitostí pro spolupráci nebude. Napřesrok to už bude jiné, budeme mít více informací a to otevře možnosti pro nějakou kooperaci. Máme tedy teď stejné pohonné jednotky, takže tam by se něco vymyslet dalo.
Poslední otázka: Co se vlastně teď děje ve Faenze a Bicesteru?Právě vyrábíme mohutnější části našeho auta pro rok 2017. Pracuje se na šasi a vše jde zatím dle plánu. Je ale brzy, takže zatím nemáme takové množství vyrobených komponent, ale první auto už brzy bude. Teď někdy by se mělo začít dělat i druhé auto. Převodovka je ve výrobě stejně jako další součástky jak vlastní výroby, tak od třetích stran. Jedeme na plné obrátky. Ještě navíc pracujeme na výzkumu a vývoji, ale vše je již jasně dané.
Budeme mít docela nabitou zimu. S novými pravidly musíme obzvláště dávat pozor na přítlak, který bude mnohem větší, jelikož rychlost v zatáčkách se zvýší. Musíme to vše udělat správně, ať se na nic nezapomene. Vždycky se člověk musí ujistit, že vše funguje, ale nyní je to lepší zkontrolovat hned dvakrát, aby vše fungovalo stejně jako na papíře. Takže zima bude ještě náročná. Do toho už diskutujeme o úpravách, které budeme dělat v průběhu začátku sezóny. Na tom už se taky nějakou dobu pracuje, hledáme všechny možná řešení, aby vše bylo co možná nejlepší.
Yuki Tsunoda stojí před rozhodujícím obdobím své kariéry u Red Bullu. Jezdec i tým potvrdili, kdy padne definitivní rozhodnutí.
Bývalý mechanik Red Bullu, Calum Nicholas, odhalil nové a zajímavé detaily o dění během kontroverzní Velké ceny Abu Dhabi 2021.
Guenther Steiner se po Velké ceně Mexika opět dostal do centra pozornosti, když vyzdvihl skvělý výkon Olivera Bearmana.
Italská média naznačují, že George Russell by se mohl objevit na radaru Ferrari, pokud by se v týmu uvolnilo místo po Hamiltonovi nebo Leclercovi. I když je v Mercedesu spokojený, jeho schopnosti z něj činí lákavou možnost pro budoucnost Maranella.
Liam Lawson zažil v úvodu Velké ceny Mexika okamžik, který vyděsil celý paddock. Krátce po startu se ocitl v nečekané a znepokojivé situaci, jež znovu připomněla, jak křehká může být bezpečnost ve Formuli 1.
Bývalý jezdec F1 Christijan Albers zpochybnil, že Lando Norris a Oscar Piastri patří mezi největší talenty současného motorsportu.
Lewis Hamilton se otevřeně podělil o své dojmy z nové kapitoly své kariéry a popsal ji jako mimořádně silný moment.
Po působivém výkonu Olivera Bearmana v Mexiku Martin Brundle vyzdvihl jeho talent a rychlý rozvoj. Podle něj patří mladý Brit mezi jezdce, kteří by mohli zaujmout, pokud se objeví nové šance ve špičkových týmech.
George Russell po podpsisu nové smlouvy s Mercedesem prozradil detaily i ohledně jeho manažeerského týmu.
Valtteri Bottas absolvoval 112 kol na okruhu Autódromo Hermanos Rodríguez při testovacím programu s týmem Mercedes. Pro finského závodníka šlo o důležitou příležitost znovu usednout do monopostu Formule 1 před novou sezonou s Cadillacem.
Mexická národní sportovní autorita OMDAI poskytla komentář k události z minulého závodního víkendu, kdy Liam Lawson zažil nebezpečný moment na trati.
Felipe Massa zahájil u londýnského Nejvyššího soudu spor o 82 milionů dolarů kvůli aféře „Crashgate“ z roku 2008.